Reportaža

Mercedes-Benz Safety Cars

Pod sigurnom zvezdom

Istorija Formule 1 puna je prekida trka zbog udesa, sudara vozača na stazi, ali i ekstremno lošeg vremena. U tako visokorizičnom sportu, moraju da postoje bezbednosne procedure i "instrumenti" da se udes na stazi ne pretvori u nešto još gore. Jedan od njih jeste i "bezbednosni automobil", poznatiji kao Safety Car


Godine 2004. i 2005. u F1 se koristio SLK 55 AMG

Postojanje "bezbednosnog automobila" (Safety ili Pace Cara, kako je poznatiji u Americi) veoma je važno za Formulu 1. Njegov izlazak na stazu omogućava da se trka nastavi sa što je manje moguće ometanja nakon incidenata na stazi, a naročito u situacijama kada redari treba da intervenišu na njoj. Zamislite samo situaciju da redari izađu na stazu kako bi uklonili bolid koji se iz nekih razloga zaustavio ili da bi uklonili krhotine bolida, a da oni koji su ostali u trci, nastave "normalno" da voze, kao da se ništa nije desilo! Upravo iz tog razloga, uloga Safery Cara je nemerljiva, i to ne samo u Formuli 1, nego i u šampionatima kao što su FIA GT1, NASCAR, DTM, WTCC, Le Mans serije.

Uz Safety Car, Mercedes obezbeđuje i tzv. Medical Car, obično karavan model u aktuelne C klase
Velika nagrada Australije 200. godine i Mercedes CL 55 AMG ispred dva McLaren-Mercedesa

S obzirom da je Formula 1 najglamurozniji i najekskluzivniji automobilski sport na svetu, pažnju ćemo usmeriti samo na "bezbednosni automobil" kojeg sve češće imamo prilike da vidimo na čelu kolene...

Nije za svakoga
Posmatrano laički, reklo bi se da Safety Car na trkama Formule 1 može da bude gotovo svaki, iole snažniji sportski automobil. Međutim, ništa nije dalje od istine. Koliko god da je neki automobil snažan i brz na putu, on ipak ni približno ne može da "drži korak" sa bolidima F1. Čak ni kada se "gas stisne do daske", ni najbrži superautomobili ne mogu da voze tempom dovoljno brzim da F1 bolidi ne iskuse dve stvari - pad temperature pneumatika, nepovoljan zbog drastičnog gubitka prianjanja, kao i pregrevanje motora usled, za bolide, previše spore vožnje. Zbog toga, ulogu Safety Cara na trkama F1 dobijaju samo posebno pripremljeni i doterani automobili.

Mercedes-Benz SL 63 AMG bio je Safety Car 2008. godine

Ilustracije radi, u periodu od 2006. do 2008. godine, "bezbednosni automobil" na trkama F1 bio je Mercedes CLK 63 AMG. U poređenju sa serijskom verzijom istog automobila, CLK 63 AMG F1 SC podvrgnut je "kuri mršavljenja", a motor je dodatno "nasviran", tako da oslobađa 480 KS. Ipak, tih 480 "konja" jedva je nešto malo više od polovine konjskih snaga koje proizvodi motor bolida F1, a masa Safety Cara skoro je trostruko veća od mase bolida!

"Srebrne strele"
Istorija Safety Cara u Formuli 1 datira još od 1973. godine i VN Kanade, ali nas znima nešto noviji period, odnosno vreme od 1996. pa do danas. Od tada tu veoma tešku i zahtevnu ulogu, kroz devet inkarnacija, imaju automobili sa "trokrakom zvezdom" na nosu, uz mali dodatak u vidu čuvene oznake AMG.

Velika nagrada Brazila 1998. godine i Mercedes-Benz CLK 55 AMG

Prvi Mercedes koji je imao ulogu "bezbednosnog vozila" na F1 trkama bio je C36 AMG, čiji je motor oslobađao 280 KS (zvuči smešno malo kada se izgovori, pogotovo kada se u vidu imaju činjenice iznete ranije u tekstu). U periodu od 1997. do 1999. godine, sledili su CLK 55 AMG, zatim je jednu sezonu Safety Car bio Mercedes CL 55 AMG, koga je na dve godine zamenio SL 55 AMG. Mercedes CLK 55 AMG "plesao" je u sezoni 2003, a naredne dve godine, "bezbednosnu ulogu" imao je SLK 55 AMG.

Nešto kasnije, u sezoni 2006. i 2007, na scenu stupa Mercedes CLK 63 AMG, čije je mesto na dve godine preuzeo SL 63 AMG. Aktuelni “sigurnosni automobil” na trkama Formule 1 jeste Mercedes SLS AMG, populani Gullwing, o kojem detaljnije možete pročitati na ovim stranama, a kojeg je Zoran Živkov imao priliku da “ulovi” na nedavno održanoj VN Monaka u Monte Carlu.

Dugogodišnji vozač Safety Cara u Formuli 1 - Nemac Bernd Maylander

Boj ne bije...
Da bi Safety Car mogao da obavi svoju ulogu na najbolji i najbezbedniji mogući način, nije dovoljno da poseduje samo "ljutu mašinu", potreban je i poseban vozač za upravljačem. Od 2000. godine, za volanom svih “bezbednosnih automobila” sedi Nemac Bernd Maylander. Na njegovim leđima leži velika odgovornost, ali, budući da je Bernd nekada i sam vozio trke u DTM šamiponatu, sasvim je sigurno da poseduje potrebno znanje i iskustvo kako bi Safety Car vozio na "ivici", odnosno, dovoljno bezbedno, a istovremeno dovoljno brzo da bi bolidi Formule 1 mogli normalno da funkcionišu za vreme trajanja “žute zastave” i SC table.

Mercedes SLS AMG Safety Car
"Srebrna strela" koja u ovogodišnjem šampionatu Formule 1 ima ulogu “bezbednosnog automobila” jeste Mercedes-Benz SLS AMG. Naslednik popularnog SLR-a i jedan od najatraktivnijih automobila na svetu, svakako je dostojan da vozi ispred najbržih trkačkih "automobila" na svetu. Pokreće ga 6,3-litarski V8 motor koji oslobađa 571 KS i 650 Nm obrtnog momenta, čime je ujedno i najsnažniji Safety Car u istoriji Formule 1. Podatak da SLS AMG od 0 do 100 km/h ubrzava za 3,8 sekundi, dovoljno govori sam za sebe.

Kada su u pitanju ostali, važni elemenati na “bezbednosnom automobilu”, treba da istaknemo podatak da Safety Car ima isti menjač, oslanjanje i kočnice kao i serijski SLS AMG, što sasvim jasno govori koliko je serijska "mašina" zapravo bliža trkačkim automobilima, nego običnim, drumskim vozilima. Menjač je 7-stepeni Speedshift DCT sa dvostrukim kvačilom, keramički kočioni diskovi su prečnika 402 mm napred i 360 mm pozadi, a na desetokrakim naplacima nalaze se pneumatici dimenzija 265/35 ZR19 napred i 295/30 ZR20 pozadi.

Jedina razlika u odnosu na serijski model jeste drugačiji zadnji “izduvni lonac”, koji obezbeđuje bolji protok izduvnih gasova, ali i bolji akustični doživljaj.

Šta čini Safety Car
Ono što svakako razlikuje serijski Mercedes SLS AMG i “bezbednosni automobil” F1, pre svega su nalepnice "Safety Car" na automobilu, kao i logotipovi AMG-a i Formule 1. Razliku u odnosu na serijski SLS AMG svakako čine i karbonski spolji retrovizori i signalna svetla sa LED sijalicama, kao i dve integrisane kamere. Jedna od kamera, putem koje Bernd Maylander i njegov suvozač, Peter Tibbets, na dva displeja u unutrašnjosti automobila prate dešavanja iza sebe, nalazi se na krovu automobila, a druga je na zadnjem delu vozila, pored mesta za registarsku tablicu.

     
 

Karakteristična svetlosna signalizacija nalazi se na posebnom nosaču na krovu “bezbednosnog automobila”, a čitav taj sklop je aerodinamički optimizovan kako bi strujanje vazduha oko signalnih svetala stvaralo što manji otpor i minimalno uticalo na povećanje potrošnje goriva. U oči svakako upada i natpis "Safety Car" na mestu registarske tablice na zadnjem delu automobila, koji je osvetljen sa čak 700 LED sijalica. Ono bez čega “bezbednosni automobil” nikako ne može jeste sistem za komunikaciju putem radio-veze, preko kojeg posada Safety Cara razgovara sa Charlie Whitingom, tehničkim delegatom FIA-e.

Unutrašnjost “bezbednosnog automobila” veoma se malo razlikuje od standardnog Mercedesa SLS AMG. Serijska sedišta zamenjena su sportskim “kadicama” koje su obložene crnom kožom, dok su pojasevi u šest tačaka vezivanja. Centralna konzola je, kao i veći deo unutrašnjosti, “finiširana” karbonskim vlaknima.

Upravljač sa zaravnjenim dnom, prečnika 370 mm, presvučen je kombinacijom kože i alkantare, i ima posebno oblikovane površine za hvat ruku vozača. Još jedna stvar koju F1 Safety Car ima, a serijski SLS AMG nema jeste tzv. "Marshalling sistem", putem kojeg vozač i suvozač na displejima smeštenim na instrument tabli i na poklopcu pretinca za rukavice, mogu da vide iste signale koje vide i vozači Formule 1 u svojim kokpitima - kada je, na primer, istaknuta žuta ili zelena zastava.

tekst: Siniša Banda
foto: Zoran Živkov, Mercedes-Benz
3889
Postavljeno: 06.08.2010

Arhiva: Reportaža

Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 24.10.2016

Transalpina – dan 2.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 22.10.2016

Transalpina – dan 1.

I bi Transalpina! Jedna od najvećih i najuzbudljivih avanturčina u kojoj sam učestvovao u poslednjih nekoliko godina


Rubrika: Reportaža
Postavljeno: 27.09.2016

5. Family Day by Japan Power

Ne znam kako je bilo ranijih godina i koliko često su bili organizovani događaji vezani za automobile, ali bogami, ove sezone ih je bilo skoro pa svaki vikend, počevši od klasičnih trka u okviru šampionata preko okupljanja ljubitelja određene marke/vrste vozila


Transfagarašan

14.09.2016

Balkan Job 2016

08.09.2016

Mini Meeting Hungary 2016

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (6. deo)

25.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (5. deo)

23.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (4. deo)

22.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (3. deo)

21.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (2. deo)

20.07.2016

Kamperom i motorom po Albaniji (1. deo)

19.07.2016

Alternativa prema Grčkoj

15.07.2016

Osma Minijada

09.07.2016

Mini skup Firenza

01.06.2016

Oldtajmer scena u Izraelu Tekst sa video prilogom!

29.01.2016

Sajam automobila u Beču

21.01.2016

Zorjana na čoper skupu u UAE Tekst sa video prilogom!

15.12.2015

U poseti fabrici kamiona Isuzu u Italiji

28.10.2015

Rolls-Royce putovanje

14.08.2015

Great Wall

03.02.2015

Renault Megane RS RB8

01.10.2013

S Fiatom do Trsta Tekst sa video prilogom!

12.07.2013

Col de Turini

05.09.2011

Ferrari FF u Dolomitima

25.07.2011

Innsbruck

22.03.2011

Yas Marina & Yacht Club

15.02.2011

Ferrari World Abu Dhabi

13.01.2011

Opel muzej

30.12.2010

Audi S1 Quattro

15.11.2010

SAD

29.10.2010

Škoda Yeti Baikal Experience

15.10.2010

BMW Biker Meeting

08.10.2010

Mercedes 300 SEL / S63 AMG

27.09.2010

Mercedes-Benz Safety Cars

06.08.2010

Renault Turska

29.07.2010

Toyota Land Cruiser Tekst sa video prilogom!

07.07.2010

Motoren Technik Mayer

13.05.2010

Sirija i Jordan
1. deo

09.04.2010

Nürburgring Nordschleife

03.01.2010

Porsche muzej

16.09.2009

Zoltan Michael Takacs

07.08.2009

Cape to Cape

22.06.2009

Nissan GT-R

16.06.2009

AMG Driving Academy

09.06.2009

Cape to Cape

15.04.2009

Fulda Challenge 2009 Yukon

30.03.2009

Putevi sveta

11.03.2009

Pista di Fiorano

20.02.2009

Audi Mileage Marathon

17.02.2009

Honda & Acura

29.01.2009

American Hot Rod

09.12.2008

U poseti

28.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.11.2008

Discovery Channel

10.11.2008

Domaća auto-moto industrija

13.10.2008

Wheeler Dealers

24.09.2008

Discovery Channel- Fifth Gear

11.08.2008

2. Vojvodina UNIQA Osiguranje Off Road

08.07.2008

2008 Monaco Grand Prix Historique

01.07.2008

Kings of Nitro - Discovery Channel

12.06.2008

Nevolje sa Bubom

19.05.2008

Mercedes SL 500

28.04.2008

Lada Niva vs. Jeep Wrangler

22.04.2008

Overhaulin'

10.03.2008

Ekstremni automobili

20.02.2008

West Coast Customs

14.02.2008

Future Cars

24.01.2008

Ludolfovi

19.12.2007

Bulli - 60 godina

02.12.2007

Londonska garaža

28.11.2007

Jeep Trek Cappadocia

09.11.2007

Trka do Dakara

31.10.2007

Nordschleife

23.10.2007

Leon
06.8.2010 13:13
4
11

Mercedes je Mercedes!

Milan
07.8.2010 23:52
4
7

@Leon

Pa naravno,Audi je Audi,SEAT je SEAT,VW je VW........

mile
09.8.2010 10:13
2
6

Čemu mercedes, i zašto baš, i samo mercedes.

ja bih kao safety car, postavio specijalan model formule 1, tj bolida, a bio bi u bojama pobednika iz prethodnog šampionata. Tako bi se reklamirao pobednik, tj. sadašnji šampion. A mercedes, bi bio samo kada zasluži.


Aca
14.8.2010 15:15
2
0

Mile;otprilike i ja sam imao takvu ideju....

milke
14.8.2010 22:33
0
1

ljudi mercedes je auto ostalo su kola tako da mercedesa nema ko da zamijenu

ja
15.4.2011 09:30
0
0

sto ne stave bugatti veyron ili mclaren f1 za sigurnosni auto kad su oni mnogo brzi i od sls-a i od f1 bolida

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: