Istorijat

Jaguar XJ220

Seksi obline

Širok, dugačak, zaobljen, seksi - 4 jednostavne reči koje najbolje opisuju superautomobil, među poslednjim “oldschool” modelima, napravljen pre tačno 20 godina…


Zamišljen je kao demonstracija umeća i mogućnosti, dizajnerska egzibicija, vizija koja se vrtela po glavama ljudi okupljenih u malom timu zvanom “The Saturday Club” koji su, radeći samostalno, dali mašti na volju. Prilikom razvijanja koncepta imalo se na umu da, ako se ikada i bude proizvodio, može da se takmiči u moćnoj Grupi B, bude direktan konkurent Ferrari F40 i Porsche 959 modelima, vrati godine slave koju je Jaguar imao ’50. i ’60.godina. Koncept kodnog imena XJ220, nazvan po tome što je trebalo da dostigne magičnu granicu od 220 milja na sat (~358km/h). Bio je opremljen trkačkom verzijom V12 motora zapremine 6.2 litre koji je Jaguar razvijao za model XJR-9, pogonom na sva 4 točka i makazastim vratima (takozvana “LamboStyle” vrata). Završen je 1988. godine, nedelju dana pre početka British Motor Showa kada je predstavljen upravnom odboru Jaguara, koji je tada bio u vlasništvu Forda. Tada je odobreno predstavljanje automobila na predstojećoj manifestaciji. XJ220 je izazvao delirijum među posetiocima samom svojom pojavom! Nakon toga je odlučeno da XJ220 jednostavno mora u serijsku proizvodnju…

Od sna do jave
Sa TWR (Tom Walkinshaw Racing) je oformljena zajednička kompanija Jaguar Sport koja je dobila zadatak da uradi procenu izvodljivosti ovakvog projekta. TWR je, nakon procene, izneo svoje proračune. V12 motor iz prototipa je odbačen i umesto njega je ubačen V6 od 3.5 litara sa 2 turbo punjača, već korišćen u to doba od strane Jaguara za model XJR10/11. U Grupi C, pogon na 4 točka je takođe odbačen da bi se uštedelo na masi dok je sam dizajn blago izmenjen uz upotrebu klasičnog otvaranja vrata.

Model je zvanično najavljen 1989. godine sa izmenjenim specifikacijama u odnosu na koncept predstavljen godinu dana ranije, sa najavljenom cenom od 580.000 dolara. Kako bi se osigurale porudžbine, od potencijalnih kupaca je traženo da uplate depozit u visini od 80.000 dolara kako bi bili upisani na listu čekanja, jer je Jaguar planirao da proizvede ograničenu seriju od 350 komada. Pristiglo je 1500 porudžbina za jedan dan i odlučeno je da samo prvih 350 bude prihvaćeno, kako je ranije planirano.

Serijska verzija je predstavljena oktobra 1991. godine, koja je započela u fabrici Jaguar Sporta u mestu Blokshem, namenski napravljenoj za ovaj model. Prvi primerci su isporučeni kupcima sledeće, 1992. godine, kada je recesija počela da pogađa finansijsko tržište. Nekih 75 kupaca je pokušalo da povuče svoje depozite na porudžbinu. Neki jednostavno nisu više bili u finansijskoj mogućnosti da priušte taj automobil, drugi su bili samo preprodavci koji su mislili da neće moći da nađu kupce za svoja vozila, a trećima je smetala izmena cene XJ220 koja je korigovana na 700.000 dolara. Tužbe su pristizale sa svih strana, jer Jaguar nije dozvoljavao povlačenje depozita ali su sve bile odbačene na sudu. I, dok se Jaguar borio da zadrži kupce Jaguar Sport i TWR su izbacili još ekskluzivniji XJR-15 sa prvobitno najavljivanim V12 motorom koji je, ionako malobrojne, kupce odvukao od XJ220.

Savršen sklop?
Iako je, umesto V12 od 6.2 litre, dobio “manji” V6 od 3498ccm, postavljen centralno, sa parom Garrett T3 turbo punjača, motor je oslobadjao čak 404kW, odnosno 550 konjskih snaga pri 7000 o/min. uz 645 Nm pri 4500 o/min, uparen sa petostepenim manuelnim menjačem. To je bio prvi V6 ikad ugrađen u jedan Jaguar, kao i prvi sa turbo punjenjem, prvobitno predviđen za Austin Metro 6R4 reli vozilo Grupe B, inače derivat motora razvijenog od strane Coswortha za potrebe Formula 1 takmičenja! V12 je bio slabiji, za njega jednostavno nije bilo mesta pod niskom karoserijom i nije mogao da ispuni regulative o izduvnim gasovima. V6 je bio mnogo lakši što je, u saradnji sa samo zadnjim pogonom, omogućavalo veliku uštedu u masi. I pored ogromnih dimenzija, dužine od 4930mm, širine 2007mm I visine 1151mm sa međuosovinskim razmakom od 2642 mm, težio je neverovatnih 1320kg(prototip sa V12 motorom je težio 1560kg)! U unutrašnjosti je obilovao luksuz uz kožne kadice, klima i audio uređaj. Tu su bili i prozirni krov, brojni pokazivači i indikatori okačeni po instrument tabli i vratima. Prednja svetla su imala tada moderne pokrivače gde je, za razliku od drugih modela gde su se izvlačila, ovde poklopac propadao u karoseriju. Pod prednjim poklopcem su se nalazili ventilatori i baterije, iza vozača je bio smešten motor pod prozirnim poklopcem, dok je iza motora ostalo malo prostora za plitki prtljažnik. Rezervni točak nije postojao, jer za njega jednostavno nije bilo mesta! Dimenzije pneumatika su bile adekvatne brutalnoj snazi koju je proizvodio motor, uprkos izraženoj “turbo rupi”. Napred su bile dimenzija 255/45ZR17 a nazad 345/35ZR18.

Za izradu karoserije je korišćena saćasta aluminijumska konstrukcija što je donelo dodatnu uštedu u masi kao i povećanje same čvrstine strukture. Po prvi put na nekom serijskom modelu su korišćeni pod vozila izrađen tako da usmerava vazduh, i venturi efekat, kako bi se generisalo dovoljno downforcea da zadrži automobil stabilnim pri visokim brzinama. Korišćeno je sportsko oslanjanje iz Grupe C Jaguar modela koje su novinari magazina “AutoCar “ (inače jedini magazin koji je dobio zvanično odobrenje da testira XJ220 broj 001 na test stazi TWRa) tada opisivali kao “najupravljivije vozilo koje smo ikad vozili. Naspram Jaguara XJ220 sva vozila koja smo do sada probali odjednom su postala nestabilnija i mekana!” Doduše, bilo je potrebno pravo vozačko umeće za rukovanje ovakvim sklopom iz razloga što nije posedovao nikakvu servo asistenciju, ni upravljanja ni kočenja!

Drumski “Enterprise”
Performanse su bile fenomenalne I za današnje pojmove. Do pojave McLarena F1 je važio za najbrži serijski model na svetu sa brzinom od 350km/h (postignuta na stazi Nardo što je ekvivalentno 360km/h na pravcu). Ubrzavao je od 0-100km/h za 3.9 sekundi, do 160km/h za 8 sekundi . Potrošnja je bila oko 12 litara na 100km kombinovane vožnje u šta sumnjamo… On nije mogao da se vozi kombinovano već samo trkački! Na kraju proizvodnje 1994.godine je napravljen ukupno 281 primerak zajedno sa prototipovima korišćenim za testiranja. Još 6 komada je napravio TWR od preostalih delova modela XJ220C korišćenog za trke. Tako je nastao model XJ220S, model homologovan za javni saobraćaj direktno izveden iz trkačkog modela, koji je imao 689 konjskih snaga i karbonske delove karoserije što je smanjilo masu na samo 1080kg. Model XJ220C je prvu pobedu osvojio na stazi Silverston u okviru British GT Championship takmičenja. 1993.godine učestvuju 3 vozila na 24 časa LeMana u GT klasi. 2 vozila odustaju dok jedno sa vozačima Džonom Nilsenom ( John Nielsen), Dejvidom Brebemom (David Brabham) i Dejvidom Kultardom (David Coulthard) završava kao prvo u svojoj klasi ispred Porschea sa prednošću od 2 kruga. Kasnije je pobeda oduzeta Jaguaru iz razloga navodne neregularosti vozila koja je kasnije odbačena ali pobeda nikad nije vraćena Jaguaru. XJ220 je dugo držao rekord na Nirburgring stazi kao najbrži serijski model, od 1992.-2000. godine sa vremenom 7.47.33 sa Džonom Nilsenom za upravljačem.

Zanimljivo je da su braća Sultan od Bruneja i Princ Jefri posedovali više modela XJ220 (Princ Jefri oko 16 komada). Nakon kupovine stotine egzotičnih modela raznih proizvođača, slali su ih na preradu kod specijalizovanih kuća. Pininfarina je za Princa Jefrija modifikovao jedan XJ220 skrativši ga, izmenivši kompletan zadnji deo i prednja svetla, i preuredivši kompletnu unutrašnjost. Brojne druge slavne ličnosti su posedovale XJ220, počevši od Flavija Briatorea, Elton Džona (Elton John), Gerhard Bergera…

Razlog za neslavni komercijalni uspeh Jaguar duguje finansijskoj krizi koja ga je zadesila baš pred početak proizvodnje. Izmene na serijskom modelu su samo pogoršale ionako lošu situaciju ali su sa današnjih stanovišta sasvim opravdane. Iako redak, na tržistu su cene modela izuzetno šarolike i nije retkost naići na model koji ima jedva nešto više od fabričke kilometraže.

Tekst Igor Kučerka
Fotografije Jaguar
4062
Postavljeno: 20.04.2012

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Aleksandar
20.4.2012 18:16
19
0

Pravi onaj auto iz pravog doba, kada je covek bio covek.

Aleksa
05.5.2012 11:34
8
0

Gledao sam jos podavno test o ovom "super autu" Treba biti umetnik za volanom da bi ga zadrzali na zeljenoj putanji. Tako su bar rekli na testu...Inace, izgleda mocno, cak i posle svih ovi god

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: