Klasika

Honda CRX

Renesansa

”U malim bočicama čuva se veliki otrov”. Ova izreka, prenesena u automobilski svet, značila bi da se iza kratke oznake, uglavnom kriju ”ljuće” verzije automobila. Oznaka CRX kod ljubitelja Honde, ali i kod ostalih ”benzinskih zavisnika”, izaziva u najmanju ruku strahopoštovanje


Neko ko nije imao priliku da isproba neki od modela CRX, verovatno će pomisliti da je strahopštovanje preteška reč. Njima najiskrenije želimo da što pre sednu za volan ovog automobila i uvide da za izmamljivanje nekontrolisanog smeška na licu, nije uvek potrebno više od 200 KS.

Za sve je kriv GTI...
Za početak priče o CRX-u, trebalo bi se podsetiti situacije na tržištu početkom osamdesetih godina, u vreme njegovog nastanka. Tih godina, Evropom su harale sportske verzije velikoserijskih automobila. Glavni krivac za ovakvu situaciju i skoro izumiranje velikih GT automobila bio je VW Golf GTI, koji je praktično stvorio novu klasu ”gradskih jurilica”. Recept je relativno jednostavan.

Prva generacija, pored klasičnog, manuelnog menjača, dolazila je i sa automatskom transmisijom

U serijski model ugrađivao se snažan motor, sportsko ogibljenje, dosta opreme i uspeh je bio zagarantovan. Honda se, ipak, nije zadovoljila samo sa ovim, već je uz sve to, ponudila i sportsku formu kupea.

Od balade do renesanse
Prva verzija predstavljena je 1984. godine na bazi aktuelnog Civica treće generacije. U prvo vreme, u Japanu se prodavala pod imenom Ballade, dok je na ostalim tržištima označavana kao Honda Civic CR-X (Civic Renaissance Model X). Publiku je odmah osvojila mnogo elegantnijom pojavom, za koju je bila najzaslužnija karakteristična sportska linija krova koja se strmo spuštala prema zadnjem delu. Interesantno je da se na američkom tržištu, ovaj model mogao dobiti samo kao dvosed, dok je na evropsko stizao deklarisan kao 2+2 model. Osnova motorizacije bio je 1,3-litarski četvorocilindraš sa samo 60 KS. Već sledeći agregat, zapremine 1,5 litara, predstavljao je ulaznicu u klub koji je 100 km/h ”hvatao” za ispod deset sekundi. Zahvaljujući ”glavi” sa 12 ventila, koje je ”otvaralo” jedno bregasto vratilo, agregat je oslobađao 101 KS pri, za Hondu, normalnih 5800 o/min. Za današnje pojmove, ove performanse izgledaju normalne, ali treba pomenuti da je ovaj automobil potpuno opremljen, težio svega 780 kg te je odnos snage i mase iznosio tačno 125 KS po toni.

Nastupa DOHC...
”Najljuća” verzija debitovala je 1986. godine, a na ”repu” je nosila dodatak 1,6i 16. Iza ovih cifri krio se najsnažniji agregat, opremljen šesnaestventilskom ”glavom” sa dva bregasta vratila (DOHC). Iz ovog agregata, koji je opremljen i elektronskim ubrizgavanjem goriva, isceđeno je 126 KS pri 6500 o/min. Zahvaljujući ovome, automobil je do 100 km/h na čas stizao za samo 8,3 sekunde i dostizao magičnu cifru od 200 km/h. Treba pomenuti da su se ovi agregati mogli pohvaliti i izuzetno niskom potrošnjom goriva, za koju je opet najzaslužnija izuzetno mala masa vozila i dobro proračunati prenosni odnosi.

...a zatim i VTEC!
Nepune četiri godine kasnije, prva generacija ustupa mesto modelu koji je najzaslužniji za armiju fanova koju ovaj automobil ima i dan-danas, širom planete. Druga generacija CRX-a predstavljena je 1987. godine, a sa sobom je donela mnogo agresivnije linije, ali i jedno tehničko rešenje koje je u međuvremenu postalo karakteristika i ”čarobni napitak” svih Hondinih sportista. Pogađate, radi se o VTEC sistemu varijabilnog upravljanja ventilima. On je, između ostalog, najzaslužniji za zarazan zvuk koji se svakom ljubitelju ”uvlači pod kožu”. Prvi CRX sa ovim agregatom pojavio se u septembru 1989. godine, a već na Prva generacija, pored klasičnog, manuelnog menjača, dolazila je i sa automatskom transmisijom Novi CR-Z opremljen je 1,5- litarskim i-VTEC motorom snage 114 ”konja” prvi pogled, razlikovao se od osnovnih modela. Odbojnici i bočne lajsne bili su masivniji, a najkarakterističnija bila je hauba sa ”naborom” na sredini koji je nastao kao posledica prevelikog agregata. Smena generacija donela je i povećanje mase od nepunih 200 kg, koje je, između ostalog, izazvano ugradnjom zadnjeg multilink oslanjanja. Zahvaljujući famoznom VTEC sistemu, iz 1595 cm3 radne zapremine, izvučeno je čak 158 KS, što je čak i za današnje pojmove, retkost. Maksimalna snaga postizala se pri visokih 7600 o/min, dok je maksimalni obrtni moment od 144 Nm bio dostupan tek na 7100 o/min. No, ono što impresionira jeste razvoj snage, koji se ne može opisati rečima. Ovaj agregat, posle 4000 obrtaja, naprosto ”podivlja”. Osetićete nešto slično nadpunjenju, ali bez turbine i ostalih ”pomagala” jer je sva snaga dobijena iz ”suve mehanike”. Ubrzanje do 100 km/h trajalo je tačno 8 sekundi, a kazaljka brzinomera zaustavljala se tek na 210 km/h. Odnos mase i snage kod ovog modela iznosio je 146 KS po toni.

Povratak u budućnost
Devedesete godine sa sobom donose i potpuno novi koncept. Prvi put se model CRX nudi jedino u targa varijanti karoserije, sa samo dva sedišta i tvrdim krovom. Možda je ovo poslednje i uticalo na zastupljenost ove generacije na evropskim putevima. Honda CRX Del Sol pojavila se 1992. godine i proizvodila sve do 1998. Dobar uspeh je, međutim, postigao na američkom tržištu, gde je put do kupaca našlo oko 75.000 automobila. Koncepcijski se oslanjala na petu generaciju Civica, sa kojim je delila i neke agregate. Najsnažnija verzija pokretana je 1,6-litarskim VTEC agregatom B16A2, snage 161 KS.

Više od deset godina, ljubitelji Honde bili su uskraćeni za njihov omiljeni model. Evropska publika će, međutim, na ovogodišnjem Salonu automobila u Ženevi, moći da vidi i serijsku verziju modela CR-Z, koja je po svemu dostojan naslednik CRX serije. Naziv modela zapravo je skraćenica od ”Compact Renaissance Zero” pri čemu je više nego jasno da nova generacija pripada kategoriji ”zelenih”, ali bi, prema prvim podacima, trebala biti ”otrovna”, jednako kao i prethodnici. Pogone je dva agregata: benzinski, zapremine 1,5 litara sa 114 KS, dok je drugi elektromotor, snage 14 KS. Ovako ”upareni”, proizvode 124 KS i obrtni moment od 174 Nm, već pri vrlo niskih 1500 o/min. Dovoljno za početak, a kasnije se nadamo i nekoj novoj generaciji ”ubice GTI-ja”.

tekst: Nebojša Subotić
foto: Honda
redakcija@vrelegume.rs
5568
Postavljeno: 13.04.2010

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Bojan
13.4.2010 11:45
3
0

Stvarno lepa prica o jednom inzvanrdnom modelu iz proslog veka. Po efikasnosti i performansama atmosverskih motora i menjaca, Honda je bila sam vrh. Sada je dosla nova turbo era. Nedostatak turbine Honda popunjava elektro motorom. CR-Z podseca, ali nije CRX. Cenim nove ekoloske tehnologije, ali hibrid nije dorastao nasledniku CRX-a.

Samo pun gas
13.4.2010 20:04
4
0

E ljudi, svaka čast na tekstu. Skoro negdje sam poslao pismo sa preporukom da pišete o malo starijim trkalicama koje su pristupačnije širem sloju i češće se viđaju na ulicama i imamo veće mogućnosti da ih provozamo. To je to, samo nastavite, možda sledeći o nekoj Honda Prelude iz 90-ih ;). POZDRAV

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: