Klasika

Lamborghini Miura

Tako slavna, a tako misteriozna...

Divlja, brza i prelepa. Krasi je mnoštvo vrlina i obilje mana. Miura je statusni simbol svog, ali i današnjeg vremena, pri čemu je još uvek prate stotine različitih priča


"A koliko može da razvije?" - ovo pitanje svima je dobro poznato, iz legendarnog filma u kojem smo gledali neuspešnu špijunažu Mile Rent-a-bubrega (Bogdan Diklića), poslatog na zadatak od strane Brane Mitrovića Flojda (Dragan Nikolić). Jednako je neprimereno postaviti ga vlasnicima slavnih i ekstremno retkih oldtajmera. Žena se ne pita za godine, a oldtajmer koliko može da razvije. Ili kakvo mu je ubrzanje, koliko je plaćen, koliko je uloženo u restauraciju...

Kod oldtajmera, mnogo je važnija emocionalna dimenzija. Posedovanje veoma retkog primerka želja je svakog, pravog ljubitelja automobila. Stoga, vlasnik "bisera" kao što je Lamborghini Miura, ima čime da se ponosi - njega, međutim, slobodno pitajte i koliko razvija. S ponosom će odgovoriti: "280 km/h"!

Reč je o automobilu koji je svojevremeno predstavljao pravi tehnološki biser. Veoma je teško napraviti kratku "biografiju" ovog automobila, uzimajući u obzir njegovu turbuletnu istoriju i veći broj verzija. Naime, u okviru istih serija, nalazimo različita tehnička rešenja, pri čemu su neki primerci naknadno prepravljani i tako ulazili na spisak nove, unapređene verzije.

Tipičan kokpit za superautomobil iz 60-ih godina: mnoštvo kružnih pokazivača, sportski upravljač i "otvorena" kulisa menjača. Od Miure S, u ponudi je i bogatija oprema, kao što su klima-uređaj (opciono), elektropodizači prozora i hromirani elementi oko farova i prozora

Entuzijazam
Tokom 1965. godine, tri vodeća inženjera novoosnovanog italijanskog proizvođača, Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani i Bob Wallace, razvijali su prototip poznat kao P400. Namera im je bila da stvore "civilni" automobil sa trkačkim genima, automobil koji je u stanju da pobedi na trkačkoj stazi i da sutradan vlasniku i njegovoj supruzi omogući relativno prijatan odlazak na neko od mondenskih letovališta. U razvoj su ulagali svoje slobodno vreme, radili su noću, nadajući se da će ubediti vlasnika fabrike da ovakvo vozilo neće biti previše skupo i da se neće suviše udaljiti od njegove osnovne ideje. Konačno, Ferruccio Lamborghini je dozvolio entuzijastičnim inženjerima da nastave rad, smatrajući da će P400, u krajnjem slučaju, biti dobro marketinško oruđe, ako ništa drugo...

Lamborghini Miuru pogonio je 3,9-litarski V12 motor, "pozajmljen" iz modela 400GT, koji je kod verzije P400S, sa 350, "pojačan" na 370 "konja", zahvaljujući proširenoj usisnoj grani i novom bregastom vratilu

Poprečno ugrađen motor, naravno, centralno postavljen, kosio se sa dotadašnjom filozofijom. Šasija sa donjim postrojem, bez karoserije, bila je izložena na Salonu automobila u Torinu 1965. godine, gde je toliko impresionirala neke posetioce, da su rezervisali svoje primerke, uprkos činjenici da nisu znali kakav će biti finalan izgled.

"Igra na blef"
Za izgled prototipa bila je zadužena kompanija Bertone, koja je svoj zadatak završila bukvalno nekoliko dana pre premijere na Salonu automobila u Ženevi 1966. godine. Neobično, ali istinito - niko od inženjera nije se potrudio da proveri može li motor da se smesti u motorski prostor pre premijere, te su tu ubacili teret slične težine i držali poklopac zatvoren tokom sajma. Mnogim novinarima odbijena je molba da pogledaju pogonski agregat...

Prototip P400 privukao je veliku pažnju, pa je dato zeleno svetlo za serijsku proizvodnju, ali pod drugim imenom - Miura. Ime je dato po španskoj rasi bikova korišćenih za borbe u koridi. Miura je svetsku slavu dostigla pojavom u uvodnoj sceni filma "The Italian Job". Postoji li bolji marketinški potez?!

Verzija P400 Jota je proizvedena u samo jednom primerku, koji se koristio kao test-vozilo za potrebe učestvovanja na trkama. Nakon obimnih testiranja, prodata je privatnom kupcu, a u aprilu 1971. slupana je na trkačkoj stazi i u potpunosti izgorela
Kod prvobitnih primeraka Miure, motor i menjač su koristili isto ulje, sve dok se u ponudi nije pojavila verzija koja je dobila diferencijal sa ograničenim proklizavanjem

Prvobitni primerci ovog modela, označavani kao P400, koristili su provereni 3,9-litarski V12 motor, "pozajmljen" iz modela 400GT, sa 350 konjskih snaga. Motor i menjač koristili su isto ulje - ovo rešenje zadržano je sve do poslednjih 96 primeraka SV verzije, koja je dobila diferencijal sa ograničenim proklizavanjem, što je zahtevalo posebno ulje. Navodno, ram prvih 125 primeraka izrađen je od čeličnog lima debljine 0,9 mm, zbog čega su lakši i za nijansu brži od kasnijih automobila, ali je primećena nezadovoljavajuća čvrstina na određenim delovima. Stoga su ga neki vlasnici naknadno ojačavali.

Bogatija oprema
Verzija P400S, poznata i kao Miura S, predstavljena je novembra 1968, na Salonu u Torinu. Razlikovala se bogatijom opremom, kao što su elektropodizači prozora, hromiranim elementima oko prozora i farova, klima-uređajem (opciono), ali i 20 KS većom snagom motora, dobijenom, između ostalog, proširenom usisnom granom i novim bregastim vratilom. "Zasečen" je i prtljažnik, tako da je sada u njemu bilo više prostora. Jedan primerak, sa oznakom S #4407 posedovao je i Frenk Sinatra. Inače, na poboljšanja su uticale i kritike kupaca, kako na kvalitet i opremljenost enterijera, tako i na ponašanje motora i kvalitet uopšte. Stoji činjenica da se nije dovoljno pažnje posvećivalo ispitivanju i testiranju, usled želje da se automobil što pre isporuči kupcima.

P400SV ili Miura SV, dobija dodatnih 15 KS, zahvaljujući novom bregastom vratilu i karburatorima. Motor, sada sa 385 KS, kao što smo rekli, kod poslednjih 96 primeraka (od ukupno 150), dobija diferencijal sa ograničenim proklizavanjem, pa se i menjač "obradovao" odvojenom sistemu za podmazivanje. Time se otklonila i zabrinutost da bi metalni opiljci iz menjača mogli da stignu do motora i izazovu skupe kvarove. Miura SV se vizuelno razlikovala po širim zadnjim krilima zbog novih, širih točkova, po drugačijim zadnjim svetlima i uklanjanju karakterističnih "trepavica" oko farova.

Kolekcionarski primerci
Verzija P400 Jota je proizvedena u samo jednom primerku, koji se koristio kao test-vozilo za potrebe učestvovanja na trkama. Nakon obimnih testiranja, prodata je privatnom kupcu, a u aprilu 1971. slupana je na trkačkoj stazi i u potpunosti izgorela. Kada su potencijalni kupci čuli za ovu verziju, neki su zatražili svoj primerak. Međutim, proizvodnja je bila ekonomski neisplativa, te im je Lamborghini ponudio unapređenu SV verziju - tako je nastala Miura SV/J, sa snažnijim motorom, boljim kočnicama, izmenjenim oslanjanjem, drugačijim enterijerom i eksterijerom. Od samo pet prodatih, dva su proizvedena kao potpuno nov automobil, a tri su naknadno prepravljena - svi i danas postoje, i u rukama su srećnih kolekcionara. Kasnije su i drugi vlasnici svoje Miure prepravljali širom sveta, manje ili više dosledno originalu.

Miura Roadster sa skidajućim krovom nastala je kao izložbeni primerak. Navodno je dobila zeleno svetlo za proizvodnju, ali do nje nikada nije došlo. Neki vlasnici su kasnije uklanjali krov svojim automobilima kod specijalizovanih "karoserista".

I dalje misteriozna
Mnogi ljubitelji i istoričari automobilizma još uvek "ukrštaju koplja" oko ovog automobila. Miuru prati neverovatno veliki broj nepoznanica, od tehničkih podataka, preko broja proizvedenih primeraka, pravilne klasifikacije i datuma, do lista unapređenja i izmena. U literaturi se često nailazi na kontradiktorne podatke, a dovoljno govori informacija da još uvek ne postoji pravi konsenzus oko broja proizvedenih primeraka. Trenutno, najrelevantniji podatak je da je iz fabrike izašlo 763 komada. Stoga, sve informacije o ovom biseru automobilizma uzimajte s određenom rezervom.

tekst: Dragan Romčević
foto: Lamborghini
redakcija@vrelegume.rs
2162
Postavljeno: 28.04.2011

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Aleksandar
28.4.2011 12:17
6
0

Svaka cast redakciji na tekstu o ovom kultnom autu, bio je, cini mi se i ranije u VG ali nije lose sto se pise ponovo o njemu. Voleo bih u nekom od sledecih brojeva, kada bi ste nastavili ovim putem, da pisete o recimo Countachu, Testarossi, 348tb-u i ostalim koji su obelezili scenu supersportskih automobila 70-ih, 80-ih i uopste. Pozdrav redakciji!!!

ja
28.4.2011 18:05
9
2

@Aleksandar
upravu si i da pisu i omclarenu f1,iako je iz 90-ih najbolji je

Aleksandar
29.4.2011 00:53
8
2

Naravno, moze i o McLarenu F1, on je takodje u odnosu na ove nove napucane "cyber" supersportiste, postao prava klasika. :)

Djordje
29.4.2011 11:24
7
0

@Aleksandar
Dajem rec da cemo se truditi da u rubrici KLASIKA, obradimo neke od automobila koje ste spomenuli :-) Countach je vec "na tapetu" neko vreme, nikako da se materijalizuje... McLaren F1 za neki EXTREME vrlo moguce
Puno pozdrava!

Bojan
29.4.2011 20:35
7
2

Ovi automobili podsecaju na zlatno doba automobilizma. Jeste da nisu bili savrseni, ali strast prema njima je bila mnogo veca. Bio je jedan snimak o Countach - u, kad se pojavio na ulici prvi put. Interesovanje je bilo neverovatno, i to obicnih ljudi koji nisu poznavaoci automobila. Kao da je vasionski brod sleteo, odprilike tako. Ne znam da li je bilo lepse gledati ga ili voziti. Za voznju tih autoobila potrebna je posebna vestina, sto im daje jos vecu draz. Odvajaju muskarce vozace od onih koji poziraju na ulici u skupocenim limuzinama i SUV-ima. Mngo je vece zadovoljstvo voziti nesto sto ne moze svako, nego kupiti nesto sto ne moze svako.

Dubstep
30.4.2011 14:38
6
1

Cenjene VG, moj predlog za rubriku klasika je De tomaso Pantera,najepsi auto ikada proizvedene:)
pozz

ja
30.4.2011 15:11
6
2

@djordje
puno hvala i jedva cekam da napisete clanak o mclarenu f1 posto mi je to omiljeni auto

Бојан, Но
06.5.2011 08:35
3
1

@Бојан

"Mnogo je vece zadovoljstvo voziti nesto sto ne moze svako, nego kupiti nesto sto ne moze svako."

Има мој комшија yuga, оно не да не може возити свако него може скоро само власник! Убости у брзину је мени била права лутрија, на 20m напред одвуче 3 метра у страну, и тако... Ипак не може то возити свако!

Bojan
07.5.2011 00:23
3
1

@Бојан, Но

Hehehe, da, tako ispada.

Mislim na nesto sto postize vrhunske perfornmanse. Lepse je umecem postici brzinu jednog F1 vozaca, nego da to automobil sam odradi, a ti budes samo putnik koji kao vozi nesto. Naravno, ovo drugo je lakse i bezbednije, ali ovo prvo ko nauci, nece nikad menjati za drugo. Srecom danasnji Ferrari ima obe opcije pa moze zadovoljiti i vozacke i manekenske potrebe, ali ko je ko, po jednom F458 se ne moze proceniti, a po Miuri svakako moze.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: