Klasika

Mazda RX-7

Nova nada

Većini ljubitelja automobila period 1970-ih godina je mračan i lako zaboravljen. Novi standardi o izduvnim gasovima su ubijali snagu, dok su standardi o sigurnosnim merama u velikoj meri dodavali na težini. Iako je navedeni period doneo određene sportske novitete, kao što je Volkswagen Golf GTI, sa obe strane okeana automobili su postajali slabiji i teži, da su se mnogi zapitali da li ćemo ikada ponovo videti prave pristupačne sportske automobile. A onda je debitovala Mazda RX-7 i donela novu nadu.


Kompanija koja je danas poznata kao Mazda je osnovana januara 1920. godine pod Toyo Cork Kogyo Co imenom u japanskom gradu Hirošimi. Kompanija je u početku proizvodila uglavnom drvene proizvode, a 1921. godine na čelo kompanije stiže Đuđiro Macuda. On je u rekordnom roku preokrenuo situaciju i do 1927. Godine, Mazda je proizvodila mašineriju, pa i motore nakratko. Tokom 1931. godine, Mazda se oprobala i sa proizvodnjom malog pikapa sa tri točka pod GO-DA oznakom, koji je imao maleni motor od 500 cc i prodavao se preko Mitsubishi salona. Kompanija uskoro i zvanično menja ime u Mazda po staroj reči za mudre ljude, a GO-DA beleži veoma odlične rezultate pre Drugog svetskog rata. Godine 1950., Mazda predstavlja i svoj prvi kamionet sa četiri točka, ali prvi automobil kompanije stiže tek deset godina kasnije. Kao većina japanskih posleratnih automobila, prvi model Mazde, R360, je bio mali „kei“ automobil, sa malenim motorom od 356 cc i dva cilindra od 16 ks, a 1962. godine je usledio model Carol sa četiri sedišta. Oba modela su bila izuzetno uspešna i Mazda je na kratko uspela da preuzme titulu najprodavanije kompanije na domaćem tržištu.

Saradnja sa NSU
I pored svih uspeha i rastuće ekonomije, situacija u Mazdi nije bila preterano sjajna. Japan se bojao invazije stranih automobila i najavio da će samo najbolje kompanije opstati, a nakratko je razmatrana opcija da se manje kompanije spoje i formiraju veće korporacije. To bi značilo da bi na tržištu ostala samo tri ili četiri proizvođača i Mazda se našla u opasnosti da je kupe veći proizvođači kao što su Toyota i Nissan.

Krajem 1950-ih godina na čelo kompanije stiže Cuneđi Macuda i shvata da je jedini način na koji Mazda može da opstane kao samostalna kompanija, proizvodnja tehnologije kojoj konkurencija ne bi mogla da parira. Automobili kao što su R360 i Carol su bili solidni, ali se ni po čemu nisu razlikovali od konkurencije i nalazili su se na ivici gašenja. Macuda se uputio u Nemačku na pregovore sa malom kompanijom NSU, koja je nedavno predstavila novi revolucionarni rotacioni motor u saradnji sa samostalnim inženjerom Felixom Wankelom. Iako je ovo ime sigurno najpoznatije kada je reč o rotacionim motorima, ova ideja nije bila nova kada je Wankel počeo rad tokom 1920-ih godina. Po nekim pričama, ideja je poticala još iz 1769. godine, a Wankel je imao svoj završen prototip 1934. godine. Početkom 1951. godine, on je potpisao ugovor sa nemačkim proizvođačem automobila i motora NSU, koji se nalazio u sličnom problemu kao i sama Mazda.

Rotacioni motor
Rotacioni motor pretvara pritisak u rotaciono kretanje umesto korišćenja recipročnih klipova. Na papiru, ovaj dizajn je delovao kao pobednik. Takav motor je imao dosta manje delova od tradicionalnih motora, što je, barem u teoriji, trebalo da uštedi na troškovima i popravkama. Rotacioni motor je takođe bio i lakši i efikasniji, ali je imao i dosta mana. Pre svega, bio je težak za popravke, veliki potrošač i možda najbitnije od svega - imao je nizak kvalitet na duži period. U narednih nekoliko godina, NSU je primio čak 100 zahteva za licencu, što je donelo kompaniji preko potrebne finansije - naime, dozvola za korišćenje rotacione tehnologije je koštala oko 800.000 dolara.

Kada je Macuda saznao za ovu tehnologiju, shvatio je da je upravo to potrebno Mazdi da se izdvoji od konkurencije. U oktobru 1960. godine, ugovor je i zvanično potpisan između dve firme i Mazda je dobila tehnologiju sa ciljem da se razlikuje. Prvi model Mazde sa rotacionim motorom je bio Cosmo Sport, mali sportski dvosed koji je debitovao 1967. godine. On će opstati u proizvodnji samo pet godina, a godišnja proizvodnja nikada nije prešla cifru od 200 vozila. Do 1978. godine, Mazda je predstavila još devet novih automobila sa rotacionim motorima, od malih kompakta pa sve do veliki autobusa i teretnih vozila i oni su delovali kao budućnost automobilske industrije.

Mazda RX-7 je svojevremeno vratila nadu automobilskom svetu Twituj ovo!

Naftna kriza
Do 1970. godine, interesovanje za rotacionim motorima je počelo da privlači sve više potencijalnih mušterija. Naime, do kasnih 1960-ih godina, svet je zahvatio veliki problem sa smogom. Sjedinjene Američke Države su postale prva država koja je zvanično predstavila "Clean Air Act" o izduvnim gasovima, a uskoro su i ostale države krenule istim koracima. Kada se pročulo da rotacioni motori već tada zadovoljavaju nove standarde za 1975., krenula je njihova velika ofanziva. Ona je trajala sve do 1974. godine, kada je svet zahvatila prva veća naftna kriza. Naime, u oktobru 1973. godine, Egipat, Sirija, Irak i Jordan su napali teritoriju koju je Izrael preuzeo šest godina ranije. Izrael se brzo oporavio i povratio teritoriju najviše zahvaljujući pomoći Amerike, što je OPEC-u bio dovoljan razlog da najmoćnijoj zemlji sveta uvede embargo. Ne samo što su cene goriva skočile za četiri puta preko noći, već i mnoge benzinske pumpe više nisu mogle ni da dobiju gorivo, pa je tako postojao limit kojim danima se ono može sipati zavisno od registarskog broja tablice. Embargo će opstati na snazi do marta 1974. godine, ali će se ukus kupaca promeniti u velikoj meri. Čak i države koje nisu bile oštećene embargom, kao što je Japan, primetilesu veliki pad kupovne moći. Do kasnih 1970-ih godina, rotacioni motor je bio u ponudi samo na domaćem tržištu i to na samo dva modela. Međutim, Mazda još uvek nije bila spremna da se preda i bacila je sve karte na novi sportski automobil, RX-7.

Hit zvani RX-7
Kao što smo spomenuli, do kasnih 1970-ih godina na tržištu je ostao jako mali broj pristupačnih sportskih automobila sa pogonom na zadnje točkove. Sa izuzetkom nekoliko Triumpha i MG-a, većina kupaca se odlučivala za Porsche 924, koji svakako nije imao nisku cenu. Datsun Z je počeo da pokazuje godine, pa se činilo da će "hot heč" u potpunosti preuzeti vladavinu među mlađim kupcima. Iz navedenih razloga, debitovanje Mazde RX-7 1978. godine je svakako bio veoma bitan momenat za automobilsku industriju.

Po prvi put posle dužeg vremena kupac je mogao da dobije mali sportski automobil, sa pogonom na zadnje točkove i dovoljno moćnim motorom da može da nadmaši značajno skuplje i moćnije automobile. RX-7 je pružao raspored težine 50:50, ali i dalje nije bio lagan kao što se očekivalo. Naime, u poslednjem momentu je donesena odluka da ovaj automobil dobije i zadnja sedišta, čime je težina skočila na 1.075 kilograma. RX-7 je pokretao maleni 1,1-litarski rotacioni motor sa 100 ks, ali i to je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za samo 8,5 sekundi.

Novinari su imali samo reči pohvale. U poređenju sa glavnim rivalom Datsunom 280Z, RX-7 je delovao dosta agresivnije, posebno pri nižim obrtajima. Sa sposobnim vozačem za volanom, RX-7 je mogao da nadmaši i značajno skuplje Triumph TR7 i Porsche 924 sa maksimalnom brzinom od 198 km/h. Ali RX-7 nije očarao mnoge samo sa svojim performansama. Jedan od detalja koji je bio mnogo hvaljen je bio enterijer, a aerodinamični dizajn je bio godinama ispred svog vremena. Iako je početna cena iznosila 6.450 dolara, mnogi saloni su prodavali RX-7 i po cenama većim od 10.000 dolara da bi zadovoljili potražnju. U prvoj godini je prodato impresivnih 72.692 primerka uz još 71.617 primeraka 1979. godine.

Turbo
Sa tako velikim uspehom, Mazda nije imala razloga za promene narednih godina, ali je ponuda proširena sa nekoliko bolje opremljenih modela, kao što su GLS i Limited. RX-7 dobija svoje prve promene 1984. godine, kada je debitovao novi 1,3-litarski motor sa direktnim ubrzigavanjem goriva. On je povećao snagu na 135 ks, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 7,8 sekundi.

Prva generacija će da opstane u proizvodnji do kraja 1985. godine sa dosta uspeha i visokom prodajom širom sveta. Druga generacija je debitovala 1986. godine i u svakom pogledu bila novi automobil sa izuzetkom motora. Ovaj novi automobil je bio kraći od prethodnika, ali je enterijer bio prostraniji, posebno na zadnjim sedištima. Mnogi su smatrali da dizajn više nije originalan i da je kopija novog Porschea 944, a bilo je i onih koji su primetili određene sličnosti sa Chevrolet Corvetteom. Ipak, sa unapređenim motorom od 146 ks, malo koji automobil sa sličnom cenom je mogao da mu parira.

Međutim, pravo iznenađenje je stiglo sredinom 1986. godine kada je RX-7 postao prvi automobil sa rotacionim motorom na svetu u turbo verziji. Sa 182 ks ispod haube, RX-7 takođe nije imao tradicionalnu „turbo rupu“, a on je ujedno smanjio ubrzanje do 100 km/h na samo 6,5 sekundi. Sa cenom od preko 20.000 dolara, turbo je ušao u teritoriju spomenutog 944 turba i bio za oko 5.000 dolara skuplji nego tradicionalni "muscle cars" kao što su Ford Mustang, Chevrolet Camaro i Pontiac Firebird. Za 1988. godinu u ponudi se našao i kabriolet, koji je mogao da se dobije u sličnom stilu kao Porscheov targa, ali je on bio dostupan samo kao dvosed i sa atmosferskim motorom. Godinu dana kasnije snaga turbo motora je povećana na 200 ks dok je i osnovni motor i dalje razvijao odličnih 160 ks.

RX-8
Iako su prve dve generacije RX-7 bile popularne širom sveta, Mazda je odlučila da u potpunosti promeni strategiju sa trećom generacijom. Ovaj model je ponovo bio manji od prethodnika, a izgubio je i 90 kg na težini. Ono šta je izdvojilo novi RX-7 je bio egzotični dizajn, koji je sada mogao da parira najboljim sportskim automobilima na svetu. Da bi parirao takvom dizajnu, rotacioni 1,3-litarski motor je dobio povećanje na impresivnih 255 ks u turbo verziji, a sa ubrzanjem do 100 km/h za 5,3 sekunde nije postojalo mnogo automobila na svetu koji su bili brži za sličnu cenu. Ona je iznosila visokih 32.500 dolara, a neki mediji su otišli toliko daleko da proglase RX-7 kao "Formula 1 bolidom u uličnom paketu". Jedna od retkih mana je išla na račun udobnosti, koja je bila ispor proseka, a ona će naterati Mazdu da predstavi opcioni Touring model sa udobnijim ogibljenjem.

Početkom 2004. godine, na tržište je stigla i Mazda RX-8, kao duhovni naslednik prethodnika. I dalje sa standardnim 1,3-litarskim motorom, ovaj automobil se mogao dobiti u dve verzije, sa 197 ks i 238 ks, ali sa težinom od 1.363 kg je svakako bio veći i teži. Iako je ovaj automobil tokom cele svoje karijere dobio dosta pohvala, on nikada nije stekao kultni status kao prethodnici. Dok je u prošlosti publika mogla da zanemari kvalitet mehanike ispod proseka na duži period i visoku potrošnju, do ranih 2000-ih godina RX-8 je imao veliki broj modernih konkurenata širom sveta. Oni su pružali bolji kvalitet, moćnije motore i nižu cenu, pa su se rotacioni motori činili kao tehnologija prošlosti. Poslednja godina RX-8 je bila 2012., ali u vreme pisanja ove priče postoje verovanja da japanski proizvođač vozila sprema naslednika u vidu RX-9.

Mazda je danas jedan od najpoznatijih svetski proizvođača sportskih automobila za svakodnevnu vožnju. Japanski gigant se može pohvaliti da čak i sedani i krosoveri imaju više duha nego prethodnici, što u velikoj meri održava prodaju visokom. Iako se kompanija svakako proslavila sa rotacionim motorima, RX-7 je uradio mnogo više od toga - on nam je kroz mračan period vratio nadu da ipak nije sve tako crno i da postoji vera da je svetlost na vidiku.

Zoran Tomasović
6362
Postavljeno: 10.12.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Srdjan
10.12.2015 10:30
12
0

Svaka Vam cast i hvala za ovaj sjajan tekst.

MilanChe
10.12.2015 11:28
11
0

Odličan tekst.

lazar bojanić
10.12.2015 14:38
12
0

Odlično , želimo više ovakvih tehnoloških retropsektiva !

kalabaster
10.12.2015 16:23
5
1

Mazga je pravi auto,meni licno najlepsi i najkvalitetniji japanezer!

Ja
11.12.2015 00:13
6
2

Ova prva serija je veoma lijepa. Sve RX7 posle mi nisu pretjerano dizajnerski privlacne iako su svakako sjajni automobili. RX8 mi je vec odlican i dizajnerski.

Ali volim auta koja pisu istoriju, a jedan od njih je svakako RX.

moron
12.12.2015 19:33
5
1

Ko bi rekao da je RX8 imala garanciju 3 godine i 100.000 km? Hrabro je to bilo za takav motor.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: