Aktuelno

Tržište SAD - Lincoln

Povratak otpisanih

Lincoln je uspeo da se izvuče iz vrtloga koji je bespovratno progutao marke poput Pontiaca, Plymoutha, Mercuryja...


Pre samo deset godina, Lincoln je bio najprodavanija premijum marka na američkom tržištu sa godišnjom isporukom od preko 200.000 vozila. Linija vozila, u koju su se ubrajali ogromni Town Car još iz perioda kasnih 1970-ih godina, sportski LS na Jaguarovoj platformi i osnivač premijum SUV vozila Navigator, pokazala se velikim uspehom među kupcima, kojima su se dopadali velika udobnost, visok kvalitet i pristupačne cene. A onda je prodaja počela da pada u velikim brojevima, da bi Fordova premijum divizija završila na osmom mestu od isto toliko konkurenata u upravo završenoj 2012. godini sa svega 85.000 prodatih primeraka.

Pa šta se onda desilo i gde je posrnuli Američki gigant pogrešio?

Da bi dobili odgovor na ovo pitanje potrebno je da se vratimo još u kasnije 1980-te godine, ali za početak ćemo vam predstaviti istoriju Lincolna u nekoliko kratkih crta.

Lincoln MKZ Concept
Lincoln MKT

Lincoln je osnovan davne 1917. godine od strane Henry Leylanda, takođe osnivača Cadillaca, koji je dao ovoj premijum kompaniji ime po čuvenom američkom predsedniku Abraham Lincolnu. Godine 1922. godine Leyland prodaje kompaniju Fordu, koji je tada imao novca na pretek zahvaljujući uspehu Modela T i želeo je da se oproba i u luksuznoj klasi, u kojoj su dominirali Cadillac, Packard, Cord, Auburn i Duesenberg. Rani modeli kompanije su uglavnom bili skupoceni, a prekretnicu u istoriji firme predstavljaju modeli Zephyr i Continental iz 1930-ih godina, urađeni od strane Edsel Forda (jedini sin mnogo poznatijeg oca Henryja). Do sredine 1960-ih godina na američkom tržištu su ostale samo tri domaće premijum kompanije (Cadillac, Lincoln i Imperial), a Lincoln počinje da pravi razliku nad konkurencijom predstavljanjem prelepog Continentala (u kome je ubijen tadašnji američki predsednik John F. Kennedy) i Mark III Coupea, tada poznatog kao „Rolls Royce siromašnih ljudi“. Iako je Lincoln postao najveći proizvođač premijum vozila na američkom tržištu već sredinom 1970-ih godina, već tada na videlo izlaze prvi problemi kompanije. Naime, da bi uštedeo na troškovima, Lincolni su delili platformu i većinu mehanike sa značajno jeftinijim Fordovim i Mercury modelima. Dok se to nije moglo primetiti na prvi pogled, predstavljanje modela Versailles 1977. godine je donelo prvi Lincolnov automobil koji je delio i dizajnerske linije sa Fordovom braćom. Napad evropskih rivala, kao što su BMW i Audi (Mercedes je igrao značajnu ulogu na ovom tržištu i ranije), tokom 1980-ih godina je doneo nove probleme, a klasa je kasnije porasla predstavljanjem i prvih japanskih luksuznih automobila, kao što su Lexus, Acura i Infiniti. Lincoln ipak nekako uspeva da ostane „broj jedan“ i tokom 1990-ih godina, zahvaljujući prelepom (1992) Town Caru, koji je proglašen za automobil godine po izboru uglednog Motor Trend magazina i (1998) Navigatoru, prvim luksuznim SUV vozilom sa tri reda sedišta.

Lincoln MKC Concept

Kao što smo spomenuli na početku teksta, Lincolnovi veći problemi su počeli još krajem 1980-ih godina, kada je Ford kupio Aston Martin, Jaguar i Land Rover. Iako na papiru poznate marke, navedene tri britanske firme su se nalazile u veoma teškoj finansijskoj krizi i zahtevale su velika ulaganja. To se odrazilo i na Lincoln, u koga je ulagano sve manje novca, a njegovi automobili su sve više počeli da liče na jeftinije Fordove. Godine 2006. na tržište stiže prvi Lincoln sa prednjom vučom, model Zephyr (ime kasnije promenuto u MKZ; izgovara se „Mark Z“), urađen na zajedničkoj platformi sa Mazdom, na kojoj su se takođe proizvodili Mazda 6, Ford Fusion i Mercury Milan. MKZ se u početku prodavao sasvim solidno, što je Fordu dalo krila da u potpunosti osveži liniju vozila. Preko noći ugašena su poznata imena sa zadnjom vučom kao što su Continental, Town Car i LS, a njihove zamene su bili modeli na Fordovim platformama i prednjom vučom, kao što su MKS (Ford Taurus), MKT (Ford Flex) i MKX (Ford Edge).

Prodaja počinje da pada rekordnom brzinom, a kritike su uglavnom bile identične od strane svih novinara.

Kroz celu svoju istoriju Lincoln je uživao u ugledu velikih automobila, sa zadnjim pogonom i moćnim V8 motorima. Od gašenja modela Town Car 2011. godine, Lincoln je ostao samo sa modelima sa prednjim pogonom i V6 motorima.

Povezujući se na gore spomenutu činjenicu, Lincolnovi kupci su uglavnom bili stariji ljudi, koji su želeli tih i udoban automobil i zanemarili performanse. Vreme je pokazalo da prelazak na novu platformu, sa ciljem napada na Audi, ipak nije donelo željene rezultate.

Već spomenuta dizajnerska povezanost sa Fordom.

Nedostatak popularnih manjih crossovera (u ovom momentu Lincoln pruža samo jedno takvo vozilo, model MKX).

Lincoln MKX

Konfuzna strategija sa imenima. Za razliku od rivala, gde se na prvi pogled može primetiti koji model je veći i skuplji (A-Class, C-Class, E-Class, S-Class ...), svi Lincolnovi modeli sa izuzetkom Navigatora imaju strategiju sa MK (Mark) u imenu. Iako je MKZ (Mark Zephyr) najmanji model kompanije, njegovo ime je dosta konfuzno u poređenju sa većim MKS i na prvi pogled kupac ne može da kaže koji model je veći i skuplji. Slična situacija se može spomenuti i za dva crossovera, manji MKX i veći MKT, gde je nepoznato šta slova „X“ i „T“ označavaju.

Kada je Alan Mulally stigao na čelo Forda iz Boeinga 2006. godine, preko noći je uspeo da eliminiše visoke troškove i američkom gigantu ponudi vozila koje kupci ponovo žele. Mulally je prodao ili ugasio sve divizije koje su gubile novac (Aston Martin, Jaguar, Land Rover, Mazda i Mercury), a postoje priče da je želeo da ugasi i Lincoln pre nego što je Fordov predsednik za severnoameričko tržište Mark Fields uspeo da ga ubedi u suprotno.

Kako Lincoln planira da promeni svoju situaciju?

Za početak, Ford planira da uloži čak milijardu dolara u narednim godinama da na tržištu ponudi sedam novih i značajno obnovljenih Lincolnovih modela do kraja 2014 godine. Neki od njih, kao što su obnovljeni MKZ, MKS i MKT, je publika već imala prilike da vidi. Na ovogodišnjem salonu automobila u Detroitu, Lincoln je predstavio i MKC koncept, mali crossover, koji je dobio veoma pozitivne ocene medija i potencijalnih kupaca. MKC bi trebalo da se pojavi u prodaji do kraja godine.

Lincoln želi da se probije i na globalna tržišta. U ovom momentu, Fordova premijum kompanija se prodaje samo u Sjedinjenim Američkim Državama, Kanadi i Meksiku, a plan je probijanje i na kinesko tržište do 2015. godine kao i eventualno probijanje u Evropu. Kada se zna da je kinesko tržište trenutno najveće na svetu, postaje jasno zašto i Lincoln želi deo kolača.

Lincoln MKX
Lincoln MKZ

Prošle godine u Lincoln je stigao proslavljeni australijski dizajner Max Wolff, koji je svetu najpoznatiji kao dizajner Cadillaca CTS. General Motorsova luksuzna divizija je tokom 1990-ih godina bila u sličnim problemima kao i Lincoln, ali predstavljanjem modela CTS 2002. godine, Cadillac je ponovo u centru pažnje. Publika je već imala prilike da vidi neka Wolffova dela od kada je stigao u Lincoln na obnovljenim modelima MKS i MKT. Međutim, upravo je treća generacija modela MKZ pokazala koliko je Wolff veliki dizajn. 2014 MKZ i dalje deli platformu sa Ford Fusion/Mondeo, ali sa modernijim dizajnerskim linijama, velikom dozom premijum enterijera i Panoramic staklenim krovom.

Plan kompanije je da ponudi i veći luksuz u poređenju sa sadašnjim modelima da bi se razlikovali od Forda u većoj meri. Predstavljanjem Titanium verzije na američkom tržištu na modelima Fusion (Mondeo), Escape (Kuga) i Focus prošle godine, Ford je po prvi put u svojoj istoriji ušao u premijum klasu. Lincoln planira da ponudi više standardne opreme, po većim cenama, čime bi opravdao veću razliku sa Fordom. Lincoln će u velikoj meri da obnovi i svoje salone da bi bili slični onima koje nemački i japanski rivali imaju.

Audi nam je pokazao da zadnji pogon nije neophodan da bi luksuzni automobil bio popularan i Lincoln se nada da će preuzeti deo tog uspeha. Svi budući modeli kompanije će dolaziti sa standardnim pogonom na prednje točkove i opcionim pogonom na sva četiri točka, kao i dugačkim izborom atmosferskih i EcoBoost (twin-turbo) I4 i V6 benzinskih motora. Ipak, ne očekujte model visokih performansi ili moćni karavan koji će biti proizvedeni samo radi imidža. Iako Ford posluje sa visokim profitima, kompanija još uvek nije u poziciji da investira u proizvod koji neće doneti visoku zaradu.

Šta možemo da očekujemo od Lincolna u bliskoj budućnosti? Lincoln je možda najteži test za gospodina Mulallya, čija strategija je učinila Ford jednom od najmoćnijih auto kompanija na svetu, sa poštovanim proizvodima, visokim kvalitetom i još višim profitima. Ali, luksuzna klasa automobila je nešto drugačija i njeni kupci ne očekuju samo proizvod koji će ih što jeftinije prevesti od mesta A do mesta B. Njima je bitno da je automobil moćan, udoban, dinamičan, kao i da se svojom pojavom nađu u centru pažnje i da pokažu koliko dubok džep imaju. Ako nam je 2014 MKZ pokazao nešto, to je da Lincoln još uvek pruža znake života. Rani testovi MKZ su doneli veoma obećavajuće rezultate, iako je već sada jasno da ovaj automobil nema dinamičnost BMW Serije 3 (i ne treba očekivati da će imati). Ukoliko Max Wolff uspe da ponudi svoju magiju i na ostatku modela kompanije, uspeh je garantovan. U protivnom, Lincoln će se pridružiti Oldsmobilu, Plymouthu, Mercuryju, Pontiacu i ostalim velikanima američke auto industrije koji sada počivaju u miru.

Lincoln MKZ
Tekst Zoran Tomasović
Fotografije Lincoln
4833
Postavljeno: 04.06.2013

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Synyster
04.6.2013 00:31
17
6

Lincoln MKZ je prelep. Odlican auto za one koji imaju dupok dzep, a ne zele da su uvek u centru paznje kao vlasnici Nemackih premijum auta. Tako ne izgleda kao daleko jeftiniji auti, kao sto je slucaj kod Nemackih auta (gde Audi A1 i A6 napred izgledaju identicno, uz drugacije dimenzije).

Nemanjica
04.6.2013 08:26
15
6

Slazem se,MKZ izgleda dobro,a Navigator je jedan od najlepsih suv vozila!

Goranns
04.6.2013 15:46
7
17

Kao da nas ovde interesuju Linkoln i Kadilak

Che
04.6.2013 18:26
15
4

@ Goranns

Govori u svoje ime. Ako te ne interesuje, ne moraš da čitaš, prosto ko pasulj. Ti nisi pravi ljubitelj automobila.

MKZ je stvarno impresivan.

Synyster
04.6.2013 18:31
15
5

@Goranns,
Kad te ne interesuje sto si uopste otvorio i komentarisao pricu o Lincolnu?
Idi citaj i komentarisi price o Dacijama i Skodama ako te Lincoln (i Cadillac) ne interesuju.

Goranns
04.6.2013 19:49
6
14

U bre sto se lozite !!!

Synyster
04.6.2013 20:41
13
3

@Goranns,
Po drugi put otvaras i komentarises temu koja te apsolutno ne interesuje???

GajaG
04.6.2013 22:03
4
13

Od mene za dizajn velika 0.
Meni se ovo nista ne svidja.

Filip
04.6.2013 23:03
0
8

Ne znam za ostale ali meni bok auta, a posebno staklene povrsine.mnogo podsecaju na Audi.

serpico
04.6.2013 23:25
8
2

lincolni su pravi auti!fordov pravi premijum!od poznatih town carova pa do dobroznanog navigatora meni licno boljeg od kadilkovog eskalejda!ovi novi modeli su dizajnerski pravo osvezenje od ustaljene prakse kod premijum brendova!steta sto se nenude u evropi i sto su ovde slabo poznati sem iz filmova mozda ?!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: