Zelene strane

Honda Insight

Globalno zagrevanje

Nakon Toyote, i drugi veliki japanski proizođač dao se u ozbiljnu potragu za “zelenim gralom”. Zapravo, Honda se sada vraća “ekološkim stazama” budući da se prva generacija Insighta, u Americi pojavila još 1999. godine, par meseci pre prvog Priusa. Više od decenije posle, u prilici smo da vozimo njenu drugu generaciju


Kraj je maja, početak juna... Kiša ne prestaje da pada već više od nedelju dana, temperatura ne prelazi 11-12 stepeni Celzijusa. Da nisu prognozirali “dugo, toplo leto”, još bih i prešao preko svega toga... Ili bih se bar trudio da nađem neko logično objašnjenje.

Da ne znam da živim u zemlji Srbiji, budući da svakog dana, putujući na posao, izigravam Sebastiana Loeba, izbegavajući silne kratere na ulicama i mnogobrojne pomamljene vozače, sumnjivog koeficijenta inteligencije, koji po novom ZOBS-u ne bi trebali ni da postoje, skoro da bih i poverovao da sam negde na severu Evrope, na Islandu ili u Norveškoj (moje puste želje!).


     
 
CVT transmisija nudi i Sport režim rada pri čemu je moguće koristiti i polugice za promenu stepena prenosa na upravljaču

Znam da će krivicu za ovakvo vreme većina pronaći baš u Islandu i njihovom čudu od vulkana... Samo da proverim kako se zapravo piše... Da, Eyjafjallajokul (kako se izgovara, to verovatno niko ne zna!), dok će drugi okriviti dezodoranse, klima-uređaje i najverovatnije automobile, kao glavne uzročnike globalnog zagrevanja, nastanka “staklene bašte”, nestajanja ozona, i čega sve ne. Naći će se tu još ponešto uskoro, ubeđen sam, samo polako... I nikakve veze nema to što postoji sve veći broj tvrdnji, ali i dokaza, da od svega toga nema ništa, da je prosečna temperatura pre 100 godina bila čak i viša nego danas, da na Antarktiku još uvek ne postoje zeleni pašnjaci, prepuni maslačaka i visibaba, te da su Al Gorova “zalaganja i žrtvovanja” opasan pucanj u prazno.


Prednja sedišta nisu na nivou onoga na šta smo od Honde navikli - kratak sedalni deo i prilično neudoban naslon sa izraženom lumbalnom potporom

Ipak, tendencija povećavanja hibridnih modela automobila na svetskom tržištu i dalje se nastavlja, i to razmerama koje su, koliko juče, bile nezamislive. Prvo smo dobili hibridni Porsche 911, pa se pojavio Ferrari sa “zelenim” modelom 599 Fiorano, pa se ponovo javio Porsche sa 918-icom, a evo je tu, sada i Honda, baš kada sam mislio da poslednji bastion pravih, benzinskih, vozačkih mašina, neće pasti tek tako.

Svet koji nestaje
Istina, “igrala” se Honda još krajem ’90-ih sa hibridnom tehnologijom i kao rezultat, ponudila svetu model Insight, pomalo čudnog (najblaže rečeno!) izgleda, koji je za ono vreme, zaista bio pravi futurizam. No, pored “dragulja” kakvi su bili NSX, Integra, Prelude, CRX Del Sol, tadašnji Civic (koji moja malenkost obožava i poseduje) i Accord, koga je zapravo i bilo briga što postoji jedan slabašni Insight, kada se znalo koja je i kakva filozofija Honde?

E, ali ulaskom u 21. vek, vremena i trendovi rapidno su se promenili, zauvek je nestao Del Sol, ubrzo zatim i Prelude, NSX i Integra... A što je najgore, nikakvi naslednici nisu ni planirani, te ostadoše samo Civic, Accord i fenomenalni S2000 da brane “snagu snova”. Ukinuše Japanci i planirane naslednike i NSX-a, i modela S2000, povukoše se iz Formule 1, a nastupiše neka nova, “zelena” vremena, oličena prvo u modelu Civic Sedan Hybrid, a nedugo zatim, i u direktnom nasledniku, sada skoro već zaboravljenog Insighta.

Spolja izuzetno privlačan i moderan, Insight je dizajniran u pravom Hondinom maniru, umereno agresivno sa solidnom dozom futurizma
Pozadi nedostaje prostora za glave, a ni sedišta se ne mogu pohvaliti udobnošću

Neki novi klinci
Kada se 2008. godine pojavio kao koncept na Salonu automobila u Parizu, bio je popriličan šok za neupućene i može se reći, dugoočekivani konkurent Priusu. Sećam se koliko mi se dopao, ne samo spolja, već i u enterijeru, i koliko sam samo čekao na dan kada ću biti u prilici da se pobliže upoznam s njim.

Da li je ispunio moja očekivanja? Hmm, i da, i ne, nažalost. Spolja je izuzetno privlačan i moderan. Gotovo da nemam šta da mu prigovorim, sve je u pravom Hondinom maniru, umereno agresivno sa solidnom dozom futurizma. Čak i nije toliko velik koliko se na fotografijama, a naročito u enterijeru čini. Sama unutrašnjost deluje prilično luksuzno, a pre svega moderno te retko koga ostavlja ravnodušnim, baš kao što je to pre par godina činio “evropski” Civic. Instrumenti i prekidači pregledni su i dobro raspoređeni, ali bogami i brojni, te se nekako čini kao da svakog dana otkrivate po jedan novi. Zanimljiv osećaj, moram da priznam, koji vas naprosto mami da što češće sednete za komande Insighta.

     

Taster ECON optimizuje rad "potrošača", smanjuje odziv na "gas", a potrošnja se spušta na oko odličnih 4,5 l

 

Eh, ta ergonomija...
Hmm, tu je ta reč ”sednete”. Priznajem, očekivao sam da ću se mnogo lakše “ugnezditi” u novi Insight, budući da sa Hondama do sada nisam imao problema. Međutim, i posle nekoliko dana, bezbroj pokušaja pomeranje napred-nazad, gore-dole, u sedlu i dalje nisam “svoj na svome”. Možda je problem u meni, ali znam da se u skoro 15 godina stari Civic, bez problema smestim i namestim, o novoj generaciji istog da i ne govorim. Insight, kao da je neka druga priča jer mi snažna lumbalna potpora uopšte ne pomaže, a ne postoji ni ona, tako karakteristična za Hondu, fantastična srazmera između udaljenosti sedišta od pedala i upravljača. Možda i ne čudi onda što je kontroverzni Jeremy Clarkson, pre par meseci, okarakterisao Insightova sedišta kao spine-bending seats (sedišta koja krive kičmu).

Insight ume “da pokaže zube”, ne toliko na pravcu, koliko u krivinama. Naravno, ne treba očekivati “Type R” čuda, ali kada to od njega tražite, ipak da je dostojan znaka koji nosi
Ni-MH baterije nalaze se ispod poda prtljažnika, gde obično stoji rezervni točak

Bilo kako bilo, ni na zadnjoj klupi nećete naći previše udobnosti, bar kada je reč o prostoru za glavu, budući da zbog karakterističnog oblika krova, mesta po visini jednostavno nema dok bi ergonomiji same zadnje klupe, takođe imalo štošta da se prigovori. Zaista šteta, jer ako je iko tu bio dobar, to je bila Honda. Dobar primer za to je i stariji kolega Aleksandar, koji već više od godinu dana, zdušno uživa u svom novom Accordu i kako reče pre koji dan, iz njega, eventualno prelazi samo u neku novu generaciju.

U skladu sa namenom
No, vratimo se Insightu i njegovim karakteristikama, koje će verovatno, više obradovati nove, sci-fi poklonike Honde, nego li dugogodišnje hardcore fanove. Pored klasičnog, benzinskog agregata od 1,3-litre i prilično slabašnih 88 (ne-VTEC) “konja” koji ispunjavaju najnovije Euro 5 norme, tu je i elektromotor snage 10 kW, koji se napaja iz nikl-metalhidridnih baterija, a osnovni mu je zadatak da pomaže benzincu. Dakle, da pomaže, ne i samostalno da pogoni automobil, u čemu je i osnovna razlika u odnosu na, recimo, Toyotu Prius. Benzinski motor uvek je u pogonu i nikada se ne gasi, a najveći benefiti elektromotora, osećaju se upravo pri niskom broju obrtaja, kada je, karakteristično za benzince, a naročito Hondu, obrtni moment najmanji. Da bi sve funkcionisalo besprekorno, brine se i CVT transmisija, koja se konstantno prilagođava režimu rada i održava optimalan broj obrtaja.

emisija CO2,
potrošnja,
oprema,
dizajn

udobnost,
cena

Honda Insight

Motor
Tip/broj cilindara benzinski i elektro, redni/4
Radna zapremina ccm 1339
Broj ventila/tip ubrizgavanja 8/multipoint
maks. snaga kW/KS/o/min 72/98/5800
obrtni moment Nm/o/min 121/4500
Karoserija
tip/broj sedišta/vrata hečbek/5/5
D x Š x V mm 4395x1695x1425
međuosovinski razmak mm 2545
masa vozila/nosivost kg 1276/385
zapremina prtljažnika l 408/1017
Ogibljenje
napred dvostruka poprečna ramena, spiralne opruge,amortizeri, popr. stabilizator
pozadi torziona osovina, spiralne opruge, amortizeri
Kočnice
napred/pozadi samovent. diskovi/diskovi
Pneumatici
dimenzije 175/65 R15
Prenos snage
pogon na prednje točkove
tip menjača/stepeni prenosa CVT
Performanse
ubrzanje 0-100 km/h, s 12,4
maksimalna brzina km/h 182
prosečna potrošnja l/100 km 4,3
emisija CO2 g/km 101
Cena (sa PDV-om) € od 19.900

Pomalo nezgrapnu ručicu menjača, moguće je prebaciti i u S mod, kada je transmisija nešto spremnija i odzivnija, a tu su i odlične polugice na volanu za manuelnu promenu “stepena prenosa”. Primetili ste navodnike, jer transmisija zapravo simulira sedam fiksno određenih odnosa, budući da je reč o bezstepenom CVT prenosu.

Sve ovo funkcioniše prilično dobro, a jedini minus jeste potpuna nesrazmera buke motora i performansi koje nju (ne)prate. No, dobro, ovaj automobil i nema neke sportske pretenzije, baš kao ni njegovi budući vlasnici, pretpostavljam.

Ekološka svest
Uz sve gedžete, tu je i zeleni ECON taster, koji u mnogome “umrtvljuje” odziv pedale gasa, kao i efikasnost klima-uređaja, a sve u cilju povećanja ekonomičnosti, odnosno, smanjenja potrošnje. U to se i lično možete uveriti posmatrajući virtuelne cvetiće kako rastu i niču na displeju bord-kompjutera ukoliko ste obazrivi sa “gasom”, odnosno, kako venu i nestaju ukoliko imate tendenciju čestog pružanja desne noge “do patosa”. Isto tako, i pozadinsko osvetljenje prati vašu ekološku svest, sijajući zeleno kada ste dobri, odnosno, svetlo, pa i tamno plavo, kada se bili “zločesti” prema planeti. No, jedino je prosečna potrošnja pravi pokazatelj vašeg “zelenog duha”, a ona se bez problema kreće u okvirima od 4,5-5 litara, što je zaista odličan rezultat, budući da je 1,3-litarski benzinac konstantno “u akciji”.

Ipak Honda
Kada smo već kod “akcije”, treba naglasiti i da Insight ume “da pokaže zube”, ne toliko na pravcu, koliko u krivinama. Naravno, ne treba očekivati “Type R” čuda, imajući pre svega u vidu namenu vozila, ali kada to od njega tražite, ipak pokazuje da je dostojan znaka koji nosi. Upravljač je vrlo precizan, ali ne nudi pregršt povratnih informacija, dok je oslanjanje prilično tvrdo i bučno, te pri gradskoj vožnji ponekad zna da zamori putnike.

Benzinski motor uvek je u pogonu i nikada se ne gasi, dok elektromotor samo pripomaže, i to najevidentnije pri niskom broju obrtaja
1,3-litarski benzinac potpomognut je elektromotorom snage 10 kW (13 "konja")

Preglednost mu nije jača strana, što je već postao sistemski problem ove vrste automobila, gde je gotovo sve podređeno aerodinamici. Masivni A-stubovi ponekad zasmetaju pri promenama pravca, dok se pozadi retko šta i vidi, s obzirom da je zadnje staklo ne samo veoma zakošeno, već je i dvodelno. Drugim rečima, parking senzori se nameću kao vrlo pametna investicija, a bogami bi i kamera za vožnju unazad dobro došla.

Zaključak
Nakon svega rečenog i sumiranja utisaka posle višednevne vožnje, da li bih, da sam u mogućnosti, kupio Hondu Insight? Da košta oko 17.000 evra, verovatno. Kvalitet izrade i završnu obradu ne treba komentarisati, pouzdanost takođe, to je ipak Honda. Ni troškovi održavanja nisu nešto viši u odnosu na prosek klase. Ipak, sa cenom od 23.900 evra za test-vozilo u opremi Elegance, odnosno 19.900 za osnovni paket opreme, zaista trenutno ne vidim šta bi me to nateralo da uzmem njega umesto, recimo, Civic Sedana, koji startuje od 18.900 evra, dok za vrhunsku ES opremu treba izdvojiti 20.900 evra. Ovoj konstalaciji u prilog ne ide čak ni činjenica da od nedavno, Fond za zaštitu životne sredine Republike Srbije, odobrava subvenciju u iznosu od 100.000 dinara prilikom kupovine Insighta.

Honda Insight jeste veoma dobar automobil, doduše, sa nekim svojim “bubicama”, i svakako meni trenutno najlogičniji “hibridni izbor”, budući da je čak 6000 evra jeftinija od konkurentnog Priusa, koji jeste veći, avangardniji i kompletniji, ali ne za tu razliku u ceni. No, isto tako, po mom mišljenju, ni Insight ne izlazi kao pobednik kada se uporedi sa svojim “rođakom” Civicom, jer platiti do 2.000 evra više u odnosu na automobil koji je veći, daleko performantniji i jeftiniji za održavanje, čini se, ipak, kao salto mortale.

Znam da posle ovoga mnogima neću biti “ekološki podoban”, ali činjenice su surove i retko kada lažu. Možda bih jako dobro razmislio da je reč o najnovijem Hondinom hibridu, “sportskom” modelu CR-Z, koji uskoro treba da nam stigne, ali se bojim da će i kod njega, baš kao i kod Insighta, presudna, pa mogu čak reći, i jedina stavka, biti identična – cena!

tekst: Đorđe Pavićević
foto: Predrag Rakić
djordje.pavicevic@vrelegume.rs
3804
Postavljeno: 10.07.2010

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

Milan 2
13.7.2010 18:42
6
5

Ja zaista volim Hondu i mislim da je Honda Accord najbolji automobil u D segmentu (teks sad izlazi na ulice novi Volvo60)
Medjutim sto se tice ovog modela, ja sam sebi 100 puta postavio isto pitanje, jel ovo izaslo iz fabrike Honde???
Ovo je ekstremno ruzan automobil, covek bi imao tesku dilemu da se odluci, gde je ruzniji, spolja ili iznutra??? :(((

deda
18.7.2010 12:15
0
7

nimalo nije ruzniji od Civica

marko boss
14.8.2010 13:34
0
2

Ovo je ista prica kao i za "Prius" koliko god da malo trosi on je ipak mnogo skup za ovdasnje stanje ruku na srce jeftiniji jeste od Priusa ali postoji tu prilicno razloga onaj ko planira da izdvoji sumu od preko 20000 jura za auto tesko daa ce razmisljati o potrosnji, jednostavno u nama jos nije sazrela ta ekoloska svest a jedan od razloga jeste financiska situacija, onaj ko ugradjuje plinski uredjaj u automobil ugradjuje ga zbog same potrosnje a onda posle tek nekog vremena sazna da je plin mnogo ekoloskije gorivo od benzina a od dizela da nepricam... zato cekajmo bolja vremena kada ce se cekati u redu za ovakva vozila kao sto je "Honda Insight"

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: