Istorijat

Ford Mustang

U očima tipičnog Amerikanca, postoje samo tri stvari na ovom svetu koje su vredne borbe - američka pita, muzika Beach Boysa i Ford Mustang

Američka ikona

Prošlo je 50 godina od kada je Ford promenio standarde u auto industriji predstavljanjem Mustanga sada već davne 1964. godine


Kao prvi automobil namenjen isključivo mlađim kupcima i sa bogatim izborom standardne i opcione opreme, Mustang je postao veliki hit, stvorio potpuno novu klasu automobila koja će kasnije biti praćena u celom svetu i do današnjeg dana drži rekord kao najprodavaniji automobil u prvoj godini proizvodnje. Tokom svoje dugogodišnje istorije, Mustang je imao uspone i padove, zlatne trenutke i trenutke kada je bio spreman da nestane sa tržišta, ali se uvek vraćao u velikom stilu i jači nego pre.

Lido „Li“ Jakoka (Lido „Lee“ Iacocca)
Iako su u razvoju Mustanga učestvovali brojni dizajneri i inženjeri, ako bi morali da izabrememo oca Mustanga, njegovo ime je Lido „Li“ Jakoka. Rođen 1924. godine, Jakoka je bio sin italijanskih imigranata koji su stigli u američku saveznu državu Pensilvaniju tri godine ranije. Od samog rođenja, Nikola Jakoka (Nicola Iacocca) je zahtevao od svog sina perfekciju i da bude najbolji u poslu kojim se bavi. Kada je mladi Lido završio srednju školu kao 12. najbolji učenik u školi od preko 900 studenata, njegov otac nije bio impresioniran i samo ga je upitao: „Zašto nisi bio prvi?“ Ova iskustva Lido je koristio tokom celog života da usavršava proizvode do perfekcije i da se nikada ne zadovoljava postignutim. Nakon završenog fakulteta, dao je sebi dao da postane predsednik velike kompanije pre svog 35. rođendana, a 1946. godine dobija posao kao prodavac automobila u lokalnom Fordovom salonu u svom rođenom gradu. Nakon promocija na poslu, Lido se proslavlja 1956. godine i počinje da stiče ime za sebe. Ford je imao lošu prodajnu godinu, a Lido je predstavio novi marketing potez sa „56 za 56“ strategijom, sa kojim je obećavao kupcima novi 1956 Ford za samo 56 dolara mesečno. Ovaj potez se pokazao velikim uspehom i usledila je nova promocija. Henry Ford II, predsednik kompanije i unuk legendarnog osnivača Forda, je imenovao Lida za predsednika Fordove divizije (Ford Motor Company je, u tom periodu, imao tri divizije - Ford, Mercury i Lincoln).

Mustang Mach 1 428 Cobra Jet 6

Ford Thunderbird, Ford Falcon i Chevrolet Corvair Monza
Teško je izabrati koji automobil je bio inspiracija za Mustanga, pa smo zato izabrali tri koji su, na jedan ili na drugi način, bili inspiracija Jakoki u radu na novom automobilu. Iako se Ford Thunderbird pojavio u prodaji devet godina pre Mustanga, u pitanju je bio prvi sportski automobil kompanije na domaćem tržištu i privlačio je kupce koji su pre toga zaobilazili Ford. Chevrolet Corvair Monza je bio prvi uspešan američki kupe sa sportskim linijama i prostorom za četiri osobe, koji je dao ideju Jakoki da tržište za takve automobile ipak postoji, a nastanak Mustanga ne bi bio moguć da nije bilo Ford Falcona, sa kojim će Mustang kasnije deliti platformu i većinu mehanike.

Iako je Thuderbird imao samo dva sedišta, sličnost sa Mustangom je bila očigledna. Naime, oba automobila su imala sportske linije, pristupačnu cenu i bili su namenjeni kupcima koji su želeli performanse sportskih automobila i prostor tradicionalnih američkih sedana. Predstavljen 1955. godine, Thunderbird je postigao veliki uspeh preko noći, ali već do 1958. godine je dobio na težini zahvaljujući zadnjim sedištima, čime je izgubio svoj sportski imidž iz prošlosti. Iako se novi model prodavao u rekordnim brojevima i stvorio klasu kasnije poznatu kao „personal luxury“, američki proizvođač vozila je dobio dosta kritika da je upropastio svoj jedini sportski automobil.

Na prvi pogled, Mustang i Falcon ne bi mogli biti više drugačiji nego što jesu, ali je realnost bila sasvim drugačija. Predstavljen 1960. godine kao prvi Fordov američki kompakt, Falcon je bio namenjen kupcima koji su želeli jeftin i pouzdan proizvod i u prošlosti uglavnom vozili Volkswagen „bubu“. Falcon je bio delo tadašnjeg Fordovog predsednika Roberta MekNamare (Robert McNamara), koji je smatrao da automobili treba da budu jednostavni i pristupačni i za prevoz od tačke A do tačke B. Sportski automobili, kao ni luksuzni, ga nisu interesovali, a Falcon je bio urađen u sličnom stilu. Sa početnom cenom od ispod 2.000 dolara je bio jeftin, a uparen sa 2,8 litarskim rednim šestocilindarskim motorom je u proseku trošio 10,6 litara na 100 kilometara, što je bilo nečuveno za neki američki automobil u tom periodu. Sa težinom od 1.100 kg je takođe bio dosta lagan, ali je opet mogao da smesti šest odraslih osoba u dva reda sedišta. McNamara je obećavao da je Falcon jeftin za kupovinu, održavanje i popravljanje i preko noći počeo da niže uspehe. U prvoj godini preko 420.000 primeraka je pronašlo kupce, što je tada bio rekord, a onda je na tržište stigao Chevrolet Corvair.

Na prvi pogled, većina ljudi ne bi mogla da zaključi da je Corvair proizvod neke američke kompanije. Ovaj automobil je, ipak, imao motor pozadi i moderno ogibljenje, a mnogi se slažu da je dizajn izgledao kao mini NSU Prinz. Na papiru, Corvair i Falcon su bili veoma slični, sa identičnom snagom motora, jednakim prostorom enterijera i niskom cenom, ali dok su većina kupaca Fordovog predstavnika bile starije osobe, Corvair je počeo da privlači i mlađe zahvaljujući svojim sportskim linijama. Model koji je privukao dosta pažnje je bio 1961 Monza, kupe verzija Corvaira, koji je posedovao motor sa 98 KS, četvorobrzinski manualni menjač i sportska kožna sedišta. Ponuda je kasnije proširena i sa prvim serijskim turbo motorom u automobilskoj industriji, koji je povećao snagu na 150 „konja“, i preko noći Corvair je počeo da ostavlja Falcon u prašini. Prvi pokušaj Forda da se suprostavi Monzi je bio Falcon Sprint, uparen sa V8 motorom i 164 KS, ali kada je prve godine prodato manje od 15.000 primeraka, Ford je shvatio da mora da primeni drugu formulu.

Mustang GT Hardtop

Mustang I i Mustang II koncepti
Još od samog dolaska u Ford krajem 1950-ih godina, Jakoka je počeo da radi na ideji o malom sportskom automobilu, koji bi komotno mogao da smesti četiri odrasle osobe i da pruži dovoljno nisku cenu sa kojom bi svako mogao da ga priušti. Jakoka je uskoro oko sebe okupio tim koji se sastajao jednom sedmično i razgovarao o idejama u vezi sa novim automobilima. Među njima su bili glavni inženjer Don Frej (Don Frey), zatim Hal Sperlih (Hal Sperlich), koji je bio zadužen za analizu tržišta, pa šef za marketing Frenk Cimerman (Frank Zimmerman) i dizajner Džordž Voker (George Walker). U početku, na sastanku se pričalo o sportu, muzici i filmovima, a zatim i o samim automobilima. Tim je brinula velika popularnost Chevrolet Corvair Monze i podatak da Ford nema konkurenta. Činilo se da je veliki rival uspeo da od dosadnog kompakta napravi sportski automobil dodajući nešto snažniji motor i sportska sedišta, a i pored svih unapređenja za Falcon, Fordov predstavnik nije uspeo da ozbiljnije ugrozi Monzu. Fordu je očajnički bio potreban novi proizvod. Rana analiza Hala Sperliha je pokazala da će se tržište značajno pomeniti do sredine 1960-ih godina. Generacija rođena tokom Drugog svetskog rata je počela da kupuje svoj prvi automobil, a pošto su oni bili obrazovaniji u dosta većoj meri nego predratna generacija, očekivalo se da će i kupovna moć da skoči. Sperlihova analiza je zaključila da će kupci u rasponu godina od 18 do 34 činiti čak 50% prodaje novih automobila, što je cifra koju Jakoka nije mogao da ignoriše. Tim je analizirao nekoliko različitih modela. Prva ideja se odnosila na pravi sportski automobil, sa dvoje sedišta, koji bi konkurisao Porscheu i MG-u, a Jakoka je saznao da je Ford u proteklih sedam meseci radio na takvom automobilu. Kada je Mustang I koncept predstavljen 1962. godine, pružao je dvoje sedišta, centralno postavljen V4 motor iz Ford Taunusa i aerodinamičan dizajn.

Međutim, Iacocca nije bio oduševljen, najviše iz razloga što prodaja takvog automobila ne bi mogla preći 35.000 primeraka godišnje, dok je Ford imao dosta veće planove. Ideja je zatim proširena na nešto veći automobil, sa četvoro sedišta, ali sa jednako sportskim linijama. Na taj način vlasnik bi dobijao prostor velikog sedana, ali bi automobil i dalje pružao sportski dizajn. Tim je odlučio da težina vozila ne sme preći planiranih 1.134 kg, dok je početna cena morala da iznosi ispod 2.500 dolara, čime je Ford očekivao da bi godišnja prodaja mogla da stigne do 100.000 vozila. Uskoro je predstavljen i Mustang II koncept u navedenom stilu, ali je onda usledio možda najteži posao - ubediti Henrija Forda II (Henry Ford II) da takav automobil ima budućnost. Glavnim ljudima u Fordu je još uvek u mislima bio Edsel, Fordova divizija luksuznih automobila predstavljena 1958. godine, a nakon uloženih 400 miliona dolara, kompanija je ugašena samo dve godine kasnije posle loše prodaje i rekordnih gubitaka. Da bi ubedio svog šefa da njegov automobil ima budućnost, Jakoka je najavio da mu je potreban budžet od „samo“ 75 miliona dolara, ili četiri puta manje nego što je bilo potrebno za potpuno novi automobil, zahvaljujući deljenju platforme i mehanike sa Falconom. Jakoka je morao da predstavlja ideju Fordu nekoliko puta, koji je uporno odbijao, a onda je na kraju odobrio uz priču: „Danas ću da odobrim tvoj jeb... automobil, ali ako ne bude uspešan traži novi posao.“ U leto 1962. godine, tim je odlučio da ovaj novi automobili mora da ima svoj identitet i da dizajnerske linije ne smeju da budu deljene sa Falconom. Ford se odlučio na ovaj potez nakon što je predstavnik Plymoutha u klasi, Barracuda, delila mnoge linije sa modelom na kojem je bila zasnovana (Valiant), čime je prodaja bila dosta niska. Timu je ostao samo 21 mesec da u potpunosti završi automobil, a još jedan problem je predstavljalo ime. Naime, rani prototipovi su bili poznati kao Cougar (ovo ime će kasnije koristiti model Mercurya, koji će deliti platformu sa Mustangom), a ostala razmatrana imena su bila Thunderbird II, Monte Carlo, Monaco i Torino. Zanimljivo je da je najveće šanse imao Torino, ali je Henri Ford II odbio ovu ideju jer je prolazio kroz težak razvod sa Italijankom i nije želeo podsećanja (Torino će se pojaviti u prodaji 1968. godine kao Fordov „muscle car“). Izbor je na kraju pao na Mustang, a postoje dve priče zašto je izbor pao na ovo ime. Jakoka kaže da je na ideju došao kada je gledao lokalni fudbalski tim sa istim imenom dok druge priče kažu da je uzor bio legendarni P-51 Mustang avion iz Drugog svetskog rata. Mustang II koncept je debitovao 1963. godine sa prepoznatljivim linijama, koje bi mogle biti viđene i na serijskom modelu, a automobil je tada dobio i svoj prepoznatljivi logo sa mustangom u trku.

Mustang Boss 302 TransAm Race Car

Početak
Ugledni magazin Car & Driver je imao prvi priliku da testira rani prototip i najavio ga kao „najbolji automobil koji je došao iz Detroita još od 1932 Forda Model B“ (koji je pružao prvi pristupačan V8 motor na svetu). Drugi mediji su ga najavili kao automobil za porodične ljude koji takođe vole da uživaju u sportskim automobilima. Dok mediji nisu sveukupno imali podjednako pohvalne članke, publika je bila očarana. Kada je Mustang zvanično predstavljen u aprilu 1964. godine na Salonu automobila u Njujorku, prvog dana je naručeno 22.000 primeraka. Potražnja je bila toliko velika da je Ford uskoro morao da otvori dodatne dve fabrike, a u jednom momentu lista čekanja je bila i do tri meseca. Jedan od razloga rane popularnosti je bila visoka ponuda modifikacija. Kupac je mogao da bira između sedam motora, tri menjača, kupea i kabrioleta i bogatog izbora opreme enterijera. Međutim, ono što kupci nisu znali je da Mustang ipak nije bio potpuno novi automobil, jer su platforma i većina mehanike bili pozajmljeni od Falcona. Međutim, Mustang je imao nešto o čemu je Falcon samo mogao da sanja, a to je dizajn. Naime, pred publikom se našao sportski automobil sa dugačkom haubom, kratkim „gepekom“ i minimalnim hromom dok je enterijer bio jednostavan i pregledan, ali sa dugačkom listom opreme. U svom prvom testu Car & Driver je hvalio udobnost i ponašanje u krivinama i uporedio Mustanga sa originalnim Thunderbirdom. Sa početnom cenom od 2.368 dolara, ponuda mehanike je startovala sa Falconovim motorom od šest cilindara i 170 kubnih inča (2,8 l), koji je razvijao 101 KS, a snaga se prenosila na zadnje točkove preko manualnog menjača sa tri ili četiri stepena prenosa i trobrzinskog automatskog menjača. Međutim, iako je Mustang sa rednim šestocilindarskim motorom bio dovoljno jeftin da ga je svako mogao priuštiti, većina kupaca se ipak odlučila za V8 motor. Falconov motor od 260 kubnih inča (4,3 l) se takođe našao u Mustangu, sada sa 164 KS, a za kupce koji su želeli više snage tu je bio par novih agregata od 289 kubnih inča (4,7 l) sa 210 KS i 271 KS.

Zahvaljujući visokoj prodaji, posao Jakoke je bio siguran, a Mustang se uskoro našao na naslovnim stranicama svih magazina i tv reklama. Kao što smo spomenuli, potražnja je bila toliko velika da Ford uskoro nije uspevao da napravi dovoljan broj primeraka. U nekim salonima je čak dolazilo i do tuča ko će da kupi jedini preostali primerak, a mnogi kupci su spavali u svojim automobilima u salonima dok njihova papirologija sa bankama nije bila završena. Iako je prodaja startovala tek krajem aprila 1964., do kraja godine Ford je prodao impresivnih 120.000 Mustanga. Uspeh Mustanga je zatekao konkurenciju na spavanju i uskoro Corvair Monza se činio kao stara vest. Ford je znao da konkurencija neće dugo sedeti skrštenih ruku i da ima prednost od nekoliko godina, pa je odlučio da izvuče maksimum. Za 1965. godinu, pored kupea i kabrioleta, u liniju je dodat i takozvani „fastback“ sa produženim krovom i sa opcijom da se zadnja sedišta spuste u pod, čime je dobijen 2+2 dizajn, a velike promene su stigle i ispod haube. Zastareli Falconov I6 motor je zamenjen modernijim I6 motorom od 200 kubnih inča (3,3 l) sa 120 KS, koji je bio značajno popularnija opcija kod kupaca i činio je 35% od ukupne prodaje Mustanga. Uskoro je dodat i sportski GT paket opreme, ali je najveća vest stigla sredinom godine kada je predstavljen prvi Shelby GT350 model. Naime, mnogi vozači su koristili Mustang od dana kada je predstavljen, ali ozbiljniji pokušaji da se ponudi i serijski model nisu stigli sve do aprila 1965. godine kada je, u saradnji sa legendarnim Kerolom Šelbijem (Carroll Shelby), stigao Shelby GT350. Šelbi je uzeo već postojeći motor od 289 kubnih inča (4,7 l) i povećao snagu na 306 „konja“, a zatim unapredio i vešanje, ubacio veće kočnice i izbacio sve što je dodavalo nepotrebnu težinu. U svojoj autobiografiji, Šelbi kaže da je u početku odbio da radi na takvom modelu jer je bilo nemoguće „od magarca napraviti trkačkog konja“, ali je i on sam bio iznenađen potencijalom i početnom cenom od 3.500 dolara. Kupce su pronašla 562 primerka GT350. Ostatak Mustang ponude je nastavljao da osvaja kupce i 1965. godine je prodato 560.013 jedinica, što je rekord koji do današnjeg dana niko nije uspeo da obori. Godina 1966. će se ispostaviti kao poslednja originalnog dizajna, jer je Ford znao da General Motors sprema nove konkurente, pa je vredno radio na osveženom Mustangu. U ponudi nije bilo većih promena, a 1966. godina je do današnjeg dana rekordna za Mustang - prodato je 609.946 primeraka.

Mustang Fastback

Prve promene
Za 1967. godinu, Mustang je dobio nešto šta pre nije imao - konkurenciju. General Motors je debitovao sa parom novih automobila (Chevrolet Camaro i Pontiac Firebird), Plymouth je stigao sa obnovljenom Barracudom, a čak i Fordova sestrinska kompanija, Mercury, je sada imala predstavnika i to zasnovanog baš na Mustangu - Cougar. Ford je znao da konkurencija sprema nove modele, koji su veći i moćniji od prvog Mustanga, i nije želeo da izgubi deo tržišta, pa je zato pripremio i prve promene. Na prvi pogled, 1967 Mustang je zadržao mnoge linije sa prethodnikom, ali je bio za oko deset centimetara duži i širi da bi se otvorilo mesto za nove motore. Jakoka je mrzeo ovakav potez i u svojoj biografiji je tvrdio da je Mustang stigao od brzog konja do debele svinje. Težina vozila je povećana za 60 kg, ali ispod haube su stigle nove promene sa kojima je Mustang ponovo ostao najbrži automobil u klasi. Najviše pažnje je privukao novi motor od 390 kubnih inča (6,4 l) sa 325 KS, koji je pozajmljen direktno iz Thunderbirda, a iako je imao solidno ubrzanje (ubrzanje do 100 km/h je iznosilo sedam sekundi), ovaj motor je ipak bio urađen za veće automobile i za sporije krstarenje, tako da njegove performanse na stazi i nisu bile impresivne. Kada se pri tom doda da je ovaj motor, zbog svoje dodatne opreme, dodao čak 200 kg na već visoku težinu, postaje jasno zašto Jakoka nije bio zadovoljan. U Car & Driver testu, Mustang je završio na poslednjem mestu na testu performansi protiv pet glavnih rivala, kao što su AMC Javelin SST, Chevrolet Camaro 396, Mercury Cougar XR-7, Plymouth Barracuda Formula S i Pontiac Firebird 400, zbog dodatne težine, a istim putem je krenuo i Šelbi. Naime, u poređenju sa ranijim modelima, koji su se koncentrisali na nisku težinu i ponašanje u krivinama, za 1967. godinu, Šelbi je predstavio par novih Mustanga, GT350 i GT500, sa većim motorima i trkanjem na pravcu kao glavnim karakteristikama. Iako je Mustang i dalje bio najprodavaniji automobil u klasi, dolazak konkurencije je igrao dovoljno veliku ulogu i 1967. godine prodaja je značajno pala na 475.344 vozila. Sa pozitivne strane, Mustang je osvojio titulu u tadašnjoj „Trans Am“ seriji, koja je bila „biblija“ za sve automobile u klasi. Uvidevši da Mustang gubi rat protiv konurencije, lokalni Fordov inženjer Bob Taska (Bob Tasca) je ubacio trkački motor od 428 kubnih inča (7,0 l) i preko 400 KS i počeo da dominira na stazama. Njegovi uspesi nisu prošli nezapaženo i uskoro ga je Ford kontaktirao sa idejom da se identični motor ponudi i u serijskoj proizvodnji. Kada je takav automobil debitovao sredinom 1968. godine, u pitanju je bio najbrži serijski Mustang ikada proizveden sa ubrzanjem do 100 km/h za ispod šest sekundi. Međutim, i pored svih unapređenja, prodaja je opet pala, sada na 321.798 vozila, a titula je izgubljena i u „Trans Am“ seriji.

Mustang GT 50 Years
Zoran Tomasović
7324
Postavljeno: 29.08.2014

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Nemanjica
29.8.2014 08:26
9
3

Svaka cast na "lekciji"iz istorijata Mustanga, sjajan tekst!:-)

lkj
29.8.2014 10:53
9
0

legendarni auto

Analiticar
29.8.2014 13:00
8
1

BRAVO VRELE GUME!!!

STVARNO STE SMEKERI!

Grujoni
29.8.2014 13:02
9
1

Odlicno! Kada ide nastavak I ujedno predlazem da nastavak objavite zajedno sa prvim delom pa da imamo sve na jednom mestu. Neka deca cuvaju ovo.

usput budi receno, bas me zanima koja zla sila moze ovakvom tesktu udariti minus To je nenormalano ili je potpuni neznalica ili potpuni bolesnik

pedja
29.8.2014 13:24
7
2

Odlican tekst!
Auto snova jos od NFS Carbon :) Najljepsi je Eleanor po meni, znalci znaju o cemu pricam.

Skyline
29.8.2014 15:13
8
1

Ko god voli automobile, nemoguće je da nema simpatije prema mustangu. Prava ikona!

RR
29.8.2014 15:37
4
3

Jedini Amerikanac kojega bih posedovo, kome bih oprostio sve mane americkih automobila u odnosu na evropska, kod kojega ne znas koja je generacija lepasa od koje.

mix
29.8.2014 19:51
1
7

nebi ja pogledao.njega pored chargera ili camara ss

Audifan
30.8.2014 19:47
4
1

Sa svim pozitivnim komentarima se slazem !!!

petrolhead
31.8.2014 04:02
1
5

@pedja
Eleanor? Neka te je stid, kao i sve one koji unistavaju klasike!

serpico
31.8.2014 06:33
5
1

Iskreno mustang jeste automobilisticka ikona ali u prvom redu ne toliko po kvalitativnom smislu nego je to od njega napravila dobra stara americka propaganda made in hollywood!

Ali meni su isto tako dojmljivi i recimo dodge chalenger ili camaro SS!postojala je i ruzna faza mustanga s pocetka 80 a i oni iz 90 nisu bas olicenje lepote i stila nego dosadni americki plastikaneri koji se prvise ljuljaju i trose ko tenkovi!to je takodjer istina ali ovaj novi mustang je ok jer konacno ce se prodavati i u evropi regularnim putem!

pedja
31.8.2014 12:00
4
2

Petrolhead, da ti znanje odgovara nadimku dobro bi bilo. Eleanor je Shelby Mustang GT500, kreacija legendarnog Carola Shelbyja, sam po sebi klasik.
pozdrav

Synyster
31.8.2014 15:44
5
0

@pedja,
Ti iskritikova coveka sa toliko netacnih informacija. Kao prvo, Eleanor nema nikakve veze sa Carroll Shelby niti sa samim Shelby Mustangom. Eleanor je uradila firma Unique Performance za "Gone in 60 Seconds" i bio je zasnovan na standardnom 1967/1968 Mustang Fastback, ne na Shelbyu. Posle toga su pravili replike za prodaju, opet na 1967/1968 Mustang Fastback, dok firma nije pukla. Tako da Eleanor nije povezan ni sa Carroll Shelbyem niti sa Shelby GT500. Jer standardan Shelby GT500 vredi daleko vise novca nego Eleanor - niko nebi uzimao Shelby GT500 od $100,000+ da bi ga prepravio u Eleanor i posle prodavao za $80,000. Danas postoji nekoliko firmi koji rade Eleanor replike - i dalje koriste obican 1967/1968 Mustang Fastback, enterijer je potpuno moderan, mehanika je iz najnovijeg Mustanga. Vidjao sam ih nekoliko uzivo na auto show i iako privlace paznju sa svojim izgledom, slozicu se da unistavaju klasiku jer od celog klasicnog Mustanga ostane samo skoljka.

Synyster
31.8.2014 15:54
6
0

@serpico,
Nije bas tako kako si napisao. Mustang je imao gomilu razloga svoje popularnosti opisanih u tekstu. Propaganda? Pa sto Camaro, Barracuda, Javelin i slicni nisu napravili neku propagandu nego bas Mustang? Uostalom, kupac ima konacnu rec, a kada se pogledaju prodajni rezultati u zadnjih 50 godina (9.5 miliona) - tesko da mozes tvrditi da auto nije dovoljno dobar kad se proda u toliko primeraka. I to pricamo o autu koji se prodavao u samo jednoj drzavi i privlacio limitirani broj kupaca, jer je ipak imao samo 2 vrata, zadnju vucu i velike motore. Koliko drugih auta na svetu se moze pohvaliti takvim uspehom?
Takodje modeli iz 1980tih i 1990tih su bili odlicni za svoje vreme. Primera radi, Mustang SVO turbo iz 1980tih je mogao bez problema da parira Porscheu 911 na stazi, a razni Roush modeli iz 1990tih su dominirali na stazama. Previse trose? Za koga previse trose? Za vas u Srbiji? Naravno, ali Mustang je uradjen za Americkog kupca, za koga sigurno ne trosi previse. Previse se ljuljaju? Mi u familiji imamo 2000 Mustang V6 od kada je bio nov. Iako uvek slusamo price kako ce u prvoj krivini zavrsiti u jarku, eto niko od nas u ovih 14 godina nije to uradio, i to zivim u Americkoj drzavi koja ima jednu od najvecih stopa snega. U tih 14 godina, 2 puta zamenjeni kaliperi na kocnicama i jedna pumpa za gorivo, nekih $600 u kvarovima. Trosi oko 12 litara kombinovane voznje - pre nego sto krenu price kako je to nemoguce jer toliko trosi i Yugo, da spomenem kvalitet goriva, kao i podatak da Mustang ima visok obrtni momenat pa ne moras da ga dizes na visoke RPM.

pedja
01.9.2014 10:38
2
4

U redu, moja greska. Mada kad bih imao priliku da biram uvijek bi bilo original dizajn + nova mehanika i nije me STID zbog toga :), jer takva auta treba da budu na putu i da budu vozena kako zasluzuju.
Neka se stide oni koji ih čuvaju u klimatizovanim garazama sa kontrolisanom temperaturom i vlaznoscu.

serpico
01.9.2014 11:48
3
2

syniyster ja se ispricavam ali takav dojam imamo mi u europi mada nije tako znam!ali opet sve ukupno gledano americka filozofija gradnje auta je nekad bila ipak svet za sebe a bitno drugacija od europske !sveukupno ipak mislim da su europski auti bolji od americkih mada su mnogo skuplji i imaju manje opreme

Synyster
01.9.2014 15:28
5
0

@serpico,
Nisam bas siguran sta zelis da kazes. Kazes da je "americka filozofija gradnje auta je nekad bila ipak svet za sebe a bitno drugacija od europske" - zar je trebala biti ista? Vi uporno gledate kakav je neki Americki auto za Evropu, iako se on uopste ne prodaje u Evropi niti je namenjen Evropskim kupcima. Redovne price "velik, mnogo trosi" i sta vec - velik za koga? Mnogo trosi za koga? Skupa registracija za koga? Za vas u Evropi? Bez uvrede, ali koga briga sta vi u Evropi mislite o autu koji se i ne prodaje u Evropi? Isto kao sto vas u Evropi nije briga za misljenje Amerikanaca o autima koji se rade iskljucivo za Evropu, zar ne?
Uostalom, da zivis u Americi, gde su putevi ogromni, gorivo i registracija jeftini, sta bi radije vozio - neki supermini sa 80 ks sa kojim se trebas zaleteti pre uzbrdice ili neki veci i mocniji auto?

Nemanjica
01.9.2014 15:57
5
0

Synyster, lepo receno!

serpico
02.9.2014 11:09
2
1

synyster u pravu si ,a dal mi onda mozes onda objasniti fenomen japanskih brendova koji su zavladali americkim trzistem a u novije vreme i juzno korejski a recimo francuski brendovi nekako ili u biti nikako nisu dopreli do americkog kupca,hocu reci zasto jedan prosecni amerikanac nebi pozeleo jedan renault clio sport ili megane r.s spram neke dosadne toyote ili nissana?molim pojasnjenje?

Synyster
02.9.2014 13:53
3
0

@serpico,
Otkud ti to da su Japanski brendovi zavladali Americkim trzistem? Najprodavanija dva brenda u Americi su Ford i Chevrolet i to sa velikom razlikom. Ford proda vise F-Series pickupa godisnje nego Hyundai i Kia svih vozila zajedno.
Drugo, ti Japanski brendovi koji su se dobro probili u Americi su to uradili zato sto su razvili aute specificno za Amerikance. Volkswagen recimo vec duze vreme uporno pokusava da Amerikancima uvali svoje Evropske modele i prodaje nema. Momenta kada su zamenili Evropskog Passata sa novim Americkim Passatom - prodaja je eksplodirala. Iz tog razloga Toyota, Honda i Nissan imaju odlicnu prodaju u Americi. Najprodavanije Toyote, kao sto su Camry, Tundra, Corolla USA nemaju mnogo veze sa Toyotinim modelima iz ostatka sveta.
Trece, Amerikancima su bitnije druge karakteristike u autima. Dok je u Evropi izgleda normalno da dobijes neku najmoderniju tehnologiju, a sa druge strane da ekstra doplacujes za klimu i da dobijes branike u istoj boji kao ostatak auta, u Americi to nikad nebi proslo.
Evropske firme bi morale da znacajno podignu nivo svog kvaliteta da bi ih Amerikanci kupili. Volkswagen se u Evropi smatra za mozda najbolji brend u klasi, ali je u Americi smece. Opel je propao posle 6 meseci u Americi jer ih niko nije kupovao. Ako VW i Opel ne uspevaju da prodju, pa kako bi tek Renault prosao?

serpico
03.9.2014 00:00
0
1

pa opel je dio gm-a,a koliko znam prodavao se je u sad-u preko buickove mreze zar ne?i to onaj mali coupe opel gt!a opel je ipak prisutan u sad-u u vidu buick regalla koji je prepakovana insignia i prilagodjena za trziste sad-a!

serpico
03.9.2014 00:13
0
2

a sto synysteru velis o fenomenu svedskih brendova na trzistu amerike?volvov uspjeh pa i saabov dok nije bankrotirao? volvo se u evropi percipira kao premium drukciji brend alternativa njemackom svetom trojstvu a u sad-u ?syny pojasni ?

Synyster
03.9.2014 14:22
1
0

Buick ima neke modele na bazi Opela, ali se prodaju izuzetno lose. Regal/Insignia jedva predje cifru od 20,000 godisnje. Sa druge strane, pre nekih 5-6 godina Opel je bio zastupljen u dosta vecoj meri kao Saturn. Posle svega 6 meseci su prestali da uvoze aute jer su imali previse neprodanih auta i Saturn je brzo posle toga ugasen.
U Americi Volvo je nesto kao Svedski Buick, a Buick pored brenda je takodje oznaka za mnogo dosadne aute (jer je Buick takav bio tokom 1990tih). Saab nikad nije bio nesto cenjen.

serpico
03.9.2014 23:31
0
0

po meni Gm bolje da je ugasio buick nego sportski pontiac!ah da saturn sam zaboravio,bila je saturn astra tako je al to opet nije Njemacki Opel nego genericki stvoren brend!bolje da je gm uvozio opela i prodavao ga pod sloganom gm ov brend made in germany a ovako bez veze kupci su zbunjeni!alu barem u evropi opel/vauxhall nikad nije pravio lepse i kvalitetnije aute,insignija,astra,cascada te mali adam su vrlo uspesni i dobro se prodaju

Synyster
04.9.2014 14:15
0
0

@serpico,
Buick je jedan od najprodavanijih brendova u Kini, koje je najvece trziste GM-a na svetu. Nema smisla ugasiti tako uspesan Buick, a ostaviti Pontiac koji je bio samo re-badged Chevrolet.
Saturn Astra se proizvodila u Nemackoj i onda uvozila u Ameriku. Doduse to je trajalo samo nekih 6 meseci jer je prodaja bila toliko losa da su ih brzo prestali uvoziti jer su imali previse neprodatih auta.
"Made in Germany" nema neku vaznost u Americi. Volkswagen recimo je jedan od najgorih brendova u Americi. Prodaju se bas lose, a i ono malo sta prodaju - prodaju samo zato sto su najjeftiniji po klasama. Redovno zavrsavaju medju najgorima po kvalitetu i po tome su i "najpoznatiji". Izuzetak su premijum auti, mada i njih niko ne kupuje - radi se lease tj. uzmu na 3 godine i vracaju cim istekne garancija, jer niko nece Nemacki auto koji nema garanciju - kvarovi su cesti, a popravke skupe.

serpico
04.9.2014 21:32
0
0

ah synyster pa sad ces jos reci da su cadillac i lincoln bolji auti od Mercedesa,bmw-a i Audija?kako da ne?u to me neces uvjeriti !Ili smo mo mi u evropi ipak malo vise indoktrinirani natpisom made in germany!Ili ono swabo je swabo?A fenomen golf u evropi u americi nema ni upola tu tezinu ili?

Synyster
05.9.2014 00:18
0
0

@serpico,
Cadillac i Lincoln nisu bolji od Mercedesa, BMW-a i Audija, ali su mnogo kvalitetniji. U prevodu, nisu za voznju dobri kao Nemacki premijum auti, ali im se nikad nece desiti da imaju mehanickih problema ili problema sa elektronikom i pre nego sto im garancija istekne kao sto je slucaj kod Nemaca. Ja nepamtim kad sam zadnji put video neki Nemacki premijum autu na ulici stariji od 10-ak godina - ako ga i vidim, onda je u procesu raspada. Sa druge strane, Cadillaca i Lincolna iz 1970tih i 1980tih ima kao mrava. Auti koje ne mozes da sahranis - vece sanse postoje da pokvaris kamen nego neki Cadillac ili Lincoln iz tog perioda.
Kao sto sam napisao ranije, Golf je kanta u Americi. Posebno Golf 5 - on je bio toliko los da saloni vise nisu hteli da ga primaju. U Americi se godisnje proda svega oko 15,000-20,000 Golfova (i jos oko 15,000 GTI), iako je ubedljivo najjeftiniji auto u klasi. I to je Golf u Americi daleko ispred Evropskog - u Americi nema 1.2 i slicnih smesnih motora, vec je standardan motor 1.8 turbo.

serpico
05.9.2014 22:20
0
0

ma razlika je u americi i evropi sto je ovdje kult njemackih brendova i kult turbo dizelskog motora,dok je amerika zemlja velikih benzinskih motora !sto kazes synyster na nove cadillace meni su skroz ok !da bar opel dobije neku luksuznu varijantu u vidu prepakovanog cadillaca kao sto je bio ako znas cadillac Catera prepakovana opel omega?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: