Jubilej

Lada Niva puni 40 godina

Kako je rođena legenda

Lada Niva ispisala je stranice istorije automobilizma kao prvo masovno proizvođeno terensko vozilo sa samonosećom karoserijom i nezavisnim prednjim ogibljenjem sa spiralnim oprugama. Kada je serijska proizvodnja odobrena početkom 1977., malo ko je mogao da pretposavi da će Sovjestki Savez postati kolevka segmenta koji danas nazivamo SUV


Iž 5 iz 1966 pradeda Nive

Sve počinje na njivi
Izgleda da je selo velika inspiracija za konstruktore automobila. Citroen 2CV, legendarni Spaček, počeo je svoju karijeru kao prototip vozila, kojim bi francuski seljak preko poljskih puteva nosio svoje proizvode na pijacu.

Niva je ruska reč koja u prevodu znači polje ili usev. Drugim rečima, oni koji su mislili da je to neki fensi naziv za reku Nevu, jednostavno nisu bilu u pravu. U Sovjetskom Savezu, gde je dizajn svega bio podređen gruboj eksploataciji, teško je bilo zamisliti da bi se neko iz pukog zadovljstva vozao kolima po negostoljubivim terenima. Sa druge strane, sposobnost upravnika kolhoza da brzo stigne u sve kutke kolektivnog gazdinstva, bila je realna potreba.

HONDA N600 dalji dizanerki rođak iz japana
Iž 14 na testu

Civilizovani 4x4
Tim koji je razvijao Ladu Nivu, svoj proizvod je u šali opisivao kao Renault 5 na šasiji Land Rovera. Počev od 1971., ekipu koja je dobila zadatak da kreira “civilizovano vozilo sa 4x4 pogonom”, predvodio je VAZ-ov inženjer Vladimir Solovljev.

Praktičnosti radi, inženjeri su se oslanjali na postojeće mehaničke komponente Lade tj. Fiata 124.

Prvi prototip kritikovan je zbog suviše spartanskog izgleda. Odlučeno je da ovaj terenac mora imati automobilska vrata i čvrsti krov. Njegove terenske sposobnosti su ipak bile nešto što ćemu će se težiti prilikom završnih radova na novom modelu.

Prototip 1971
Stvarno skromno

Zapravo, razvoj Nive, nastavak je projekta „Iž 5“ iz 1966., koji koristio mahaniku tadašnjeg Moskviča. Ovaj grubo sklepani terenac evoluirao je ranih 70-ih u prototip Iž 14.

Oba prototipa bili su ružni čak i za sovjetske standarde. Dizajnerski gledano, konačni izgled Nive u velikoj meri oslanjao se na rešenja sa još jednog maloserijskog modela, VAZ 1101, očigledno snažno inspirisanog Hondom N600.

Još malo pa ćemo da potrefimo dizajn
VAZ 1101

Verzija odobrena za proizvodnju imala je motor iz Lade specijal. Četvorocilindarski agregat od 1586 cc razvijao je 72 ks i 126 Nm obrtnog momenta. Pogon na četiri točka imao je tri diferencijala. i mogao je da savlada uspon od 58 stepeni, verovali ili ne, vozi po vodi dubine 60 centimetara ili da se probija kroz sneg nanosa 100 centimetara. Prvi SUV na svetu mogao je da vuče prikolicu ukupne mase 860 kilograma.

U civilnim uslovima maksimlna brzina iznosila je 130 km/h a prosečna potrošnja 8,5 l/100 km.

Tokom 1977. Lada Niva postaje najslađe čuvana tajna Istočnog bloka, da bi dekadentnu zapadnu publiku oduševila na Salonu u Parizu 1978.

VAZ 1101
Niva Chronograph

EPP
Kompanija 69 pitstop, pozanata je što zna da prepozna ali i kreira potrebe pripadnika auto sekti za asesoarima na temu njihovog omiljenog modela. Tako ovih dana, ekipa sugestivnog brojčanog imena na nišanu ima fanove Lade Nive. Povodom 40 godina od početka proizvodnje nudi ekluzivni ručni hronograf sa logoom legendarnog terenca. Ovaj ručni sat XL prečnika od 43 mm , nosi gordu oznaku “Made in Germany”, ima kožni kaiš sa kopčom od nerđajućeg čelika. Radost da na levoj ruci ugledate sat sa logoom Nive svaki put kada volan vašeg terenca okrente u desno staje tričavih 139 evra.

Skoro pa serijski model Iž 14
Tekst: Miroslav Šosberger
22455
Postavljeno: 15.08.2016

Arhiva: Jubilej

Rubrika: Jubilej
Postavljeno: 15.08.2016

Lada Niva puni 40 godina

Lada Niva ispisala je stranice istorije automobilizma kao prvo masovno proizvođeno terensko vozilo sa samonosećom karoserijom i nezavisnim prednjim ogibljenjem sa spiralnim oprugama. Kada je serijska proizvodnja odobrena početkom 1977., malo ko je mogao da pretposavi da će Sovjestki Savez postati kolevka segmenta koji danas nazivamo SUV


Rubrika: Jubilej
Postavljeno: 18.04.2016

45 godina Zastave 101

Ove godine ZASTAVA 101 puni 45 godina. Iako se u "Auto-magazinu" našla još 1970, Zastava 101 je prvi put javnosti uživo predstavljena 19. aprila 1971, na sajmu automobila u Beogradu


Rubrika: Jubilej
Postavljeno: 26.08.2014

Peugeot 205 GTi/208 GTi

U ime 30 godina Peugeota 208 GTi – Peugeot 208 GTi 30th Anniversary Edition


130 godina istorije automobilizma na jednom mestu

18.06.2014

Prvo putovanje automobilom

11.09.2008

Citroen 2CV - 60 godina

04.09.2008

Ferrari 250 GTO i Moët & Chandon

22.12.2007

Audi Quattro - 25 godina

18.01.2006

aleksandar
15.8.2016 10:36
9
2

u mom selu ima niva, nezna im se broja.
... lovci, ribolovci, zemljoradnici.... Blizu smo dunava, benta...sumskih puteva....Lada idealna za te uslove! I ja sam imao prilike da je vozam 99 vreme bombardovanja....Neverovatno da sa tako malo konja vuce, nosi mrcine stokilase, pun auto i jos prikolica vojno- policijskog materijala, pa sve po bentu, blatu, vagasima... Prica mi kum iz zandarmerije kako nije nista losija od defendera, ali je manja, skucenija, ali za off road je cak i bolja...

Rusofil
15.8.2016 10:50
3
4

Niva pa 100 praznih mesta. Za sirotinjsku top listu

otac Makarije
15.8.2016 21:09
5
2

Prešao sam sa njom preko 100.000 km. Najsporije vozilo koje sam imao :)
Ali, zmaj je to bio. Nivi nema ravnog terenca.

dujda
16.8.2016 17:06
5
1

Super je ona ali samo za njivu, šumu i kamenolom. I to max 3 godine dok ne istruli kao šišarka. Ni blizu asfalta sa njom

serpico
16.8.2016 17:55
3
1

trese mi se Lada!

Prolaznik
19.8.2016 00:21
8
3

SUV je skraćenica za Sport Utility Vehicle, i svako ko je prišao Nivi na manje od 100 metara zna da je izjava da je Lađa Niva rodonacelnik SUV segmenta bizarna i apsurdna. Niva je najobicniji terenac, jeftiniji od Land Cruisera, Fefendera i Pucha G, i popularan u sirotinjskim zemljama u kojoj se nisu mogli priuštiti ovi spomenuti. I ništa više od toga...

IvanZP
21.8.2016 01:03
2
0

Njena najbolja osobina je za voznje po nepristupacnim terenima. Jednostavno je vozis, delovi se kvare, jeftina je zamena. Kad bih hteo da imas neko drugo zapadno vozilo kao radno za akanje po vrletima to bi bato kostalo mnogo vise. Ko oce da se fenserise sa skupim autom po brdima i siprazju nek plati.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: