Klasika

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

Edsel Ford – „premijum“ vizionar

Iako često u senci svog legendarnog oca, Edsel Ford je možda najbitnija osoba u stvaranju imperije američkog giganta pre početka Drugog svetskog rata.


Dok se Henri fokusirao na to kako napraviti što jeftiniji automobil za šire narodne mase, Edsel je od samog početka svoje karijere shvatio da, iako su jeftini automobili bitni, snaga kompanije leži u skupljim premijum proizvodima. To je dovelo do predstavljanja luksuznih „Deluxe“ modela Forda, zatim kupovine Lincolna, a na kraju i osnivanja Mercuryja. Međutim, tokom svoje karijere, Edsel nije radio samo za automobile kompanije, njegova lična kolekcija je brojala zavidan broj automobila, a među njima je najpoznatiji bio Ford Model 40 Speedster iz 1934., koji je urađen za Edsela lično.

Naslednik koji želeo da Ford bude luksuzniji
Edsel Brajant Ford (Edsel Bryant Ford) je rođen 6. novembra 1893. kao jedini sin Henrija i Klare Ford. Kao jedini sin legende američke automobilske industrije, od mladog Edsela se uvek očekivalo da nasledi mnogo poznatijeg oca. Još od svojih ranih godina, Edsel je provodio vrreme po Fordovim fabrikama i gledao predstavljanje legendarnog Modela T. U svoje vreme, jedan od najjeftinijih automobila na svetu i automobil koji je modernizovao Ameriku, Model T je bio jednostavan za proizvodnju i jeftin za kupovinu i održavanje, ali i bez nekih dizajnerskih egzibicija. Posle ranih uspeha sa specijalnim verzijama Modela T, Edsel postaje predsednik Forda 1919. godine, a njegov prvi veći zadatak je bio kupovina luksuznog Lincona tri godine kasnije.

U vreme dok je Model T postavljao standarde kada je reč o prodaji, Edsel je želeo i luksuznu diviziju sa željom da napadne najbolje premijum automobile iz tog perioda – Cadillac, Packard, Cord i Duesenberg. Krajem 1920-ih godina, Edsel je primetio veliku popularnost „srednjih“ divizija General Motorsa, kao što su Oakland (Pontiac), Oldsmobile i Buick, a kako Ford nije imao sličnu diviziju, Edsel odlučuje da predstavi „Deluxe“ verziju Fordova koji se danas smatraju prvim premijum automobilima američkog giganta. Usledilo je još nekoliko velikana, kao što su Ford Model A, Lincoln Zephyr i Continental, i na kraju Mercury. Edsel je u međuvremenu ipak imao dovoljno vremena da se posveti i svom hobiju.

Prijateljstvo sa Judžinom Gregorijem
Godine 1931., Edsel zajedno sa suprugom Elenor i četvoro dece napušta Ferlejn vilu Henrija Forda, jer je njegova vila Gokler Point bila završena. Iste godine, on zapošljava Judžina Gregorija (Eugene „Bob“ Gregorie), dvadesetjednogodišnjeg dizajnera sa iskustvom rada za Rolls-Royce i General Motors, sa ciljem dizajniranja većih Lincolna. Između njih dvojice se rodilo prijateljstvo do te mere da je Gregori često provodio mnogo vremena u vili sa Edselom, gde su dva prijatelja diskutovala o idejama i budućim planovima.

Tokom jedne posete, 1932. godine, Gregori je pričao Edselu o Ford Modelu Y iz 1932. koji je dizajnirao za britansko tržište, i rekao mu da je šteta što Ford nema sličnih automobila i na američkom tržištu. Edsel se dao u razmišljanje i nakon kraće posete Evropi došao do zaključka da ipak ne želi mali kompakt već automobil po kome su Britanci najpoznatiji – roadster. Kao dizajnersku inspiraciju, Gregori je iskoristio popularni Auburn, koji je imao zadnji deo sličan brodovima, pa je samim tim i nosio nadimak „boattail“ (rep čamca). Šasija je preuzeta sa 1932 Forda, koji je postao prvi automobil na svetu sa pristupačnim V8 motorom („flathead“). Iako je automobil izgledao sportski i brz u dovoljnoj meri za rane 1930-te godine, Edsel nije bio zadovoljan sa završenim poslom i naredio je da automobil bude niži i agresivniji.

Model 40 dobija svoju konačnu formu
Pošto je Gregori imao mnogo posla sa novim Lincolnovim modelima, rad na ovom projektu je tekao dosta slabo, i tek 1934. godine Model 40 je dobio željene izmene. Do navedenog perioda je napredovala i tehnologija po pitanju ogibljenja pa je konačan proizvod bio nizak u onoj meri u kojoj je Edsel to želeo. Gregorie je nekoliko puta menjao dizajn koristeći avione iz navedenog perioda kao inspiraciju, a gotov proizvod je u velikoj meri ličio na Miller-Ford iz 1935. sa Indianapolis 500 trke, posebno zato što je bio obojen u sličnu zelenu boju.

Sa tehničke strane, ceo automobil je bio urađen od aluminijuma čime je maksimalna težina iznosila samo 1.080 kg. Ispod haube se krio „flathead“ V8 motor zapremine 3,6 l koji je razvijao 75 KS, ali kako je blok motora pukao tokom hladne zime u Mičigenu 1939. godine, Edsel ga je zamenio sa novim Mercury V8 motorom zapremine 3,9 l sa 100 „konja“. Tokom godina, Edsel je dobio mnogo pohvala na račun ovog automobila, a zanimljivo je da je samo Henri imao različito mišljenje i smatrao da je automobil opasan i da ne želi da ga njegov sin vozi. Popularnost je bila toliko velika gde god se automobil pojavio da je Edsel planirao i serijsku proizvodnju u limitiranom broju primeraka, ali Henri to ipak nije dozvolio. Do 1939. godine, automobil je nekoliko puta dobijao nove „maske“ slične onoj koju je Gregori dizajnirao za popularne Lincolne.

Nestanci i pojavljivanja
Nažalost, Edsel nije dugo uživao u automobilu, jer je 1940. godine otkriveno da ima rak stomaka, koji mu je ujedno i oduzeo život tri godine kasnije. Posle njegove smrti, Model 40 je prodat sa još pet automobila iz Edselove lične kolekcije, a trag automobilu se izgubio sve do kasnih 40-ih godina. Tada se pojavio u prodaji sa dosta visokom cenom za taj period od 2.500 dolara, a novi vlasnik ga je zadržao u garaži sve do 1957. godine. Tada je prefarban u crvenu boju da ostatak vozila bude u istoj boji kao enterijer, a tokom 50-ih i 60-ih godina je korišćen za turneje za američku vojsku po Vijetnamu.

Modelu 40 se tada ponovo gubi trag i njegova lokacija nije bila poznata sve do 1999. godine kada je pronađen u jednoj garaži na Floridi. Sa samo 19.000 milja na satu, Model 40 je prodat kolekcionaru za 1,76 miliona dolara. Ubrzo je krenula i restauracija – vraćena je originalna zelena boja, a zahvaljujući sitnim modifikacijama motora, snaga je skočila na 140 „konja“. Nakon restauracije, vlasnik je pokazivao automobil po skupovima, sve do 2010. godine kada je preminuo, a Model 40 je kao donacija poslat na nekadašnje imanje Edsela Forda, koje je danas javni muzej.

Povratak kući
Posle skoro 70 godina, Model 40 Speedster se vratio kući, gde je njegova „karijera“ i započela. Edsel je i dalje u senci svog legendarnog oca, a u Fordovoj istoriji je ostao najpoznatiji po diviziji, koja je dobila ime po njemu i poslovala od 1958. do 1960. godine. Ipak, Model 40 je najbolji primer koliko je Edsel bio ispred svog vremena, bar sa dizajnerskog aspekta. Da ga je njegov tvrdoglavi otac slušao, možda bi Ford danas bio najveći svetski proizvođač vozila. Ako ništa drugo, ostaje nam da danas uživamo u mnogim Ford Deluxe, Mercury i Lincoln modelima.

Zoran Tomasović
6252
Postavljeno: 05.05.2014

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Dj
05.5.2014 12:48
12
0

Mogu misliti kako je u to vreme izgledao ovaj auto

serpico
05.5.2014 14:17
9
1

fora je bas je zakon,pa kao danas recimo mercedes sls!

ALFISTA
06.5.2014 11:23
2
1

Jel se neko mozda seca brenda Edsell koji je stvoren 50-ih i nazvan Edsellu Fordu? Steta sto je ugasen, jer je bio veoma inovativan u svoje vreme, ali sa nekim cudnim elementima dizajna, kao sto je maska hladnjaka.

Synyster
06.5.2014 16:49
4
0

@Alfista,
Mislis ovaj? :)))
http://www.vrelegume.rs/test/edsel/

ALFISTA
07.5.2014 07:25
0
4

@Synyster Ne, mislim bas na brend Edsel http://www.edsel.com/pages/edsel59.htm :-D

Synyster
07.5.2014 13:47
3
0

@ALFISTA,
Onaj gore link sto sam ti ostavio i prica od brendu Edsel-u.

ALFISTA
07.5.2014 21:04
3
1

@Synyster Izvinjavam se pogresno sam video, da na ovaj brend sam definitivno mislio sam mislio :-D Jos jedna zanimljivost Edsel je imao tastere za selektovanje brzine u centru volana!

Synyster
08.5.2014 00:42
2
0

@ALFISTA,
Ja licno mnogo volim Edsele i imao sam prilike da ih vidim uzivo i bas su posebni. Ali se nebi slozio da su doneli neke inovacije. Edsel nije bio nista drugo osim Ford/Mercury sa drugacijom skoljkom, sto je bio jedan i razloga za propast, sto je obecavan moderni i savremeni auto, a dobiven skuplji Ford/Mercury. Istina je da su imali neke zanimljive detalje, kao sto je menjac na dugme na volanu (gde se kod vecine auta nalazila sirena), ali je i to radilo veoma lose (cesto nije hteo da udje u brzinu jer bi se dugme zaglavilo kad bi napolju bilo previse hladno).

ALFISTA
08.5.2014 21:53
1
0

@Synyster Steta sto nisam imao priku da vozim neki Edsel, pa sve pricam iz druge ruke, poznati su mi kvarovi na menjacu, kao i propast zbog pogresnog pozicioniranja jer kupci nisu znali da li su preplatili Mercury ili jeftino dobili Lincoln. Pod inovacijama sam pre svega mislio na dizajn i ova resenja kao menjac-dugme u sredini volana, a ne na inovacije tehnicke prirode. Posto ste imali priliku da ga vozite, mozete li napraviti kratko poredjenje sa npr. Chevy Impalom tog vremena (ako ste je vozili).

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: