Istorijat

Honda

Soičiro Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Početak
Soichiro Honda, japanski pronalazač i preduzetnik, rođen je u maloj japanskoj varošici Tenryū, Shizuoka. Njegov otac Gihei je bio kovač i bavio se i popravkom bicikala, a majka Mika se bavila tkanjem. Hondu nije zanimalo formalno obrazovanje i koristio je svaku priliku da se bavi onim što ga je zaista interesovalo: motorima. Honda je odlučio da napusti školovanje i okuša sreću u japanskoj prestonici 1922. godine. Dobio je posao šegrta, ali su mu poveravani samo poslovi čišćenja i pripremanja hrane, jer je bio najmlađi. To nije obeshrabrilo mladog Hondu, koji je praktično živeo u toj auto radionici, uporno pokušavajući da osmisli svoj model motocikla. Nakon toga je postao asistent u Art Shokai-ju, pomažući vlasnicima auto radionice, braći Sakakibara, prilikom dizajniranja Curtiss trkačkih kola. Soichiro je bio mehaničar u njihovom timu koji je zauzeo prvo mesto na petom japanskom šampionatu u automobilskim trkama 23. novembra 1924. godine.

Povratak u rodno mesto
Nakon nekoliko godina, tačnije 1928., Soichiro se vraća u rodno mesto i otvara svoju automehaničarku radionicu. Pokušava da razvije karike za motore, ali bezuspešno. Tada počinje da menja svoj stav o obrazovanju, koji je do tada mogao da se sumira rečenicom: „Ako teorija povećava kreativnost, svi profesori bi bili pronalazači“. Odlučio je da stekne neophodno znanje u tehničkoj školi u Hamamatsu. Svoje slobodno vreme je koristio dizajnirajući trkačke automobile. Razvio je sopstveni metod hlađenja motora, rešivši pritom glavni problem svih sportskih automobila tog vremena. Njegov agregat nije eksplodirao od pregrevanja tokom trke. Soichiro je odlučio da učestvuje u velikim takmičenjima kako bi uživao u svom remek-delu. Honda je 1936. godine učestvovao u trci u predgrađu Tokija, što ga je umalo koštalo života. Njegov auto je jurio vrtoglavom brzinom od 120 km/h i udario je u auto koji se iznenada zaustavio ispred njega prisamom kraju trke. Auto se triput okrenuo u vazduhu i Honda je ispao iz auta, koji je uništen. Pretrpeo je ozbiljne povrede, leva ruka mu je bila polomljena, rame iščašeno a zadobio je i povrede na levom oku, zbog čega je morao da provede čak tri meseca u bolnici. Nakon toga više nije učestvovao u trakama.

Osnivanje kompanije
Godine 1937., Honda je osnovao kompaniju Tōkai Seiki koja se bavila proizvodnjom karika za Toyotu. Tokom Drugog svetskog rata, američki bombarder US B-29 je uništio njegovu fabriku u gradu Yamashita, 1944. godine, dok se fabrika u gradiću Iwata srušila 1945. godine od posledica zemljotresa. Nakon rata, Honda je prodao sve što je moglo da se spase od njegove kompanije za sumu od 450.000 jena, koje je iskoristio da osnuje Tehnološko-istraživački institut Honda u oktobru, 1946. godine. Tokom 1948. godine je počeo da proizvodi svoj prvi motocikl koji je nosio naziv Type A, kojeg je pokretao agregat koji je Honda dizajnirao, i prodavao se sve do 1951. godine. Zatim je počela proizvodnja motora koji nosi naziv Type D 1949. Godine koji je imao 3 konjske snage. Japansko društvo automoto inženjera je uvrstilo ova dva motora kao znamenitosti japanske automoto tehnologije.

Kao predsednik kompanije Honda Motor Company, Soichiro Honda je svoj mali biznis pretvorio u multinacionalnu kompaniju koja je proizvodila najbolje motore na svetu. Njegovi motori su bili prodavaniji čak i od Triumph i Harley-Davidson modela, na njihovom tržištu. Tokom sledeće godine se Honda ponovo sreo sa Takeo Fujisawa, kojeg je poznavao još od dana kada je pravio karike za kompaniju Nakajima Aircraft, i zaposlio ga u svojoj kompaniji. Takeo je nadgledao finansijsku stranu poslovanja i pomogao da se firma proširi. Tokom 1959. godine, Honda je otvorila svoje predstavništo na tlu SAD.

Nakon što je postigao vrhunac u motorskoj industriji, Honda je odlučio da nastavi sa ostvarenjem svog sna – da pravi automobile!

Soichiro Honda je odlučio da se pozabavi problemom izduvnih gasova, koji nisu uspeli da reše najveći svetski proizvođači automobila pre njega. Uspeo je da napravi katalizator i prvi je dizajnirao agregat koji nije zagađivao vazduh u velikoj meri, poput ostalih. Ovu ekološku varijantu agregata je instalirao u Hondu Civic koja je počela da se proizvodi 1975. godine, i ubrzo je stekla veliku popularnost.

Na početku osamdestih, kompanija Honda je bila treći najveći proizvođač automobila u Japanu. Pri kraju te decenije, Honda je postala treća u svetu.

Penzija i privatni život
Honda je bio predsednik kompanije do svog penzionisanja 1973. godine, ali je ostao u odboru direktora i preuzeo je ulogu „vrhovnog savetnika“ 1983. godine. Njegov status je privukao pažnju People magazina koji ga je uvrstio u svoju listu „25 najintrigantnijih osoba godine“ za 1980. godinu, nazvavši ga japanskim Henri Fordom. Iako penzionisan, Soichiro je bio zauzet poslom vezanim za Honda fondaciju.

Honda je radio 65 godina u svojoj kompaniji i lično je isprobao sve nove modele automobila. Celog života se neumorno suprostavljao tradiciji. Recimo, mnogo puta je odbijao da zaposli profesionalce sa formalnim obrazovanjem, jer je verovao da bi dogmatsko razmišljanje koje je zastupljeno na fakultetima onemogućilo razvoj kompanije. Među zaposlenima je bio poznat kao gospodin Oluja, nadimak koji je zaslužio zahvaljujući svojim emotivnim ispadima. Bio je poštovan, ali su ga se mnogi plašili zbog njegovih iznenadnih ispada besa. Soichiro Honda je služio kao primer drugima, jer je predstavljao oličenje skromnosti, istrajnosti i sposobnosti da prihvati greške i uči iz istih. Prema njegovom mišljenju, tajna njegovog uspeha se sastoji u pokušajima i greškama. Takođe je verovao da njegovi zaposleni moraju biti spremni da postave sebi neverovatne ciljeve i da ponekad budu neuspešni u njihovom ostvarivanju. Još jedan kvalitet koji treba da odlikuje uspešnog poslovnog čoveka, po mišljenju Honde, jeste sposobnost da preuzima rizike.

Čak i u poznom dobu, Soichiro i njegova žena Sachi su zadržali svoje privatne pilotske dozvole. Pored toga, uživao je u letenju balonom, skijanju, bezmotornom zmajarstvu. Nije bio pristalica nepotizma i srodničkih veza u kompaniji. Takeo Fujisawa i on su sklopili pakt da ne prisiljavaju ni svoje sinove da se pridruže njihovoj kompaniji. Njegov sin, Hirotoshi Honda je osnivač i bivši predsednik kompanije Mugen Motorsports.

ASME –Američka asocijacija inženjera mašinstva dodeljuje medalju „Soichiro Honda“ od 1982. godine, ljudima koji su postigli neverovatna dostignuća i za inženjerske inovacije u oblasti privatnog transporta. U muzej pod nazivom „Dom slavnih automobilske industrije“ u Detroitu, primljen je 1989. godine. Honda je preminuo 5. Avgusta 1991. godine, nakon što mu je jetra otkazala. Njegovo nasleđe čine brojna dostignuća, 470 izuma i 150 patenata, počasni doktorat na Mičigenskom Tehničkom Univerzitetu i Državnom Ohajo Univerzitetu, kao i najviša čast koja se dodeljuje u Japanu – Japanska medalja časti. Posao je započeo sa 3 hiljade dolara i stvorio kompaniju sa godišnjom zaradom koja premašuje 30 milijardi dolara.

1400
Postavljeno: 20.11.2017

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

s mile
20.11.2017 14:04
13
2

jednom rečju,

čovek za poštovanje

Milan J.
21.11.2017 15:13
7
2

Hvala za ovako lep tekst. možda je trebalo samo napomenuti njegov doprinos motociklizmu. GP Honda od 250 kubika je imala negde sam pročitao 6 (šest) cilindara i vrtela se neverovatnih 16.000 obrtaja i to pre više od 50 godina. A honda cb 750 je rodonačelnik "teških" motora nakon što su gotovo počeli da odumiru.

ljubisa
29.11.2017 09:03
2
1

Veliko postvanje prema Hondi,sinonim pouzdanosti i kvaliteta.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: