Tehnika

Mazda SKYACTIV

Nebo je granica

Tehnologija u automobilskoj industriji napreduje svakodnevno, a mi smo nedavno imali priliku da isprobamo šta je na planu novih tehnologija pripremila Mazda


Početkom juna, obreli smo se na čuvenom španskom letovalištu Palma de Mallorca, koje je Mazda odabrala kao mesto za prezentaciju SKYACTIV tehnologija - skupa novih tehničkih i tehnoloških rešenja, koja bi u bliskoj budućnosti (koliko početkom naredne godine), trebalo da postanu sastavni deo svih novih Mazdinih automobila te da obezbede veći tržišni uspeh ovom japanskom brendu.

"Nebo" iznad palmi
Upoznavanje sa Mazda SKYACTIV tehnologijama upriličeno je na stazi Mallorca Rennarena, pored čuvenog letovališta. U pitanju je bila serija teorijskih predavanja o svakom pojedinačnom delu SKYACTIV tehnologija, ali smo imali i priliku da iz "prve ruke" isprobamo kako nove tehnologije rade u stvarnom svetu automobila. O čemu se, zapravo, radi?

Japanci ne bi bili to što jesu da u pitanju nije nešto drugačije od svega do sada viđenog. Kako su nam sami ljudi iz Mazde isticali tokom predavanja, SKYACTIV tehnologija je pre svega proizvod "drugačijeg razmišljanja". Potpuno drugačijim pristupom rešavanju nekih pitanja koja su do sada izgledala nerešiva, odnosno, prkoseći konvencionalnom načinu mišljenja kada su u pitanju neki problemi iz domena automobila i automobilske tehnologije, inženjeri Mazde stvorili su nekoliko novih "proizvoda" koji zajedno čine SKYACTIV tehnologije. Tu su, najpre, novi agregati - SKYACTIV-G (benzinski) i SKYACTIV-D dizel agregat, koje karakteriše najviši stepen kompresije za jedan benzinac od 14:1, odnosno najniži stepen kompresije za jedan dizel agregat, od takođe 14:1. Uz nove motore, idu i novi menjači - SKYACTIV-Drive automatski menjač i SKYACTIV-MT manuelni menjač, a čitav "proces" u jednu zaokruženu celinu uklapaju SKYACTIV-Body i SKYACTIV-Chassis, odnosno potpuno nove tehnologije i tehnike u proizvodnji karoserija i šasija budućih Mazdinih modela.

Kako ovo radi?
Pažljivo smo saslušali predavanja, a ljubazni domaćini, redom vrhunski Mazdini inžinjeri, koji su od početka uključeni u proces osmišljavanja i proizvodnje pojedninih delova SKYACTIV tehnologije, strpljivo su odgovarali na sva naša pitanja, kojih je bilo poprilično.

Nakon predavnja, došlo je vreme da na stazi isprobamo kako Mazdine nove tehnologije deluju u praksi. Na stazi Mallorca Rennarena na raspolaganju su nam bila četiri prototipa, potpuno ručno izrađena (spolja su se na karoseriji videle zakovice, a unutrašnjost je bila savrseno funkcionalna iako se o estetici nije vodilo računa) i upakovana u "telo" Mazde 6 - dve Mazde 6 bile su sa benzinskim dvolitarskim SKYACTIV-G motorom (po jedna sa manuelnim, odnosno, automatskim menjačem), dok su dve bile sa 2,2-litarskim SKYACTIV-D dizel agregatom (takođe po jedna sa manualnom, odnosno, automatskom transmisijom).

Detaljnije, naredne godine
Kako to već obično biva, vremena za detaljnije "praktično" upoznavanje sa svim aspektima novih Mazdinih tehnoloških rešenja nije bilo dovoljno - prezentaciji su prisustvovali i novinari iz još nekoliko zemalja, pa smo tako u svakom automobilu mogli da provezemo samo po dva kruga na stazi, što nikako nije dovoljno da se stekne pun i pravi utisak o vrednosti i upotrebljivosti novih rešenja. Ipak, i kratka vožnja u svakom automobilu bila su sasvim dovoljna da se steknu i te kako pozitivni prvi utisci o SKYACTIV tehnologijama.

Prvu, potpunu implementaciju svih delova SKYACTIV tehnologija u novom serijskom automobilu, Mazda će nam prikazati početkom iduće godine, u modelu CX-5. Tek tada, kada "u ruke" dobijemo prvu, potpuno "skajaktivnu" Mazdu, moći ćemo da steknemo sveobuhvatniji utisak o tome da li je Mazda u pravu kada kaže da je "samo nebo granica".

sa Palma de Mallorce, Siniša Banda
foto: S. Banda, Mazda
sinisa.banda@vrelegume.rs
3497
Postavljeno: 07.09.2011

Arhiva: Tehnika

Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 01.11.2017

Frankfurt na struju
Tekst sa video prilogom!

Nedavno završeni sajam automobila u Frankfurtu, pakazao je određeni zamor klasične auto industrije. Iako je još prerano otpisivati automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni modeli ostaju opredeljujuća tehnologija u dugoročnom periodu. Upravo tu svoju šansu vide azijski proizvođači, a posebno oni iz Kine kako bi okončali primat Euro – US osovine


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 05.06.2014

Kondenzatori

Današnja vozila uglavnom se snabdevaju energijom iz fosilnih goriva ili iz baterija i pri umerenom opterećenju su prilično efikasna, međutim, kada je iznenada potrebna velika snaga efikasnost opada, a životni vek postaje kraći


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 16.04.2013

Pneumatici

Kao elementi veze između podloge i vozila, pneumatici su zaduženi za prenos poprečnih, uzdužnih i vertikalnih sila između podloge i vozila.


Sistemi upravljanja vozilom

11.02.2013

Mehanizmi za vođenje točkova

12.10.2012

Mehanizmi za vođenje točkova

13.09.2012

Sistemi oslanjanja

21.08.2012

Geometrija oslanjanja

05.06.2012

Car-to-x

16.01.2012

Porsche 911 Carrera

23.12.2011

Mazda SKYACTIV

07.09.2011

Nokian WR G2

16.03.2010

20 godina TDI motora

01.03.2010

MultiAir motor

21.01.2010

BMW Vision EfficientDynamics

15.10.2009

Mercedes-Benz hibridi

08.10.2009

Pneumatici

25.06.2009

Mazda

18.11.2008

BMW Efficient Dynamics

28.10.2008

Porsche 911 Carrera 4S

06.10.2008

Aerodinamika u Formuli 1

03.09.2008

Bokser motor

19.09.2007

Lazar Bojanić
07.9.2011 10:41
3
0

Pitanje za redakciju ...

Jel ste Vi to provozali i da li ste osetili nešto novo u odnosu na već testirane modele Mazde 6 ?

Pozzzz i hvala !

Bojan
07.9.2011 16:26
2
1

Meni uopste nije jasno o cemu se ovde radi. Pa sta je tu drugacije osim cudne kompresije koja sama po sebi nista ne govori? Da li se radi o identicnom motoru koji moze da trosi i dizel i benzin, ili je to neka tehnologija koja ce ispuniti euro 7 standard.

S70
08.9.2011 20:08
3
0

sta je vama radi se o benzincima sa najvecim stepenom kompresije i dizelasa s rekordno niskim i sve im je odlicno

borlov
14.9.2011 11:46
2
0

Staces neki ljudi ne razumeju i ako tekst pise na njima maternjem jeziku.Fantasticno kako jedan manji proizvodjac u ovom svetu globalizacije uspeva da razvije ovakve motore,koji dokazuju da automobili pokretani na benzin ili dizel jos uvek imaju buducnost.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: