Zelene strane

MINI E

220 u voltima...

Ili drugim rečima, kako se za eru električnih automobila pripremaju Bavarci...


U kompaniji BMW, pre nekoliko godina odlučili su da u eri automobilske elektrifikacije neće "voziti na slepo". U tipično poslovno-industrijskom stilu nemačke promišljenosti, najpre su želeli da shvate šta će im nova era automobilizma doneti - kako će morati da promene postojeću i organizuju novu proizvodnju, prodaju, servis, kao i podršku korisnicima njihovih električnih vozila. Naravno, sve to uz strogo poštovanje standarda koji važe za jedan premijum brend, koji će i sa električnim automobilima morati da zadrži položaj na vrednosnoj skali, naročito kada je u pitanju cena. U tu svrhu, proizveli su flotu od nešto više od 600 MINI-ja na električni pogon, te ih "pozajmili" korisnicima u Nemačkoj, Velikoj Britaniji i SAD.

U jedan takav, sa serijskim brojem 385, seo sam u Minhenu, tokom jednog hladnog, zimskog popodneva...

"Glad" za strujom
Kratak individualni brifing sa inženjerom i već sam bio na auto-putu prema gradu. U jutarnoj gužvi, vozači oko mene hvatali su zadnje minute tačnog dolaska na posao, a ja sam koristio zadnje kilometre vožnje bez ograničenja brzine. Iako maksimalna brzina MINI E iznosi 152 km/h, na brzinomeru, kazaljka je već pokazivala vrednost od 160 km/h. No, taj me je merač najmanje zanimao...

Neprestano sam gledao ka brojki koja mi je pokazivala preostale kilometare, uz dalju vožnju tim tempom. Kada sam krenuo iz BMW-ove garaže sa test-automobilima, na malom ekranu bila je ispisana autonomija od 135 km. Mada se brojka nije rapidno smanjivala, shvatio sam sa čime se vozač, koji po prvi put potpuno samostalno krene u vožnju električnim automobilom, najviše pribojava - da potroši svu "struju"! A nju nije moguće jednostavno dopuniti, kao, recimo, gorivo na "pumpi" već se treba priključiti na elektro-mrežu. I gde to uraditi u Minhenu? Kucati na vrata domova, moliti odgovorne u javnim garažama, "prikačiti" se na mrežu na "pumpi"?

     
 

Iako u Minhenu postoji i mreža posebnih punjača struje za električne automobile, ipak je meni, u gradu koji ne poznajem baš najbolje, ona bila nekako skrivena. Čak i da nije tako, punjenje baterija kod elektro-automobila zna da traje satima.

Na kraju testa, zahvaljujući nešto agresivnijoj vožnji, ukupnu autonomiju uspeo sam da smanjim za osam kilometara. Drugim rečima, kada sam vratio MINI E, u baterijama je ostalo struje za još 10 kilometara, iako sam ukupno prešao 117 km.

(Ne)praktičnost punjenja
Kada su ograničenja postepeno počela da smanjuju brzinu na onu dozvoljenu u gradu, i podatak o autonomiji se popravio. Posle nekog vremena, brojka se smanjila za onoliko, koliko sam kilometara i prešao.

Ispred BMW Welta, priključio sam MINI na aparat za punjenje električnom energijom. Ovaj, naizgled jednostavan posao, tokom hladnog, zimskog dana, nije baš za nežne, ženske ruke. Kabel je težak, a ako je asfalt natopljen vodom, snegom ili čak blatom, u procesu kada se isti sprema nazad u prtljažnik, čovek se tom prilikom itekako može uprljati. Ne baš idealno ako posle toga imate važan poslovni sastanak, zar ne?

Set baterija u modelu MINI E nalazi se tamo gde su kod "normalnog" zadnja sedišta. Ukupnoj masi celog automobila, koja iznosi 1465 kg, baterije "doprinose" sa svojih, ne malih 260 kg! Njihov kapacitet iznosi 35 kWh, od čega 28 kWh upotrebljivih, a moguće je odabrati tri načina punjenja - pri naponu od 110 V i snazi od 12A, baterije se pune 23,6 sati, odnosno, skoro ceo dan; pri 249 V/32 A, punjenje traje 4,4 časa, dok je pri 240 V i 48 A, dovoljno svega 2,9 sati.

Set baterija čini 5088 litijum-jonskih ćelija, vazdušno hlađenih putem ventilatora, koji brzinu okretanja prilagođava u zavisnosti od brzine vožnje.

Nešto sasvim drugačije
Vožnja u gradu MINI-jem bez "karbonskog otiska", prilično je zabavna. No, budući da njegov motor oslobađa maksimalnih 204 KS, uz obrtni moment od 220 Nm, što omogućava ubrzanje iz mesta do 100 km/h za 8,5 sekundi, brzo sam se zasitio urbane vožnje. Kada su krivine postale zanimljivije, a zgrade velikog grada i njegovih predgrađa daleko iza, u najboljem svetlu pokazalo se i podvozje. Nešto manja oštrina nego li kod ostalih MINI verzija, "zasluga" je specijalnih, relativno uskih pneumatika. Dobroj dinamici vožnje posebno je naklonjena i elektronika motora. Tako je papučica za ubrzavanje, poznata kod klasičnih automobila kao "gas", naročito odzivna. Kada vozač shvati kako se motor odaziva na pritisak i popuštanje papučice za ubrzavanje, više od 75% kočenja moći će da obavi samo njenim popuštanjem. A uz to, i uspešno da pretvara kinetičku energiju vozila prilikom kočenja u električnu, kojom se pune baterije.

No, baš zbog te karakteristike, u jednoj krivini sam se baš naježio! Ponela me je dinamika podvozja, te sam u krivinu ušao na granici proklizavanja, spreman na mali otklon "repa" automobila. Međutim, "MINI na struju", na popuštanje papučice za ubrzavanje, reaguje drugačije nego li MINI sa klasičnim motorom na unutrašnje sagorevanje.

Ako je prosečni korisnik MINI E u projektu razvoja, prelazio 35 km na dan, to znači da bi i meni, mali, električni fancy automobil, bio više nego dovoljan za "gradsko švrćkanje"

Kod električnog dolazi do znatno izraženijeg efekta kočenja, te pripremljen za vožnju "na ivici", kao da sam zapravo pritisnuo kočnicu u sred krivine! "E, dragi moj", rekao sam sam sebi, kada sam oštrom "kontrom" volana i ubrzavanjem, zadnji deo "izvukao" iz opasne situacije. U mislima, dodao sam i - "upravo si mogao da slupaš protoip!"

Rezime
Druženje sa električnim automobilom po Bavarskoj, bilo mi je zaista zanimljivo i zabavno. I nadasve poučno, jer računam da, ako je prosečni korisnik MINI E u projektu razvoja, prelazio 35 km na dan, to znači da bi i meni, mali, električni fancy automobil, bio više nego dovoljan za "gradsko švrćkanje". Ipak, meni lično, MINI E još veću "reklamu" od one za automobil sa nultom emisijom, ostvaruje na osnovu svoje fantastične vozne dinamike.

ekskluzivno iz Minhena, Željko Purgar
foto: MINI, Ž. Purgar
redakcija@vrelegume.rs
2575
Postavljeno: 28.02.2011

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

libra-fiat
28.2.2011 11:02
2
5

Kako kazu iz 'Greenpeace'a da zagadjuje vise od One D modela... Kad se izracuna potrebna struja da se napune baterije i kako se ona dobija...

%
28.2.2011 21:41
2
4

Neprakticno i nepotrebno! Ipak, napredak tehnologije zahteva i ovakve eksperimente. Verovatno su pre 75 godina i Rudolfa Diesela gledali sa podsmehom, kao mi sada ovaj MINI E.
Sve pohvale za sajt. Vrele Gume su svetla tacka ove jadne Kolubara/Srbije.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: