Zelene strane

Smart E

Mali zeleni

Emisija izduvnih gasova 0, održavanje 0 i "žica i utičnica" umesto "creva i pištolja"... Zvuči kao da je čistija budućnost već počela...


Priča se da je od samog starta projekta Smart, sredinom devedesetih godina prošlog veka, jedna od opcija bio i elektro-pogon. Možda jeste, a možda i nije, ali u svakoj varijanti, Smart E polako, ali čini se uporno, počeo je da se pojavljuje svetskim ulicama, i to u svojoj drugoj generaciji. Počeo je u nekim od velegrada Evrope, a od jeseni, neće baš preplaviti, ali će ući i u svakodnevnu upotrebu u Sjedinjenim Američkim Državama. Trenutna proizvodnja iznosi 1500 komada i polako, ali sigurno, raste.

Smart E koncept zvuči gotovo idealno. Super-mali automobil koji može da se parkira tamo gde drugi ne mogu, iza sebe ne ostavlja nikakav "trag", a na kraju dana, umesto na benzinsku pumpu, utakne se u "kućnu utičnicu" i spreman je za novi dan. Dobro, nije baš tako jednostavno...


Tamo gde je kod standardnog Smarta motor (a to je pozadi, ispod prtljažnika), smestio se elektromotor i prilično kompleksan ispravljač/punjač/kontrolna jedinica koja se prilagođava bilo kom naponu punjenja. Baterije, litijum-jonske koje je razvio Tesla Motors Inc, smeštene su u pod vozila, tako da Smart nije ništa izgubio od svog prostora. Pogonski paket doneo je samo 100 kg dodatne mase, s obzirom da je menjač nepotreban, a da se vožnja unazad postiže izmenom polariteta u motoru i promenom smera njegovog okretanja.

Nije baš tako jednostavno
Do sada sve zvuči "prosto kao pasulj", ali je daleko od toga. Poznato je da baterije imaju problema sa niskom temperaturom kada gube kapacitet, kao i sa grejanjem pri velikim opterećenjima, međutim, kontrolna jedinica pažljivo prati rad sistema i snagu motora prilagođava sposobnostima baterija.

Kada smo kod snage, motor nominalno ima 30 kW od kojih stalno koristi 20, dok se maksimalna snaga koristi samo u kickdown funkciji. Kapacitet baterija od 16,5 kWh dovoljan je za oko 135 km, odnosno, 5 časova vožnje, prosečnom brzinom od 25 do 30 km/h. Prevedeno u praktičnu upotrebu, Smart E bi trebalo puniti 2-3 puta nedeljno, približno 14 časova od potpuno praznih do potpuno punih baterija.

Ulicama Brooklina
Iako Smart deluje prilično neozbiljno među povelikim automobilima tipičnim za američke ulice, u stvarnosti se sasvim dobro snalazi. Njegov elektromotor ima sasvim ozbiljnih 160 Nm koje isporučuje u kompletnom rasponu obrtaja. Šta više, sasvim je temperamentan, za ubrzanje do 60 km/h treba mu samo 6,5 sekundi, što znači da na semaforu možete mnogima pokazati „dugi nos“. Minijaturnih dimenzija, okretan i temperamentan, Smart E zaista može delovati kao ekološki savršen urbani transporter bliske budućnosti.

Na komforu se, u odnosu na benzinsku verziju, samo dobija. Rad motora je mirniji, nivo buke niži, a odsustvo benzina ne znači i odsustvo komfora klima-uređaja ili muzike. Naprotiv, u saradnji sa Appleom, Smart i iPhone funkcionišu po unapređenom i integrisanom modelu. Jednostavno ubacivanje telefona u držač povezuje ga sa muzičkim uređajem, pomaže pri navigaciji, itd.

Idealno rešenje?
Navikli smo da idalna rešenja ne postoje i da se u svakom od njih nalazi dosta kompromisa. Čista struja kao pogon budućnosti? Da, mnogi je tako tretiraju, ali se razlikuju pristupi u proizvodnji dovoljne količine struje i njenoj ceni. Gruba matematika (pošto je preciznu za sada teško izvesti) kaže sledeće: tri punjenja nedeljno odnosno 12-15 mesečno, potrošiće oko 280-300 kWh.

S obzirom da se uz redovnu kućnu potrošnju od oko 350 kWh prelazi u "plavu tarifu", to znači i skuplju struju. U zavisnosti od tipa brojila (jednotarifno ili dvotarifno), po našim cenama, ova punjenja će koštati negde oko 2500 dinara. Za taj iznos se prelazi (ako se računa sa maksimalnom autonomijom) oko 2000 km. Svakako jeftinije od benzina, a opet, grube računice kažu da se na struju vozi za oko 50% jeftinije od benzina, s obzirom da održavanje motora elektro-automobila praktično ne postoji. U celu matematiku tek treba ubaciti cenu vozila koja još uvek nije saopštena za tržište Srbije.

Drugim rečima, iluziju da se može voziti jeftino možemo potpuno da zaboravimo. Jedini nepobitan pozitivan deo elektro-pogona jeste tišina i potpuno odsustvo zagađenja okoline.

A Smart E? Mora se priznati da je, ako ništa drugo, odličan pokazatelj da čista energija i može, i mora biti pogon budućnosti, a i da čak i u ovako ranoj fazi, može biti potpuno upotrebljiv, gradski automobil...

iz New Yorka, Aleksandar Uglješić
foto: A. Uglješić, Smart
aleksandar.ugljesic@vrelegume.rs
3128
Postavljeno: 17.08.2010

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

nikola
17.8.2010 14:17
0
24

mislim da smart e nije tako los ali ima puno boljih auta!!!vw je zakon!

marko boss
19.8.2010 17:35
5
9

Mene samo interesuje koliko ovo cudo automobilizma kosta :D a kad to utvrdimo onda da mucnemo glavom i razmislimo de se tu nalazi ekonomija i ekonomicna voznja, moje misljenje je da je buducnost za ovakve aute jos daleka i imati ovakvo jedno vozilo je stvar prestiza neka kompanija bolje da kupi bicikle za svoje radnike da idu do posla nego ovakvo jedno vozilo zasigurno je ekonomicnije biciklom...

Bojan
19.8.2010 20:24
4
10

I standardni Smart je preskup. Nema tu mnogo racunice, a i radijus kretanja mu je premali za neku ozbiljniju voznju, a kao auto za grad mnogo kosta. Za masovu upotrebu morao bi kostati kao jedan ozbiljniji skuter, jer on i nije mnogo vise od toga. Jos uvek nema elektro automobila za siroku primenu. Jedan od najrealnijih je Opel Ampera (Chevrolet Volt) ipak kao hibrid, a ako se izuzme cena, Tesla Model S je najvredniji paznje i zbog performansi, i zbog dometa od 300 milja. Da ce uci u serisku proizvodnju 2012., nema nikakve sumnje. Zajednicke mane, do sad ne prevazidjene, su izuzetno dugo punjenje i velika masa baterije. Buducnost ovakvih vozila nije u rukama auto industrije, vec proizvodjaca baterija.

Alex
20.8.2010 10:52
3
7

Bojan je potpuno u pravu. Smart E se u Americi nudi pod mesečnim lizingom od 499 dolara na (mislim) 4 godine. Definitvno, struja kao pogonska energija je savršena zbog nulte emisije, ali još uvek uz ogromne prepreke koje će verovatno i prouzrokovati da nikada neeće ni postati primarno ili alternativno gorivo. Efikasne baterije su samo jedan od velikih problema, a mnogo kompleksniji je sama proizvodnja struje. Ono što se, doduše kroz šapat, može čuti od visoko poziciniranih inženjera je da hidrogen vide kao realnije gorivo budućnosti. E sad, tu ne treba zaboraviti ni faktor duboke umešanosti politike i naftaškog lobija.

Bojan
20.8.2010 16:12
8
1

Energija se ne dobija ni iz cega. Ako bi se ovim svetom vozila kretala elektricnoim pogonom, potreba za strujom bi bila toliko velika da bi se, usled njene proizvodje za dopunu baterija, emisija CO2 povecavala jednakom brzinom kao i do sad. Cista je obmana da el. vozila imaju nultu emisiju CO2. Niko ne spominje indirektno zagadjenje. Hidrogen je najracionalnije resenje, slazem se sa Alexom u potpunosti. Ove elektricne igracke mi vise lice na pocetak jednog dobrog biznisa, nego na ekolosku eru automobilizma.

maki
22.8.2010 22:35
2
6

da li neko od nas ima ili je imao isti mobilni telefon duze od dve godine. jeste, svi. i punite ga redovno, jel da? jeste. pa kako vam radi baterija posle dve godine. e pa ista ta tahnologija je i u kolima na stuju. samo sto vam nece baterija potrajati 2 umesto tri dana nego 80 umesto 120 km posle dve godine. a kosta jedno 5-6000 dolara. kada na taj nacin razmislite o elektricnim kolima, izvesce zakljucak svako za sebe da li se isplati ili ne. telefone na benzin ne mozemo da imamo jer je bez veze, bas kao i kola na struju, sa tehnologijom koja je dostupna.

Marko
24.8.2010 16:42
2
6

@Bojan jeste, energija se ne dobija ni iz čega, ali iskorišćenje energije u motoru sa unutrašnjim sagorijevanjem je oko 6% (koristi se samo kinetička energija gasa, ne i toplotna, zatim motor je komplikovan u odnosu na električni i ima trenja na svakom mjestu), a u elektromotoru je oko 85%. To samo po sebi govori da su kola na struju sveukupno mnogo ekološkija. Ako tome dodamo sve veći broj ekoloških izvora energije (vjetrenjače, hidroelektrane, itd), kola na struju, s tog stanovišta, imaju smisla. E sad, problemi s baterijama (neekološki materijali od kojih se prave, trajanje isl) ostaju...

Bojan
27.8.2010 19:49
5
0

Efikasnost elektro motora je nesporna, ali termo elektrane nisu ni priblizno efikasne i ciste euro 6 motoru. Ekoloski izvori zauzimaju minimalni procenat u proizvodnji el. energije. Jako su skupa takva postrojenja i imaju mali ucinak. Ekolosko gorivo je realnije resenje od solarnih baterija i vetrenjaca.

hamdo
07.9.2010 19:52
12
4

jeste da ne zagadjuje zivotnu sredinu ali po meni je samo gradski automobil

BERIK
19.9.2010 20:33
0
5

Ako prosečan vozač pređe 15000 km godišnje, onda će za 2 godine preći 30000 km. pretpostavka je da će baterije izdržati 2 godine i ako staju 6000 dolara onda je to po kilometru 0,2 dolara ili 16 dinara na 100 kilometara to je 1600 din a to je oko 13 l/ 100km benzina. Kako vožnja na struju može biti jeftina?

Marko
12.10.2010 23:05
0
2

Ako uzmemo u obzir da je sigurno 20% ako ne i više ove bicikle napravljeno od plastike i gume, a upravo se ti materijali dobijaju od nafte ( za jednu gumu automobilsku se u proseku potroši 26 litra nafte ) još dugo ćemo mi zavisiti od te sirovine. Plus se u proizvodnji ostalih delova sigurno još na neki način koristi nafta. Nema budućnosti u električnim biciklicama i ostalim igračkama, to je samo klasična obmana ljudi. I ta el. energija se mora na neki način dobiti, uglavnom putem uglja ili zemnog gasa koji su takođe tzv. fosilna goriva, a njih je sve manje a ratova sve više. Ljudi mislite o tome.

Bojan
15.10.2010 19:05
0
1

Dosao sam do jednog interesantnog podatka. Naveci zagadjivaci atmosvere ugljendioksidom su termoelektrane i fabrike 56%, slede privatna domacinstva 24% i saobracaj 20%. Cemu onda tolika hajka "zelenih" na automobile? Neka se ugradjuju katalizatori na fabrike i traze alternativni izvori el. energije za siroku potrosnju. Automobili imaju drugi problem. Sve su skuplji za kupovinu, odrzavanje i servisiranje, a narucito za voznju. Isto tako problem je sve veci broj vozila, a u isto vreme i sve vece njihove dimenzije iz generacije u generaciju.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: