Aktuelno

Fiat

Srbija Fiat spasava

Ni najstariji automobilski novinari ne pamte da je ikada promocija jednog modela automobila bila toliko direktno vezana sa sudbinom proizvođača


Taj sudbonosni model za Fiat je malena Panda. U trenucima kada su nam novu Pandu prikazali u fabrici Giambattista Vico fabrici u Pomiljano d’Arku, lično šef Fiata, Serđo Markione (Sergio Marchionne) je nenametljivo pustio u javnost investicionu najavu vrednu 20 milijardi evra, koja se odnosi na oživljavanje proizvodnje u matičnoj zemlji.

Razloga za ovakav preokret u Fiatu ima na pretek, ali su svi vezani za kritike da se previše ulaže u inostrane pogone i da takva strategija ne odgovara Italiji kao državi.

Stvaranje desetine hiljada nezaposlenih bi mogao biti samo jedan rezultat te strategije. Dalja lančana reakcija na rovitu italijansku vladu je potpuno predvidiva.

Osim toga, prognozirano usporavanje ekonomskih tokova u Evropi sledeće godine, ne ide na ruku Fiatu i njegovim planovima. Markione priznaje ovu činjenicu i upozorava:

„Moramo biti krajnje oprezni. Pažljivo osmatramo tržište i situaciju u našim „starim“ fabrikama ( Mirafjori, Kasino i Melfi) pre uzimanja investicionog zaleta. Da bi smanjili rizik, nadgledaćemo šta se dešava sa domaćim i svetskim tržištem narednih pola godine i tada doneti odluku“

Oprez je sasvim opravdan, pošto su planovi iz ove godine predvideli da se udvostruče proizvodni kapaciteti Fiata do 2014.

Zahvaljujući dužničkoj krizi i burnom odnosu sa sindikatima, Fiat je u međuvremenu ipak krenuo sa modernizovanjem fabrika, koje su tržišno atraktivne. Analitičari šuškaju da se Fiat nalazi u nezgodnoj poziciji. Ili treba da rizikuju ogromna ulaganja ili da se pomire sa činjenicom da bi svako dalje odlaganje moglo da kompromituje već sada slabu poziciju u odnosu na Volkswagen AG i druge rivale u Evropi, gde Fiat mora da u potpunosti osveži svoju staromodnu gamu.

A crni oblaci dolaze sa svih strana sveta u EU! Sledeća godina ne izgleda ni malo obećavajuće. Serđo Markione je predvideo u najboljem slučaju „status quo“ na evropskom tržištu.

„Ukoliko doživimo strukturalni pad na finansijskom tržištu, ili pad evra, onda sva današnja predviđanja možemo baciti“

Uteha za Fiat je brak sa Chryslerom! Chrysler Group LLC, je postigao značajni prodajni napredak u Americi. U trećem kvartalu, Chrysler je doneo čak dve trećine ukupnog profita grupe.

U Evropi je Fiat neprofitabilan, a to bi moglo da traje čak do 2014. U prvih 10 meseci 2011. Fiat je kao grupa zabeležio pad od 11 odsto u prodaji vozila, što je najveći „minus“ među najvećim automobilskim proizvođačima u regionu.

Tržišni udeo Fiata na starom kontinentu u ovoj godini se smanjio na 7,3 odsto. U trećem kvartalu, Chrysler je doneo čak dve trećine ukupnog profita grupe.

Kako sada stvari stoje, osim Amerike, Fiat planira da „izvadi fleke“ i preko nove fabrike u Kragujevcu.

Najavljena je kao najmodernija od svih Fiatovih fabrika. Užurbano se radi na novom modelu , koji uz Pandu treba da bude okosnica tržišnog nastupa ovog proizvođača u 2013. i 2014. godini, i da osveži već prilično „ubuđalu“ ponudu modela. Nastupanjem ekonomske krize 2008. godine, kompanija je srezala troškove i usporila ritam razvojnog programa, smatrajući da je besmisleno lansirati nove modele kada je tržište „mrtvo“. Posledica takvog stava Fiat oseća danas! Svi rivali koji su nastavili da lansiraju svoje modele su odmakli daleko.

Ovo priznaje i Markione: „Modeli izgledaju premoreno na tržištu ukoliko se ne održava portfolio živim“

Mnogi strani analitičari sa kojima smo kontaktirali tvrde da je Fiat u Srbiji napravio izvanredan posao i da će ovaj poslovni potez izvući Fiat iz krize. Kroz relativno skromnu investiciju u partnerstvu sa državom Srbijom, došao je u posed pravog dragulja. Moderna fabrika u koju nije uloženo više od 300 miliona evra*, dobra infrastruktura i najniži troškovi proizvodnje u Evropi, je spremna da napravi ekstra profit.

Ni Srbija neće ostati kratkih rukava. Procena je da će u prvih nekoliko godina Fiat u Kragujevcu proizvoditi najmanje 150.000 vozila godišnje. To je ozbiljan direktni zamajac za šumadijsku regiju ali indirektno i za celokupnu industriju Srbije.

Kako sada stoje stvari, ovaj „srpsko-italijanski brak iz interesa“ ima sve šanse da bude itekako koristan za obe strane, pod uslovom da EU tržište ne kolabira, pošto je Fiat već izgubio sve pozicije u Kini i Indiji, i na njih bar za sada ne računa.

Što bi rekli Šumadinci „ I vuk sit i ovce na broju“, samo da nam se sreća osmehne!

* procena stranih analitičara

Tekst Miodrag Piroški
Fotografije Fiat
3235
Postavljeno: 30.01.2012

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

drdule
03.2.2012 12:18
11
3

Pa lako je Fiatu. Dobio na poklon fabriku i jos mu platili za zaposlenje radnika.
Ako Bog da bar da nesto i proizvedu za izvoz, ukoliko Fiat ne bankrotira do kraja godine!
Nesto mi tu smrdi!

Laslo
06.2.2012 19:16
5
0

Ko zna da li Fiat uopste ima obavezu da proizvede i izveze odredjen broj vozila.Ako bude islo OK ako ne bas ih briga ionako nisu nista ulozili.

Bubalo
10.2.2012 11:14
4
0

Fiat ce verovatno na kraju pobeci iz Srbije po receptu US Steel. Dodatno im je lakse posto nisu nista investirali

Dusan
11.2.2012 10:15
6
0

Ukoliko plasman L500 prodje u Americi onda je Kragujevac "na konju".
Ako pukne prica, platili smo svi ceh...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: