Intervju

Gabor Sagmajster

Ratnici Dakara

Naš šampion je rođen u Subotici 1971. godine. Višestruki je prvak države i Balkana u moto-krosu. Već smo navikli da ga redovno viđamo i na najvećem i najprestižnijem reliju na svetu, čuvenom Dakaru. Kako to izgleda učestvovati i trkati se na ruti dugoj više hiljada kilometara, najbolje možemo da saznamo od Gabora lično...


Najčešće pitanje koje mi postavljaju povodom Dakara je, šta se zapravo desilo da sam morao da odustanem. Moj peh se desio peti dan relija. Vozilo se na dinama od Lariohe do Fiambale, to je inače najčuvenija etapa na reliju sastavljena isključivo od dina. Tada se desilo ono najgore, motor je odjednom stao. Vozio sam u drugoj brzini „do daske“ jedno 15 minuta, i agregat je naprasno otkazao. Radili smo 4 sata na njemu, nas petorica, ali nismo mogli da ustanovimo kvar. Sve je radilo, i dovod goriva, i struja, agregat je „anlasovao“, ali motor nije hteo da upali. Najverovatnije je povukao prašinu ili pesak, tako da su oštećeni zidovi cilindra, izgubljena je kompresija, i to je bio kraj. Stao sam na specijalu, gde agregat ne može da se menja. Trebalo je da dođem do kraja specijala, i onda bi bili u prilici da dovučemo motor. Ovako, imao sam 100 km, uglavnom dina ispred sebe i to je bilo nemoguće. Tog dana automobili i kamioni nisu prolazili tom trasom, tako da je eventualna pomoć izostala.

Velika porodica
Inače, učesnici Dakar relija čine jednu veliku složnu porodicu, posebno motociklisti. Ja sam pet puta učestvovao na Dakar reliju, tri puta sam stigao do cilja, i mogu slobodno reći da je to jedno sjajno veliko društvo koje tokom takmičenja živi jedno za drugo, i šta god da se desi, tu smo svi da pomognemo. U ekipi vlada istinska pozitivna energija. Moram ponovo naglasiti da sam tri puta završio reli, a to ostvari 35 do 40 odsto takmičara. Svi mi koji smo završavali reli se znamo između sebe, i bez dileme mogu reći da je tu vlada iskrena drugarska atmosfera. Doduše, ima izuzetaka, neki šampioni baš i nisu spremni da pomognu u nevolji, a očekuju pomoć drugih. Međutim, oni čine manjinu.

Bez iskustva ništa
Ipak, nije dovoljno biti dobar i sposoban motociklista da bi se učestvovalo na Dakar reliju. On je nešto posebno. On nije ni reli, ni enduro, ni moto-kros, Dakar je kategorija za sebe. Etape su duge po 700-800 km, svaki dan ustaješ u 3 časa ujutro, voziš između 12 i 15 sati, motor treba da bude u potpunosti pripremljen, da može da izdrži tu kilometražu. Neophodna je i dobra asistencija, čovek mora da ima i dosta sreće, uz maksimalnu psiho-fizičku pripremu. Vrlo važno je da se dobro barata s navigacijom, a trkači iz enduro i moto-kros serija uglavnom su „tanki“ na tom planu. Ipak, na prvom mestu je životno iskustvo. Ne može „klinac“ od 18-20 godina da se takmiči na Dakaru. Nema šanse da stigne do cilja. Moraš znati koliko ćeš vode poneti, šta treba da doručkuješ i koliko... Svaka sitnica veoma mnogo znači. Da ne zaboravimo izbor pneumatika, „štelovanje“ amortizera itd...

Bez novca takođe ništa
Na kraju, uvek dođemo do „suštine“. Treba znati da Dakar reli mnogo košta. Ja sam ove godine uspeo da potpišem ugovore sa 57 sponzora, što mi nikada u karijeri nije pošlo za rukom, i da me je neko pitao, otkuda je došao sav potreban (toliki) novac na kraju, odgovorio bih pojma nemam, pojma nemam odakle toliko snage i energije za jurnjavu u potrazi za sponzorima. Moram da se zahvalim svima, i Euro Petrolu i Euro Gasu, Ministarstvu omladine i sporta Skupštine Vojvodine, gradu Subotici, Legendu, i svim onim sponzorima koji su mi pomogli u ovom učešću. Bez finansijske pomoći nema šanse da završite Dakar reli u nekom ozbiljnijem takmičarskom smislu.

Da bi takav projekat bio ostvariv, realno, čovek prvenstveno mora da se kreće u društvu gde ima novca. Neophodno je druženje s ljudima koji ga imaju, koji žele da se reklamiraju, i koji pre svega vole moto sport.

Od Dakara do Dakara
Mnogi se pitaju kako živi jedan „Dakarista“ između dva relija. Prošle godine smo već u martu počeli sa pripremama. Sada imam pravog kondicionog trenera, zove se Zoran Ivanović, i sa njim sam od marta-aprila mnogo radio na pripremama i u inostranstvu, u Mađarskoj... a tokom tih priprema smo potrošili 4 KTM-a. Zahvaljujući Euro Gasu i Euro Petrolu, kupljen je potpuno novi KTM 450. Imao sam preko 30 takmičenja, što u državi što u inostranstvu, i tu sam uglavnom vozio moto-kros trke, i zaista sam psiho-fizički ove godine bio najspremniji. Ipak, ove godine jednostavno nismo imali sreće.

Sada već u aprilu krećemo sa takmičenjem. U Abu Dabiju počinje svetski kup, gde nastupamo sa novim motorom. Trenutno je motocikl u Peruu, u Limi, i uskoro će da krene za Evropu, u Minhen kod Kajzera Torstena, glavnog mehaničara KTM-a. S obzirom da imam 4 slična motora kod kuće, treninzi neće izostati. Mogu reći da sam trenutno najspremniji „Dakar“ motociklista na Balkanu. Stekao sam potrebnu dozu samopouzdanja, i siguran sam da s ovim motorom mogu ući u prvih 40, odmah iza fabričkih vozača. Dobar primer za to je što sam prvi dan vozio rezervisano, čisto da stignem do cilja, sa „pola gasa“. Stigao sam do nekog 95-96. mesta. Drugi dan sam malo pojačao, i već sam bio 82. Četvrti dan sam osetno dodao gas, i već sam se našao na 59. poziciji. Peti dan, u trenutku otkazivanja motora sam se već nalazio na 50. mestu, a treba imati u vidu da pre trke nisam vozio taj motocikl, niti sam ga isprobao. Na Dakar reliju je prvih nedelju dana problem. Ako se psihički uđe u tempo i ritam, sve dalje ide tečno, bez obzira što je druga nedelja duža i teža.

Velike nade polažemo u sledeću godinu. RTS je kupio prava na Dakar za sledeće 3 godine. To je velika stvar.

Mi Gaboru želimo uspešnu 2012. takmičarsku godinu, kao i da na sledećem Dakaru uđe u željenih 40.

     
 
Tekst Gabor Sagmajster
Fotografije Saša Nikolić – VG Arhiva
3627
Postavljeno: 21.02.2012

Arhiva: Intervju

Rubrika: Intervju
Postavljeno: 02.02.2017

Gabor Saghmeister
Tekst sa video prilogom!

Naš dežurni delegat na Dakar reliju, Gabor Saghmeister, nakon brutalnih trasa Južne Amerike, opušta se u svojoj omiljenoj subotičkoj piceriji “Boss”. Sjajna prilika da nam u jednom dahu prepriča svoje utiske


Rubrika: Intervju
Postavljeno: 17.07.2013

Hotel Premier Aqua

Vrdnik, živopisno selo u podnožju Fruške Gore, sada je i u mapama luksuznog turizma


Rubrika: Intervju
Postavljeno: 11.06.2013

Andrej Epifanov - LUKOIL

OAO „LUKOIL“ je jedna od najvećih međunarodnih vertikalno integrisanih naftnih kompanija, koja obezbeđuje 2,2 odsto svetske proizvodnje nafte. Vodeće pozicije kompanije rezultat su dvadesetogodišnjeg rada na širenju resursne baze, zahvaljujući povećanju obima delatnosti i zaključivanju strateških poslova.


Milan Vukasović

26.02.2013

Gabor Sagmeister

14.02.2013

Aleksandra Đurđević, direktor Delta Automoto

30.01.2013

Gabor Sagmajster

21.02.2012

Sebastian Vettel

24.06.2011

Alain Prost Tekst sa video prilogom!

11.01.2011

Manolito Vujičić

25.10.2010

Dmitry Vukulov

18.10.2010

Sebastien Loeb

13.08.2010

Mikko Hirvonen

08.07.2010

Jenson Button i Lewis Hamilton

15.04.2010

Sanja Blečić, direktor Go.Ta Car, Novi Sad

12.04.2010

Gabor Saghmeister

19.02.2010

Emerson Fittipaldi

30.01.2010

Vuk Vučević

24.12.2009

Sebastian Bourdais

29.10.2008

Lewis Hamilton

07.10.2008

Kirby Chambliss

09.09.2008

Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala

02.09.2008

Sir Frank Williams

25.08.2008

Fernando Alonso

26.06.2008

General Stojadin Jovanović

13.06.2008

Vojo Miladić
direktor Porsche Leasing SCG d.o.o.

20.05.2008

Srećko Mrganić
Carinarnica Novi Sad

26.03.2008

Robert Kubica

07.03.2008

Ivan Krstić i Vladan Popović

30.01.2008

Porsche Novi Sad

26.12.2007

Sebastian Vettel

26.11.2007

Nico Rosberg

02.11.2007

Prof. dr Milan Vujanić

03.10.2007

Mark Webber

01.10.2007

Graditelj Group

18.09.2007

Stanko Radić

08.08.2007

Nenad Plattner

14.06.2007

Ivan Jauković

23.05.2007

Anđelko Trpković

19.03.2007

Flavio Briatore

28.12.2006

Scott Speed

06.12.2006

Gil de Ferran
sportski direktor ekipe Honda

09.11.2006

Bernie Ecclestone

14.10.2006

Luca Marmorini,
tehnički direktor ekipe Toyota

29.08.2006

dr Predrag Bubalo
ministar privrede u Vladi Republike Srbije

22.07.2006

Giancarlo Fisichella

28.06.2006

Ralf Schumacher

15.03.2006

Vitantonio Liuzzi

17.02.2006

Tiago Monteiro

04.01.2006

Fernando Alonso

21.09.2005

Christian Horner, šef ekipe Red Bull Racing

07.09.2005

Martin Whitmarsh, generalni direktor McLaren Mercedes F1 Teama

24.08.2005

Jarno Trulli

09.07.2005

Kimi Raikkonen

24.06.2005

Michael Schumacher

12.01.2005

Mike Gascoyne, tehnički direktor ekipe Toyota Racing

20.12.2004

Slobodan
22.2.2012 20:41
9
1

Ziv i zdrav bio majstore,puno srece...i HVALA sto na ovakav nacin predstavljas zemlju..

borlov
27.2.2012 19:11
9
1

Ovaj covek zasluzuje neko priznanje,ne samo da je veliki sportista,nego je i veliki covek.Iako je po narodnosti Madjar a samim tim i katolik,on dize tri prsta i svima na Dakaru pokazuje odakle je.Svaka cast Djokovicu,njega zna ceo svet,ali bi se o ovome coveku bar u Srbiji moglo i vise da prica,dizem kapu Majstore!!!

Honeybunch
27.2.2012 21:16
10
1

@ borlov

Ne mora biti katolik zato što je Mađar. Ja sam Mađar pa sam protestant, ne katolik. Generalno, nije ni važno, samo razbijam predrasude. ;-)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: