Klasika

Ford Flathead V8

Vitez iz doba automobilskog romantizma

Revolucionar

Period 1930-ih godina je doneo mnoštvo inovacija i noviteta u auto industriji, ali teško je zamisliti da je ijedan automobil napravio veću revoluciju u američkoj auto industriji od Ford Flathead V8


Jeftin, lep i brz, Flathead V8 je započeo američku fascinaciju sa pristupačnim V8 motorima, koja traje do današnjeg dana, a onda, kada je stigla zaslužena penzija, proslavio se u „hot rod“ kulturi. Ovaj automobil, kao i njegov motor, je takođe bio jako bitan za Ford. Možda ne toliko bitan kao Model T ili legendarni 1949 model, ali dovoljno bitan da drugi najveći američki proizvođač vozila preživi „Veliku depresiju“ i opstane u periodu kada su mnogi rivali nestali sa tržišta.

Prijateljstvo i podela „filozofije“ sa Thomasom Edisonom
Tokom svog života, Henry Ford je gajio veliko poštovanje prema Thomasu Edisonu. Henry je radio za njegovu kompaniju Edison Ellumination Company od 1891. do 1899. godine i Edison je u velikoj meri inspirisao mladog Henryja da se bavi auto industrijom. Nih dvojica su i kasnije ostali veliki prijatelji, a Henry nije krio da je legendarni inventor njegov idol i da je pratio njegovu strategiju tokom cele svoje karijere.

Edison nikada nije želeo da se iko meša u njegov posao i deli savete, već su njegovi radnici vremenom naučili da njihov posao nije da misle već da samo sprovode zamisli Edisona u delo (ovo je ujedno i razlog zašto je Nikola Tesla napustio rad sa Edisonom). Henry je vodio Ford Motor Company na identičan način, a inženjeri kompanije su retko kada imali veliko iskustvo.

Do sredine 1920-ih godina, kada je Model T dostizao rekordnu prodaju, Henry je bio na krovu sveta, a čini se da mu je slava malo „udarila u glavu“. Henry je ipak bio ponosan što je uspeo da stigne od sina vlasnika male farme do jedne od najbogatijih osoba na svetu i sve to bez ikakvog fakulteta i specijalnog znanja. To je u velikoj meri i označilo problem za Ford. Naime, jedine kvalifikacije od svojih radnika koje je Henry tražio je da budu verni i da prate njegove komande.

S vremena na vreme, neki od njih bi uspeo da nagovori Henryja na neke modernije mere, ali nije bila retkost da inženjeri dobiju otkaz samo zato što su previše razmišljali i imali savremene ideje. Možda najveći peh je platio njegov jedini sin, Edsel, koga je poznati otac često sramotio među svojim saradnicima, pa i na javim mestima, u želji da „napravi jačeg čoveka“ od njega.

Henry je imao još jednu manu, a to je da nije voleo inovacije. Još tokom 1920-ih godina, on je odbijao da unapredi Model T sa modernijim kočnicama i menjačem uz objašnjenje „ako nije pokvareno ne treba ni popravljati“. Henry je smatrao sebe genijem, a geniji sigurno ne prate korake drugih.

„Car X“
Početkom 1920-ih godina, Henry je počeo sa radom na novom automobilu pod kodnom oznakom „Car X“, koji bi vremenom zamenio zastareli Model T. U periodu od 1922. do 1926. godine, kompanija je napravili veliki broj prototipova za testiranje, ali nijedan od njih otišao dalje od rane faze.

Kada je veliki rival Chevrolet predstavio svoj prvi redni šestocilindarski motor 1928. godine, Henry je počeo da paniči i naredio je inženjeru Jamesu Smithu da počne sa radom na novom V8 motoru. Edsel, kao i Charlie Sorenson, koji je nagledao proizvodnju, su pokušali da nagovore Henrya da Fordu takođe treba redni šestocilindarski motor, ali su dobili negativan odgovor - ako Ford želi da bude najbolji, on mora i da bude najbolji.

Fred Thomas, jedan od inženjera, uskoro kupuje nekoliko modela na tržištu sa V8 motorom sa ciljem da ih rastavi i prouči, ali je problem bio u tome što na tržištu nije bilo mnogo takvih automobila. Sa izuzetkom luksuznih Cadillaca i Lincolna, većina kompanija se koncentrisala na redne šestocilindarske i osmocilindarske motore, pošto su bili efikasniji, moćniji i jeftiniji za proizvodnju. Uskoro su osnovana četiri tima sa radom na V8 motoru, a Henry je lično nadgledao svaki od njih i nije dozvolio da međusobno komuniciraju.

Rani pokušaji su se pokazali katastrofalnim, najviše iz razloga što Henry nije želeo da čuje mišljenja inženjera već je samo želeo da oni sprovedu njegove ideje u delo. Prvi motor koji je dao obećanja je bio gotov u Maju 1930. godine, od 299 kubnih inča (4,9 l), ali se pokazao lošim zato što Henry nije dozvolio da se koristi vodena pumpa. Kada je mladi inženjer Gene Farkas proizveo vodenu pumpu koja bi rešila problem, ubrzo je dobio otkaz što je radio na nečemu šta Henry nije zahtevao.

Prva V8 serija
Pored svih napora, inženjeri nekako uspevaju da završe prvu seriju dva V8 motora, jednog od 299 kubnih inča (4,9 l), a drugog od 233 kubna inča (3,8 l). On je uskoro dobio nadimak „Flathead“ zbog svog sada već legendarnog dizajna, ali u svoje vreme ovaj potez je bio dosta skup za proizvodnju i oko polovina blokova motora nisu prošli finalnu inspekciju.

Ovaj motor je imao svoje vrline, na primer da brzo dostigne radnu temperaturu bez obzira na vremenske uslove, ali bi takođe često znao da se i pregreje tokom leta. Posle dužeg razmišljanja, izbor je pao na manji od dva rana prototipa, a kasnije će se u ponudi naći i još manja verzja (136 kubnih inča ili 2,2 l) za globalna tržišta. Henry je dao zeleno svetlo za serijsku proizvodnju u decembru 1931. godine da prvi automobili stignu u prodaju samo šest meseci kasnije.

Međutim, niko nije verovao da takav motor stiže u jeftini Ford, već se očekivalo da je on namenjen novoj diviziji kompanije, koja bi trebalo da zauzme poziciju između Forda i Lincolna (tu poziciju će kasnije popuniti Mercury, ali tek 1939. godine). Zvanično saopštenje je usledilo u februaru 1932. godine u „The Detroit News“ novinama, samo dva meseca pre nego što je serijska proizvodnja startovala.

Henry je obećavao potpuno novi automobil sa kojim će zameniti Model A, sa izborom motora od četiri i osam cilindara. Iako je Chevrolet preuzeo lidersku poziciju po prodaji od Forda 1931. godine, kompanija je i dalje imala veliki broj vernih kupaca. Do kraja marta, Ford je već imao 100.000 narudžbi, a kada je Model B predstavljen 31. marta 1932. godine, preko pet miliona ljudi je videlo ovaj automobil prvog dana u salonima.

Model B
Model B je ostavio veliki uticaj na kupce. Sa dizajnerske strane, činilo se da je Ford uspeo da uklopi sve elemente luksuznih Lincolna u manjem paketu, a tu su bili i modifikovano ogibljenje i menjač i veće sigurnosne mere.

Osnovni modeli su pružali identičan motor iz Modela A od 201 kubnih inča (3,3 l) i četiri cilindra, sa 50 ks, ali je najviše pažnje privukao novi V8 motor od 65 ks. Kao i što se očekivalo, automobil je takođe bio veoma pristupačan. Početna cena je čak snižena za 20 dolara u poređenju sa Model A, dok je V8 motor bio opcija od samo 50 dolara.

Iako on nije bio previše moćniji u poređenju sa rednim šestocilindarskim motorima u Chevroletu i Plymouthu (oba su razvijala po 60 ks), Flathead V8 je bio za 130 kg lakši, čime su dobijene mnogo bolje performanse. Britanski auto magazin „Autocar“ je prvi imao priliku da testira ovaj automobil i sa kabrioletom uspeo da dostigne brzinu od 130 km/h. Do kraja prve godine, Ford je prodao 76.000 Modela B sa rednim četvorocilindarskim motorom i 179.000 sa V8 motorom, a veruje se da bi broj bio još veći da nije bilo problema sa proizvodnjom.

Bez testiranja!
Međutim, ono šta publika nije znala je da Ford uopste nije radio testiranja, što je tokom 1950-ih godina potvrdio i inženjer Larry Sheldrick, uz objašnjenje da je Henry želeo da prepusti ranim kupcima da urade testiranje i uvide probleme koje je fabrika trebalo da uradi. Razlog za tako nešto je ležao u vremenu - Flathead V8 je ušao u serijsku proizvodnju samo 16 meseci od kada je zamišljen, što je bio svakako kratak period. S druge strane, problema je bilo više nego mnogo - blok motora bi pucao u hladnim klimaskim uslovima, klipovi motora nisu bili mnogo bolji, a Flathead V8 je trošio ulja koliko i goriva. Pregrejavanje motora je takođe bilo još jedan veliki problem, posebno na većim i težim komercijalnim vozilima. Međutim, već do kraja 1932. godine većina navedenih problema je bila rešena, pa visoka prodaja nije izostala. Do 1936. godine je bilo prodato tri miliona takvih vozila, a tri godine kasnije je prodat i 7.000.000. Flathead V8 motor.

Popularan među pljačkašima banaka
Tokom vremena Ford je uspevao da poveća i snagu. Tako je, 1933. godine, ona povećana na 75 ks, a do 1936. godine je dostigla maksimalnih 90 ks. Flathead V8 se pokazao posebno popularnim među pljačkašima banaka 1930-ih godina, kao što su John Dillinger i Clyde Barrow.

Oni su voleli ovaj automobil zbog njegove velike snage i bez problema su uspevali da pobegnu policiji u slabijim Chevrolet i Plymouth automobilima. Dillinger je čak pisao i pismo Henryju i zahvaljivao mu se što je napravio takav automobil!

Uskoro je počela i cela hot rod kultura, gde su vlasnici skidali sa svojih automobila sve ono šta je dodavalo nepotrebnu težinu, a do kasnih 1930-ih godina mnoge kompanije su proizvodile i performantne delove za Flathead V8 sa kojim je bilo moguće duplirati reklamiranu snagu.

Edselova zasluga
Pored moćnih motora, velika zasluga po popularnost Fordova tokom 1930-ih godina je ležala i u dizajnu, a za njega je bio zadužen Edsel. Za razliku od svog legendarnog oca, Edsel je bio potpuno drugačija osoba, što mu je i pomoglo i otežalo tokom karijere. Jedna velika karakteristika koja je razlikovala oca i sina je vladala u tome što je Edsel slušao savete drugih i nije uvek smatrao da je najpametnija osoba u prostoriji.

Henry je, tokom Edselovog ranog života, davao sinu sve ono šta on nije imao njegovih godina, ali je takođe smatrao da ga je to „omekšalo“ i da neće biti u stanju da vodi kompaniju kada Henry umre.

Dok je Henry uglavnom brinuo o mehanici, Edselova glavna zanimacija je bio dizajn. Neke priče kažu da je Henry kupio luksuzni Lincoln 1922. godine sa ciljem da pruži Edselu „nešto da radi“, a jedini automobil koji je mlađi Ford dizajnirao bez mešanja oca je bio 1928 Model A.

U navedenom periodu Ford nije imao dizajnerski tim. Za luksuzne Lincolne, dizajn bi uglavnom radile neke poznate dizajnerske kuće, kao što su Dietrich, Brunn i LeBaron dok bi Ford dizajnirali individualni dizajneri u saradnji sa Edselom. Do današnjeg dana se ne zna ko je tačno zaslužan za dizajn 1932 Model B. Neki kažu da je u pitanju odbračeni dizajn Plymoutha urađenog od strane Briggsa, dok drugi tvrde da je Edsel ležeo od samog početka umanjeni Lincoln.

Delo Boba Gregoriea?
Međutim, veruje se da je Model B bio delo Bob Gregoriea. On je stigao u Ford u januaru 1931. godine kada je imao samo 22 godine, ali je već tada imao dugogodišnje iskustvo rada u kompanijama kao što su Brewster, Dietrich i General Motors. Iako je Gregorie bio 15 godina mlađi od Edsela, njih dvojica su stekla veliko prijateljstvo da je poznati dizajner tokom godina radio na mnogim ličnim automobilima Edsela. Među njima je najpoznatiji 1934 Model 40 Speedster.

Iako je Briggs dizajnirao 1935. i 1936. Fordove, tokom letovanja na Floridi 1935. godine Edsel je zahtevao od Gregoriea da napravi prvi Fordov dizajnerski studio, a tokom prve godine je bilo oko 20 dizajnira u timu. Većina njih su bili bivši dizajneri Briggsa, ali Gregorie je i dalje vodio glavnu reč.

Henry je bio zadovoljon urađenim poslom i nije želeo da se meša dizajnerima u posao. Iako Fordov dizajnerski studio nikada nije bio velik i moćan kao onaj od strane koji je predvodio Harley Earl u General Motorsu, tokom godina Gregorijev tim je izbacio nekoliko najpoznatijih automobila 1930-ih godina, kao što su Lincoln Zephyr i Continental.

Konačno je prestignut Chevrolet
U svakom slučaju, Ford je uspeo da stigne Chevrolet po prodaji do 1934. godine, a sledeće godine i da ga prestigne. Ali kao i nekoliko puta do tada, problemi nisu bili daleko. Od kasnih 1930-ih godina, Detroitom su počele da kruže priče da Henry postaje zaboravan i da više nije u stanju da vodi kompaniju. Projekat novih rednih petocilindarskih i šestocilindarskih motora se pokazao katastrofom i pored visokih investicija, a nijedan od njih nije otišao dalje od prototip faze.

Glavni inženjer Larry Sheldrick je dobio otkaz 1943. godine kada je Henry saznao da je samostalno pričao sa Edselom o razvoju prvog posleratnog Forda. Ne samo što je imao problema sa pamćenjem već je Henry uskoro postao i jako paranoičan i zahtevao je ličnu zaštitu od svog telohranitelja Harryja Bennetta. Bennett je bio bivši bokser koji je radio u Fordu od 1917. godine, a Henry je otvoreno pričao da vidi Bennetta kao svog naslednika.

Henry Ford, čovek koji umalo nije upropastio „Ford“
Navedena situacija sigurno nije pomogla Edselu, koji je tokom godina imao problema sa rakom stomaka. Početkom 1940-ih godina njegova fizička kondicija se brzo pogoršala, a smrt je usledila 26. maja1943. godine u 49 godini života.

Samo sedmicu dana kasnije Henry je preuzeo kompletnu komandu nad kompanijom u momentu kada je imao 80 godina. Razmatrane su razne ideje, a pošto je Ford bio najveći proizvođač vojne opreme, jedan deo kompanije je pripadao i političarima. Eleanor Ford, udovica Edsela, i Clara Ford, žena Henryja, koje su posedovale velike akcije kompanije, nikako nisu želele Bennetta na čelu kompanije.

Edselov sin i Henryev unuk, Henry II, se uskoro vratio iz vojske i planirao je da sedne na čelo Forda, ali je Henry u svakoj meri odbijao ovu ideju. U želji da ne vidi svog sina da završi istom sudbinom kao i muž, Eleanor preti Henryju da će prodati svoje akcije u kompaniji, čime Ford familija po prvi put u istoriji ne bi imala potpunu kontrolu, ukoliko se Henry ne povuče sa svoje pozicije i ne dozvoli Henryju II da bude novi predsednik kompanije.

Henry je bio jako ljut, ali kada je uvideo da kompanija mesečno gubi i do deset miliona dolara, odlučio je da je vreme za zamenu. Iste godine kada je njegov otac preminuo, Henry II je postao novi predsednik kompanije u svojoj 27. godini. On se ubrzo odlučio na veće promene - Bennett je odmah dobio otkaz, a u tim su dovedeni mladi inženjeri.

Kada je Henry Ford preminuo, 7. aprila 1947. godine, kompanija je bila u rasulu, ali je Henry II brzo oporavio situaciju sa takozvanim „Whiz Kids“, grupom od deset inženjera i dizajnera koji će igrati ključnu ulogu u opstanku kompanije. Spomenućemo da Gregorie nije opstao dugo u kompaniji posle smrti Edsela i dobio je otkaz 1943. godine od Henryja. Iako će se vratiti u Ford posle njegove smrti i dizajnirati legendarne 1949 Mercury i Lincoln modele, Gregorie se brzo penzionisao i preselio na Floridu.

Obustava proizvodnje u SAD 1953. Godine
Manji Flathead 2,2 l V8 motor je nestao iz ponude 1940. godine na domaćem tržištu, ali je nastavio da se koristi u britanskim i francuskim Fordovima sve do 1954. godine. Kada je Ford prodao svoju francusku diviziju Simci iste godine, oni su koristili Flathead V8 sve do 1960. godine.

Ovaj veći Flathead V8 će ostati u ponudi sve do 1948. godine, kada će ga zameniti modernija verzija od 337 kubnih inča (5,5 l) za 1949-1951 Lincoln. Američka proizvodnja je konačno obustavljena 1953. godine kada je debitovao moderniji Y-Block motor. Čak i u današnja vremena, Flathead V8 je veoma popularan motor u svetu hot rod kulture i često se može pronaći u originalnoj verziji u raznim modelima 1930-ih godina.

Ovo je takođe najpoznatiji Fordov V8 motor i američki gigant će tek početkom 1980-ih godina ponoviti uspeh sa poznatim 5,0 litarskim motorom. Henry II je opstao kao predsednik Forda sve do 1980. godine, a preminuo je sedam godina kasnije. Pod njegovom komandom, Ford je prolazio kroz najbolji period u svojoj dugogodišnjoj istoriji, mada je kompanija imala i nekoliko promašaja kao što je Pinto.

Na kraju pitamo se kakva bi bila istorija Forda da se Henry nije protivio tuđim idejama, ali i pored toga njegovo ime je jedno od najznačajnijih u automobilskoj industriji. Nažalost, većina nas ne zna drugu stranu Henryja Forda, jer on ipak nije bio genije kao Thomas Edison, ali vreme je da Edsel Ford, Bob Gregorie i ostali velikani dobiju svoju zasluženu slavu.

Zoran Tomasović
5494
Postavljeno: 30.01.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
30.1.2015 00:54
11
0

Mracna strana Henry Fordu koju, na zalost, malo ko zna.

Blagoja
30.1.2015 03:44
15
1

Svaka cast, odlican tekst, vrhunski. Najbolji ste, samo tako nastavite. Veliki pozdrav za Redakciju. :)

karadjole
30.1.2015 16:35
8
0

Ford Henry je bio ekscentrik ali u prvom redu poduzetnik jer gledao sam jednu emisiju o drugom svetskom ratu gde je ford bez problema proizvodio kamione i mehanizaciju za 3 reich kao i ostalom i Opel koji je proizvodio maje aute i kombije te one transportne kamione Blitz sto mnogi menjaju sa mercedesovim !a opel je vec bio i onda u sastavu GM-a!ali tako je to najvise se zaradjuje kad je rat a kazu jos u tom dokumentarcu da je i velicao Hitlera ali je to skrivao!

Bozo
30.1.2015 17:14
10
0

Ovo nije obican tekst, ovo je djelic istorije. Svaka cast.

Synyster
31.1.2015 00:20
5
0

@karadjole,
Bas to. O Henry Fordu vecina ljudi ima pozitivino misljenje - da je moderizovao automobile i proizvodnu traku, da je placao ljudima necuvenih $5 po danu (duplo vise nego kod ostalih firmi) i slicno. Medjutim, malo ljudi zna sta je on ustvari radio. Otvoreno je saradjivao sa nacistima, njegovi telohranitelji bi prebijali svakoga ko bi se pobunio, ako je sumnjao da je neko nesto ukrao onda bi mu njegovi telohranitelji upadali u kuce i prebijali ih, a tih $5 po danu je bilo samo da bi njegovi radnici opet mogli da kupuju njegov auto, jer svako ko bi imao auto od konkurencije bi odmah dobio otkaz. Ford uopste nije izmislio proizvodnu traku - to je uradio Oldsmobile (tacnije Henry Leiland, koji je osnovao Cadillac i Lincoln). Imam jednu knjigu koju je napisao tip ciji je cale radio za Henry Forda. Tip kaze kako je jednu noc Ford upao u njihovu kucu i prebio njegovog caleta zato sto je sumnjao da je ukrao kljuc za auto. Kada je taj tip odrastao, dobio je posao u Fordu i proveo ceo zivot tu - ali svaki deo koji je napravio je namerno pogresno napravio da se "osveti Fordu". Za mene je Edsel Ford daleko veca legenda.

Aleksa B.
31.1.2015 10:43
6
0

odlican tekst! inace, posto neki spominju naciste, trebalo bi podsetiti i da francuzi nisu bili "cvecke" odnosno i da je njihova auto industrija saradjivala sa nacistima! bio je podavno dokumentarac o tome...dok o fordu nisam znao, priznajem.

Nemanjica
31.1.2015 11:20
2
6

Ne znam cemu cudjenje, kada se zna da su svi saradjivali sa "Nacistima", odnosno vestackom tvorevinom stvorena u Americi, od svima nama poznatih porodica Iluminata, cije poreklo takodje svima nama poznato...I pored auto industrije, i ostale grane su bile saradjivale, od modnih, hemijskih, farmacijskih...
Na primer Hugo Boss kreirao je uniforme za SS jedinice kao i Gestapo, Adidas, Puma takodje finansiski je podrzavao Rajh!

karadjole
31.1.2015 11:28
3
1

synyster slazem se sa tobom,da mada u skoro svim udzbenicima i strucnim knjigama stoji da je upravo Henry ford postavio standarde u sklapanju auta na pokretnoj traci a nije tako,samo on je to navodno prekopirao ideju kada je kupovao meso u lokalnoj klaonici za kuhinju pa je vidio radnike kako na pokretnoj traci tranciraju svinjske i govedje polovice i kako su efikasni!A jos me muci mislim muci svejedno je kao nije njemacka kolevka automobila nego Francuska 40g prije karla benza i gotlieba dimlera je vozio samostalno neka vrst vozila ali ovo nije valjda bilo zvanicno pa svi smatraju da je mercedes prvi uopce auto ali to nije istina jer peugeot recimo je poceo pravit bas aute u isto vrijeme ili par godina posle ,a i ime kao brend mercedes je tek mislim doslo oko 1920tih ili malo ranije ima na wiki pediji sigurno!

Synyster
31.1.2015 21:08
5
0

@Aleksa B.,
Razlika je ta sto je Francuska bila okupirana za vreme rata, pa samim tim nisu imali ni izbora. Henry Ford jeste imao izbor.

Enzo
02.2.2015 21:26
2
0

Mali off topic, ali evo jednog od Berlinskog kongresa, daklem pre Benza... Cak moze i da se vidi. E sad, nije na benzin.

http://citedelautomobile.com/en/collections/jacquot-break-0

Fordove performanse, sta znam, u skladu sa vremenom, uporedive sa evropskim limuzinama toga doba tipa Fiat 525 (redni sestak ala BMW), ili Renault Superstela sa 8c i ostale Stela-e.

Stvarno sportske marke da i ne pominjemo...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: