Klasika

Chevroletovo ispisivanje istorije

Simbol američke automobilske industrije

Iako je Chevrolet danas jedna od najvećih automobilskih kompanija na svetu, sa visokom prodajom i još većim profitom, situacija na domaćem, američkom tržištu, nije uvek bila tako pozitivna


Posleratni period je zatekao američkog giganta u rasulu u poređenju sa ključnim rivalima – Fordom i Plymouthom, a onda je na scenu stupio jedan čovek i spasio kompaniju sa modelima 1955.-1957. On je morao da napravi novu revoluciju ili da bude svedok propadanja najvećeg svetskog proizvođača vozila. Kao rezultat, nastao je automobil koji ne samo da je doneo revoluciju General Motorsu, već i čitavoj američkoj automobilskoj industriji. Iako oni nisu bili značajno popularni u svoje vreme, danas se smatraju nekim od najlepših Chevroleta ikada proizvedenih, što potvrđuje i njihova pozicija na tržištu klasičnih automobila.

1955

Ekonomski bum nakon rata
Nekoliko godina nakon završetka Drugog svetskog rata, ekonomija je rasla u velikoj meri. Poslova je bilo i na pretek, a potencijalni kupci su bili željni nove tehnologije. General Motors je prvi uvideo potrebu i predstavio liniju novih Futurliner autobusa, o kojima ste ranije imali priliku da čitate na našem sajtu, a oni su publiku širom Amerike obaveštavali o novoj tehnologiji, kao što su televizor, mikrotalasna pećnica i radio. Poruka je bila jasna – posle dugo godina „Velike depresije“, i Drugog svetskog rata, Amerikanci su bili zainteresovani za sve što je novo i moderno. Po prvi put i žene su počele da traže profesionalne poslove pored uloge domaćica, što je porodicama donosilo dodatni prihod. Nažalost, iako su kupci imali novac za nove automobile, ponuda na tržištu je u najmanju ruku bila jadna.

Naime, tokom Drugog svetskog rata, automobilske kompanije su se uglavnom koncentrisale na proizvodnju vojne opreme, a prvi posledratni modeli su bili gotovo identični onima od pre rata. Međutim, do kraja četrdesetih, na tržište izlaze prvi potpuno novi modeli u skoro deset godina. Iako je Chevrolet bio najprodavanija marka još od 1927., njegovi kupci su uglavnom bili stariji, a sami automobili su bili „kockasti“, spori i definitivno dosadni. Dok to i nije bio neki problem u prošlosti, do ranih pedesetih godina, sve više je mlađih kupaca bilo prisutno na tržištu.

1955

Ford kao problem i primer
Chevroletu je još jedna situacija predstavljala veliki problem, a to je Ford. Naime, pod vođstvom Henrija Forda II (unuk osnivača kompanije Henrija), Ford je okupio tim mladih inženjera i dizajnera za rad na prvom potpuno novom posleratnom automobilu, koji je debitovao 1949. Godine. Ovaj automobil ne samo što je bio dosta moderniji i atraktivniji u poređenju sa Chevroletom, već je takođe imao i opcioni V8 motor, što je nešto sa čime se rival iz General Motorsa nije mogao pohvaliti. Još od predstavljanja 1932. godine, Fordov „Flathead“ motor je postao prvi pristupačan V8 motor na svetu, ali je kompanija dugo godina imala problem sa imidžom, kao i podatkom da „mlađarija“ nije imala novca za novi automobil tokom tridesetih i ranih četrdesetih godina. Međutim, kao što smo spomenuli, situacija se promenila posle rata, i preko noći Ford je postao najprodavanija automobilska marka u Americi, po prvi put od 1926. Godine i Modela T.

1955

Chevroletov predsednik, Čarli Vilson, znao je da je samo pitanje vremena kada će mlađarija da traži od svojih roditelja da zamene dosadni Chevrolet sa zabavnim Fordom ii da će kasnije biti nemoguće vratiti izgubljene kupce. To se pokazalo kao veliki problem, pošto je Chevrolet činio većinu prodaje General Motorsa i čak 75% njegovog profita. Vilson je naredio potpuno novi automobil u roku od dve godine umesto standardnih pet, a umesto da traži odobrenje glavnih ljudi kompanije, Vilson je direktno kontaktirao inženjera Eda Koula i dao mu zadatak da uradi nemoguće. Koul je odrastao na farmi, ali je od ranih nogu najavio da želi da bude inženjer. Posle završenog fakulteta, Koul dobija posao u Cadillacu, gde u roku od nekoliko godina postaje glavni inženjer. Koul se uskoro proslavio sa novim Cadillacovim V8 motorom i upravo je njemu poveren posao da razvije potpuno novi V8 motor za Chevrolet.

1955

V8 za radničku klasu
Koul je ubrzo proširio tim inženjera sa 150 na nekoliko hiljada, i smatrao je da veći broj ljudi može samo da pomogne. Cilj je bio napraviti spomenuti Cadillacov V8 motor za radničku klasu, koji će biti jednako moćan ali jeftiniji i ekonomičniji. Kao što smo spomenuli, Koul je imao na raspolaganju dosta kratak period da završi ovaj motor, za koji je znao da od njega zavisi budućnost kompanije. Naravno, sva snaga sveta ne bi bila dovoljna da automobil ne izgleda jednako dobro kao što je brz, a u pomoć je pozvan legendarni Harli Erl.

Erl je bio poznat kao dizajner koji je bio ispred svog vremena, a tokom tridesetih i četrdesetih godina je revolucionisao Buickovu ponudu, posebno sa Y-Job modelom, prvim koncept automobilom ikada proizvedenim. U Chevroletu, Erl je predstavio nekoliko novih, takođe revolucionarnih prototipova, ali oni su uglavnom bili odbijeni od glavnih ljudi u General Motorsu, koji su se bojali da publika još nije spremna za sličan automobil i da će Chevrolet nastaviti da gubi prodaju.

Dok je svaka General Motorsova divizija imala svoje prepoznatljive detalje kao što su otvori na masci za Buick i veliki rep za Cadillac, Erl je odlučio da spoji sve navedene karakteristike u jednu. Kada je finalni prototip predstavljen čelnim ljudima General Motorsa, ispred nih se našao automobil koji je ličio na manji Cadillac.

1956

Rekordna investicija
Predstavljen krajem 1954. godine kao model za 1955., novi Chevrolet je oduševio mnoge. U poređenju sa prethodnikom, novi model je delovao agresivnije, luksuznije i moćnije. Za reklamiranje, Chevrolet je investirao rekordnih dva miliona dolara, a automobil je reklamiran za svoju udobnost, stabilnost i sigurnost. Kupac je dobijao izbor različitih verzije kupea, sedana, kabrioleta i karavana, a ponuda se delila na tri različita modela – 150, 210 i Bel Air. Ponuda motora je startovala sa poznatim rednim šestocilindarskim motorom zapremine 235 kubnih inča (3,9 l) sa 135 KS, ali je najviše pažnje privukao par V8 motora od 265 kubnih inča (4,3 l) snage 162 i 180 „konja“. Da bi dokazao snagu i kvalitet ovog motora, Chevrolet je odlučio da se takmiči u najvećim NASCAR trkama, a ovaj šampionat je do sredine pedesetih godina počeo da privlači veliku pažnju. Iako je 1955 Chevrolet uspeo da pobedi samo dve trke u sezoni, jedna od njih je došla na legendarnom Darlingtonu, tada najvećoj NASCAR trci. Vozač je bio jednako legendarni Herb Tomas, koji je pristao da zameni svoj Buick sa novim Chevroletom. Tomas je nastavio da koristi Chevrolet do kraja sezone, ali bez većih uspeha.

1956

Nomad
Ponuda je kasnije proširena i sa novim luksuznim karavanom pod oznakom „Nomad“, a on je stigao kao odgovor na popularnost Fordovih karavana, koji su kontrolisali čak 42 odsto tržišta. Zahvaljujući svom niskom krovu, i podatku da je imao samo dvoje vrata, Nomad je najavljen kao prvi automobil koji je spajao vozne karakteristike sportskog automobila i prostor karavan, ali i pored toga većina kupaca karavana je želela četvoro vrata, tako da Nomad nije uspeo ozbiljnije da ugrozi prodaju Forda.

1956

Uspeh na Pikes Peaku
Iako je 1955 Chevrolet privukao veliku pažnju publike, ni konkurencija nije sedela skrštenih ruku. Iste godine, Ford je predstavio svoj prvi dvosed Thunderbird, moderniji V8 motor sa željom da penzioniše legendarni „Flathead“, kao i luksuzni Crown Victoria, dok je Chrysler grupa takođe stigla sa novim dizajnom koga su najavljivali kao dizajn budućnosti. Sa tako velikim izborom, 1955. godina se pokazala rekordnom za američku automobilsku industriju, sa Chevroletom na prvom mestu sa oko dva miliona primeraka, dok se na drugom mestu našao Ford sa oo 73.000 vozila zaostatka. Veruje se da bi razlika bila veća, ali rani modeli Chevroleta su imali velikih problema sa kvalitetom, posebno u vidu V8 motora koji je trošio ulje. Problem je brzo rešen, ali je šteta bila dovoljno velika da su čelni ljudi kompanije počeli da razmišljaju kako da vrate poverenje kupaca.

Koul je došao na ideju za takmičenje na čuvenim brdsko-brzinskim „Pikes Peak“ trkama u američkoj saveznoj državi Koloradu. Dva specijalno spremljena primerka sa 205 KS ispod haube su bez problema savladali prepreke i oborili nekoliko rekorda sa ukupnim vremenom od oko 17 minuta, što je bilo za oko dva minuta brže u poređenju sa najbržim Fordom. Iako je kasnije Plymouth Fury oborio ovaj rekord, Chryslerova divizija je ipak malo zakasnila i uspeh nije uticao na prodaju.

1957

Najuspešniji 1956.
Chevrolet je završio i kao najprodavanija kompanija 1956. godine, kada je usledio unapređeni model sa nešto izmenjenom maskom. Ostale veće promene su se odnosile i na veće dimenzije, više hroma i manju visinu. To se pokazalo kao veliki uspeh, posebno zato što Ford nije promenio svoj dizajn za 1956. godinu, a Chevrolet je u proseku bio bolje prodavan za oko 20.000 primeraka mesečno, i ne samo to. Svaki čevrti prodati automobil 1956. godine je bio upravo Chevrolet. Rival je takođe pokušavao da vrati poverenje kupaca predstavljajući najmodernije sigurnosne mere, ali u vreme kada su snaga i NASCAR bile na prvom mestu, jako malo kupaca je na to obratilo pažnju.

1957

Situacija se menja u korist Forda 1957.
Međutim, situacija se naglo promenila 1957. kada je Ford predstavio model Skyliner. U pitanju je bio prvi američki automobil koji je imao metalni krov, koji se pritiskom na dugme spuštao u prtljažnik. Ford je investirao preko 400 miliona dolara u svoju 1957 liniju, a iako se Skyliner nikada nije prodavao u visokim brojkama (prodaja se obično kretala ispod 20.000 primeraka), on je privlačio dovoljno veliku pažnju publike da ih privuče u Fordove salone. Ford je takođe uvideo da kupci žele veća vozila, pa je tako cela 1957 ponuda bila duža, šira i niža, a takođe je bila i značajno moćnija u poređenju sa Chevroletom. Iste godine su se u trku uključile i Chryslerove divizije Plymouth, DeSoto, Dodge, Chrysler i Imperial, koji su postavljali rekorde po veličini „repa“.

Chevrolet nije imao finansije za potpuno novi automobil, pa jej odlučio da predstavi naslednika na bazi 1955-1956 modela. Do današnjeg dana, ovaj automobil se smatra jednim od najlepših u istoriji Chevroleta, sa dugim linijama, manjom masom i mnoštvo hroma. Kao i u prošlosti, Chevrolet je ponovo smatran za „baby Cadillac“, a Koul se nadao da će privući kupce sa dugačkom listom opcione opreme. Iste godine je debitovao i potpuno novi V8 motor, zapremine 283 kubna inča (4,6 l), koji je povećao snagu na 283 „konja“, ali oon je mogao da se dobije samo na luksuznom Bel Airu.

Iako je već tada bilo jasno da je u pitanju budući klasik, 1957 Chevrolet je izgubio tržišnu bitku u poređenju sa novim 1957 Fordom, i to za preko 140.000 primeraka. Uskoro su sve kompanije odlučile da se povuku iz auto sporta, uz objašnjenje da je brzina loša za imidž i da su automobilske kompanije krive za mnoge smrti vozača. Za 1958. godinu dizajn je ponovo unapređen, sada sa duplim farovima i više luksuza, posebno u vidu novog modela Impala, ali celo tržište nije uspelo da se oporavi od recesije i navedene godine prodaja je pala za čak 50% u poređenju sa tri godine ranije.

1957

Kraj jedne generacije
Godina 1958. se smatra poslednjom za kraj jedne generacije, pošto su naredni modeli pratili neku potpuno novu školu, sa manjim dimenzijama, manjom masom, moćnijim motorima i bez mnogo hroma. Od tada do današnjeg dana, Chevrolet i Ford su se smenjivali u vođstvu, a svaka kompanija je predstavila nekoliko legendarnih modela. Danas su 1955-1957 Chevroleti jedni od najvrednijih američkih modela iz navedenog perioda. To se posebno odnosi na 1957 model, koji se danas smatra možda najlepšim Chevroletom ikada proizvedenim, a njegove cene dostižu i rekordne cifre. Model Bel Air iz iste godine je takođe možda najpoznatiji američki automobil uz 1964 Mustang, čime svakako zaslužuje svoje mesto u istoriji. Spomenućemo da je Ed Koul u svojoj karijeri stigao i do mesta predsednika General Motorsa, a kasnije je kupio malu kompaniju taksi vozila „Checker“ sa ciljem da proizvodi i putničke automobile. Međutim, do toga nije došlo, a Koul je poginuo 1977. u avionskoj nesreći.

1957
Zoran Tomasović
6161
Postavljeno: 15.10.2014

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
15.10.2014 15:41
7
0

Prelepi auti, najbolji period u istoriji Americke auto industrije.

Ružni
15.10.2014 16:59
4
0

Najzad da se u nečemu slažemo :-)

Samo je šteta što se taj period završio pre 60 godina :-)

killmister
15.10.2014 18:16
2
7

chevrolet danas vole samo ameri,to je jedan obican i predosadan konfekcijski brend general motorsa,a u ostatku sveta chevroleti su u dobroj meri samo prepakovani Opeli,tj. chevrolet kupi slavu i imidz po svetu a u biti je opel,holden itd...ovi evropski cheviji su rakodjer opeli u jeftinijem odelu,jedini chevrolet koji priznam je corvetta i camaro,ostalo su rebrandirani plastikaneri i nista vise!!!

serpico
15.10.2014 18:19
4
0

pa i chevrolet je bio svicarac iz francuskog kantona i prve aute je napravio na bazi peugeota i delhaeya ako se nevaram,poslje je otisao u sad-e,ostalo je povijest!

karadjole
15.10.2014 18:25
6
1

chevrolet je danas i vec dugo najprodavaniji GM ov brend i toliko para nosi gm da nije bitno bio on prepakovani opel ili holden,svi se oni baziraju na istoj mehanici isto kao i auti iz npr. VW grupacije ili renault-nissana to je tako svejedno!Chevrolet je mozda najglobalniji brend ali iz evrope je povucen radi "skupog" Opela jer zasto bi dao za Astru 20%vise kada kupis Cruze LTZ za puno manje para!!!

schwabofil
15.10.2014 18:33
4
0

ovi klasicni chevroleti su zakon i trazena roba a i opeli iz 50i60-tih su imali direktni dizajnerski uticaj chevroleta poput kapittana,olympije,rekorda itd...!chevrolet je stara i opcepoznata marka automobila i uz forda najpoznatiji americki brend uopce!!!

Synyster
15.10.2014 19:03
6
0

@Ruzni,
Za neke je takav period bio i prosao, a za druge nikad nije ni stigao.

Synyster
15.10.2014 21:10
6
1

@killmister,
Kakvo trziste takva i ponuda. Provozaj Impalu, Camaro, Silverado, Traverse, Suburban, Corvette i slicne prave Chevrolete i onda daj ocenu za brend. A ne te vase Evropske "Chevrolete" koje je radio Daewoo.

serpico
16.10.2014 00:26
4
1

synyster sorry ali onda i vi vozite daewoo tamo jer cruze se prodaje kod vad?kao i aveo tj. sonic???a recimo vozite i opel astru koja je maskirana u neskladni i ruzni buick verano ??zar nije tako?

Synyster
16.10.2014 01:03
5
0

@serpico,
Da, imamo i mi te jeftinije Korejanske Chevrolete, ali najbolji Chevroleti (spomenuti Impala, Camaro, Silverado, Traverse, Suburban, Corvette ...) su rezervisani samo za Ameriku.

serpico
16.10.2014 09:51
4
0

slazem se ali meni je fora chevrolet SS koji je u biti prepakovani holden a koji je opet bio na bazi ugaslog pontiaca,tako da u neku ruku pontiac jos zivi u tom SS -u!A za novu corvettu nemam sto reci,auto je vrhunski napravljen i bas je atraktivan,silverado pick up je odlican i vise mi se svidja od forda!a ovi ostali crossoveri suvovi su samo kopija jednidrugih oni mi nisu nesto!

killmister
17.10.2014 06:11
2
2

I

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: