Klasika

Mazda Cosmo Sport

Kosmički sportista

Početak Mazdine priče sa rotacionim motorom


Nedavna odluka Mazde da penzioniše legendarni model RX-8, poslednji automobil s rotacionim motorom na svetu, naterala nas je da se osvrnemo na istoriju japanskog giganta i kako je sve zapravo počelo. Prva Mazda sa rotacionim motorom, Cosmo Sport, predstavljala je eksperiment koji možda nije ostavio zapažen trag na tržištu sa prodajnim rezultatima, ali je zato proslavio japanskog proizvođača automobila i stavio ga na mapu sveta.

Počeci
Kompanija koja je danas poznata kao Mazda je osnovana u januaru 1920., pod imenom „Toyo Cork Kogyo Co“ u Hirošimi. Kompanija je u početku proizvodia uglavnom drvene proizvode, a 1921. godine na čelo kompanije stiže Džuđiro Macuda. On je u rekordnom roku preokrenuo situaciju, i do 1927. godine Mazda je proizvodila mašineriju, pa i motore na kratko. Tokom 1931. godine, Mazda se oprobala i sa proizvodnjom malog „pikapa“ sa tri točka pod oznakom „GO-DA“, koji je imao maleni motor od 500 ccm i prodavao se u Mitsubishijevim prodajnim salonima.

Kompanija uskoro i zvanično menja ime u Mazda po staroj japanskoj reči za mudre ljude, a GO-DA beleži odlične rezultate pre Drugog svetskog rata. Godine 1950., Mazda predstavlja i svoj prvi kamionet sa četiri točka, ali prvi automobil kompanije stiže tek deset godina kasnije. Kao većina japanskih posleratnih automobila, prvi model Mazde, R360, bio je mali „kei“ automobil, sa minijaturnim motorom od 356 ccm i dva cilindra. Razvijao je 16 ks, a 1962. godine je usledio model Carol sa četvoro sedišta. Oba modela su bila veoma uspešna i Mazda je na kratko uspea da preuzme tituu naprodavanije kompanije na domaćem tržištu.

Težnja ka naprednoj tehnologiji
I pored svih uspeha i rastuće ekonomije, situacija u Mazdi nije bila preterano sjajna. Japan se bojao invazije stranih automobila i najavio je da će samo najbolje kompanije opstati, a na kratko je razmatrana opcija da se maje kompanije spoje i formiraju veće entitete. To bi značilo da bi na tržištu opstala samo tri ili četiri proizvođača, te bi se Mazda našla u opasnosti da je kupi veći proizvođač poput Toyote ili Nissana. Krajem pedesetih godina, na čelo kompanije stiže Cuneđi Macuda i shvata da jedini način na koji Mazda može da opstane kao samostalna kompanija, predstavlja proizvodnja tehnologije kojoj konkurencija ne bi mogla da parira.

Automobili kao što su R360 i Carol su bili solidni, ali se ni po čemu nisu razlikovali od konkurencije i nalazili su se na ivici gašenja. Matsuda se uputio u Nemačku na pregovore sa malom kompanijom NSU, koja je nedavno predstavila novi revolucionarni motor u saradnji sa samostalnim inženjerom Feliksom Vankelom.

Saradnja sa NSU-om
Iako je ovo sigurno najpoznatije kada je reč o rotacionim motorima, ova ideja nije bila nova kada je Vankel započeo svoj rad tokom dvadesetih godina. Po nekim pričama, ideja je poticala još iz 1796. godine, a Vankel je imao svoj završen prototip 1934. godine. Početkom 1951., on je potpisao ugovor sa nemačkim proizvođačem automobila i motora NSU, koji se nalazio u sličnom problemu kao i sama Mazda. Naime, protiv konkurencije kao što su Volkswagen, Ford i Opel, NSU je teško pronalazio kupce i trebao mu je proizvod koji će privući pažnju publike.

Vankel motor
Rotacioni motor pretvara pritisak u rotaciono kretanje umesto korišćenja recipročnih klipova. Na papiru, ovaj dizajn je delovao kao pobednik. Takav motor je imao dosta manje delova od tradicionalnih motora, što je, barem u teoriji, trebalo da smanji troškove.

Rotacioni motor je takođe bio lakši i efikasniji, ali je imao i dosta mana. Pre svega, bio je težak za popravke, veliki potrošač, i možda najbitnije od svega – imao je nizak kvalitet na duži period. U narednih nekoliko godina, NSU je primio čak 100 zahteva za licencu, što je kompaniji donelo preko potrebne finansije. Naime, dozvola za korišćenje rotacione tehnologije je koštala oko 800.000 dolara. Kada je Macuda saznao za ovu tehnologiju, shvatio je da je upravo to potrebno Mazdi da se izdvoji od konkurencije.

U oktobru 1960., ugovor je i zvanično potpisan između dve firme i Mazda je dobila tehnologiju po kojoj se razlikovala, a onda je realnost isplivala na površinu...

Mukotrpan rad na ispravljanju mana
Naime, po povratku u Japan, u Mazdi su shvatili da rotacioni motor ipak nije napredan koliko se u prvi mah smatralo. Čak ni NSU još uvek nije uspevao da otkloni sve boljke kao što su velika buka i potrošnja ulja, a Mazda je otkrila dodatne probleme kao što je hlađenje motora. Japanski proizvođač je napredovao velikom brzinom da usavrši tehnologiju, posebno ako se uporedi s nemačkim partnerom, ali je proces takođe bio i veoma skup.

Međutim, Macuda nije želeo da prizna poraz i javno je tvrdio da je rotacioni motor od ključnog značaja za Mazdin opstanak. Macuda je posao poverio mladom inženjeru, Keničiju Jamamotou, koji je otvoreno priznao da nije bio oduševljen, ali kao pravi profesionalac, odlučio je da uradi najbolji mogući posao. Do oktobra 1963., Jamamoto je bio spreman da se preda i čak ponudi ostavku, ali je odlučio da još jednom pokuša.

Tokom 1964., Mazda otvara novi studio sa kojim bi se motori proizvodili uz pomoć kompjutera, što je bila veoma napredna tehnologija tokom šezdesetih, a u roku od naredne tri godine na projektu je radilo preko 250 inženjera. do 1967., većina problema je otklonjena, a Jamamoto je lično garantovao da motor može da pređe minimalno 100.000 km bez većih problema, što je bio veliki uspeh kada se uporedi sa NSU-ovom erom.

Novi automobil za novi motor
Da bi publici predstavila novi motor, Mazda je odlučila da razvije i potpuno novi automobil, koji ne bi delio ništa sa već postojećom ponudom. U početku, poznat kao „Project L402A“, Cosmo Sport je postao prvi Mazdin sportski model, niskog profila, aerodinamičnih linija i dizajna kojem bi pozavidela i većina zapadnih marki. Cosmo Sport je bio dug oko četiri metra, uz težinu od samo 918 kg, dok se ispod haube nalazio mali motor od 982 ccm.

Rad na ovom automobilu je počeo u istom periodu kada i samom rotacionom motoru, a prva dva prototipa su bila na putevima, od oktobra 1963. Zanimljivo je da je na salonu automobila u Tokiju iste godine predstavljen samo motor, dok je publika morala da čeka na sam automobil do septembra 1964. Mnogi smatraju da se Macuda opredelio za ovakav potez u znak poštovanja prema NSU-u, čiji je Wankel Spider debitovao samo par sedmica ranije na Salonu automobila u Frankfurtu. Po nekim pričama, upravo je NSU zamolio Macudu da pomeri debi, da značajno lepša Mazda Cosmo Sport ne bi odvukla medijsku pažnju od nemačkog modela.

Performanse za respect
U svakom slučaju, spomenuti motor od 982 ccm je razvijao impresivnih 108 ks na 7.000 o/min uz obrtni moment od 130 Nm na 3.500 o/min. Početna cena na domaćem tržištu je iznosila 1,48 miliona jena (oko 4.100 dolara), a zanimljivo je da su mnogi konkurenti naručili svoje primerke da bi ih rastavili i proučili. Strani mediji su takođe jedva dočekali priliku da testiraju ovaj prelepi automobil.

Ponašanje u krivinama je bilo impresivno, ali je najviše pažnje ipak privukao motor. Iako nije bio tih i pružao je nizak obrtni moment, Cosmo Sport je mogao da ubrza do 100 km/h za ispod 9 sekundi i dostigne maksimalnih 185 km/h, što su impresivne brojke za automobil sa motorom ispod 1 l zapremine.

24 časa Nirburgringa
U avgustu 1968. godine, Mazda je odlučila da debituje i u automobilskom sportu. Dve Cosmo Sport su se pojavile na 24 časa Nirburgringa. Jedan od automobila je odustao sredinom trke zbog mehaničkih kvarova, dok je drugi završio na impresivnom četvrtom mestu.

Ovaj rezultat je takođe bio odličan pokazatelj kvaliteta rotacionog motora na duži period. U septembru iste godine, Mazda povećava snagu na 130 ks, uz bolje kočnice i modifikovano ogibljenje, da bi parirala trkačkima s Nirburgringa, a i pored dodatnih 50 kg, Cosmo Sport je bio brži nego ikada pre, i mogao je da dostigne 200 km/h.

Jedan od stubova istorije japanske automobilske industrije
Po prvi put, nekoliko modela je izvezeno u ostatak sveta, a svi primerci su imali volan s desne strane. Cosmo Sport će opstati u proizvodnji sve do 1972. godine, a tokom vremena će steći veliku popularnost u Japanu.Veruje se da je minimalno jedan primerak završio i za policijske usluge, ali ovaj automobil je bio veoma skup za prosečnog Japanca i godišnja prodaja nikada nije prešla „cifru“ od 200 primeraka. Na kraju je proizvedeno 1.176 jedinica, što je dalo Mazdi potrebno iskustvo da nastavi da razvija tehnologiju. Uskoro je usledio model Familia, prvi velikoserijski model sa rotacionim motorom, ali to je priča za neki drugi put...

Danas je Cosmo Sport sigurno najpoznatiji Mazdin model, i jedan od najslavnijih japanskih automobila ikada. Iako u senci Toyote 2000GT, Cosmo Sport je možda još bitniji model u istoriji japanske automobilske industrije. Njegovom pojavom Mazda je steka imidž sportske marke, što uspešno čuva do današnjeg dana.

Zoran Tomasović
5191
Postavljeno: 05.12.2014

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

serpico
05.12.2014 00:45
3
4

A nije po Ahura Mazdi uzvisenom bozanstvu i zoroastrizma?

s mile
05.12.2014 14:14
8
0

Delimično sam upoznat sa problematikom Vankel motora, dok ih jedni kude, drugi ih hvale i kažu da sam vlasnik ih može remontovati. Divnu tehnologiju imaju, ali me čudi da u naše doba i sa sadašnjim izborom materijala, nije lako napraviti da bude dugotrajan, i da manje troši goriva. Nadam se da će u budućnosti, ovaj divan princip, naći više mesta u proizvodnji

Bojan
05.12.2014 20:43
1
2

Ja mislim da moze vec sad da se odradi dobar vankel motor od strane npr vw komporacije ali ga je Mazda nekako zastitila. Deli neko moje misljenje?

serpico
06.12.2014 08:41
3
2

s mile gle jedan moj frend ima mazdu rx8 kupio ju je pre nekih 5 g. za relativno male pare za takav tip auta,sve je bilo super dok se je on malo vozao okolo po kaficima ali kada ga je poceo voziti do posla i nazad i praviti vece kilometraze onda je vidio gdje mis p...u nosi!Auto kao auto je predivan,kvalitetan ,sportski ali taj rotacijski motor zgadio mu se za sva vremena,ne nije motor radio probleme u smislu da se kvario,ne !motor je radio bez greske ali taj motor se vrti na okretajima ko trkaci motocikl,trosio mu je minim.9L a maksimum preko15,16l.Ulje je pio ko krava vodu a islo je skupo ulje u motor ko u najnoviji T dizel,uvijek je imo L ulja u gepeku spremljenu kao 1.pomoc!I jos nesto evo auto mu stoji skup je za odrzavanje,ne moze ga prodati jer svi se danas obrazuju na guglu i internetu i to ti je taj wankel motor koji nazalost ima mnogo vise losih strana nego dobrih!!!

karadjole
06.12.2014 08:53
4
0

Bojane svakako moze ali taj bi motor kostao kao pola auta ,znaci mogucevga je napraviti ali nije rentabilan ,a svaki proizvodjac danas gleda da sto jefrinije proizvodi a sto akuplje da proda (preko u dobroj meri nepotrebne dosatne opreme)svoj model a ako japanci kroz pola veka nisu uspeli otkloniti mane i povecati pouzdanost i trajnost te smanjiti termicku opterecenost vitalnih delova i smanjenje ulja i benzina ko ce se onda "zezati" vise sa takom promasenom tehnologijom,danas se sklepa motor na kompjuteru ubacis turbo,DI,3 klipa i deri 200kmh i trosi7l i to ti je danas isplativo a ovo pisi kuci propalo!!!!

Bojan
06.12.2014 11:10
6
0

Ja mislim da ce do neke 2020. Mazda nas iznenaditi sa ovakvom tehnoligijom.
Mazdu bas postujem :-)

s mile
06.12.2014 20:32
4
1

serpico,

razumeo sam da vankel ne troši tako puno s obzirom na snagu, ali da troši u poređenju sa kubikažom, svi očekuju da iz 1300ccm, imaju potrošnju od 7L, e pa tih 1300ccm, imaju snagu 2000ccm, a shodno tome i potrošnju. Generalno princip je dobar, samo traži bolje materijale

Sorfonije
07.12.2014 18:37
2
2

Kako ne trosi puno u oenozu na snagu???
Ima svega 200 konja a trosi vise od automobila sa po 300ks !!!
A o potrosnji ulja da ne pricamo.Konacno je i mazdi eoslo iz eupeta u glavu. Trebali su za vankelom pre 30 godina da prestanu!

Nemanjica
07.12.2014 21:40
2
2

Sorfonije, majke ti... "petao" strucnjak...

s mile
08.12.2014 08:28
3
0

Delimično sam upoznat sa problematikom Vankel motora, dok ih jedni kude, drugi ih hvale i kažu da sam vlasnik ih može remontovati. Divnu tehnologiju imaju, ali me čudi da u naše doba i sa sadašnjim izborom materijala, nije lako napraviti da bude dugotrajan, i da manje troši goriva. Nadam se da će u budućnosti, ovaj divan princip, naći više mesta u proizvodnji

Bojan
08.12.2014 08:34
2
1

Bas ti znas sta Mazda trrba da radi.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: