Extreme

McLaren MP4-12C

Liga šampiona

U nastojanju da što bolje “pripremi” naslednika legendarnog modela McLaren F1, kompanija iz Wokinga, nedavno je dvojici svojih F1 vozača, šampionima Jensonu Buttonu i Lewisu Hamiltonu, omogućila da na stazi isprobaju prototipove ovog budućeg supersportiste


Ime McLaren, iako “u opticaju” tek nekih 40-ak godina, gotovo da je postalo sinonim uspešnosti vrhunske automobilske industrije, orijentisane pre svega ka prestižnim takmičenjima, kakva je Formula 1, Le Mans, američki Can-Am ili Indianapolis 500. Kako i ne bi, kada je u poslednjih 30 godina, u F1 osvojeno čak sedam konstruktorskih i deset vozačkih naslova svetskog prvaka, i to u konkurenciji, “ljućoj” nego ikada!

Istovremeno, McLaren je trenutno jedini proizvođač automobila na svetu. On je uspeo da osvoji “krunu” i u Formuli 1, i na trci 24 časa Le Mansa, i na legendardnom Indianapolisu 500. Od 1963. godine, kada je Novozelanđanin, Bruce McLaren, osnovao pomenutu kompaniju, pa do današnjih dana, kada se na njenom čelu nalazi legendarni Ron Dennis (istovremeno i šef “Automotive” divizije, dok F1 ogranak od 2009. vodi Martin Whitmarsh), kompanija je u neprekidnom razvoju, usponu i jačanju, a kao dokaz toj činjenici, jeste i nedavno predstavljanje novog supersportskog automobila MP4-12C, koji bi u prodajnim salonima trebao da se nađe već 2011. godine.


U skladu sa renomeom
Svi se sećamo neprevaziđenog McLarena F1, supersportske automobilske ikone, koja ovih dana, upravo slavi 20 godina postojanja. Prvi je serijski automobil na svetu čija je karoserija u potpunosti bila izrađena od ugljenikovih vlakana, a još uvek drži titulu najbržeg serijskog automobila sa atmosferskim motorom (BMW-ov V12 agregat). Početkom 21. veka, usledila je plodna saradnja sa Mercedesom, iz koje se “rodio” SLR McLaren, ništa manje spektakularan supersportista, koji se proizvodio sve do 2009. i to u nekoliko varijanata (722, Roadster, Roadster 722 S, 722 GT i Stirling Moss), kada je celokupna pažnja usmerena na novi, samostalan projekat, već pomenuti MP4-12C.

Koliko je ovaj novi projekat shvaćen ozbiljno, dovoljno govori i podatak da je od 2007. godine, od kada je započet rad na razvoju novog automobila, pa sve do danas, oko 50 inženjera i vrhunskih test-vozača, prevalilo je više od milion kilometara u 40 različitih razvojnih prototipova, pri čemu su automobili podvrgavani zaista ekstremnim uslovima eksploatacije – od vožnji u arktičkom krugu na temperaturama do –50 °C, preko paklenih vrućina u Bahrainu na preko 50 °C, sve do vlažnih predela Južne Afrike i velikih nadmorskih visina. Ove godine, nekoliko prototipova poslato je na Novi Zeland i u Arizonu, radi daljih klimatskih testova, dok je određen broj vozila spremljen za pohod na ultimativni test – Nürburgring Nordschleife!

Iz vozačkog ugla
Naravno, kako je McLaren istovremeno i jedan od lidera u oblasti Formule 1, bilo je za logično da se u projekat, pre ili kasnije, uključe i njegova dva vrhunska vozača, aktuelni šampion F1, kao i nosilac titule iz 2008. godine, Britanci Jenson Button i Lewis Hamilton. Prilika se ukazala početkom marta na čuvenoj britanskoj Goodwood Motor Circuit stazi, kada su dva šampiona dobila priliku da “laširaju” MP4-12C u tzv. XP-Beta test-verziji.

Za upravljačem automobila XP8 i XP10, Button i Hamilton, kao što i dolikuje profesionalcima, prvo su se temeljno upoznali sa samim vozilom, a zatim su se i sami uverili u mogućnosti novog McLarenovog superautomobila. Naravno, pored dragocenih informacija o ponašanju vozila, kao i sistemima kontrole trakcije i stabilnosti, koje će preneti inženjerima, Button i Hamilton našli su vremena i za “provod”, puštajući MP4 u fenomenalne “driftove”, što u cilju promocije novog vozila, što kao “odušak” i intermezzo od izuzetno naporne i interesantne sezone F1.

Nakon testova, bilo je zanimljivo čuti i šta vozači F1 misle o “uličnom trkaču” McLarena. Prvi je bio Button, kojeg je novi McLaren impresionirao: “MP4-12C je izuzetno lak za vožnju. Kokpit je vrlo prijatan za boravak i daje vam osećaj kao da ste jedno sa automobilom. Isto tako, sedišta su izuzetno udobna, dok je raspored komandi krajnje logičan i pregledan. Takođe mi se svidelo što se na upravljaču ne nalazi selektor režima rada, kao na nekim drugim supersportskim automobilima, već ga jednostavno podesite pre same vožnje, a onda se potpuno koncentrišete na nju i uživate.

     

Jenson Button bio je pre svega iznenađen sa kojom je lakoćom moguće voziti novi McLarenov supersportski automobil. Uz to, oduševile su ga i dinamičke karakteristike automobila, kako pri malim, tako i pri velikim brzinama

 

Što se tiče dinamičkih sposobnosti vozila, one su izuzetne, kako pri malim, tako i na velikim brzinama. Trebalo mi je vrlo malo vremena da se upoznam sa automobilom i steknem puno samopouzdanje. Nakon svega par krugova, već sam bio u mogućnosti da iz MP4 “iscedim” gotovo sve u krivinama, a čak i tada, fasciniralo me je to koliko je automobil miran i stabilan pri velikim brzinama. Kad smo već kod njih, to je možda bio i najveći problem, jer je 12C toliko brz, da ponekad zaboravite da je to ipak serijski automobil, namenjen redovnom saobraćaju!”

Drugi britanski šampion, Lewis Hamilton, ocenio je McLaren sledećim rečima: “12C je pravi vozački automobil, koji je ispunio sva moja očekivanja. Preglednost sa vozačke pozicije je odlična, što je redak slučaj kada su u pitanju supersportski automobili, a to naročito dolazi do izražaja u sporim, oštrim krivinama, kada ne morate da “izvirujete” oko A-stuba da biste videli gde put vodi, već da idealnom linijom “napadate” temena krivina. Nešto slično ovome doživeo sam jedino još u McLarenu F1...”

     

Lewis Hamilton je naročito bio impresioniran preglednošću iz kokpita McLarena MP4-12C što je velika retkost u svetu supersportista. To mu, kako kaže, omogućava da agresivnije i smelije "napadne" spore, nepregledne krivine i "ukosnice"

 
12C je pravi vozački automobil, koji je ispunio sva moja očekivanja. Preglednost sa vozačke pozicije je odlična, što naročito dolazi do izražaja u sporim, oštrim krivinama, kada idealnom linijom možete da “napadate” temena krivina

Savršena integracija
Razvoj MP4-12C započet je u istom onom simulatoru koji se koristi i za razvoj bolida Formule 1 u okviru McLaren Racinga i predstavlja savršen primer integracije razvoja trkačkih i serijskih automobila, kojem jedino Ferrari može da parira.

Prema rečima Dick Glovera, tehničkog direktora McLaren Automotive, MP4 je proizvod savršeno koordinisane integracije realnog i virtuelnog, budući da su Chris Goodwin i Kevin McGarrity, dva profesionalna trkača u okviru test-tima, jedan deo razvoja proveli vozeći gore pomenute prototipove, dok su ostatak vremena “potrošili” u simulatorima namenjenim Formuli 1, čime je značajno ubrzan i sam razvoj automobila, a istovremeno, obezbeđene vrhunske performanse, kvalitet i pouzdanost. Imajući u vidu ogroman uspeh i popularnost prethodnika, McLarena F1, nema nikakvog razloga da sumnjamo da će i “novajlija”, MP4-12C biti više nego rado viđen primerak u garažama mnogih koji su u stanju da za njega izdvoje oko 200.000 evra, koliko se predviđa da će koštati, kada se krajem 2010. godine i zvanično formira cena.

Razvoj MP4-12C započet je u istom onom simulatoru koji se koristi i za razvoj bolida Formule 1 u okviru McLaren Racinga i predstavlja savršen primer integracije razvoja trkačkih i serijskih automobila
tekst: Nebojša Subotić
foto: McLaren
redakcija@vrelegume.rs
1337
Postavljeno: 13.09.2010

Arhiva: Extreme

Rubrika: Extreme
Postavljeno: 24.10.2015

Petar Lončar oborio svetski rekord

Najbolji srpski akro paraglajderista Petar Lončar, još jednom se upisao u istoriju paraglajdinga oborivši svetski rekord uz postizanje sile do čak 7G tokom skoka


Rubrika: Extreme
Postavljeno: 16.04.2012

Danny MacAskill

Da li ste čuli za Denija Mek Eskila (Danny MacAskill)? Reč je o dvadesetsedmogodišnjem vozaču bicikla, i to kakvom. Ukoliko želite da pogledate njegove vratolomije, YouTube vam je uvek na raspolaganju.


Rubrika: Extreme
Postavljeno: 19.08.2011

Dacia Duster No Limit

Pikes Peak International Hill Climb najčuvenija je i najzahtevnija svetska brdska trka, mesto gde se sreću samo najbolji i najspremniji. Čuvena "Trka u oblake" ove godine videla je i jedno novo "lice" - Daciu Duster No Limit


Nissan LEAF Nismo RC

16.06.2011

Rhys Millen Climb Attack Brazil

21.03.2011

Geiger Hummer H2 Bomber

31.12.2010

McLaren MP4-12C Tekst sa video prilogom!

13.09.2010

Ferrari World

24.06.2010

Discovery Channel

31.07.2009

Red Bull Air Race World Series Detroit

19.08.2008

Red Bull - Trka trokolica

13.08.2008

Red Bull Air Race World Series San Diego

06.06.2008

Red Bull Air Race Abu Dhabi

10.05.2008

Red Bull Snow Palio

16.04.2008

Snowkajak World Championship

24.03.2008

Red Bull Experiment

25.02.2008

kiki
13.9.2010 01:11
0
8

imate 200.000 e da potrosite na automobile, jedan ili vise, nove ili polovne. sta biste kupili....

Milan
13.9.2010 15:16
4
1

@kiki

Pa naravno McLaren MP4-12C ili neki slican njemu!

slobodan
13.9.2010 16:00
7
1

Skyline GTR-a , a za ooogrooomni kusur bi se gotivio i przio ostale sa mnogo, mnogo skupljim automibilima ;)))).....Nego tesko mp4 da nadmasi jos nenadmasenog LM-a....Ma kakav Veyron... F1 je munja, samo atmosferski motor i kud koji mili moji :)))

S70
18.7.2011 13:02
0
0

@slobodan
upravu si stari f1 je mnogo bolji od ovih starih automobila ali je LM imao manu zato sto mu je max brzina bila 362 km/h u odnosu na 391 kod obicnog

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: