Online plus

Leteća Krila

"Ako ih ne možes pobediti - plati im za tehnologiju"

Po mnogim karakteristikama, Amerikanci su veoma ponosan narod. U svetu postoji urbana legenda da oni misle da su najbolji, najsavremeniji i najpametniji u svemu i da ostatak sveta ne može da im parira


Navedena rečenica nije kompletno istinita, ali ni sami Amerikanci nisu krili podatak da je kod njih dobrodošao svako ko može da napravi razliku bez obzira na svoju prošlost.

Primera navedene rečenice ima mnogo, a najpoznatiji od njih je svakako Wernher von Braun, nekadašnji fizičar u nacističkoj Nemačkoj koji je kasnije predvodio Amerikance u putu na mesec. Ali malo ljudi zna da ponos američke avionske industrije, legendarni "stealth" avion Northrop Grumann B-2 Spirit, je nastao kao odbačeni prototip nacista u Drugom svetskom ratu.

Junkers
Za ovu priču mi ćemo se koncentrisati na razvoj aviona koji su dobili nadimak "flying wing" ili leteće krilo. Kao što im ime kaže, takvi avioni su izgledali kao jedno veliko krilo sa ciljem da se lakše probijaju kroz vazduh i samim tim budu značajno brži. Iako je takvih eksperimenata bilo mnogo, za ovu priču mi ćemo se koncentrisati na one pokušaje koji su davali najveća obećanja.

Hugo Junkers je bio jedan od najvećih industrijalaca u ranom razvoju auto industrije. Ovaj nemački inženjer je osnovao kompaniju po svom prezimenu još 1895. godine, ali se oprobao u avio industriji tek tokom Prvog svetskog rata. Njegova glavna ideja je bila kako napraviti avion dovoljno velik da prevozi putnike i terete preko Atlantika. Rani avioni su bili previše tromi i spori za tako nešto, pa je Junkers radio velike istraživanja kako da poboljša aerodinamiku. Mnogi njegovi radovi su bili obećavajući, ali na kraju rata, Nemačka je bila prisiljena da preda svu imovinu koja je imala ratni potencijal, zbog čega je Junkers bio primoran da krene iz početka. Međutim, njegova ideja se jako dopala ruskom avijatičaru Borisu Cheranovskyom i on je u svoje slobodno vreme počeo da radi na sličnim idejama. Do kasnih 1920-ih godina, Cheranovsky je čak uspeo da proizvede tri prototipa, ali svaki od njih je imao izuzetno slabu kontrolu. Uskoro su se umešali i političari, koji su smatrali da kompanije ne bi trebalo da gube vreme na neproverenu tehnologiju i Cheranovsky je bio primoran da krene drugim putem.

Horten Ho 229

Northrop
Iako će Amerikanci kasnije da "ukradu" ideju od nacista, zanimljivo je da su oni prvi imali uspešniji prototip. Još tokom kasnih 1920-ih godina Jack Northrop je razvio nekoliko malih drvenih prototipova sa ciljem da prouči tehnologiju. On je 1939. godine osnovao Northrop Corporation, jednu od prvih veoma uspešnih kompanija za proizvodnju vojne opreme. U samom početku biznis je blistao najviše zbog početka Drugog svetskog rata, ali je Jack znao da mora da se razlikuje od konkurencije ukoliko želi da bude uspešan.

Iz navedenih razloga, on se vratio svojim originalnim idejama iz 1920-ih godina da napravi avion koji će se lakše probijati kroz vazduh i samim tim biti brži od rivala. Amerikancima su nekoliko aviona predstavljali problem, posebno kada je reč o teškim bombarderima. Nacisti su imali Dornier Do 217, a zatim još uspešnije Heinkel He 111 i Junkers Ju 88 dok su se Japanci mogli pohvaliti sa nekoliko Mitsubishi i Nakajima aviona. Prvi Northrop prototip je nosio N-1M oznaku i pokretali su ga dva Lycoming motora od po četiri cilindra i po 65 ks. Rana testiranja su donela loše rezultate kao i u prošlosti sa stabilnosti, ali do 1940. godine posle 28 testova su otklonjene mnoge rane boljke.

Horten Ho 229

Tri puta 1000
Sa druge strane okeana, Nacisti su tražili nove ideje kada učiniti avione bržim i moćnijim. Kao jedna od poraženih država u Prvom svetskom ratu, Nemačkoj nije dozvoljeno da nastavi sa proizvodnjom vojne opreme. Adolf Hitler je verovao da država koja bude vladala nebom će da pobedi u sledećem ratu pa je odobrio velika investiranja u avio industriju.

Kompletnu kontrolu nad budućim vojnim avionima je dobio Hermann Goring, Hitlerov prvi čovek i cenjeni pilot iz Prvog svetskog rata. On je počeo da provodi vreme po lokalnim klubovima za leteće jedrilice i na taj način testira buduću tehnologiju bez da prekrši ranije potpisana pravila. Do rata je proizvedeno nekoliko prototipova, a kada su Nemci u kratkom periodu okupirali većinu zapadne Evrope, Goring je shvatio da njegova ideja može daleko da stigne. Međutim, on nije želeo samo tradicionalni avion u obliku krila već je želeo da testira i neke druge planove.

Početkom 1940. godine, on je poslao pisma svim većim nemačkim proizvođačima i ponudio poveću sumu novca ako uspeju da nadmaše njegov plan pod nazivom "tri puta 1.000". Naime, takav avion je morao da bude u stanju da nosi 1.000 kg tereta, da pređe distancu od 1.000 km između punjenja i da dostigne maksimalnu brzinu od 1.000 km/h. Navedeni brojevi su bili nemogući za tradicionalne klipne avione, pa je mlazni pogon bio jedini koji je mogao da ih zadovolji. Kada se zna da su takvi avioni bili izuzetno visoki potrošači goriva, jako mali broj zainteresovanih strana se javio.

Horten Ho 229 danas u muzeju

Kombinacija mlazni motor-leteće krilo
To nas dovodi do pionira onoga šta će postati današnja "leteća krila", braće Waltera i Reimara Hortena. Iako su imali gotovo nepostojeće iskustvo u avio industriji, braća su tokom 1930-ih godina vredno radila na novim idejama, a imali su i veliko prijateljstvo sa spomenutim Junkersom. Godine 1940., Junkers je predstavio prvi serijski motor na mlazni pogon. U poređenju sa klipnim motorima, mlazni motori su u stanju da dostignu daleko veće brzine zahvaljujući većoj kompresiji i boljoj brzini izduvnih gasova. Međutim, i pored svoje prednosti sa brzinom (koja je bila veća i za 160 km/h), mlazni motori su visoki potrošaći goriva i veoma bučni, čime su mnoge kompanije dugo vremena ignorisale njihov dalji razvoj.

Horton braća su uvidela da kombinacija mlaznog motora sa dizajnom letećeg krila bi mogla da bude rešenje. Naime, zahvaljujući svom aerodinamičnom dizajnu leteće krilo bi pri mnogim brzinama moglo da funkcioniše baš kao i bezmotorne leteće jedrilice. Pri određenim visinama, pilot bi čak mogao i da ugasi motor čime bi se rešio i problem buke. Kada je ideja zvanično predstavljena Goringu, malo je reći da je on bio impresioniran. Goring je zahtevao nekoliko modifikacija, a najveća od njih se odnosila na podatak da osim što je morao da nosi 1.000 kg teške bombe, on je morao da pruža i mitraljeze sa ciljem da bude i borbeni avion. Razvoj je tekao bez većih problema. Centralni deo aviona je bio razvijen od metala, ali su krila bila drvena što je dovodilo do težine od samo 4.600 kg.

Horten Ho 229 danas u muzeju

Saveznici dolaze do jednog od prototipova
Goring se nadao da bi serijska proizvodnja mogla da počne do kraja 1942. godine, ali do tada Nemačka je imala mnogo veće probleme. Direktan poraz od Crvene armije u Staljingradu je iskomplikovao situaciju, a dnevna bombardovanja svih nemačkih industrijskih gradova su usporila dalji razvoj. Ni sam Adolf Hitler nije bio siguran u kom pravcu da ide, pa je otkazao nekoliko obećavajućih ideja. Među njima se našao Panzer Maus tenk, ali i novi Horten Ho 229. Hitler se nadao da će dobiti rat sa novim V2 raketama pa je prioritet davan njima, ali su Horton braća nastavila sa razvojom pod svojim ličnim troškom. Ho 229 je imao svoj debi u martu 1944. godine. Nakon što je prvi test prošao više nego odlično, braća su proizvela još dva prototipa (ovaj put sa BMW motorima) do kraja 1944. godine. Oni su ponovo testirani početkom 1945. godine. Dok su prva dva prototipa imala veoma uspešan test, onaj treći se zapalio i uništen je zajedno sa poginulim pilotom. Do marta spomenute godine, Sovjeti, Amerikanci, Britanci i Francuzi su se uveliko nalazili u Nemačkoj, ali Hitler i Goring i dalje nisu gubili nadu. Oni su naredili 40 serijskih primeraka, ali je do tada bilo kasno i takav avion čak i u serijskoj proizvodnji više ne bi uspeo da napravi neku razliku.

Nacisti su uspeli da unište jedan od dva preživela prototipa, ali ne i onaj treći koji je pronađen u malom gradiću Friedrichroda. On je bio u velikoj meri neoštećen, a Amerikanci su pronašli i gotovo sve tehničke podatke. Ho 229 je na kratko proveo u Britaniji pre nego je završio u Sjedinjenim Američkim Državama. Nakon testiranja i ispitivanja, Ho 229 je doniran Smithsonian muzeju u Washingtonu, gde se nalazi do današnjeg dana. Prethodnih godina se vodi diskusija da li bi avion trebalo da bude restauriran u originalno stanje, ali u vreme pisanja ove priče ta odluka još uvek nije donesena.

Horten Ho 229 na putu za Ameriku

Convair B-36 Peacemaker dobija prednost u odnosu na YB-35
Nepoznato je koliko je Northrop bio upućen šta su nacisti radili, ali početkom 1946. godine njegova kompanija je predstavila sličan prototip pod kodnom oznakom YB-35. Ovaj avion je stigao kao odgovor na novi test Američke vlade, koja se bojala da bi Velika Britanija mogla da padne pod ruke nacista pa je samim tim postojala velika potreba za teškim bombarderom koji bi mogao da direktno iz Amerike bombarduje Nemačku. Plan je zahtevao da takav avion može dostići brzinu od 720 km/h i nositi bombe teške do 4.500 kg. U samom početku su se javile samo dve zainteresovane strane i to Boeing i Convair.

Dok je YB-35 pružao sličnu ideju kao i Ho 229, on je ipak imao i nekoliko veoma bitnih promena. Za početak, sa dužinom od 16,2 metra i širinom od 52,2 metra bio je značajno veći, a takođe je bio težak preko 40 tona. Možda najveća promena su bili motori pa je tako YB-35 zadržao klipne motore i to čak četiri sa po 3.000 ks. To mu je omogućilo da dostigne maksimalnu brzinu od 632 km/h, ali i da pređe preko 13.000 km između punjenja. Još jedna velika zanimljivost je važila i na propelere koji su se nalazili pozadi, čime se Northrop nadao dobiti na boljoj stabilnosti. On je u velikoj meri i uspeo u toj zamisli, ali je ispred sebe imao konkurenciju u vidu Convaira. Američka vlada još uvek nije bila sigurna da tako revolucionarni može biti rešenje pa je državni ugovor dobio Convair sa modelom B-36 Peacemaker. On je takođe imao klipne motore (njih šest) postavljene pozadi i širinu od preko 70 metara, a veruje se da je glavni razlog u dobijanju ugovora ležao u podatku da je mogao da pređe 16.000 km između punjenja i donese terete do 40 tona.

Northrop YB-35
Northrop YB-49

Stelt
Tokom 1947. godine Northrop je preradio šest YB-35 na mlazni pogon i dao im novo ime YB-49. Oni su testirani sve do 1950. godine, ali ni ovaj put nisu dobili zeleno svetlo za serijsku proizvodnju. Američka vlada je tvrdila da je YB-49 previše skup i nestabilan kao da je Northrop u velikoj meri zakasnio sa obećanom isporukom prototipova. Sa druge strane, vlasnik kompanije Jack Northrop je tvrdio da je pravi razlog politički i uskoro je napustio kompaniju koju je osnovao.

Nakon spomenutog perioda obe strane su se smirile povodom letećeg krila. Nemcima je bilo zabranjeno da razvijaju vojnu tehnologiju dok su se Amerikanci zadovoljili sa novim Boeingom B-52 Stratofortressom. Njegova najveća konkurencija su bili sovjetski avioni Myasishchev M-4 i Tupolev Tu-95, a onda je usledila najnovija tehnologija - stelt. Naime, do sredine 1970-ih godina inženjeri su uspeli da unaprede dizajn do te mere da bi se radarski talasi odbijali od njih i na taj način avion bi bio gotovo neprimećen.

Američka vlada je ponovo raspisala konkurs, a dve strane koje su pokazale najveću zainteresovanost su bile Northrop i McDonnell Dougal. Pozivnicu je dobio i Lockheed zahvaljujući velikom iskustvu sa legendarnim modelima U2, A-12 i SR-71. Iako je Lockheed pobedio u izboru sa još jednim revolucionarnim avionom (F-117), vlada je želela i dodatni veći avion sa ciljem da prelazi distance veće nego ikada pre. Ovaj put izbor se svodio samo na četiri kompanije i to Northrop, Boeing, Lockheed i Rockwell, a novitet je morao da obavlja sve poslove bez obzira na visinu i odbranu protivnika. Northrop je shvatio posao dosta ozbiljnije nego u prošlosti, a neke nepotvrđene priče kažu da je rani prototip bio zasnovan na nasledniku spomenutog YB-49. Interesantno je da je i Jack Northrop dobio rani pristup i da se iznenadio onim šta je video. U svakom slučaju, ovaj put razvoj je rađen u velikoj tajnosti. Između državnih ugovora i samih ulaganja ugovor je bio vredan čak 23 milijarde dolara pa samim tim vlada nije želela da rivali dobiju ikakve informacije. Čak su i inženjeri bili praćeni i svaki deo njihovog života po kamerama, a jedan od inženjera Thomas Cavanaugh je dobio doživotnu robiju kada je pokušao da proda planove Sovjetima.

Northrop YB-49

B-2 je imao svoj debi tek devet godina kasnije i to na Kosovu Twituj ovo!

B-2 Spirit
Rani plan je zahtevao 132 aviona, ali je zatim spušten na 75 nakon pada komunizma u istočnoj Evropi. Predsednik George H. Busch je kasnije smanjio plan na samo 20 aviona, a posle dužeg izbor ugovor je dobio Northrop. Na prvi pogled novi B-2 Spirit je ličio na prethodne YB-35 i YB-49, ali nema sumnje da su mnogi videli sličnost i sa nacističkim Ho 229. Northrop je naravno demantovao bilo kakvu sličnost, mada su i neki inženjeri ove firme tvrdili da su detaljno proučili Ho 229 u muzeju pre nego što su krenuli sa radom. B-2 je mogao da dostigne maksimalnih 1,010 km/h, ali je imao maksimalni domet od "samo" 11,100 km. To naravno i nije problem u današnja vremena kada je punjenje u vazduhu moguće, a B-2 je u stanju da nosi mnoga oružja uključujući i nuklearna. Iako je javnosti predstavljen još davne 1989. godine, B-2 je imao svoj debi tek devet godina kasnije i to na Kosovu. On je uspeo da pogodi oko trećinu svojih ciljeva, a uspehe je nastavio i u Iraku i Pakistanu. Do današnjeg dana je izgubljen samo jedan B-2 i to pre osam godina u Guamu kada se jedan od njih srušio zbog mehaničkog kvara. Dve godine kasnije jedan od B-2 se i zapalio dok je bio na zemlji, ali je u međuvremenu popravljen i danas je u službi.

Northrop B-2 Spirit

Teško je doneti zaključak da li su leteća krila dostigla svoj maksimum ili možemo da očekujemo neko novo iznenađenje u bliskoj budućnosti. Možda najinteresovanija stvar u celoj prici važi na račun toga kako bi Drugi svetski rat završio da je Ho 229 ušao u serijsku proizvodnju nekoliko godina ranije. Amerikanci ne kriju da su usavršili tuđu tehnologiju, ali kažu da za razliku od nacista - oni je koriste za "dobre svrhe". Ho 229 nije bio jedini takav slučaj, a među njima možemo dodati i Fritz X rakete, Goliath bespilotna vozila za pronalaženje bombi i V2 pakete visokog dometa ... ali to su priče za neki drugi put.

Northrop B-2 Spirit
Zoran Tomasović
5081
Postavljeno: 13.09.2016

Arhiva: Online plus

Rubrika: Online plus
Postavljeno: 17.11.2017

Pripremite automobil za zimu

Vožnja po hladnom vremenu može biti pravi izazov, pa je u skladu sa tim potrebno pripremiti automobil. Nekoliko praktičnih saveta neće biti na odmet


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 14.11.2017

Pirelli kalendar za 2018. godinu

Pirelli kalendar za godinu pred nama redom ruši predrasude o bajkama, o ženama, o muškarcima pa i o Pirelli kalendaru...


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 23.10.2017

Superautomobili 1993

S obzirom da Vrele Gume ove godine proslavljaju 24 godine od svog nastanka, redakcija je pronašla superautomobile koji su nastali iste godine kad i ona. Nijedan od njih se više ne proizvodi, ali su svakako bili značajni za autoindustriju u svoje vreme, a zahvaljujući svom dizajnu i performansama predstavljali su san mnogih.


Sukob Škode i VW-a

18.10.2017

Tržište novih vozila u prva tri kvartala 2017. godine

10.10.2017

Obavezna oprema

30.09.2017

Saloni automobila

11.09.2017

Električni automobili u Srbiji

17.08.2017

Infiniti Prototype 9 Concept

16.08.2017

Automobilizam pre Velikog rata u SAD

12.08.2017

Peugeot 308 Cup

07.08.2017

Type R danas proslavlja 25 godina svog postojanja

27.07.2017

Opel Insignia GSi

26.07.2017

Električni automobili

12.07.2017

Pred vratima ozbiljnog tržišta automobila

12.07.2017

Renaultov električni trio Tekst sa video prilogom!

06.07.2017

Hyundai N Performance Tekst sa video prilogom!

04.07.2017

BMW X3 – treća generacija Tekst sa video prilogom!

30.06.2017

Bezbednost saobraćaja Tekst sa video prilogom!

22.06.2017

Lamborghini Huracan Performante

09.06.2017

Poseta Hyundaijevoj fabrici u Nošovicama Tekst sa video prilogom!

03.06.2017

Top 5 TV emisija o automobilima

31.05.2017

Niki Hejden

25.05.2017

Tržište polovnjaka april 2017.

19.05.2017

Ferućo Lamborgini

18.05.2017

Enco Ferari – čovek koji je ostvario svoj san

13.05.2017

Dream Jet

11.05.2017

Filmovi za ljubitelje automobila 2

04.05.2017

Polovni automobili u 2017.

30.04.2017

Filmovi za ljubitelje automobila

29.04.2017

Barometar PLUS

27.04.2017

Renault Clio by Zoran Kastratović

26.04.2017

Audi RS3 LMS

12.04.2017

Električni automobili

07.04.2017

Porsche Panamera Sport Turismo Tekst sa video prilogom!

06.04.2017

53. Međunarodni sajam automobila i motocikala u Beogradu

01.04.2017

Auto delovi - istraživanje

31.03.2017

Range Rover Velar

29.03.2017

Beograd 2017

28.03.2017

Beograd 2017

25.03.2017

SUV histerija

22.03.2017

Beograd 2017

18.03.2017

Mercedes-Benz G650 Maybach Landaulet

17.03.2017

Izazov Dukat planine Tekst sa video prilogom!

15.03.2017

Najstrašnija reč automobilske industrije

26.02.2017

Tupolev Tu-4

22.02.2017

Ford F-Series slavi 70. rođendan

21.02.2017

Muscle Cars (treći deo)

16.02.2017

Amerika Bomber

15.02.2017

Muscle Cars (drugi deo)

09.02.2017

Muscle Cars (prvi deo)

03.02.2017

2018 Ford Mustang GT

01.02.2017

Zeleni pakao Tekst sa video prilogom!

28.01.2017

Kako će Donald Trump da promeni auto industriju u SAD

26.01.2017

Kia Stinger

25.01.2017

Caproni Ca.60

18.01.2017

Krađa automobila

13.01.2017

Howard Hughes Tekst sa video prilogom!

12.01.2017

ELVIS: Svi kraljevi automobili

08.01.2017

MiG-ova ulica

07.01.2017

10 najčitanijih testova na našem sajtu

31.12.2016

Prekookeanski brodovi

27.12.2016

Tržište polovnih automobila

24.12.2016

O.J. Simpson i Ford Bronco (1993) Tekst sa video prilogom!

22.12.2016

Tehnički pregledi

19.12.2016

Über Amerikanci – 2. deo

15.12.2016

Über Amerikanci – 1. deo

14.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 2. deo

07.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 1. deo

06.12.2016

Najveće oružje Prvog i Drugog svetskog rata

01.12.2016

Bankrotiranje General Motorsa - II deo

24.11.2016

Bankrotiranje General Motorsa - I deo

23.11.2016

Zimske gume

09.11.2016

Amelia Earhart

18.10.2016

Ram 1500 Rebel TRX Tekst sa video prilogom!

14.10.2016

Brend

11.10.2016

Najveće oružje Sovjetskog Saveza

08.10.2016

Domaće aktuelnosti

05.10.2016

Avro Canada VZ-9 Avrocar

04.10.2016

Genesis

01.10.2016

Čitaoci reporteri

20.09.2016

Leteća Krila

13.09.2016

Chevrolet Malibu

09.09.2016

Panzer VIII Maus

30.08.2016

Bartini Beriev VVA-14

23.08.2016

Fiat 126P na Kubi Tekst sa video prilogom!

19.08.2016

Kamper ili prikolica

30.07.2016

Događaji Tekst sa video prilogom!

06.07.2016

VW Golf GTI Clubsport S

04.07.2016

Ford KA+

02.07.2016

Audi S5

23.06.2016

BMW-ova vizija za naredni vek Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

24 časa Le Mana 2016 Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

Renault Clio 2017

15.06.2016

Kampovanje prikolicom

11.06.2016

Događaji

24.05.2016

Formula1

10.05.2016

Ayrton Senna (21.3.1960.-1.5.1994.) Tekst sa video prilogom!

30.04.2016

SEAT Ateca

26.03.2016

Audi Q2

18.03.2016

V8 Bandits Tekst sa video prilogom!

17.03.2016

Renault Scenic

09.03.2016

Pagani Huayra BC

25.02.2016

Blic test: Audi Q7 3.0 TDI quattro

23.02.2016

Autonomni automobili

20.02.2016

Najskuplji dizel u regionu

20.02.2016

BMW M2 Coupe Moto GP Safety Car Tekst sa video prilogom!

15.02.2016

Opel Mokka X

12.02.2016

Indija vs Srbija

09.02.2016

Kućni ljubimci Tekst sa video prilogom!

06.02.2016

Land Rover Defender Tekst sa video prilogom!

04.02.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

01.02.2016

Novi Porsche 718 Boxster i 718 Boxster S Tekst sa video prilogom!

30.01.2016

Opel GT Concept

28.01.2016

Ford Focus RS

27.01.2016

Mercedes-Benz E klasa 2017 Tekst sa video prilogom!

12.01.2016

NAIAS 2016

08.01.2016

Istorijat motociklizma Tekst sa video prilogom!

06.01.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

02.01.2016

Najbolje ocenjeni automobili na testovima Vrele Gume Media Sistema 2015.

31.12.2015

Tržište polovnjaka u 2015. godini

30.12.2015

Šampioni aukcija 2015.

26.12.2015

Lancia Ypsilon 2016

24.12.2015

Preporuka stručnjaka

19.12.2015

Trijumvirat: Tekst sa video prilogom!

18.12.2015

Ford Crown Victoria Tekst sa video prilogom!

14.12.2015

Novi Mercedes-Benz E-Klase

12.12.2015

Lotus Exige Sport 350

11.12.2015

Wankel motor - promašaji koji su obećavali Tekst sa video prilogom!

07.12.2015

Prokletstvo Džejmsa Dina Tekst sa video prilogom!

03.12.2015

Honda Civic

01.12.2015

Infiniti QX30

30.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 2 Tekst sa video prilogom!

28.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 1 Tekst sa video prilogom!

27.11.2015

Jeff Gordon

26.11.2015

Šampionat u apsolutnoj kategoriji

20.11.2015

Peugeot 204

13.11.2015

Kako osvojiti američko tržište? Tekst sa video prilogom!

10.11.2015

Rejmond Levi

07.11.2015

Dodge Viper ACR za 2016. godinu Tekst sa video prilogom!

06.11.2015

Metan (CNG)

04.11.2015

Off Road - JEEP Adventure Days/Zlatibor 2015. Tekst sa video prilogom!

30.10.2015

Bloodhound SSC

21.10.2015

Zatamnjivanje stakala

17.10.2015

Opel Astra TCR

16.10.2015

Lada Vesta

14.10.2015

Adria Coral Tekst sa video prilogom!

08.10.2015

VW - Hronika skandala Tekst sa video prilogom!

06.10.2015

O Nedodirljivima sa ilegalnim softverom

03.10.2015

Jaguar F-Pace Tekst sa video prilogom!

29.09.2015

Infiniti Q30

28.09.2015

Novi Renault Megane Tekst sa video prilogom!

26.09.2015

Suzuki Baleno Tekst sa video prilogom!

24.09.2015

Toyota Hilux

23.09.2015

Porsche Mission E Concept Tekst sa video prilogom!

18.09.2015

Formula 1

11.09.2015

Chantilly 2015 Arts & Elagance

09.09.2015

Barnea Collection

08.09.2015

Borgward Isabella

03.09.2015

Formula 1

02.09.2015

Registracija autotomobila

01.09.2015

Steyr 50

27.08.2015

ZENITH 24 sata Elegancije 2015 powered by CHIVAS

27.08.2015

Zaštita automobila od krađe

24.08.2015

Icona Vulcano Titanium Tekst sa video prilogom!

22.08.2015

BMW M4 GTS Tekst sa video prilogom!

21.08.2015

Polovni delovi

18.08.2015

Koenigsegg One:1 Tekst sa video prilogom!

12.08.2015

V12 simfonijom protiv građevinskih mašina Tekst sa video prilogom!

07.08.2015

Subaru

05.08.2015

Pojačana kontrola vezivanja Tekst sa video prilogom!

04.08.2015

Ferrari 488 Spider

03.08.2015

Smart DCT Turbo

01.08.2015

Intervju Zoran Drobnjak

31.07.2015

Statistika

27.07.2015

Ford GT Le Mans 2016 Tekst sa video prilogom!

20.07.2015

Mazda 2 vs Renault Clio

18.07.2015

Rekordi koji će najteže biti oboreni u Formuli 1

17.07.2015

Chevrolet Cruze

11.07.2015

Oldtajmer skupovi

09.07.2015

Renault Talisman

08.07.2015

Poređenje – Audi A4 vs BMW serije 3 vs Mercedes-Benz C klase vs Jaguar XE vs Alfa Romeo Giulia

02.07.2015

Mercedes-Benz A klasa

01.07.2015

Saveti

29.06.2015

Alfa Romeo Giulia

26.06.2015

Peugeot 308 GTi

25.06.2015

Salon aeronautike Paris - Bourget 2015

24.06.2015

Anketa - Euro 4 norma

23.06.2015

Mercedes-Benz GLC

20.06.2015

Mazda CX-3

19.06.2015

Šokantni rezultati naučnog istraživanja

17.06.2015

BMW serije 7

12.06.2015

Pretnje i ucene iz Forda u Srbiji

06.06.2015

BMW X1

05.06.2015

BMW S1000 XR

01.06.2015

Akcija

30.05.2015

Ducati Panigale R

28.05.2015

Fiat Ægea

27.05.2015

Toyota Hilux

23.05.2015

BMW Motorrad na stazama uspeha

19.05.2015

Alfa Romeo

15.05.2015

Novitec Rosso Ferrari California T

14.05.2015

Nautika

13.05.2015

Mercedes-Benz G klase

09.05.2015

Ducati Diavel Titanium

08.05.2015

Volo Auto Museum

06.05.2015

Formula1

02.05.2015

Tailfin

29.04.2015

Formula E

28.04.2015

Peugeot 308 R HYbrid

25.04.2015

Volkswagen C Coupe GTE Concept

24.04.2015

Volkswagen Transporter T6

23.04.2015

Mercedes-Benz Concept GLC Coupe

22.04.2015

Audi Prologue Allroad koncept

18.04.2015

Lamborghini Huracan LP 640-4 Superleggera

16.04.2015

Citroen Aircross Tekst sa video prilogom!

09.04.2015

C.A.M.E.R Mostra Scambia

08.04.2015

Citroen Cactus 1.2 VTi/82 Shine

07.04.2015

Traktori na putu

04.04.2015

Jaguar XF

03.04.2015

Opel Corsa TNG

02.04.2015

McLaren 570S Coupe

01.04.2015

Opel Corsa Turbo

28.03.2015

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE63

27.03.2015

Dosije Clarkson

19.03.2015

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

14.03.2015

Ženeva 2015 - Koncepti

12.03.2015

Audi TT Cup Tekst sa video prilogom!

11.03.2015

Ženeva 2015 - Tuning

10.03.2015

Opel Corsa OPC Tekst sa video prilogom!

07.03.2015

Automobili koji su obeležili sajam u Ženevi

06.03.2015

Audi R8

28.02.2015

Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe

24.02.2015

Muzej Tehnike u Beču

21.02.2015

Škoda Superb

19.02.2015

Rinspeed BMW i3 Budii Concept Tekst sa video prilogom!

18.02.2015

Nissan Titan

17.02.2015

Ford Focus RS

09.02.2015

Preliminarni testovi u Herezu, u Španiji

07.02.2015

Zvezde Rétromobile 2015.

06.02.2015

Renault Kadjar

04.02.2015

Hyundai i10 1,2 GLS Premium Tekst sa video prilogom!

28.01.2015

Top 10 kolekcionara među poznatim ličnostima

26.01.2015

Ford GT

21.01.2015

Volkswagen Cross Coupe GTE Concept

20.01.2015

Alfa Romeo 4C Spider

19.01.2015

Ford F150 Raptor

14.01.2015

Dolar i akcize zaustavili pad cena goriva

14.01.2015

Buick Cascada

13.01.2015

Seat Leon ST Cupra

10.01.2015

Želje za 2015.

31.12.2014

Tržište polovnih automobila

25.12.2014

Škoda Superb

23.12.2014

Citroen DS3 i DS4

22.12.2014

Kako je BMW postao „BMW“

18.12.2014

Audi Q7

16.12.2014

Kako nastaju Opel sportski automobili

15.12.2014

Mercedes GLE Coupe

13.12.2014

Volvo XC90 T8

11.12.2014

Saveti stručnjaka

10.12.2014

Fiat 695 Abarth Biposto

09.12.2014

Povratak auto industrije u Bugarsku preko Kine

06.12.2014

Opel KARL

04.12.2014

Ford Mondeo

02.12.2014

Tehnologija

27.11.2014

Mitsubishi XR-PHEV koncept

26.11.2014

Opel Adam S

20.11.2014

Kia slavi jubilej

20.11.2014

Inovacije iz Volkswagena

15.11.2014

Fiat 500x

14.11.2014

Novi modeli na Euro NCAP testu... Tekst sa video prilogom!

12.11.2014

Sajam motocikala EICMA Milano

11.11.2014

BMW XDrive Experience

07.11.2014

Benzin vs Dizel

04.11.2014

Sajmovi: Auto e Moto d’Epoca Tekst sa video prilogom!

03.11.2014

Zimski pneumatici

01.11.2014

BMW X5M & X6M Tekst sa video prilogom!

31.10.2014

U susret VN SAD

30.10.2014

Plavi koridor!

28.10.2014

Nissan GT-R Nismo

25.10.2014

Mercedes GLA 45 AMG u Brabusovoj izvedbi

23.10.2014

Mondial de l’Automobile 2014

20.10.2014

Transferi u F1 su pred nama

18.10.2014

2015 Renault Espace

16.10.2014

F1 Déjà vu Tekst sa video prilogom!

14.10.2014

Tariranje 2014. Jeep Cherokee

14.10.2014

Fiat Abarth 695 SS Tekst sa video prilogom!

13.10.2014

Staza u Sočiju Tekst sa video prilogom!

11.10.2014

Suzuki Vitara

09.10.2014

Fića skup

08.10.2014

Kiša na VN Japana

07.10.2014

INTERMOT 2014.

06.10.2014

Honda Civic Type R

01.10.2014

Formula1

29.09.2014

Kupovina automobila

27.09.2014

Tehnologija

26.09.2014

Nova Opel Corsa

22.09.2014

Mercedes B klase

20.09.2014

Ferrari

17.09.2014

Najnebezbedniji automobili u istoriji

15.09.2014

Mercedes-Benz AMG GT Tekst sa video prilogom!

13.09.2014

Aktuelna dešavanja u „najbržem cirkusu na svetu“

10.09.2014

Chrysler otkrio unapređenja za 2015.

09.09.2014

Automobilske marke koje muškarci najviše vole

06.09.2014

Land Rover Discovery Sport 2015 Tekst sa video prilogom!

05.09.2014

Pred VN Italije Tekst sa video prilogom!

04.09.2014

Volvo XC90 Tekst sa video prilogom!

02.09.2014

Mali Renault, dugogodišnji igrač u promenama u društvu

01.09.2014

Kriza u Rusiji

30.08.2014

Dodge Charger Tekst sa video prilogom!

20.08.2014

Zvezde malih ekrana?

19.08.2014

Šta je vozio Gagarin

14.08.2014

Šef Fiat/Chryslera želi deo finansijskog „kolača“ koji pripada snabdevačima originalnih delova

12.08.2014

3 strane Kopa

08.08.2014

Mercedes-Benz S 600 Guard

07.08.2014

Testiranje bezbednosti vozila Tekst sa video prilogom!

01.08.2014

Šta i kako kada vam se slomi staklo na automobilu

31.07.2014

Porsche Cayenne

26.07.2014

PR: Rally Baja Aragon 2014

24.07.2014

Lexus NX 2015

22.07.2014

Novi smart fortwo & forfour Tekst sa video prilogom!

19.07.2014

II. NAVIGATIONRALLY 2014.

18.07.2014

Opel Corsa

18.07.2014

Renault Megane RS 275 Trophy

14.07.2014

Groblje automobila

11.07.2014

Lexus IS

05.07.2014

Pred VN Velike Britanije Tekst sa video prilogom!

03.07.2014

Staze koje su odnele najviše života u istoriji

02.07.2014

Rolls-Royce Ghost V-Specification

01.07.2014

Goodyearovih deset najvažnijih saveta za vožnju kad putujete na odmor

28.06.2014

Mercedes Benz 300 SDL -1986 Tekst sa video prilogom!

26.06.2014

VN Austrije

23.06.2014

Cigarette Racing 50 Vision GT Concept

19.06.2014

24 časa Le Mana

16.06.2014

Tesla Motors oslobodio svoje patente

15.06.2014

Interstellar

14.06.2014

Popravka auto stakala

13.06.2014

Novi BMW Serije 4 Gran Coupe

11.06.2014

Ford B-Max 1.0 Trend EcoBoost vs Fiat 500L 1.4 Nacionale vs Opel Meriva 1.4 Active XER

07.06.2014

Volkswagen Scirocco

06.06.2014

FIĆA SKUP 2014. – MINHEN

04.06.2014

Brzinomeri

30.05.2014

Srebrne strele

29.05.2014

Mercedes C klasa karavan („Estate“)

26.05.2014

Transferi za 2015. o kojima se „šuška“

24.05.2014

Rezvani Beast

23.05.2014

Bavarci nezadrživi

19.05.2014

BRABUS 850 6.0 Biturbo

15.05.2014

Mini Paceman GoalCooper

13.05.2014

U sećanje na Ajrtona Senu Tekst sa video prilogom!

12.05.2014

VN Španije 2014

10.05.2014

Najčudniji avioni u istoriji

07.05.2014

Uredba Vlade

05.05.2014

Vozni park komunističkih državnika

02.05.2014

BMW Vision Future Luxury

30.04.2014

9. Jeep i prijatelji Vrele Gume Off Road

25.04.2014

Peking 2014

24.04.2014

VN Kine

17.04.2014

Ferrari LaFerrari XX

16.04.2014

Red Bull Air Race World Championship

15.04.2014

Ford Focus Sedan

10.04.2014

BMW serije 4 Gran Coupe

04.04.2014

F1 Top Ten

02.04.2014

Obrum PL-01 Tekst sa video prilogom!

01.04.2014

Novitec Torado Lamborghini Aventador NL2

29.03.2014

Neobična pravila u saobraćaju

28.03.2014

Mazda motori

25.03.2014

Budućnost saobraćaja

25.03.2014

Ilegalni taksista

23.03.2014

Limuzina američkog predsednika

22.03.2014

Mini

12.03.2014

MTM

08.03.2014

Registar MUP Srbije

01.03.2014

Novoregistrovana vozila u 2013.

27.02.2014

Mazda3 Sedan 2.0i 120 KS Challenge

26.02.2014

SAAB 9000 Aero Tekst sa video prilogom!

22.02.2014

Pontonski čamac PrinceCraft Vogue 25SE Tekst sa video prilogom!

15.02.2014

1989 Porsche Panamericana Concept

13.02.2014

Limuzina za rastanak

13.02.2014

Bolidi 2014

07.02.2014

Osvrt na sajam automobila u Beču

03.02.2014

Opel 4x4

03.02.2014

Mercedes S600

25.01.2014

Audi Museum Mobile - drugi deo

22.01.2014

Ford Shelby GT350CR

20.01.2014

Prodaja automobila u regionu za 2013. English version

18.01.2014

Kacige Sebastiana Fetela

17.01.2014

Audi Museum Mobile - prvi deo

15.01.2014

Digitalizacija automobila

13.01.2014

Vrele Gume ispred Top Geara

11.01.2014

Honda S660 Concept

05.01.2014

Restauracija: Opel Kadett C GT/E 1900 Tekst sa video prilogom!

03.01.2014

Caterham Seven 160

02.01.2014

Sa letnjim pneumaticima nema odštete!?

30.12.2013

Audi planira da svrgne BMW

28.12.2013

Saab 9-3 Viggen

24.12.2013

Nissan BladeGlider Concept

16.12.2013

Cadillac Escalade

13.12.2013

Jaguar C-X17 Concept

11.12.2013

Nissan Nismo GT-R

10.12.2013

Limitirane serije nelimitiranih cena

07.12.2013

Ferrari Racing One 458 Competition

05.12.2013

Ford Mustang

05.12.2013

1931 Bugatti Royale Kellner Coupe

04.12.2013

Renault Initiale Paris Concept

03.12.2013

Muzeju tehnike u Beču

02.12.2013

BMW Concept Active Tourer Outdoor

30.11.2013

Bosch

26.11.2013

Valentino Rossi na Monza Rally Show

26.11.2013

1982 Zastava 750 SL Tekst sa video prilogom!

23.11.2013

Pravilnik o zimskim gumama ipak jasan vozačima

22.11.2013

Saab

18.11.2013

Red Bull, gazirano piće koje pokreće najbrže bolide na svetu

16.11.2013

Električni automobil, budućnost ili zabluda auto industrije?

15.11.2013

Peter Schreyer Tekst sa video prilogom!

14.11.2013

Monster Energy Gymkhana GRiD Tekst sa video prilogom!

11.11.2013

RUSH

09.11.2013

Oldtimer - Show, Budapest

06.11.2013

PSA koncern

02.11.2013

Elon Musk

26.10.2013

PGO Cevennes

23.10.2013

Kinesko tržište

19.10.2013

Toyota i-Road u proizvodnji 2014.

13.10.2013

Prodaja automobila u Srbiji u odnosu na prethodnu godinu

11.10.2013

Fiat Amerika

08.10.2013

Velodrom Budimpešta

03.10.2013

Ferrari SP12 EC

26.09.2013

Hrčak za volanom kamiona Tekst sa video prilogom!

25.09.2013

YU AMK Veteran

23.09.2013

Promalja li se sunce iza crnih oblaka auto tržišta?

12.09.2013

10 najisplativijih

08.09.2013

Opel

05.09.2013

Yugo 45 Tekst sa video prilogom!

01.09.2013

Tesla Model S

29.08.2013

Intervju sa CORRADO LOPRESTOM

27.08.2013

Jeep Cherokee

26.08.2013

Bentley Flying Spur

14.08.2013

Trendovi boja automobila

11.08.2013

Mobilni telefoni u vožnji

02.08.2013

Rolls-Royce Wraith

31.07.2013

SAAB

18.07.2013

Spyker B6 Venator Concept

09.07.2013

FIAT 500L Living i 500L Trekking

07.07.2013

Infiniti Q50

26.06.2013

BMW Lusso Gran Coupe

23.06.2013

Oldtimer Klub Beograd

20.05.2013

Bad Homburg

15.05.2013

Boschert B300

29.04.2013

Baterije budućnosti?

19.04.2013

Muzej saobraćaja u Bratislavi

04.04.2013

Sretenjski Off Road karavan 2013

28.03.2013

SOMFY

21.03.2013

Statistika prodaje

17.03.2013

Ford EcoSport

12.03.2013

MQB platforma

08.03.2013

Toyota Auris Touring Sports

22.02.2013

Istorija Toyote Corolle

12.02.2013

Consumer Reports Tekst sa video prilogom!

08.02.2013

2012 Dartz PROMBRON Aladeen Edition

05.02.2013

Ford Transit/Tourneo Custom

29.01.2013

BMW Concept Serije 4

08.01.2013

Peugeot 2008 Concept

06.01.2013

Fiat Linea Tekst sa video prilogom!

04.01.2013

Honda CR-V

03.01.2013

Lamborghini Urus

31.12.2012

RRRolipop muzej - Eggenburg, Austrija

24.12.2012

HOFMANN - AUTOSERVISNA OPREMA

17.12.2012

Završetak oldtajmer sezone u Nemačkoj

10.12.2012

Deset stvari koje morate znati o gumama

08.12.2012

2013 Toyota RAV4

30.11.2012

Oldtajmer muzej – Bavarska

27.11.2012

Hydra Schmidt Coupé

14.11.2012

Hiperprodukcija

11.11.2012

75 godina Toyote

04.11.2012

Peugeot 4008/Citroen C4 AirCross

03.11.2012

1976 Chrysler New Yorker Brougham

30.10.2012

Blue Corridor 2012 Rally

27.10.2012

Opel Mokka

25.10.2012

Oldtajmer skup Beograd

19.10.2012

Nova Opel Cascada

18.10.2012

Opel Olympia

05.09.2012

Mercedes-Benz 170 SCB

27.08.2012

Volvo kaskaderska akrobacija

24.08.2012

10. skup moto kluba „CLASSIC WHEELS“ u Futogu

17.08.2012

Seat Leon

27.07.2012

Renault Clio IV

11.07.2012

Tržište polovnih automobila

07.07.2012

Opel rođendanska žurka na Hungaroringu

02.06.2012

Oldtimer Expo - Budimpešta 2012

02.05.2012

Oldtimer Expo 2012

27.04.2012

Udruženje istoričara automobilizma

26.04.2012

Downsizing

14.03.2012

Goodyear

05.01.2012

Muzej oldtimera

29.12.2011

Most kod Beške

05.11.2011

Porsche 959 Tekst sa video prilogom!

04.11.2011

Albert Biermann, šef odseka za razvoj BMW-a

21.10.2011

Audi A6 Avant / BMW 5 Touring / Mercedes E220 Estate

14.10.2011

BMW M3 E36

10.10.2011

VW i ekologija English version Tekst sa video prilogom!

21.09.2011

Salon automobila u Frankfurtu

13.09.2011

Rezerve nafte veće nego što se misli Tekst sa video prilogom!

21.07.2011

Devetostepeni menjač

10.06.2011

BMW serije 8

03.06.2011

Alternativna goriva

21.05.2011

Audi A6 2.0 TDI vs BMW 520d vs Mercedes E220 CDI

05.05.2011

BMW Innovation Days 2011 Tekst sa video prilogom!

23.04.2011

5 neverovatnih inovacija Mercedes-Benza

20.04.2011

Najjeftiniji automobili na svetu

12.04.2011

Najskuplji svetski automobili Tekst sa video prilogom!

04.04.2011

Film Tekst sa video prilogom!

31.03.2011

Audi A6 vs Mercedes E klase vs BMW serije 5 English version Tekst sa video prilogom!

18.02.2011

McLaren MP4-12C Tekst sa video prilogom!

17.02.2011

Tehnologija

03.02.2011

Novi momenti u slučaju 'registarskih tablica'

03.02.2011

Ford Focus vs VW Golf vs Opel Astra

19.01.2011

Intervju - Karl Lagerfeld English version

04.01.2011

INTERVIEW - Vladimir Rebić, zamenik Načelnika Uprave saobraćajne policije

21.12.2010

Prodaja

16.12.2010

MICHELIN Alpin 4 Tekst sa video prilogom!

15.12.2010

Koliko verujete automobilskim novinarima? English version

30.11.2010

Saobraćajna dokumenta

16.11.2010

Zimska oprema

04.11.2010

Zatamnjivanje stakala

25.10.2010

Mercedes-Benz 500 E Tekst sa video prilogom!

18.10.2010

Salon automobila, Pariz 2010 - Komentar English version

10.10.2010

Prominent woman entrepreneurs

24.09.2010

Automechanika 2010

20.09.2010

Ekskluzivno Tekst sa video prilogom!

17.07.2010

Mercedes SLS E Cell Tekst sa video prilogom!

08.07.2010

Alfa Romeo – prvih 100 godina

05.07.2010

Ekskluzivno

24.06.2010

Zanimljivost Tekst sa video prilogom!

18.06.2010

Jeep Club Srbija Tekst sa video prilogom!

15.06.2010

Most na Beški

08.06.2010

Poređenje

07.06.2010

Akcija

26.04.2010

Hibridna vozila

07.04.2010

Humanost

07.04.2010

G-Couture, samo za odabrane

06.03.2010

F1 - 2010

15.02.2010

Lorinser

13.02.2010

„Gazela“ naša nasušna

02.02.2010

BMW C1-E Tekst sa video prilogom!

26.01.2010

F1 na vodi

05.01.2010

Carine

15.12.2009

Audi A8

04.12.2009

Lizing

02.12.2009

Nauka u službi frizure

20.11.2009

Aston Martin Rapide

21.10.2009

BMW Z4 by AC Schnitzer

26.09.2009

Nautika

08.09.2009

Porsche Panamera S (4S)

02.09.2009

Prva vožnja Mazdaspeed 3

25.08.2009

Polovni automobili

10.07.2009

Zakon o bezbednosti u saobraćaju

05.06.2009

Aerodinamika

22.05.2009

WorldFirst Racing

15.05.2009

GT2 i GT-R

30.04.2009

serpico
13.9.2016 05:51
3
8

schwabo je schwabo!

BB
13.9.2016 10:08
10
1

Ima još dijelova na otpadu u spačvanskim šumama

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: