Klasika

General Motors Futurliner

Kako su se nekada reklamirali novi proizvodi...

Lokomotiva na točkovima

Nekada davno, pre nego što su kupci mogli da se informišu putem televizora i kompjutera o najnovijim proizvodima, kompanije su tražile razne načine da bi privukle medijsku pažnju


- Do 1940. godine, postojalo je ukupno osam Streamlinera, a kao što je originalno zamišljeno, oni su publiku obaveštavali o najnovijoj tehnologiji, dostupnoj širom sveta

Cilj nije bio samo informisati potencijalne kupce o najnovijim proizvodima koji se koriste u svakodnevnom životu, veći i privući njihovu pažnju svojom pojavom. General Motors (GM) Futurliner je bio jedan od takvih proizvoda, koji do današnjeg dana važi za jedno od najčudnijih vozila ikada proizvedenih. Od ranih 1930-ih, pa do sredine 1950-ih godina, ukupno 12 Futurlinera je privlačilo pažnju gde god da su se pojavili, sve dok ih proizvod koji su reklamirali – televizor, nije penzionisao. Dugo vremena su važili kao velia nepoznanica čak i za mnoge koji se sećaju njihovih paada, a onda je jedan od njih prodat za rekordna četiri miliona dolara, i ponovo ih vratio u centar pažnje. Početkom 1930-ih, dok su se SAD oporavljale „Velike depresije“, sajam u Čikagu, poznat kao „Chicago’s World Fair“, je počeo da privlači veliku pažnju. Ovaj sajam je dugo godina važio za veliki skup na kome su kompanije predstavljale svoje najnovije proizvode, a najveću pažnju je privukao 1893. godine, kada je naš Nikola Tesla po prvi put osvetlio sve prostorije.

Da bi pokazao publici da je zaista novi proizvod u pitanju, General Motors je promenio ime u Futurliner, a prva generacija od 12 primeraka je debitovala 1940. godine

Početak sa Streamlinerom
Za 1933. godinu, sajam je proširen na lokaciji gde se danas nalazi legendarni Navy Pier, ali i pored toga, mnogi nisu bili zadovoljni što su preko cele Amerike morali da putuju u Čikago da bi uživali u ovoj predstavi. Čelni ljudi General Motorsa su se dosetili da postoji mogućnost da se predstava stavi na točkove, a prvi model za takvu svrhu je bio Streamliner. Predstavljen 1936. godine, Streamliner je imao svoju prvu paradu iste godine, u manjim gradovima u američkoj saveznoj državi Floridi. Iako Streamliner nije bio preterano velik i po dimenzijama sličan kamionima iz navedenog perioda, do početka Drugog svetskog rata, on je prešao preko 1,6 miliona kilometara i posetio preko 250 gradova u SAD, Kanadi, Meksiku i Kubi, a njegove predstave je videlo 12,5 miliona ljudi. Do 1940. godine, postojalo je ukupno osam Streamlinera, a kao što je originalno zamišljeno, oni su publiku obaveštavali o najnovijoj tehnologiji, dostupnoj širom sveta. Međutim, do kasnih 1930-ih, postalo je jasno da je Streamliner ipak premali za ovakav posao, a i njegove dizajnerske linije su počele da zaostaju s vremenom. Ipak, bilo je teško ubediti potencijalne kupce da Streamliner donosi buduću tehnologiju kada je sa dizajnerskog aspekta bio star 10 godina. Iz navedenog razloga, General Motors je počeo da radi na liniji novih vozila za paradu, koja je trebalo da budu značajno veća, ali i modernija. Da bi pokazao publici da je zaista novi proizvod u pitanju, General Motors je promenio ime u Futurliner, a prva generacija od 12 primeraka je debitovala 1940. godine.

Futurliner nije bio legalan za svakodnevnu upotrebu zahvaljujući svojim ogromnim dimenzijama – dužina 9,9 m, širina 2,4 m, visina 3,3 m i težina 13 tona

Moćni Futurliner
U pitanju je bio veliki „autobus“ izdašnijih dimenzija nego većina kamiona iz tog perioda, koji je imao veliki otvor sa strane da bi voditelj publici pričao o najnovijim proizvodima. Futurliner nije bio legalan za svakodnevnu upotrebu zahvaljujući svojim ogromnim dimenzijama – dužina 9,9 m, širina 2,4 m, visina 3,3 m i težina 13 tona, a pokretao ga je dizel motor sa četiri cilindra, uparen sa manuelnim menjačem i pogonom na sva četiri točka! Tokom svake parade, ovaj autobus je imao pratnju od 24 kamiona, 11 automobila i tri karavana. Međutim, posle samo pet predstava, Futurliner je penzionisan nakon što su SAD ušle u Drugi svetski rat posle napada na vojnu bazu Perl Harbur na Havajima. Tokom rata, svi primerci su bili parkirani po raznim garažama, a krajem 1940-ih, nakon što se ekonomija oporavila u dovoljnoj meri, General Motors je ponovo počeo da radi na idejama da Futurliner predstavlja inovacije američkoj publici. Da bi ovaj autobus bio spreman za tako nešto, najveći svetski proizvođač vozila je odlučio da ga osveži. Zastareli dizel je zamenjen modernijim 5,0 litarskim benzinskim rednim „šestakom“ sa 145 KS, a debitovala su i dva nova menjača, automatski sa četiri stepena prenosa i manuelni sa tri „brzine“. I pored toga, zbog velike težine, Futurliner nije mogao da ubrza više od 70 km/h, ali je i to bila dovoljna brzina za parade. Ostale promene su se odnosile na veće promene u kabini, gde je ubačen klima uređaj, a položaj motora pomeren da olakša vozaču u vožnji. Novi Futurliner je debitovao 1953. godine, predstavljajući novu tehnologiju kao što su prvi prototip mikrotalasne rernei novo posuđe za kuhinje. Nažalost, parada nije dugo trajala i već do sredine 1950-ih, publika je počela polako da gubi interesovanje zahvaljujući najnovijoj tehnologiji – televizoru.

Veruje se da je svaki Futurliner koštao General Motors oko 100.000 dolara (krajem 1930-ih, kada je proizvodnja tekla)

„Ubila“ ga tehnologija koju je reklamirao
Naime, potencijalni kupci su mogli da uživaju u identičnom reklamiranju iz svojih domova, pa se reklamiranje iz autobusa učinilo kao stara vest. Poslednju paradu, Futurliner je imao 1956. godine, kada je svih 12 primeraka pakirano u „budžake“ mnogobrojnih General Motorsovih fabrika. Dva primerka su kasnije poklonjena policijskoj stanici u američkoj saveznoj državi Mičigen, posle čega su prefarbani, i korišćeni za demonstraciju tehnologije u policijske svrhe, ali su i oni penzionisani do 1959. godine. Od 12 proizvedenih primeraka, trenutno se zna za sedam, dok je sudbina ostalih pet nepoznata. Tokom jedne od parada 1950-ih godina, dva Futurlinera su učestvovala u sudaru, pa se pretpostavlja da su zavšila na otpadu. Sudbina većine njih nije bila poznata sve do 2006. godine, kada je jedan od primeraka (ukupno deseti ikada proizveden), prodat za čak četiri miliona dolara. Kada se ova vest proširila, tako je i popularnost nastavila da raste, a popularni sajt za oldtajmere, Hennings, nedavno je objavio i zanimljivu analizu gde se svaki od modela nalazi. Naime, sudbina prva dva Futurlinera, kao i četvrtog, petog i šestog je nepoznata, a trag im se izgubio nakon završetka parade 1956. godine. Najstariji Futurliner, čija se sudbina zna je onaj treći, koji je trenutno u procesu restauracije, a istim putem je krenuo i sedmi model.

Osmi Futurliner je nedavno završio u Švedskoj, i takođe je u procesu restauracije, dok je deveti restauriran sredinom devedesetih godina prošlog veka. Deseti primerak smo već spomenuli, a nakon što je prodat za rekordnu sumu novca, trenutno se koristi za parade po Mičigenu. Ostala dva primerka su trenutno u veoma lošem stanju i trunu po auto otpadima širom Amerike. Veruje se da je svaki Futurliner košta General Motors oko 100.000 dolara (krajem 1930-ih, kada je proizvodnja tekla), ali i pored toga, ovi autobusi su veoma bitan deo američke istorije. Oni su nam pokazali kako je nekada svet funkcionisao, i kako je marketing tekao u vreme kada nisu postojali televizija i internet. Ironično, tehnologija, kao što je televizor, koju je Futurliner i reklamirao, je na kraju sahranila ovaj legendaran autobus, ali zahvaljujući razmeni informacija na internetu, njihova popularnost prethodnih godina je ponovo u vrhu.

Sudbina većine Futurlinera nije bila poznata sve do 2006. godine, kada je jedan od primeraka (ukupno deseti ikada proizveden), prodat za čak četiri miliona dolara
Zoran Tomasović
6758
Postavljeno: 21.03.2014

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

YU217
21.3.2014 08:57
8
0

Bas interesantno. Zapravo ubilo ga novo vreme jer se nije prilagodjavao. kao nase partije ispod cenzusa

Jovica
21.3.2014 09:02
11
0

Bas dobra sprava i interesantna prica pre svega

mirofilmz
21.3.2014 10:01
10
0

Sjajan Art Deco design. Danas to zovu i Diesel Punk.

Skyline
21.3.2014 18:03
9
0

Ovo je super!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: