Online plus

Howard Hughes

Velikan američke avijacije

"Ako ikada počnete da radite na ideji, nikada ne smete da odustanete dok posao ne bude završen" (Howard Hughes)


Howard Hughes, čovek koji je ispisivao istoriju avijacije Twituj ovo!

Howard Hughes je u svetu poznat kao razmaženi milijarder koji se nikada nije zaustavljao dok posao nije bio završen do najmanje sitnice. To je često izluđivalo sve one koji su radili za njega, ali se takođe ne može osporiti i podatak da je Howard igrao i veliku ulogu u svakoj industriji u kojoj se takmičio. Njegovo najpoznatije delo, Hughes H-4 Hercules, je prošao kroz veliki skandal i pretio da uništi Howardovu impresivnu karijeru, ali do današnjeg dana važi za poduhvat koji je napisao istoriju. Ovo je priča o čuvenom avijatičaru Howardu Hughesu i njegovim delima.

Hughes H-1 danas u muzeju

Rani počeci
Howard Hughes Jr je rođen decembra 24. 1905. godine u američkoj saveznoj državi Teksas. Njegov otac identičnog imena je stekao imperiju sa proizvodnjom bušilica za prolanaženje nafte, čime je bilo moguće bušiti rupe koje su bile duboke kao nikada ranije. Kada je imao samo 19 godina, Howard je ostao bez roditelja i nasledio 75% biznisa svoga oca, a dve godine kasnije je kupio i preostalih 25% od svog ujaka i dobio potpunu kontrolu nad milionskim biznisom. Iako će naftni biznis nastaviti da čini većinu profita, Howard će do kraja svog života igrati veoma malu ulogu u njemu.

Filmovi
Jedan od prvih novih biznisa mladog Howarda je bio filmski i on je otvorio svoj studio u Holivudu. Nakon ranih uspeha sa nekoliko niskobudžetnih filmova, Howardov prvi veći uspeh je bio legendarni Hell’s Angels film iz 1932. godine. On je koštao čak 3,8 miliona dolara i to najviše iz podatka što je snimljen dva puta. Naime, Howard je zahtevao perfekciju i nije previše brinuo koliko novca i vremena treba da potroši. On nije bio zadovoljan kvalitetom snimka, posebno kako avioni izgledaju kada lete, pa je samim tim lokacija često menjana. Hell’s Angels je originalno snimljen kao nemi film, ali do ranih 1930-ih godina je tehnologija napredovala do mere da je bilo moguće čuti i zvuk. Howard je zatim naredio da se svaka scena ponovo snimi i film je konačno stigao u bioskope 1932. godine. Iste godine on je snimio još jedan samostalni legendarni film i to Scarface pre nego što je kupio poznatu filmsku kuću RKO. Howard će opstati u filmskom biznisu sve do ranih 1950-ih godina.

Hughes D-2 tokom razvoja
Hughes XF-11 pred test

Avijacija
Za našu priču je ipak najbitnija njegova karijera kroz avijaciju. Howard je prvi put leteo avionom kada je imao samo 14 godina i malo je reći da je bio oduševljen. On će do kraja svog života da bude veoma aktivan, kako po pitanju civilnih aviona tako i po pitanju vojnih proizvoda. Njegovi potezi nisu uvek bili popularni, ali teško je zamisliti u kojem pravcu bi avijacija protekla da nije bilo njegovih proizvoda. Howard je proveo dobar deo 1920-ih godina učeći od najboljih pilota svog vremena pre nego što je dobio dozvolu, a nije ga obeshrabrio ni pad aviona za vreme snimanja Hell’s Angels. Iz tog razloga, već početkom 1930-ih godina on je počeo da razmišlja koje promene bi napravio u avionskoj industriji.

Hughes Aircraft
Howard je osnovao Hughes Aircraft u saveznoj državi Kaliforniji 1932. godine. Njegovo prvo veliko delo je bilo Hughes H-1 racer, na kojem su dizajner Richard Palmer i inženjer Glenn Odekirk radili tri godine. Odekirk je upoznao Hughesa toko snimanja Hell’s Angels i njih dvojica će da postanu bliski prijatelji i saradnici, a Odekirk je lično nadgledao održavanje oko 100 aviona koje je milijarder imao u svojoj ličnoj kolekciji. Njih dvojica su odlučila da naprave avion koji bi mogao da obori brzinski rekord, a glavna karakteristika je trebalo da bude aerodinamika. Odekirk je za inspisraciju koristio aerodinamične parne mašine, a kompletna školjka je bila urađena od aluminijuma. H-1 je pokretao motor od 14 cilindara koji je razvijao preko 1.000 ks.

Uništen XF-11 u Beverli Hilsu

Hughes H-1 na delu
Howard je lično testirao H-1 1935. godine i uspeo da dostigne brzinu od 567 km/h, što je bio rekord za kopneni avion. On je ostao u vazduhu duže nego što je trebalo i samim tim ostao bez goriva, ali je uspeo da se spusti u poljskoj ravnici Kalifornije i ne ošteti avion. Kada je izašao iz H-1, Howard je izjavio da ima nekoliko kritika i ako one budu otklonjene avion bi mogao da obori generalni rekord (koji je tada držao Macchi M.C.72 sa brzinom od 709 km/h, ali je on poletao sa vode).

H-1 je dobio nekoliko promena, od čega su najveća bila aerodinamičnija krila, a 19. januara 1937. godine, Howard je ponovo odlučio da se oproba. On je preleteo put od Los Anđelesa do Njujorka za sedam sati, 28 minuta i 25 sekundi pri brzini od 518 km/h. Iako navedena cifra nije bila veća od spomenutog M.C.72, Howard je oborio rekord leta između dva grada za više od dva sata. Howard je očekivao da se uskoro neće moći braniti od narudžbi političara za sledeći avion američkog vazduhoplovstva, ali do toga ipak nije došlo iz nepoznatog razloga. Ako je verovati Howardu, H-1 je bio inspiracija za mnoge rane lovce iz celog sveta, kao što su Američki Republic P-47 Thunderbolt, Nemački Focke-Wulf Fw 190 i Japanski Mitsubishi Zero.

H-1 je ostao deo Howardove kolekcije sve do njegove smrti, a zatim je doniran muzeju u američkom glavnom gradu gde se nalazi do današnjeg dana. Interesantno je da je avijatičar Jim Wright napravio identičnu kopiju 2002. godine, ali je poginuo u njoj godinu dana kasnije kada se srušio u saveznoj državi Vajoming.

Put oko sveta
Jula 14., 1938. godine, Howard je oborio još jedan rekord i to na putu oko sveta. On je uspeo da pređe željenu destinaciju za tri dana, 19 sati i 17 minuta, što je bilo bolje od prethodnog rekorda za preko dva dana. Za ovaj poduhvat on je koristio najnoviji avion Lockheed 14 Super Electra opremljen najmodernijom radio i navigacionom tehnologijom, a razlog je ležao u podatku da je želeo svetu da pokaže da postoji način da se bezbedno leti preko celog sveta.

Ovaj potez je doneo Howardu veliku slavu. On je pre toga bio poznat kao bogati plejboj koji se razbacivao novcem i družio sa holivudskim damama, ali su avionske kompanije bile toliko oduševljene njegovim potezom da je on kasnije postao savetnik u razvoju mnogih aviona kao što su Boeing 307 Stratoliner i Lockheed L-049 Constellation.

Požar nakon pada XF-11
Hughes H-4 Hercules na zvaničnom predstavljanju

Hughes D-2
Godine 1937., kada je već bilo očigledno da se bliži novi svetski rat, Howard je počeo rad na novom bombarderu sa kojim se nadao privući pažnju američkog vazduhoplovstva. Ovaj novitet, poznat kao D-2, je na papiru trebao da pruža solidne karakteristike. Za početak, on je bio dugačak oko 18 metara i mogao je da ponese terete do 15 tona, a pokretala su ga dva motora sa po 2.000 ks. H-2 je takođe mogao da dostigne maksimalnu brzinu od oko 700 km/h, što je bilo u samom rangu svoje klase.

Političari su pristali da finansiraju prototip, koji je završen do 1942. godine i Howard ga je lično testirao. On je shvatio da je H-2 prilično nestabilan i da su potrebne veće promene. One su bile gotove do 1943. godine, a onda je na scenu stupio političar Elliott Roosevelt. Kao sin američkog predsednika, Elliott je brzo postao jedan od vodećih ljudi u američkom vazduhoplovstvu i u avgustu 1943. godine on je dobio zadatak da prouči nekoliko prototipova i zatim donese odluku koji avion bi trebalo da dobije državni ugovor. Nakon sastanka sa Howardom, Elliott je proveo narednih nekoliko sedmica po zabavama koje je Hughes Aircraft lično finansirao. Po povratku u Vašington on je preporučio da Hughes Aircraft dobije ugovor težak 44 miliona dolara za proizvodnju 100 primeraka, ali je ideja kasnije odbijena iz razloga što kompanija nije imala prostor za tako veliku proizvodnju. Jedini proizvedeni D-2 je uništen u požaru u novembru 1944. pod čudnim okolnostima (navodno je grom izazvao požar) i bez svedoka.

Prvi i jedini let Herculesa
Dimenzije Herculesa u poređenju sa tradicionalnim avionom svog perioda

Hughes XF-11
XF-11 je započeo život kao modifikovani H-2 koji je predstavljen spomenutom Rooseveltu, a iako je u tom momentu bio samo prototip u razvoju Roosevelt je uspeo da ubedi političare da finansiraju i serijsku proizvodnju. On je dizajnerski mnogo ličio na čuveni Lockheed P-38 Lightning (Howard će kasnije da tvrdi da je Lockheed ukrao njegovu ideju), ali je usledilo obećanje da će moći da nadmaši P-38 u gotovo svim karakteristikama.

XF-11 je bio dugačak oko 20 metara i pokretala su ga dva motora od preko 3.000 ks, a mogao je da dostigne brzinu od 720 km/h. Međutim, do 1945. godine, rat je bio gotov i političari su otkazali ugovor. Howard nije želeo da otkaže projekat i nadao se da će vazduhoplovstvo promeniti mišljenje kada vidi njegov avion u akciji. On je lično testirao prvi prototip u julu 1946. godine, ali se srušio zbog problema sa uljem. Ovaj put Howard je prošao mnogo gore nego ikada pre.

Njegon avion je pao u naseljeni deo Beverli Hilsa i pri tom zakačio tri kuće pre nego što se zaustavio. Howard je uspeo da preživi, ali sa teškim povredama koje su ga zadržale u bolnici nekoliko meseci. Do kraja života on će svakodnevno da koristi mnogo lekova da ublaži bolove. Kada je izašao iz bolnice, Howard je naredio proizvodnju još jednog prototipa i on je testirao 1947. godine. XF-11 se pokazao solidno, ali je izgubio ugovor od takođe novog Republic XF-12 Rainbow. Čak i da je dobio ugovor XF-11 je opstao samo u kratkoj proizvodnji pošto se vazduhoplovstvo uskoro okrenulo prema modernijim proizvodima kao što su Boeing B-50 Superfortress i Norhrop F-15 Reporter.

Hughes H-4 Hercules
Howardovo najpoznatije delo je svakako H-4 Hercules, koji do današnjeg dana se može pohvaliti sa najvećim rasponom krila (94 metra) ikada proizvedenim. On je u svoje vreme takođe bio najveći i najteži, ali je tu poziciju kasnije preuzeo Ruski Antonov An-225 Mriya (koji i dalje ima kraća krila sa dužinom od 88 metara). Njegova istorija vuče poreklo od 1942. godine kada je američko vazduhoplovstvo kontaktiralo industrijalca Henryja Kaisera da proizvede veći avion za prevoz vojne opreme do Velike Britanije. On je trebalo da bude u stanju da ponese teret težak 68 tona, 750 vojnika i još dva tenka. Kaiser je izgradio imperiju sa brodovima, a o avionima je znao jako malo. Iz navedenog razloga on je kontaktirao Howarda o proizvodnji tri aviona u naredne dve godine i to kompletno od drveta (pošto vlada nije dozvoljavala proizvodnju aluminijuma), a dobio je i nadimak Spruce Goose ("guska od smreke"). Howard je mrzeo ovo ime, a ono je ironično kada se zna avion uopste nije bio razvijen od takvog drveta.

Prevoz Herculesa u Oregon

Trebalo je proći čak 16 meseci pre nego što je rad na prvom prototipu počeo. Howard je hteo da perfektira i najmanji detalj, zbog čega se Kaiser povukao iz posla, a mnogo toga se takođe promenilo u samoj industriji. Naime, postalo je jasno da će saveznici dobiti rat, aluminijum više nije bio u nedostatku, a i nova tehnologija je dozvolila da i nemačke podmornice više ne predstavljaju problem. Vlada je zatim smanjila serijsku proizvodnju na samo jedan primerak. Howard je nekoliko puta odlagao predstavljanje do te mere da je, 1947. godine, pozvan u Vašington da svedoči u svoju odbranu. On je optužen da je koristio državne pare za svoje lično zadovoljstvo umesto da proizvodnju aviona, a u prilog je išao podatak da nijedan od ranijih poduhvata (D-2 i XF-11) nije ispunio obećanja i bio završen na vreme. Slična situacija se desila i sa Herculesom, čiji je prvi primerak kasnio čak tri godine.

Najveći protivnik Howarda je bio političar Owen Brewster, koji je tvrdio da je Hughes Aircraft dobio državne ugovore vredne 40 miliona dolara bez da je dostavio ijedan serijski avion. Sa druge strane, Howard je tvrdio da tužba nema nikakve veze sa vojnim avionima već da je Brewster imao problem sa Howardovom civilnom avionskom kompanijom TWA (Trans World Airlines). Nije bila tajna da je Brewster bio dobar prijatelj sa predsednikom rivalske kompanije Pan Am, pa je postojala želja da se TWA ugasi i samim tim uništi veliki rival. Posle dužeg suđenja Howard je oslobođen svake tužbe, a on će provesti narednih desetak godina u finansiranju mnogih političara da bi bio siguran da Brewster ne zadrži svoju poziciju.

Prevoz Herculesa u Oregon
Prevoz Herculesa u Oregon

Howard je takođe, o svom ličnom trošku, završio Hercules i predstavio ga grupi novinara krajem 1947. godine. Posle nekoliko kraćih vožnji na vodi, Hercules je zvanično poleteo 2. novembra 1947. godine pri brzini od 217 km/h. On je leteo odignut od zemlje 21 metra ukupno 1,6 km pre nego što se ponovo spustio na vodu. Hercules je zatim rastavljen na tri dela i prevezen kamionima do željene lokacije u Kaliforniji, gde je oko njega napravljeno skladište. On se nalazio na toj lokaciji sve do 1980. godine kada je doniran muzeju. Novi vlasnik muzeja je postao Disney, koji je želeo avion kao glavnu atrakciju, ali nakon propalih planova avion je ponovo doniran novom muzeju (Evergreen Aviation) u saveznoj državi Oregon. Hercules je ponovo rastavljen na tri dela i bilo je potrebno čak 138 dana da se kamionima preveze na 1.700 km udaljenu lokaciju, gde se nalazi do današnjeg dana.

Ostatak karijere
Hughes Aircraft više nije proizveo nijedan avion, ali je Howard kasnije sa mnogo uspeha vodio spomenuti TWA i kocentrisao se na kupovinu i prodaju zgrada, hotela, kasina i poslovnih prostora. Tokom 1950-ih godina on se kocentrisao i na otvaranje bolnica, a 1972. godine je, na poziv političara, pronašao u sovjetsku podmornicu K-129 koja je potonula u blizini Havaja četiri godine ranije. Spomenućemo da je on imao i određenih mentalnih problema, pa je tako tokom 1940-ih godina proveo zatvoren u sobi čak tri meseca bez da je i sa kim komunicirao. Kada je konačno izašao iz sobe, on je tvrdio da je proveo vreme gledajući filmove, a posebno u pitanje je dovedena njegova higijena.

Hercules danas u muzeju
Howard Hughes

Ikona
Iako je većina njegovih avijatičarskih poduhvata završila neuspešno, Howard Hughes se danas smatra jedinim od pionira avijacije. Njegovi proizvodi možda nisu ugledali serijsku proizvodnju, ali su bili jako napredni za svoj period i konkurencija će uspeti da ih stigne tek kasnije. Posebno poznat je spomenuti Hercules, koji danas privlači veliku pažnju i odličan primer američke teorije "Veće je uvek bolje" ... čak i kad nije.

Zoran Tomasović
1566
Postavljeno: 12.01.2017

Arhiva: Online plus

Rubrika: Online plus
Postavljeno: 26.02.2017

Najstrašnija reč automobilske industrije

Hiperprodukcija smrtni neprijatelj automobila?


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 22.02.2017

Tupolev Tu-4

"Ja sam političar, što znači da lažem i varam, i kada ne ljubim bebe u javnosti onda kradem njihove lizalice u tajnosti" (Potraga za Crvenim Oktobrom)


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 21.02.2017

Ford F-Series slavi 70. rođendan

"Nikada nisam hteo da se zadovoljim da budem prosečan" (Michael Jordan)


Muscle Cars (treći deo)

16.02.2017

Amerika Bomber

15.02.2017

Finansijska analiza Mercedes-Benz Srbija

14.02.2017

Muscle Cars (drugi deo)

09.02.2017

Finansijska analiza tržišta

06.02.2017

Muscle Cars (prvi deo)

03.02.2017

2018 Ford Mustang GT

01.02.2017

Finasijska analiza tržišta

31.01.2017

Zeleni pakao Tekst sa video prilogom!

28.01.2017

Kako će Donald Trump da promeni auto industriju u SAD

26.01.2017

Kia Stinger

25.01.2017

Caproni Ca.60

18.01.2017

Krađa automobila

13.01.2017

Howard Hughes Tekst sa video prilogom!

12.01.2017

ELVIS: Svi kraljevi automobili

08.01.2017

MiG-ova ulica

07.01.2017

10 najčitanijih testova na našem sajtu

31.12.2016

Finansijska analiza Citroen & Peugeot Srbija

30.12.2016

Prekookeanski brodovi

27.12.2016

Tržište polovnih automobila

24.12.2016

Finansijska analiza BMW Srbija

24.12.2016

O.J. Simpson i Ford Bronco (1993) Tekst sa video prilogom!

22.12.2016

Tehnički pregledi

19.12.2016

Finansijska analiza Honda Srbija

17.12.2016

Über Amerikanci – 2. deo

15.12.2016

Über Amerikanci – 1. deo

14.12.2016

Finansijska analiza Toyota Srbija

08.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 2. deo

07.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 1. deo

06.12.2016

Najveće oružje Prvog i Drugog svetskog rata

01.12.2016

Bankrotiranje General Motorsa - II deo

24.11.2016

Bankrotiranje General Motorsa - I deo

23.11.2016

Finansijska analiza Kia i Hyundai

16.11.2016

Analiza finansijskog poslovanja Opel Srbija

11.11.2016

Zimske gume

09.11.2016

Analiza finansijskog poslovanja Fiat Chrysler Automobili Srbija

08.11.2016

Amelia Earhart

18.10.2016

Ram 1500 Rebel TRX Tekst sa video prilogom!

14.10.2016

Brend

11.10.2016

Najveće oružje Sovjetskog Saveza

08.10.2016

Domaće aktuelnosti

05.10.2016

Avro Canada VZ-9 Avrocar

04.10.2016

Genesis

01.10.2016

Čitaoci reporteri

20.09.2016

Leteća Krila

13.09.2016

Chevrolet Malibu

09.09.2016

Panzer VIII Maus

30.08.2016

Bartini Beriev VVA-14

23.08.2016

Fiat 126P na Kubi Tekst sa video prilogom!

19.08.2016

Kamper ili prikolica

30.07.2016

Događaji Tekst sa video prilogom!

06.07.2016

VW Golf GTI Clubsport S

04.07.2016

Ford KA+

02.07.2016

Audi S5

23.06.2016

BMW-ova vizija za naredni vek Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

24 časa Le Mana 2016 Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

Renault Clio 2017

15.06.2016

Kampovanje prikolicom

11.06.2016

Događaji

24.05.2016

Formula1

10.05.2016

Ayrton Senna (21.3.1960.-1.5.1994.) Tekst sa video prilogom!

30.04.2016

SEAT Ateca

26.03.2016

Audi Q2

18.03.2016

V8 Bandits Tekst sa video prilogom!

17.03.2016

Renault Scenic

09.03.2016

Pagani Huayra BC

25.02.2016

Blic test: Audi Q7 3.0 TDI quattro

23.02.2016

Autonomni automobili

20.02.2016

Najskuplji dizel u regionu

20.02.2016

BMW M2 Coupe Moto GP Safety Car Tekst sa video prilogom!

15.02.2016

Opel Mokka X

12.02.2016

Indija vs Srbija

09.02.2016

Kućni ljubimci Tekst sa video prilogom!

06.02.2016

Land Rover Defender Tekst sa video prilogom!

04.02.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

01.02.2016

Novi Porsche 718 Boxster i 718 Boxster S Tekst sa video prilogom!

30.01.2016

Opel GT Concept

28.01.2016

Ford Focus RS

27.01.2016

Mercedes-Benz E klasa 2017 Tekst sa video prilogom!

12.01.2016

NAIAS 2016

08.01.2016

Istorijat motociklizma Tekst sa video prilogom!

06.01.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

02.01.2016

Najbolje ocenjeni automobili na testovima Vrele Gume Media Sistema 2015.

31.12.2015

Tržište polovnjaka u 2015. godini

30.12.2015

Šampioni aukcija 2015.

26.12.2015

Lancia Ypsilon 2016

24.12.2015

Preporuka stručnjaka

19.12.2015

Trijumvirat: Tekst sa video prilogom!

18.12.2015

Ford Crown Victoria Tekst sa video prilogom!

14.12.2015

Novi Mercedes-Benz E-Klase

12.12.2015

Lotus Exige Sport 350

11.12.2015

Wankel motor - promašaji koji su obećavali Tekst sa video prilogom!

07.12.2015

Prokletstvo Džejmsa Dina Tekst sa video prilogom!

03.12.2015

Honda Civic

01.12.2015

Infiniti QX30

30.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 2 Tekst sa video prilogom!

28.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 1 Tekst sa video prilogom!

27.11.2015

Jeff Gordon

26.11.2015

Šampionat u apsolutnoj kategoriji

20.11.2015

Peugeot 204

13.11.2015

Kako osvojiti američko tržište? Tekst sa video prilogom!

10.11.2015

Rejmond Levi

07.11.2015

Dodge Viper ACR za 2016. godinu Tekst sa video prilogom!

06.11.2015

Metan (CNG)

04.11.2015

Off Road - JEEP Adventure Days/Zlatibor 2015. Tekst sa video prilogom!

30.10.2015

Bloodhound SSC

21.10.2015

Zatamnjivanje stakala

17.10.2015

Opel Astra TCR

16.10.2015

Lada Vesta

14.10.2015

Adria Coral Tekst sa video prilogom!

08.10.2015

VW - Hronika skandala Tekst sa video prilogom!

06.10.2015

O Nedodirljivima sa ilegalnim softverom

03.10.2015

Jaguar F-Pace Tekst sa video prilogom!

29.09.2015

Infiniti Q30

28.09.2015

Novi Renault Megane Tekst sa video prilogom!

26.09.2015

Suzuki Baleno Tekst sa video prilogom!

24.09.2015

Toyota Hilux

23.09.2015

Porsche Mission E Concept Tekst sa video prilogom!

18.09.2015

Formula 1

11.09.2015

Chantilly 2015 Arts & Elagance

09.09.2015

Barnea Collection

08.09.2015

Borgward Isabella

03.09.2015

Formula 1

02.09.2015

Registracija autotomobila

01.09.2015

Steyr 50

27.08.2015

ZENITH 24 sata Elegancije 2015 powered by CHIVAS

27.08.2015

Zaštita automobila od krađe

24.08.2015

Icona Vulcano Titanium Tekst sa video prilogom!

22.08.2015

BMW M4 GTS Tekst sa video prilogom!

21.08.2015

Polovni delovi

18.08.2015

Koenigsegg One:1 Tekst sa video prilogom!

12.08.2015

V12 simfonijom protiv građevinskih mašina Tekst sa video prilogom!

07.08.2015

Subaru

05.08.2015

Pojačana kontrola vezivanja Tekst sa video prilogom!

04.08.2015

Ferrari 488 Spider

03.08.2015

Smart DCT Turbo

01.08.2015

Intervju Zoran Drobnjak

31.07.2015

Statistika

27.07.2015

Ford GT Le Mans 2016 Tekst sa video prilogom!

20.07.2015

Mazda 2 vs Renault Clio

18.07.2015

Rekordi koji će najteže biti oboreni u Formuli 1

17.07.2015

Chevrolet Cruze

11.07.2015

Oldtajmer skupovi

09.07.2015

Renault Talisman

08.07.2015

Poređenje – Audi A4 vs BMW serije 3 vs Mercedes-Benz C klase vs Jaguar XE vs Alfa Romeo Giulia

02.07.2015

Mercedes-Benz A klasa

01.07.2015

Saveti

29.06.2015

Alfa Romeo Giulia

26.06.2015

Peugeot 308 GTi

25.06.2015

Salon aeronautike Paris - Bourget 2015

24.06.2015

Anketa - Euro 4 norma

23.06.2015

Mercedes-Benz GLC

20.06.2015

Mazda CX-3

19.06.2015

Šokantni rezultati naučnog istraživanja

17.06.2015

BMW serije 7

12.06.2015

Pretnje i ucene iz Forda u Srbiji

06.06.2015

BMW X1

05.06.2015

BMW S1000 XR

01.06.2015

Akcija

30.05.2015

Ducati Panigale R

28.05.2015

Fiat Ægea

27.05.2015

Toyota Hilux

23.05.2015

BMW Motorrad na stazama uspeha

19.05.2015

Alfa Romeo

15.05.2015

Novitec Rosso Ferrari California T

14.05.2015

Nautika

13.05.2015

Mercedes-Benz G klase

09.05.2015

Ducati Diavel Titanium

08.05.2015

Volo Auto Museum

06.05.2015

Formula1

02.05.2015

Tailfin

29.04.2015

Formula E

28.04.2015

Peugeot 308 R HYbrid

25.04.2015

Volkswagen C Coupe GTE Concept

24.04.2015

Volkswagen Transporter T6

23.04.2015

Mercedes-Benz Concept GLC Coupe

22.04.2015

Audi Prologue Allroad koncept

18.04.2015

Lamborghini Huracan LP 640-4 Superleggera

16.04.2015

Citroen Aircross Tekst sa video prilogom!

09.04.2015

C.A.M.E.R Mostra Scambia

08.04.2015

Citroen Cactus 1.2 VTi/82 Shine

07.04.2015

Traktori na putu

04.04.2015

Jaguar XF

03.04.2015

Opel Corsa TNG

02.04.2015

McLaren 570S Coupe

01.04.2015

Opel Corsa Turbo

28.03.2015

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE63

27.03.2015

Dosije Clarkson

19.03.2015

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

14.03.2015

Ženeva 2015 - Koncepti

12.03.2015

Audi TT Cup Tekst sa video prilogom!

11.03.2015

Ženeva 2015 - Tuning

10.03.2015

Opel Corsa OPC Tekst sa video prilogom!

07.03.2015

Automobili koji su obeležili sajam u Ženevi

06.03.2015

Audi R8

28.02.2015

Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe

24.02.2015

Muzej Tehnike u Beču

21.02.2015

Škoda Superb

19.02.2015

Rinspeed BMW i3 Budii Concept Tekst sa video prilogom!

18.02.2015

Nissan Titan

17.02.2015

Ford Focus RS

09.02.2015

Preliminarni testovi u Herezu, u Španiji

07.02.2015

Zvezde Rétromobile 2015.

06.02.2015

Renault Kadjar

04.02.2015

Hyundai i10 1,2 GLS Premium Tekst sa video prilogom!

28.01.2015

Top 10 kolekcionara među poznatim ličnostima

26.01.2015

Ford GT

21.01.2015

Volkswagen Cross Coupe GTE Concept

20.01.2015

Alfa Romeo 4C Spider

19.01.2015

Ford F150 Raptor

14.01.2015

Dolar i akcize zaustavili pad cena goriva

14.01.2015

Buick Cascada

13.01.2015

Seat Leon ST Cupra

10.01.2015

Želje za 2015.

31.12.2014

Tržište polovnih automobila

25.12.2014

Škoda Superb

23.12.2014

Citroen DS3 i DS4

22.12.2014

Kako je BMW postao „BMW“

18.12.2014

Audi Q7

16.12.2014

Kako nastaju Opel sportski automobili

15.12.2014

Mercedes GLE Coupe

13.12.2014

Volvo XC90 T8

11.12.2014

Saveti stručnjaka

10.12.2014

Fiat 695 Abarth Biposto

09.12.2014

Povratak auto industrije u Bugarsku preko Kine

06.12.2014

Opel KARL

04.12.2014

Ford Mondeo

02.12.2014

Tehnologija

27.11.2014

Mitsubishi XR-PHEV koncept

26.11.2014

Opel Adam S

20.11.2014

Kia slavi jubilej

20.11.2014

Pirelli kalendar 2015.

19.11.2014

Inovacije iz Volkswagena

15.11.2014

Fiat 500x

14.11.2014

Novi modeli na Euro NCAP testu... Tekst sa video prilogom!

12.11.2014

Sajam motocikala EICMA Milano

11.11.2014

BMW XDrive Experience

07.11.2014

Benzin vs Dizel

04.11.2014

Sajmovi: Auto e Moto d’Epoca Tekst sa video prilogom!

03.11.2014

Zimski pneumatici

01.11.2014

BMW X5M & X6M Tekst sa video prilogom!

31.10.2014

U susret VN SAD

30.10.2014

Plavi koridor!

28.10.2014

Nissan GT-R Nismo

25.10.2014

Mercedes GLA 45 AMG u Brabusovoj izvedbi

23.10.2014

Mondial de l’Automobile 2014

20.10.2014

Transferi u F1 su pred nama

18.10.2014

2015 Renault Espace

16.10.2014

F1 Déjà vu Tekst sa video prilogom!

14.10.2014

Tariranje 2014. Jeep Cherokee

14.10.2014

Fiat Abarth 695 SS Tekst sa video prilogom!

13.10.2014

Staza u Sočiju Tekst sa video prilogom!

11.10.2014

Suzuki Vitara

09.10.2014

Fića skup

08.10.2014

Kiša na VN Japana

07.10.2014

INTERMOT 2014.

06.10.2014

Honda Civic Type R

01.10.2014

Formula1

29.09.2014

Kupovina automobila

27.09.2014

Tehnologija

26.09.2014

Nova Opel Corsa

22.09.2014

Mercedes B klase

20.09.2014

Ferrari

17.09.2014

Najnebezbedniji automobili u istoriji

15.09.2014

Mercedes-Benz AMG GT Tekst sa video prilogom!

13.09.2014

Aktuelna dešavanja u „najbržem cirkusu na svetu“

10.09.2014

Chrysler otkrio unapređenja za 2015.

09.09.2014

Automobilske marke koje muškarci najviše vole

06.09.2014

Land Rover Discovery Sport 2015 Tekst sa video prilogom!

05.09.2014

Pred VN Italije Tekst sa video prilogom!

04.09.2014

Volvo XC90 Tekst sa video prilogom!

02.09.2014

Mali Renault, dugogodišnji igrač u promenama u društvu

01.09.2014

Kriza u Rusiji

30.08.2014

Dodge Charger Tekst sa video prilogom!

20.08.2014

Zvezde malih ekrana?

19.08.2014

Šta je vozio Gagarin

14.08.2014

Šef Fiat/Chryslera želi deo finansijskog „kolača“ koji pripada snabdevačima originalnih delova

12.08.2014

3 strane Kopa

08.08.2014

Mercedes-Benz S 600 Guard

07.08.2014

Testiranje bezbednosti vozila Tekst sa video prilogom!

01.08.2014

Šta i kako kada vam se slomi staklo na automobilu

31.07.2014

Porsche Cayenne

26.07.2014

PR: Rally Baja Aragon 2014

24.07.2014

Lexus NX 2015

22.07.2014

Novi smart fortwo & forfour Tekst sa video prilogom!

19.07.2014

II. NAVIGATIONRALLY 2014.

18.07.2014

Opel Corsa

18.07.2014

Renault Megane RS 275 Trophy

14.07.2014

Groblje automobila

11.07.2014

Lexus IS

05.07.2014

Pred VN Velike Britanije Tekst sa video prilogom!

03.07.2014

Staze koje su odnele najviše života u istoriji

02.07.2014

Rolls-Royce Ghost V-Specification

01.07.2014

Goodyearovih deset najvažnijih saveta za vožnju kad putujete na odmor

28.06.2014

Mercedes Benz 300 SDL -1986 Tekst sa video prilogom!

26.06.2014

VN Austrije

23.06.2014

Cigarette Racing 50 Vision GT Concept

19.06.2014

24 časa Le Mana

16.06.2014

Tesla Motors oslobodio svoje patente

15.06.2014

Interstellar

14.06.2014

Popravka auto stakala

13.06.2014

Novi BMW Serije 4 Gran Coupe

11.06.2014

Ford B-Max 1.0 Trend EcoBoost vs Fiat 500L 1.4 Nacionale vs Opel Meriva 1.4 Active XER

07.06.2014

Volkswagen Scirocco

06.06.2014

FIĆA SKUP 2014. – MINHEN

04.06.2014

Brzinomeri

30.05.2014

Srebrne strele

29.05.2014

Mercedes C klasa karavan („Estate“)

26.05.2014

Transferi za 2015. o kojima se „šuška“

24.05.2014

Rezvani Beast

23.05.2014

Bavarci nezadrživi

19.05.2014

BRABUS 850 6.0 Biturbo

15.05.2014

Mini Paceman GoalCooper

13.05.2014

U sećanje na Ajrtona Senu Tekst sa video prilogom!

12.05.2014

VN Španije 2014

10.05.2014

Najčudniji avioni u istoriji

07.05.2014

Uredba Vlade

05.05.2014

Vozni park komunističkih državnika

02.05.2014

BMW Vision Future Luxury

30.04.2014

9. Jeep i prijatelji Vrele Gume Off Road

25.04.2014

Peking 2014

24.04.2014

VN Kine

17.04.2014

Ferrari LaFerrari XX

16.04.2014

Red Bull Air Race World Championship

15.04.2014

Ford Focus Sedan

10.04.2014

BMW serije 4 Gran Coupe

04.04.2014

F1 Top Ten

02.04.2014

Obrum PL-01 Tekst sa video prilogom!

01.04.2014

Novitec Torado Lamborghini Aventador NL2

29.03.2014

Neobična pravila u saobraćaju

28.03.2014

Mazda motori

25.03.2014

Budućnost saobraćaja

25.03.2014

Ilegalni taksista

23.03.2014

Limuzina američkog predsednika

22.03.2014

Mini

12.03.2014

MTM

08.03.2014

Registar MUP Srbije

01.03.2014

Novoregistrovana vozila u 2013.

27.02.2014

Mazda3 Sedan 2.0i 120 KS Challenge

26.02.2014

SAAB 9000 Aero Tekst sa video prilogom!

22.02.2014

Pontonski čamac PrinceCraft Vogue 25SE Tekst sa video prilogom!

15.02.2014

1989 Porsche Panamericana Concept

13.02.2014

Limuzina za rastanak

13.02.2014

Bolidi 2014

07.02.2014

Osvrt na sajam automobila u Beču

03.02.2014

Opel 4x4

03.02.2014

Mercedes S600

25.01.2014

Audi Museum Mobile - drugi deo

22.01.2014

Ford Shelby GT350CR

20.01.2014

Prodaja automobila u regionu za 2013. English version

18.01.2014

Kacige Sebastiana Fetela

17.01.2014

Audi Museum Mobile - prvi deo

15.01.2014

Digitalizacija automobila

13.01.2014

Vrele Gume ispred Top Geara

11.01.2014

Honda S660 Concept

05.01.2014

Restauracija: Opel Kadett C GT/E 1900 Tekst sa video prilogom!

03.01.2014

Caterham Seven 160

02.01.2014

Sa letnjim pneumaticima nema odštete!?

30.12.2013

Audi planira da svrgne BMW

28.12.2013

Saab 9-3 Viggen

24.12.2013

Nissan BladeGlider Concept

16.12.2013

Cadillac Escalade

13.12.2013

Jaguar C-X17 Concept

11.12.2013

Nissan Nismo GT-R

10.12.2013

Limitirane serije nelimitiranih cena

07.12.2013

Ferrari Racing One 458 Competition

05.12.2013

Ford Mustang

05.12.2013

1931 Bugatti Royale Kellner Coupe

04.12.2013

Renault Initiale Paris Concept

03.12.2013

Muzeju tehnike u Beču

02.12.2013

BMW Concept Active Tourer Outdoor

30.11.2013

Bosch

26.11.2013

Valentino Rossi na Monza Rally Show

26.11.2013

1982 Zastava 750 SL Tekst sa video prilogom!

23.11.2013

Pravilnik o zimskim gumama ipak jasan vozačima

22.11.2013

Saab

18.11.2013

Red Bull, gazirano piće koje pokreće najbrže bolide na svetu

16.11.2013

Električni automobil, budućnost ili zabluda auto industrije?

15.11.2013

Peter Schreyer Tekst sa video prilogom!

14.11.2013

Monster Energy Gymkhana GRiD Tekst sa video prilogom!

11.11.2013

RUSH

09.11.2013

Oldtimer - Show, Budapest

06.11.2013

PSA koncern

02.11.2013

Elon Musk

26.10.2013

PGO Cevennes

23.10.2013

Kinesko tržište

19.10.2013

Toyota i-Road u proizvodnji 2014.

13.10.2013

Prodaja automobila u Srbiji u odnosu na prethodnu godinu

11.10.2013

Fiat Amerika

08.10.2013

Velodrom Budimpešta

03.10.2013

Ferrari SP12 EC

26.09.2013

Hrčak za volanom kamiona Tekst sa video prilogom!

25.09.2013

YU AMK Veteran

23.09.2013

Promalja li se sunce iza crnih oblaka auto tržišta?

12.09.2013

10 najisplativijih

08.09.2013

Opel

05.09.2013

Yugo 45 Tekst sa video prilogom!

01.09.2013

Tesla Model S

29.08.2013

Intervju sa CORRADO LOPRESTOM

27.08.2013

Jeep Cherokee

26.08.2013

Bentley Flying Spur

14.08.2013

Trendovi boja automobila

11.08.2013

Mobilni telefoni u vožnji

02.08.2013

Rolls-Royce Wraith

31.07.2013

SAAB

18.07.2013

Spyker B6 Venator Concept

09.07.2013

FIAT 500L Living i 500L Trekking

07.07.2013

Infiniti Q50

26.06.2013

BMW Lusso Gran Coupe

23.06.2013

Oldtimer Klub Beograd

20.05.2013

Bad Homburg

15.05.2013

Boschert B300

29.04.2013

Baterije budućnosti?

19.04.2013

Muzej saobraćaja u Bratislavi

04.04.2013

Sretenjski Off Road karavan 2013

28.03.2013

SOMFY

21.03.2013

Statistika prodaje

17.03.2013

Ford EcoSport

12.03.2013

MQB platforma

08.03.2013

Toyota Auris Touring Sports

22.02.2013

Istorija Toyote Corolle

12.02.2013

Consumer Reports Tekst sa video prilogom!

08.02.2013

2012 Dartz PROMBRON Aladeen Edition

05.02.2013

Ford Transit/Tourneo Custom

29.01.2013

BMW Concept Serije 4

08.01.2013

Peugeot 2008 Concept

06.01.2013

Fiat Linea Tekst sa video prilogom!

04.01.2013

Honda CR-V

03.01.2013

Lamborghini Urus

31.12.2012

RRRolipop muzej - Eggenburg, Austrija

24.12.2012

HOFMANN - AUTOSERVISNA OPREMA

17.12.2012

Završetak oldtajmer sezone u Nemačkoj

10.12.2012

Deset stvari koje morate znati o gumama

08.12.2012

2013 Toyota RAV4

30.11.2012

Oldtajmer muzej – Bavarska

27.11.2012

Hydra Schmidt Coupé

14.11.2012

Hiperprodukcija

11.11.2012

75 godina Toyote

04.11.2012

Peugeot 4008/Citroen C4 AirCross

03.11.2012

1976 Chrysler New Yorker Brougham

30.10.2012

Blue Corridor 2012 Rally

27.10.2012

Opel Mokka

25.10.2012

Oldtajmer skup Beograd

19.10.2012

Nova Opel Cascada

18.10.2012

Opel Olympia

05.09.2012

Mercedes-Benz 170 SCB

27.08.2012

Volvo kaskaderska akrobacija

24.08.2012

10. skup moto kluba „CLASSIC WHEELS“ u Futogu

17.08.2012

Seat Leon

27.07.2012

Renault Clio IV

11.07.2012

Tržište polovnih automobila

07.07.2012

Opel rođendanska žurka na Hungaroringu

02.06.2012

Oldtimer Expo - Budimpešta 2012

02.05.2012

Oldtimer Expo 2012

27.04.2012

Udruženje istoričara automobilizma

26.04.2012

Downsizing

14.03.2012

Goodyear

05.01.2012

Muzej oldtimera

29.12.2011

Most kod Beške

05.11.2011

Porsche 959 Tekst sa video prilogom!

04.11.2011

Albert Biermann, šef odseka za razvoj BMW-a

21.10.2011

Audi A6 Avant / BMW 5 Touring / Mercedes E220 Estate

14.10.2011

BMW M3 E36

10.10.2011

VW i ekologija English version Tekst sa video prilogom!

21.09.2011

Salon automobila u Frankfurtu

13.09.2011

Rezerve nafte veće nego što se misli Tekst sa video prilogom!

21.07.2011

Devetostepeni menjač

10.06.2011

BMW serije 8

03.06.2011

Alternativna goriva

21.05.2011

Audi A6 2.0 TDI vs BMW 520d vs Mercedes E220 CDI

05.05.2011

BMW Innovation Days 2011 Tekst sa video prilogom!

23.04.2011

5 neverovatnih inovacija Mercedes-Benza

20.04.2011

Najjeftiniji automobili na svetu

12.04.2011

Najskuplji svetski automobili Tekst sa video prilogom!

04.04.2011

Film Tekst sa video prilogom!

31.03.2011

Audi A6 vs Mercedes E klase vs BMW serije 5 English version Tekst sa video prilogom!

18.02.2011

McLaren MP4-12C Tekst sa video prilogom!

17.02.2011

Tehnologija

03.02.2011

Novi momenti u slučaju 'registarskih tablica'

03.02.2011

Ford Focus vs VW Golf vs Opel Astra

19.01.2011

Intervju - Karl Lagerfeld English version

04.01.2011

INTERVIEW - Vladimir Rebić, zamenik Načelnika Uprave saobraćajne policije

21.12.2010

Prodaja

16.12.2010

MICHELIN Alpin 4 Tekst sa video prilogom!

15.12.2010

Koliko verujete automobilskim novinarima? English version

30.11.2010

Saobraćajna dokumenta

16.11.2010

Zimska oprema

04.11.2010

Zatamnjivanje stakala

25.10.2010

Mercedes-Benz 500 E Tekst sa video prilogom!

18.10.2010

Salon automobila, Pariz 2010 - Komentar English version

10.10.2010

Prominent woman entrepreneurs

24.09.2010

Automechanika 2010

20.09.2010

Ekskluzivno Tekst sa video prilogom!

17.07.2010

Mercedes SLS E Cell Tekst sa video prilogom!

08.07.2010

Alfa Romeo – prvih 100 godina

05.07.2010

Ekskluzivno

24.06.2010

Zanimljivost Tekst sa video prilogom!

18.06.2010

Jeep Club Srbija Tekst sa video prilogom!

15.06.2010

Most na Beški

08.06.2010

Poređenje

07.06.2010

Akcija

26.04.2010

Hibridna vozila

07.04.2010

Humanost

07.04.2010

G-Couture, samo za odabrane

06.03.2010

F1 - 2010

15.02.2010

Lorinser

13.02.2010

„Gazela“ naša nasušna

02.02.2010

BMW C1-E Tekst sa video prilogom!

26.01.2010

F1 na vodi

05.01.2010

Carine

15.12.2009

Audi A8

04.12.2009

Lizing

02.12.2009

Nauka u službi frizure

20.11.2009

Aston Martin Rapide

21.10.2009

BMW Z4 by AC Schnitzer

26.09.2009

Nautika

08.09.2009

Porsche Panamera S (4S)

02.09.2009

Prva vožnja Mazdaspeed 3

25.08.2009

Polovni automobili

10.07.2009

Zakon o bezbednosti u saobraćaju

05.06.2009

Aerodinamika

22.05.2009

WorldFirst Racing

15.05.2009

GT2 i GT-R

30.04.2009

pedja
12.1.2017 09:02
4
1

Bravo, odlican tekst. Koga zanima vise, za svaku preporuku je film Aviator sa Leom, glumcem-fanatikom :-)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: