Aktuelno

Lizing

Ima krize - nema krize!?

Za Vrele Gume govore predstavnici četiri vodeće lizing kompanije u Srbiji. Nova godina, novi zadaci, manje-više stari uslovi. Prognoze ne hrabre. Inflacija dvocifrena, iako su se neki kleli da neće biti, a privreda na poodavno veštačkim plućima...


Siniša Škalonja, rukovodilac regiona Beograd Hypo Alpe Adria Leasinga

Pre 12 meseci, pitali smo se kakva će biti 2010. godina?! Nadali se boljem, strahovali od "udarca zmaja repom", zvanog svetska ekonomska kriza. I tako, dan za danom, izazov jedan za drugim, malo inata, malo "moranja" i dođosmo do kraja još jedne godine. Uzdah se, sam od sebe, otme, opet, i pun nade, ali i intoniran strepnjom.

Narodna banka Srbije sračunala je da je ukupan dobitak pre oporezivanja na tržištu finansijskog lizinga u Srbiji, za 73,2 % manji u odnosu na prošlu godinu. Po starom, dobrom običaju, tresle su se slamarice i "pružalo kolika je čerga", bez ishitrenog, dugoročnog zaduživanja...

Na vodećim pozicijama ostali su Hypo Alpe Adria Leasing i Raiffaisen Leasing.

Sumiranje rezultata
"Bez obzira na blagi rast BDP-a, koji ukazuje da domaća privreda polako izlazi iz krize, možemo reći da se to još uvek nije značajno odrazilo na privredni sektor, koji je u našem porfoliju zastupljen sa preko 90 %. Upravo zbog toga još uvek ne beležimo značajniji rast novih ugovora tokom ove godine, ali očekujemo da će do rasta doći u sledećoj godini. S obzirom na stanje u privredi, 2010. godinu okarakterisala je značajno smanjena tražnja za komercijalnim vozilima i opremom tako da se može konstatovati da je segment putničkih vozila bio značajniji deo lizing tržišta.” - kaže Siniša Škalonja, rukovodilac Regiona Beograd Hypo Alpe Adria Leasinga.

"Svi smo se nadali 2010. kao godini oporavka, ali nažalost, u 2010. je nastavljen negativan trend kada je reč o tražnji za lizingom. Dakle, ukupan plasman svih lizing kompanija u Srbiji je na kraju trećeg kvartala ove godine manji u poredjenju sa istim periodom prošle godine. Šta je uzrok ovome? Nekoliko stvari je uticalo na dalje produbljivanje krize. Prvo, izostanak direktnih investicija iz inostranstva, zatim permanentna tržišna neizvesnost koja ne motiviše domaću privredu na investiranje u nova osnovna sredstva, kao i subvencije vlade usmerene isključivo na kredite, a ne i na lizing." - naglašava Miroslav Stanković, direktor prodaje Societe Generale Leasinga.

"VB Leasing će 2010. godinu pamtiti po tome što smo postali vodeća lizing kuća u Srbiji, kada je finansijski lizing u pitanju. Povećali smo volumen finansiranja za oko 40 % u poređenju sa 2009. godinom, a značajno smo uvećali i naše tržišno učešće. Segmet koji je obojio 2010. godinu u VB Leasingu svakako su putnička vozila. Ukupan udeo u finansiranju putničkih vozila iznosio je oko 70 %, a ostalih 30 % čine finansiranje kamiona i građevinskih mašina. Takođe, povećana tražnja klijenta bila je prema finansiranju vozila putem finansijkog lizinga koji je vratio primat nad opertivnim lizingom, koji je u 2008. doživeo veliku ekspanziju..." - mišljenja je Vladimir Aljinović, šef prodaje VB Leasinga.

Ana Ružić, izvršni direktor Raiffeisen Leasinga

"Restriktivna politika kompanija i smanjen nivo investicija usled pojačane opreznosti doveli su do pada nivoa novog biznisa lizing kompanija u odnosu na raniji period. Pojačana opreznost takođe je prisutna bila i kod fizičkih lica u 2010. Međutim, u poslednje vreme, ipak, počinjemo da naziremo znake blagog oporavka i stabilizacije tržišta. U ovoj godini, Raiffeisen Leasing je najviše finansirao nabavku putničkih vozila, negde oko 40 % ukupnih plasmana, a u najvećem broju u pitanju su privredni subjekti" - ističe Ana Ružić, izvršni direktor Raiffeisen Leasinga.

Vraćena vozila
Broj vraćenih vozila tokom odlazeće godine nešto je manji, pa se sada, procentualno nalazi između 1 i 3, što je, kako nam sagovornici kažu, sasvim prihvatljivo. Reč je, mahom, o vozilima pravnih lica, koja, najčešće, kroz nove lizing aranžmane, brzo nađu nove kupce.

"Što se tiče vraćenih vozila, njihov broj je veći nego u 2009. godini, ali je to sve posledica neoporavka privrede kao i pokušaja lizing kompanija da reše probleme sa određenim brojem klijenata iz prethodnih godina koji su se završili neuspehom u smislu da klijenti nisu uspeli da prebrode krizu i probleme. Takva je situacija i u Sogeleasu, mada smo mi poznati na tržištu kao lizing kompanija sa najmanjim brojem vraćenih predmeta lizinga, što zbog vrlo pažljivog odabira klijenata, što zbog rešenosti da izađemo u susret svakom klijentu sa problemom ukoliko on dođe sa ozbiljnim predlogom za izlazak iz teške situacije u kojoj se našao." - miljšljenja je Miroslav Stanković, direktor prodaje Societe Generale Leasinga.

"Broj vraćenih vozila neznatno se smanjio u odnosu na prethodnu godinu. Ova vozila uglavnom budu finansirana kroz nove lizing ugovore sa novim klijentima VB Leasinga ili se omogući preuzimanje postojećih ugovora sa povezanim klijentima, koji su u nekoj vezi sa klijentima koji su došli u situaciju da vrate vozila. VB Leasing je od ove godine organizovao i specijalizovani sajt za prodaju vozila vraćenih sa lizinga gde je omogućeno potencijalnim klijentima da učestvuju u licitaciji pri kupovini polovnih objekta koji su na našem lageru. Naziv sajta je www.vbli.motrada.net" - kaže Vladimir Aljinović, šef prodaje VB Leasinga.

"Oduzimanje predmeta lizinga je najnepovoljnija opcija, kako za klijenta, tako i za lizing kuću i predstavlja poslednju opciju na koju se odlučujemo, tek onda kada se utvrdi da ne postoji drugi način i rešenje za prevazilaženje problema koje bi bilo u zajedničkom interesu. Tačno je da je kriza dovela do povećanja broja vraćenih vozila, ali ukoliko se uporedi ukupan broj finansiranih vozila do sada sa brojem vraćenih, taj podatak nije toliko zabrinjavajući s obzirom da je vraćeno negde oko 2-3 %, a od toga su u većini slučajeva vozila vratila pravna lica. Takođe, treba napomenuti da dalja prodaja tih vozila funkcioniše dobro i tu je isto tako primetno poboljšanje u odnosu na prethodni period. Tačan vremenski period u kome se vozilo proda, zavisi od klase i stanja." - smatra Ana Ružić, izvršni direktor Raiffeisen Leasinga.

Miroslav Stanković, direktor prodaje Societe Generale Leasinga

"Broj vraćenih vozila kreće se oko 1 %, što nije visok procenat. Na auto placu u proseku imamo oko 150 vozila, što je zaista prihvatljivo obzirom na činjenicu da imamo nešto manje od 20.000 aktivnih ugovora.” - ističe Siniša Škalonja, rukovodilac Regiona Beograd Hypo Alpe Adria Leasinga.

Negovanje klijenata
Utisak je da su se listom, u finansijskom sektoru, trudili da odneguju klijente i maksimalno im izađu u susret. Kvalitetna i efikasna usluga, razvijanje partnerskih odnosa, napor da se odgovori na specifične zahteve, reprogramiranje preostalog dugovanja, prolongiranje perioda otplate, promena valute... Sve, samo da klijent "preživi" i bude zadovoljan. Bar trenutno, jer neće ni kriza trajati večno!

"Što se tiče ustupaka, mi smo lizing kompanija koja se trudi da što bolje odgovori na potrebe svakog pojedinačnog klijenta. Pod tim podrazumevam to, da naši prodavci pažljivo slušaju svakog klijenta i nude mu plan otplate prilagodjen njegovom poslovanju. Po prilagodjenom planu otplate, jedinstveni smo na srpskom lizing tržištu, kao i po pravoj, fiksnoj kamatnoj stopi koja je fiksna tokom celog perioda trajanja lizing ugovora i ne menja se ni pod kakvim uslovima. Dakle, gledano sa te strane, mi činimo ustupak svakom klijentu jer pravimo lizing po njegovoj meri, kako bi mu taj isti lizing došao kao vetar u leđa, a ne kao kamen oko vrata." - naglašava Miroslav Stanković, direktor prodaje Societe Generale Leasinga.

"VB Leasing je uvek vodio računa da omogući što bolje uslove finansiranja svojim klijentima. Trudili smo se da postojećim klijentima izađemo u susret u pogledu reprogramiranja preostalog dugovanja, ponekad smo prolongirali period otplate, ali smo i omogućavali promenu valute u kojoj se klijent zaduživao (CHF u EURO). Što se tiče novih klijenata, trudimo se da uz povolju kamatu, olakšamo plaćanje PDV-a i učešća." - navodi Vladimir Aljinović, šef prodaje VB Leasinga.

"Raiffeisen Leasing deo je velike Raiffeisen grupacije sa jakom bazom klijenata. Zahvaljujući visokim standardima poslovanja i iskustvu grupacije, u mogućnosti smo da aktivno podržimo poslovanje i investicione planove naših klijenata, nudeći im kvalitetnu i efikasnu uslugu. Naš cilj je razvijanje dugoročnih partnerskih odnosa, a spremni smo da proaktivno odgovaramo na specifične zahteve i potrebe naših klijenata kroz dalje unapređenje proizvoda i usluga." - naglašava Ana Ružić, izvršni direktor Raiffeisen Leasinga.

Vladimir Aljinović, šef prodaje VB Leasinga

"Svesni efekata ekonomske krize, tokom 2010. godine smo se trudili da maksimalno prilagodimo našu ponudu. Pored mnogih akcija tokom godine, gde smo nudili izuzetno povoljne uslove finansiranja, mogu se izdvojiti proizvodi sa fiksnom kamatnom stopom. Pored toga, trudili smo se da našim klijentima maksimalno olakšamo servisranje obaveza, trudeći se da budemo maksimalno fleksibilni u tom pogledu. Sa druge strane, s obzirom na trenutne probleme sa likvidnošću mnogih preduzeća, ponudili smo dobrom delu naših klijenata finansijski konsalting i rešenja za prebrođavanje krize. U sklopu tih aktivnosti, ponuđeni su i reprogrami dugovanja kao i usklađivanje uslova finansiranja sa mogućnostima klijenata. Upravo ovakav pristup ka klijentima rezultovao je zaista prihvatljivim brojem vraćenih predmeta lizinga." - navodi Siniša Škalonja, rukovodilac Regiona Beograd Hypo Alpe Adria Leasinga.

Očekivanja
Atmosfera, privredna i ekonomska, govori da će izazov, ipak, dostići vrhunac u dolazećoj 2011. godini. A, šta to znači, odnosno, ko će se kako provesti, videćemo već posle martovskog Salona automobila u Beogradu.

"Bez obzira na tešku godinu za čitavu ekonomiju, ipak možemo reći da u poslednje vreme počinjemo da naziremo znake oporavka tržišta i shodno tome, u novu godinu ulazimo sa prilično ambicioznim planovima koji se tiču uvećanja prodaje i kreiranja novih prozvoda, kako za privredu, tako i za fizička lica." - zaključuje Ana Ružić, izvršni direktor Raiffeisen Leasinga.

"Osnovni plan VB Leasinga je da ostane među prvih 5 lizing kuća u Srbiji i da još više poveća tržišno učešće. Naravno, jedan od planova je da se veći akcenat stavi na finansiranje građevinske opreme i mehanizacije i tako poveća naš udeo u finansiranju, direktno u proizvodnji, koja bi sa druge strane trebalo da utiče na privredni rast u Srbiji, što je još jedna od uloga lizing kompanija." - očekuje Vladimir Aljinović, šef prodaje VB Leasinga.

"Naš plan za sledeću godinu je da maksimalno unapredimo kvalitet naše usluge. I pored činjenice da će sledeća godina, takođe, biti puna izazova, naš plan je i dalje ambiciozan, s obzirom da želimo da zadržimo našu lidersku poziciju na tržištu." - nada se Siniša Škalonja, rukovodilac Regiona Beograd Hypo Alpe Adria Leasinga.

"Planovi su nam vrlo ambiciozni za sledeću godinu, pre svega zbog toga što znamo da privredni oporavak ne može da krene bez lizinga, koji u velikoj meri prati investicije i taj oporavak mora da krene uskoro. Da li će se taj početak oporavka desiti početkom, sredinom ili krajem naredne godine, mi to ne znamo, ali sigurno želimo da budemo njegov okidač jer se oporavak i izlazak iz krize sedenjem i gledanjem u nebo, neće desiti." - navodi Miroslav Stanković, direktor prodaje Societe Generale Leasinga.

Šta drugo na sve ovo da kažemo, osim da mi "držimo fige"!

tekst: Ivana Ivetić
foto: Aleksandar Uglješić
ivana.ivetic@vrelegume.rs
4144
Postavljeno: 31.01.2011

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: