Istorijat

Ford Bronco

Neizbrisiv trag

Kada je Ford predstavio Bronco u avgustu 1965. godine, započeo je novu eru i istoriji terenskih vozila, barem sa američke strane gledanja


Proslavio ga je O.J. Simpson bežeći od policije Twituj ovo!

Pre toga ljubitelji 4x4 vozila su uglavnom birali između Jeep i International modela, mada je određeni broj primeraka importovan od strane Toyote i Land Rovera.

Međutim, nijedna od kompanija se nije koncentrisala za proizvođnju laganog 4x4 koji bi se jednako dobro pokazao i na asfaltu. Ford je uvideo da Internationalu ide odlično sa modelom Scout koji je bio veći od tipičnog Jeepa iz tog perioda i pružao civilizovaniji 4x4. U istom periodu američke porodice su počele da kupuju drugi automobil u familiji koji bi služio za zabavu i 4x4 SUV se činio perfektnim izborom. U 1960. godini oko 11.000 lakih 4x4 modela je prodato u Americi dok je taj broj stigao do 35.000 u narednih pet godina. Ford je očekivao da će navedeni broj da se duplira do 1970. godine i nije nikako želeo da propusti takvu priliku. Američkom proizvođaču vozila je još jedna činjenica išla u korist. Naime, veterani iz Drugog svetskog rata su želeli proizvod sa terenskim mogućnostima vojnog Jeepa, ali sa civilizovanijom vožnjom i više standardne i opcione opreme.

Genijalni Lee Iacocca

Rad na novom terencu iz Forda počinje početkom 1960-ih godina i to pod komanom legendarnog Lee Iacocce, koji će kasnije postati poznat kao otac još jednog legendarnog Fordovog automobila - Mustanga. Iacocca je, tokom vikenda, počeo da posećuje skupove terenskih vozila, kojih je u tom momentu u Americi bilo preko 300, i primetio da među njima gotovo i nema fabričkih vozila. Čak i oni retki Jeepovi i International Scouti su bili značajno modifikovani i Iacocca je shvatio da postoji tržište za terence koji bi mogli biti voženi na asfaltu od ponedeljka do petka, a onda tokom vikenda na terenskim terenima.

U svom istraživanju za novi proizvod, Iacocca je u velikoj meri pokušavao da vidi koje karakteristike su bitne ženskim kupcima, pošto bi takav proizvod verovatno bio kao drugi automobil u familiji i često dopadao žene kao svakodnevne vozače. Lista potrebnih karakteristika nije bila iznenađenje i žene su htele proizvod koji je brz, udoban, tih i lagan za parkiranje dok ih terenske mogućnosti nisu interesovale.

Iacocca je imao težak posao ispred sebe. Ipak je bilo trebalo spojiti vožne karakteristike svakodnevne vožnje po ukusu žena i terenske mogućnosti za vikend hobi po ukusu muškaraca. Ispred njega je bio još jedan problem, a to su bili troškovi proizvodnje. Naime, iako je tržište za lagane terence postojalo, oni i dalje nije bilo preterano veliko i Iacocca je očekivao da godišnja prodaja neće preći 20.000 primeraka. Iz navedenog razloga, ovaj terenac je morao da bude veoma jeftin za proizvodnju i da deli platformu i većinu mehanike sa ostalim Fordovim modelima.

Izbor je na kraju pao na platformu modela Falcon, koja je bila dovoljno fleksibilna da su se na njoj proizvodili i sportski automobil (Mustang) i komercijalni van (Econoline). Falcon je, inače, bio prvi Fordov kompakt na domaćem tržištu i imao je dovoljno male dimenzije da njegova platforma posluži i za terenca. Nakon uspeha sa Mustangom, američki proizvođač vozila je odlučio da i najnoviji terenac dobije ime po konju, a posle kraće rasprave izbor je pao na Bronco. Iako Bronco nije delio onoliko delova sa Falconom kao Mustang, ova dva vozila su bila veoma slična. Dužina vozila je iznosila identičnih 3,8 metara, a ispod haube se nalazio takođe identičan redni šestocilindarki motor od 170 kubnih inča (2,8 l) i 105 ks. Jedna od većih promena je bio prenos snage, pa je tako Bronco imao standardan pogon na svim točkovima, koji se prenosio preko trobrzinskog manuelnog menjača. Zanimljivo je da Ford u početku nije ponudio V8 motor, iako je američka auto industrija u navedenom periodu prolazila kroz "muscle car revoluciju", uz objašnjenje da želi da zadrži nisku početnu cenu. Međutim, posle samo tri meseca proizvodnje, ponuda je proširena i sa V8 motorom od 289 kubnih inča (4,7 l) i 200 ks.

Kupac je dobijao izbor tri modela. Ona je startovala sa modelom sa platnenim krovom, koji je koštao 2.404 dolara, zatim pikapom od 2.480 dolara i na kraju standardnim SUV od 2,625 dolara. Ono što je razlikovalo Bronco od konkurencije je mogućnost da se vrata, krov i zadnja sedišta lagano skinu, što je dovodilo do brze transformacije od SUV koji su žene vozile tokom sedmice za posao do vikend hobija za muškarce.

Pohvale na testovima

Ugledni Motor Trend magazin je prvi dobio priliku da testira Bronco i imao je samo reči pohvale, ali je zaključio da vožnja na asfaltu ipak nije pozitivna karakteristika. Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo čak 21,5 sekundu uz maksimalnu brzinu od 128 km/h, a zahvaljujući samo trobrzinskom manuelnom menjaču, Bronco je na autoputu takođe dobio jako bučan, a često i neudoban.

Međutim, na teškim terenima, Bronco je bio idealan, posebno za sve one koji žele da uživaju u kampovanju ili ribolovu. Prodaja je startovala više nego odlično i prve godine 23.776 primerka su pronašli kupce. Sa tako uspešnom prvom godinom, Ford nije imao razloga za veće promene, ali su, 1967. godine, ubačene veće kočnice i predstavljen novi "Sport" paket opreme.

Iste godine Ford odlučuje da se oproba i u auto sportu i to u legendarnoj Baja 1000 terenskoj trci, koja se vozila svake godine u Meksiku i važila za jednu od najzahtevnijih trka na svetu. Iako Bronco nije uspeo da završi trku zbog mehaničkih problema, tim se vratio 1968. godine sa legendarnim vozačem Parnelli Jonesom, ali ni on nije uspeo da završi trku. Ford se nije predavao i narednih godina se takmičio na ovoj trci, a Jones konačno uspeva da je pobedi 1970 i 1971 godine. Jones i Bronco pod nadimkom "Big Oly" su nstavili da se takmiče do 1974. godine, kada se ovaj legendarni vozač penzionisao nakon sudara na trci kada je jedan motorista poginuo. Po uzoru na trkačke Bronco, Ford je ponudio i određeni broj serijskih promeraka da bi zadovoljio homologaciju. Od 1967-1974. godine je proizvedeno oko 650 primeraka, a svi su imali modifikovanu mehaniku, veće felne i gume i posebne branike i grafike.

Nadmoćna konkurencija u vidu Chevroleta

Chevrolet Blazer je bio prvi pravi konkurent Broncu. Kada je predstavljen 1969. godine, Blazer je izgledao veće i moćnije i ubrzo Chevrolet nije mogao da napravi dovoljno primeraka.

Blazer je pružao više prostora, udobniju vožnju, bolje kočnice i veću opremu najviše iz razloga što, za razliku od Bronca koji je bio urađen na platformi automobila, Chevroletov konkurent je bio urađen na skraćenoj platformi pikapa. 4 Wheel Driver magazin je stavio Blazera i Bronco na test gde je predstavnik Chevroleta lagano pobedio.

Bronco je i dalje pružao mnogo, ali kupcima su počele da smetaju veoma loše kočnice i neudobna vožnja. Kupcima je takođe smetalo što se Bronco ne može naručiti sa automatskim menjačem, boljim kočnicama i klimom. Najveći udarac za Ford je stigao kada su istraživanja pokazala da samo 34% vlasnika Bronca bi opet kupili ovaj terenac. Iz navedenog razloga, iste godine debituje novi V8 motor od 302 kubna inča (5,0 l) i 220 ks, ali ni on nije mogao da parira Blazerovom velikom motoru od 350 kubnih inča (5,7 l) i 255 ks. Ford je odgovorio dodavanjem više opreme i predstavljanjem luksuznog "Ranger" modela, ali prodaja nikada nije porasla i uglavnom se kretala od oko 20.000 primeraka. Do 1973. godine, Bronco je postao višak u Fordu. U ponudi je sada bio samo SUV, a po prvi put u opciji se našao i trobrzinski automatski menjač. Međutim, on je bio dostupan samo sa V8 motorom. Narednih godina stiže definitivan kraj za prvu generaciju, a Bronco postaje veoma skup proizvod za Ford. Naime, gašenjem Falcona i prelaskom Mustanga na manju Pinto platformu, Bronco je ostao jedini proizvod Forda koji je zahtevao svoju sopstvenu platformu, a godišnja prodaja od tek nešto više od 10.000 primeraka nije bila dovolja da se opravdaju investiranja. Definitivan kraj stiže posle 1977. godine, ali na sreću američkih gigant je već radio na nasledniku.

II generacija

Tržište terenaca se u velikoj meri promenilo tokom 1970-ih godina. Dok su kupci nekada zahtevali manje i civilizovanije modele, tokom 1970-ih godina je vladalo pravilo da je veće uvek bolje.

Spomenuti Chevrolet Blazer je prvi to uočio i njegova godišnja prodaja je redovno prelazila 50.000 primeraka, a 1974. godine je debitovao i novi Dodge RamCharger, koji je bio jednako uspešan. Ford odlučuje da krene istim putem i kada je 1978 model debitovao, bio je veći nego ikada pre (a i kasnije). Zasnovan na Fordu F-100, Ford je počeo rad na ovom modelu još 1972. godine, ali je ideja odlagana nekoliko puta zbog naftne krize početkom 1970-ih godina.

Međutim, kako je popularnost Blazera i RamChargera nastavila da raste, odlučeno da je Bronco mora da bude veći od njih. Ford je kupio proizvode konkurencije i rastavio ih da ih prouči, pa je tako 1978 Bronco pružao krov koji se skidao, ali za razliku od Blazera, on nije prokišnjavao. Enterijer je dobio na luksuzu i opremi o kojoj je konkurencija samo mogla da sanja.

Novinari su odlično primili novi Bronco koji je dobio samo reči pohvale pored konkurenata iz Chevroleta, Jeepa i Dodgea. Standardan motor je sada bio od 351 kubnih inča (5,7 l) i 163 ks, dok za ekstra 197 dolara se mogao dobiti i veći motor od 400 kubnih inča (6,6 l) i 169 ks. Prodaja je startovala više nego odlično i prve godine iznosila čak 75.000 vozila, ali kako brzo je došao, veliki Bronco je još brže nestao. Naime, velika ekonomska kriza je igrala veliku ulogu i mesta za proizvode sa težinom od tri tone i prosečnom potrošnjom od oko 35 litara na 100 kilometara više nije bilo. Godina 1979. se pokazala poslednjom za drugu generaciju pre nego što je debitovao potpuno novi model.

III i IV i V generacija

Treća generacija Bronca je debitovala 1980. godine, sada na Ford F-150 platformi. Sa manjim dimenzijama i težinom nižom za 230 kg, Ford je odlučio da se više koncentriše na prostor, opremu i udobnost nego na terensku vožnju, pa je 1980 Bronco bio ništa više nego kupe verzija F-150.

Oba modela su pružala identičan dizajn i opremu, kao i mehaniku, gde je standardan motor ponovo bio redni šestocilindraš, sada od 300 kubnih inča (4,9 l) i 119 ks. Većina kupaca se ipak odlučila za neke od proverenih V8 motora, kao što su od 302 kubna inča (5,0 l) i 150 ks i 351 kubnih inča (5,7 l) i 169 ks. Najveća vest je stigla dve godine kasnije kada je debitovala i njegova moćnija verzija sa 210 ks, kao i automatski menjač sa četiri stepena prenosa, a kada je stigao i manji model Bronco II, Ford je odlučio da u potpunosti ignoriše terenske mogućnosti i koncentriše na luksuz.

Četvrta generacija je stigla 1987. godine, a peta pet godina kasnije, uglavnom bez većih mehaničkih promena i sa nešto izmenjenim dizajnom koji je pratio F-150. Zanimljivo je da su neke fabrike, kao što je Centurion iz Američke savezne države Mičigen, počele da urađuju prerade, pa se Bronco mogao dobiti i u verziji sa četvoro vrata, a posebno popularna je bila luksuzna Eddie Bauer verzija.

žBroncov imidž je skočio nakon što je legendarni američki sportista, O.J. Simpson, bežao od policije u svom belom Broncu pred televizijskim kamerama nakon što je osumnjičen za dvostruko ubistvo, ali do sredine 1990-ih godine tržište se još jednom promenilo. Naime, publika je sada želela veća SUV vozila sa četvoro vrata i minimalno tri reda sedišta, čime su "dinosaurusi" kao Bronco definitivno izgubili svoje mesto na tržištu. Poslednja godina za Bronco je bila 1996. kada je debitovao veći model Expedition i preko noći postao veliki hit, sa preko 300.000 prodatih primeraka prve godine.

Planovi za oživljavanje

Zanimljivo je da je Ford imao planove nekoliko puta da "oživi" Bronco, što potvrđuje i koncept iz 2004. godine sa retro dizajnom i dizel motorom, ali do toga ipak nije došlo. Danas je Bronco jako popularan klasik, posebno prva generacija (1966-1977.) čiji ređi primerci umeju da dostignu i brojke od šest cifara.

Na tržištu takođe postoji nekoliko kompanija koje se bave restauracijom Bronca, gde se koristi originalna školjka, ali najmodernija mehanika i među njima je najpoznatiji Icon. Iako Bronco možda nije poznat model u Fordovoj istoriji kao Mustang, Thunderbird ili GT40, svakako je jednako bitan. On je, ipak, modifikovao klasu vozila koju je Jeep originalno startovao i naterao ostale proizvođače da obrate pažnju na nju, a zbog toga definitivno zaslužuje svoje mesto u istoriji.

Zoran Tomasović
4032
Postavljeno: 14.07.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Synyster
14.7.2016 00:14
11
1

Big Bronco 1978-1979 ... :))) Po meni najbolja generacija.

serpico
14.7.2016 19:53
7
1

to je onaj fordov odgovor na jeep,a taj auto je posto najpoznatiji u medijima kada je policija naganjavala O.J simpsona a on je upravo u Broncu bjezao od njih!

Synyster
15.7.2016 02:08
7
1

@serpico,
Bronco je i pre toga bio velika ikona. Ja sam bio trazio projekat 1978-1979 Bronco za laksu restauraciju i modifikovanje, ali ih je nemoguce naci u solidnoj kondiciji za neku normalnu cenu. Pod "normalnu cenu" mislim da ljudi traze za modele sa 250,000 milja na satu $8,000, sto je besmisleno.
Sto se tice OJ-a, ono sta malo ljudi zna je da to uopste nije bilo njegov Bronco. OJ jeste imao belog 1994 Bronco, ali je njega policija zaplenila dan pre samog beksta jer je pronasla krv u njemu (auto je posle unisten). OJ je imao druga koji se zvao Al Cowlings, koji je takodje bio igrac Americkog fudbala i imao je opsesiju prema OJ-u. Toliko ga je voleo da je kupovao iste stvari u zivotu kao i sam OJ - ukljucujuci i beli 1994 Bronco. Upravo je Cowling vozio svoj Bronco sa OJ-om u njemu kada su bezali od policije. Ovaj Bronco je preziveo, bila je prica o njemu nedavno u medijima jer je dugo vremena stajao u FBI garazi i nedavno je dospeo u privatne ruke.

tln
15.7.2016 06:03
5
1

Jel neko imao cast da se vozi u ovome?

Bozo
15.7.2016 11:35
4
3

Koliko se ja sjecam, Bronko je poznatiji po tome sto je dosta visoko kotiran na listi od, ne znam tacno, 10 ili 20 najnesigurnijih auta ikada. Problem je bio, cini mi se, lose ogibljenje i kocnice. Tu je, kao, nesto ford probao da zamaze oci kupcima vecim gumama i nekim vansudskim pravnanjima, ali to je bio samo jedan slucaj u fordovoj "bogatoj" istoriji sitnih i krupnih prevara potrosaca, da i VW dodje mala maca naspram toga. Bronko, pinto itd. Ako grijesim, a neko zna bolje, neka me ispravi.

Synyster
15.7.2016 15:11
6
1

@Bozo,
Pomesao si Bronco i Bronco II. Ovo "II" ne oznacava drugu generaciju kako neki ljudi misle vec je rec o potpuno drugacijem vozilu i Bronco i Bronco II nisu nista delili osim imena (paralelno su se proizvodili). Bronco je bio ogroman uspeh tako da je Ford pocetkom 1980tih godina odlucio da predstavi jos jedan mali terenac sa slicnom strategijom. Posto je Bronco bio toliko popularan, novi terenac je dobio ime Bronco II da se unovci slava sa imenom. Bronco je uglavnom bio zasnovan na Fordu F-150 dok je Bronco II bio zasnovan na kompaktnom pikapu Ranger. Bronco II je imao jako kratko medjuosovinsko rastojanje i bio je jako odignut od zemlje, a pri tom i uzak, zbog cega je cesto zavrsavao na krovu ako bi previse brzo usao u krivinu.

Bozo
15.7.2016 17:06
8
1

@Synyster, hvala na pojasnjenju. Veliki sam postovalac americke autokulture, jednostavno su pravi zaljubljenici u vozila, za razliku od ostatka svijeta, u ostalom, sve sto mi poznajemo, kod njih postoji drive in verzija. Ali, znas i sam da, osim skandinavaca, mi ostali i nemamo nekih dodirnih tacaka sa auto industrijom od preko bare, pa su i rijetki tekstovi iz kojih se moze nesto "nauciti", a i sto se naucilo vremenom se zaboravilo (izlapilo). Pozdrav.

KingSRB
16.7.2016 08:08
2
1

extra ko ima ovakav exponat mora da vredi suvog zlata.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: