Zelene strane English version

Citroen C-Zero

Budućnost počinje

Prvi 100% električni automobili, najnovije generacije, započinju sa prodajom u Francuskoj. Predstavljamo vam jedan od njih, vedetu upravo završenog salona automobila u Parizu, Citroen C-Zero, brata blizanca Peugeota iOn i Mitsubithi MiEVa


Ovogodišnji salon u Parizu je protekao u znaku električnih i hibridnih automobila. Za mnoge skeptike, potpuni promašaj, jer osim što su mnogi od izloženih eksponata još u fazi razvoja, cena i autonomija postojećih, brzo rastera potencijalno zainteresovane kupce. Citroen je jedan od retkih koji je projekat doveo do faze komercijalizacije, tako da smo već imali prilike provozati ga ulicama Malmea u Švedskoj. No, pre nego li vam prenesem zapažanja, sa ove za mene nesvakidašnje premijere, kratko uputstvo u vezi sa upotrebom 100 % električnih automobila, jer je njihova namena i koncepcija ipak znatno drugačija od standardnih.

1. Šta se u suštini menja?
Izuzmemo li našu « trojku », Nissan Leaf i par ekskluzivih vozila tipa Venturi Fetish, svi električni automobili bazirani su na aktuelnim modelima, koji su u osnovi razvijeni sa konvencionalnim motorima. Baterije su dakle naknadno dodate u prtljžnik ili negde drugde, čime se značajno menja raspodela mase. Ovo zahteva novu « reglažu » šasije, jer je za razliku od baterija, elektro motor veoma lagan. Naprotiv, navedeni modeli zamišljeni su i konstruisani kao električna vozila, čime u startu imaju znatnu prednost. Organizacija prostora je bolja, kao i ponašanje na putu.

     
 

2. Kako se voze?
Lako, poput skutera, jer nemaju ni papučicu kvačila ni višestepeni menjač. Voziti električni auto znatno je lakše neko klasični, dovoljno je samo iz parking pozicije, staviti menjač u mod « Drive ». Postoji samo jedna brzina, i auto snažno ubrzava, zahvaljujući maksimalnom obrtnom momentu koji je odmah dostupan. Super zabavno, jedino se treba navići na brutalno usporavanje, čim se podigne stopalo sa papučice za gas. Jednostavno, sistem za rekuperaciju energije koči vozilo snažnije nego kada je pogonjeno motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

3. Kolika je autonomija?
Prvi serijski električni automobili « diče » se autonomijom između 120 i 160 km. Pažnja: ovo su zvanični podaci i važe u idealnim uslovima, bez upotrebe klima uređaja, ili ne daj bože grejanja. Kome treba navedena kilometraža, bolje je da otvori prozor ili se dobro obuče, jer upotrebom grejanja, autonomija može biti prepolovljena!? Pitate se zašto ? Jednostavno, automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem prirodno oslobađaju veliku toplotu, dok ovde to rade električni grejači, poznati kao veliki potrošači energije. Neophodno je dakle štedeti « struju », ili umerenim ubrzanjima, ili kočiti što više motorom. Uostalom postoji indikator potrošnje, nešto kao putni računar, koji vam pokazuje da li je vožnja ekonomična ili ne.

     
 

4. Gde ih napuniti?
Za početak u vašoj garaži, klasičnim priključkom za 220/230 V (16 Ampera), za šta je neophodno između 8 i 12 časova, u zavisnosti od modela. No, gradske i republičke vlasti u zemljama EU, ponekad u saradnji sa određenim kompanijama, polako počinju sa instaliranjem aparata za brzo punjenje (400 V i 50 Ampera, ukoliko ne i 125 Ampera, kao kod C-Zero), kada je dovoljno nekih 30 minuta, da bi se napunilo 80 % baterija. Problem je što su ovakvi uređaji izuzetno skupi (spominje se cifra od 15- 20 hiljada evra), tako da u Francuskoj praktično još ni ne postoje. Zauzvrat, pojedine firme su najavile da će postaviti standardne priključke za svoje radnike i klijente na privatnim parkinzima, koji se već sada mogu sresti u modernijim podzemnim parkinzima. Ukoliko sa klasičnim priključkom nema problema, kada se radi o onima za brzo punjenje, eto muke! Proizvođači i političari nisu se još uvek dogovorili oko standarda, što znači da svako električno vozilo ima drugačiji adapter.

Konkretno, kod testiranog C-Zero, ovaj se nalazi pozadi sa leve strane (trofazni priključak kružnog oblika sa četiri kontakta), dok je sa desne za 220 V.

5. Kako ih održavati i koliko to sve košta?
Svi proizvođači koji poseduju električne automobile, započeli su sa obučavanjem osoblja, no kako su ovi jednostavniji, ne bi trebalo da bude većih problema. Naime, ovde nema pomičnih delova u stilu klipova, bregaste, ventila i slično, kao ni startera, kvačila, sistema za hlađenje…

Električni motori su pouzdani i kompaktni, dok je životni vek baterija procenjen na 8 godina. Pa zašto su onda toliko skupi ?

     
 

Sve je u spomenutim litijum baterijama, najnovije generacije, koje čine oko 60-70 % ukupne cene. Konkretno, kreće se oko 30-35 hiljada evra, što znači da je rentabilnost ovakvih automobila iluzorna. Iako je za jedno punjenje potrebno jedva 1-2 evra, razlika u ceni je tolika da trebaju desetine godina eksploatacije, odnosno najmanje 300 -400 hiljada pređenih kilometara. Iz tog razloga, Peugeot i Citroen nude kupcima neku vrstu lizinga na pet godina, od 460 evra mesečno (uračunato održavanje i osiguranje), no ni ova opcija ne izgleda preterano zanimljivo.

Drugo, postavlja se pitanje hoće li država, pre ili kasnije, početi da taksira električnu energiju neophodnu za punjenje ? Verovatno svi znaju da 2/3 njenog budžeta direktno zavisi od poreza na gorivo organskog porekla, tako da je malo zemalja koje sebi mogu dozvoliti luksuz da se odrektnu neophodnih prihoda. Za sada, barem u Francuskoj, električni automobili imaju subvenciju od 5.000 evra i besplatnu saobraćajnu dozvolu. Ali koliko su zaista « sazreli », i šta nude za tolike pare, proverili smo u kraćoj test vožnji. Duža, kada ćemo se pozabaviti svakodnevnom upotrebom i praktičnim aspektom, sledi uskoro.

Uvek postoji prvi put
Priznajem, ovo mi je bila premijera, tako da sam bio vrlo radoznao kada sam se smestio za upravljač ovog jajolikog Citroena. Forme nametnute kako bi se ostvarila što bolja aerodinamika (čitaj manja potrošnja energije), što se odražava i na vozačevu poziciju. Naime sedi se povišeno, iz prostog razloga što su baterije smeštene u podu vozila (nekih 250 kg). U unutrašnjosti bivam iznenađen klasičnom koncepcijom armature, po meni neprikladne vozilu sutrašnjice. Izuzmemo li futurističku instrument tablu, organizacija enterijera, kao i kvalitet upotrebljenih materijala, identični su bilo kojem drugom gradskom automobilu. Recimo ipak da je C-Zero snabdeven svom mogućom high-tech opremom, kao što su automatska klima, ESP, šest vazdušnih jastuka, radio CD MP3 sa Bluetooth konekcijom… Mesta ima dovoljno za četiri odrasle osobe, dok u prtljažnik staje 180 dm3. Jeste da je utovarni prag izuzetno visok (opet zbog baterija), ali njegova zapremina je ipak superiornija za 40 dm3 od bratskog C1. Nije loše za autić od nepunih 3,5 m (15 cm manje od spomenutog C1).

No, dovoljno je okrenuti kontakt ključ, da bi se uverili da C-Zero nije kao i ostali mališani. Tišina caruje, samo lampica « ready », na komandnoj tabli, signalizira da motor radi. OK, menjač u « prvu » i gle cuda!? Bez imalo buke i vibracija, naš Citroen ubrzava k’o metak!

     
 

Normalno, kao što smo rekli, električni automobili odmah razvijaju maksimalni obrtni moment, tako da pod stopalom imamo 180 Nm (od 0 - 2.000 obraja), tj 64 ks, izmedu 3.500 i 8.000 o/min. Aha, nije loše, posebno ukoliko se zna da C-Zero ima relativno skromnih 1120 kg. Eto nas dakle do 100 km/h za nekih 15 sec, a ukoliko je verovati Citroenu, može da dostigne maksimalnih 130 km/h. Vozimo se dakle u potpunoj tišini, jedino se mogu čuti šumovi od vetra i kotrljanja točkova. Zanimljivo ali i opasno, jer nas pešaci i brojni biciklisti, uopšte ne čuju. Inače, vozilo je veoma okretno i pregledno, za gradsku upotrebu rekli bismo i posve sigurno. Kažem ovo jer je pogon na zadnje točkove, tako da se mogu očekivati iznenađenja na mokrom putu…

A autonomija pitate ? Nakon pedesetak pređenih kilometara, ili bezmalo dva sata vožnje, baterije su negde na polovini, što znači da nema problema za otići i vratiti se sa posla. Za više od toga, mora se pronaći « šteker ». Ukratko rečeno, iako sam bio prilično skeptičan pre ove vožnje, nalazim da C-Zero ima kvaliteta i smisla, jedina prepreka, doista ogromna, ostaje cena od 30.000 evra (uračunato spomenutih 5.000 evra subvencije). U Citroenu su ubeđeni da će progresivno opadati, upravo proporcionalno broju prodatih vozila, no to će nam pokazatim, ko drugi do vreme.

ekskluzivno iz Pariza, Perica Rajković
foto: P. Rajković, Vrele Gume
perica.rajkovic@vrelegume.rs
3133
Postavljeno: 20.10.2010

Arhiva: Zelene strane

Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 06.02.2012

Smart

Kad prigrlimo sve situacije koje nas snalaze, kad otvorimo oči i oslobodimo um, kad postanemo sposobni da volimo i čuvamo dete u sebi, život će nam postati igra, bićemo srećni


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 10.01.2012

Smart

Sve što jeste i niste znali o najmanjem automobilu na svetu


Rubrika: Zelene strane
Postavljeno: 21.11.2011

Dodela Eco Friendly Sertifikata

Da Srbija više ne bude zemlja na začelju svih pozitivnih lista, potrudilo se Ministarstvo životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja, dodelom prvih donacija za kupovinu ekološki prihvatljivih automobila, kao i niz partnera ove akcije


Nissan Esflow

13.05.2011

Toyota Prius

26.04.2011

Izduvni gasovi Tekst sa video prilogom!

29.03.2011

MINI E

28.02.2011

Toyota Auris HSD English version

20.01.2011

Lexus CT 200h

17.12.2010

Citroen C-Zero English version

20.10.2010

Smart E Tekst sa video prilogom!

17.08.2010

Honda Insight Tekst sa video prilogom!

10.07.2010

Toyota Prius

25.04.2010

Ekologija

18.03.2010

Bojan Đurić, državni sekretar u Ministarstvu za zaštitu životne sredine

10.03.2010

miki
20.10.2010 02:01
9
11

vidim da je autor "odusevljen" kolima. moja najveca primedba je u tome sto ako zele da prodaju kola od 35k evra onda ta kola treba tako i da izgledaju. ovde uskoro izlazi tesla limunzina (tip S) od 50k dolara koja izgleda kao najbolji jaguar ili E klasa ili 5-ica. dakle ako sam fensi onda sam fensi skroz, a ne u ovome......i tacno je da baterije kostaju mnogo ali je takodje tacno da motor, menjac kostaju malo a komponente kao usisni-izduvni sistem i hiljade drugih uopste ne postoje.

%
20.10.2010 10:05
18
3

Vrlo interesantno, i pre svega AKTUELNO. Mada sam jos uvek ubedjen da elektro automobil sa principom akumuliranja energije u baterijama nema daleku buducnost ukoliko nije u kompletu sa solarnom tehnologijom.
Ovo visecasovno punjenje baterija iz elektricne mreze nema veze sa ekonomicnosu a ni sa ekologijom, posto taj kwh struje iz termo elektrane kosta i zagadjuje prirodu vise nego bilo koji automobil po kilometru.
Moguce da razvoj baterija ode dalje pa se cela prica pojednostavi, pojeftini i standardizuje ali sumnjam u to u u dogledno vreme.
Da je najveci um ljudskog roda Nikola Tesla poziveo i dovrsio bezicni prenos el.energije, verovatno bi sve ovo sa baterijama ostalo u proslom veku, posto tamo i pripada.

Milan
20.10.2010 15:26
11
5

Sta su hteli da postignu lansiranjem ovoj jajeta?Ova paprena cena je cista sramota!

Bojan
20.10.2010 22:56
8
3

Iako sam ljubitelj klasicnog pogona, interesantno je nema sta. Cak je i autonomija zadovoljavajuca. Punjenje i cena su neprikladni ali setite se devedesetih i pojave prvih mobilnih telefona. Hiljadu maraka je bila cena, mreza vise nedostuna nego dostupna, a pozivi papreni. Danas sa tom tehnologijom ne bi kostao ni 5 evra, a drugo sto ga niko ne bi kupio zbog neprakticnosti. Moguce je da i elektricna vozila krenu tim tokom.

don
21.10.2010 02:37
9
1

@miki
U pravu si skoz. Tesla limuzina je na nivou ozbiljnih automobila a kosta ko i ovo cudo. Baterije jesu skupe, ali opet stedi se na 150 drugih elemenata. Znaci opet bezobrazluk, hoce menadzeri iz citroena da opale po profitu po svaku cenu. Mada kladim se da nece uspeti, ipak ljudi nisu bas toliko glupi.

A inace sto se tice prelaska sa fosilnih goriva na nesto drugo (u auto industriji), smatram da tehnologija litijum jonskih baterija nije podobna za buducnost. Treba sacekati sledecu generaciju tehnologije baterija. U Americi vec postoji nesto (mrzi me da objasnjavam) sto ce, ako je tecno sto oni kazu, biti buducnost svih vidova tehnologije na svetu.
Ali opet tacna je konstatacija u tekstu da drzava zivi od poreza, i opet, koja god tehnologija da bude nacice se modalitet da to ne bude jeftino :)
Do tada ja vam preporucujem da se zadovoljite jednim HTC mobilnim telefonom, za danas to je sasvim dovoljno tehnologije.

Bojan
21.10.2010 22:41
3
3

Elektro automobili ce mozda jednog dana postati citave elektonske sprave, prepune kompjuterske, opticke i ko zna kakve tehnologije. Mozda ce se izgubiti pojam "vozac", ostace samo putnik. Umesto da vozi, uzivace u blagodetima mnogobrojnih spravica i uredjaja u svom vozilu. Svakako nama ljubiteljima voznje ne prija ovakav scenario, ali sam siguran ako do toga dodje, da ce postojati posebna kategorija automobila koja ce sluziti iskljucivo za voznju iz zadovoljstva. Tako smatram da ce se auto industrija pocepati u dva pravca. Prvi ce praviti prevozna sredstvasa siroke narodne mase kojima ce moci da rukuju i deca, i drugi koji ce praviti vrhunske automobile namenjene istinskim zaljubljenicima, koji ce eventualno sa posebnom dozvolom moci da ucestuju u saobracaju ili ce koristiti posebne staze, ili trake. Eto to je jedna, ali ne i jedina, vizija buducnosti automobilizma.

Buffalo
22.10.2010 20:30
7
1

Zanimljivo! Mozda je buducnost vec stigla ali je mi ne vidimo. C Zero je vrlo interesantan ali je pre svega marketinski automobil, kojim Citroen daje do znanja da je u igri.
Kako bilo, Vrele gume su i u ovome opet prve. Alvirovici, zaostajete silno. Gde ste u Parizu? Ikarbus?

dzigi
22.10.2010 23:17
5
2

a sta cemo mi koji nemamo garazu? sta da rade milioni ljudi koji zive u stanovima, nemaju garaze a ni produzne kablove od par desetina metara (zivis na 10om spratu i teras kabl do prizemlja)?
opcija zamene kompletne baterije na "punionicama" je bolja varijanta, no sva prica oko e-automobila pada u vodu dok se ne napravi mogucnost jeftine elektricne energije. jer - zamislite da ovaj i slicni automobili kostaju 10.000e i da za par godina preplave trziste. pa koliko bi NE moralo da podmiri samo njihovu potrebu...

JA
12.12.2010 20:33
1
2

Sve ok, samo jos da kosta 10.000€ pa da zazmurimo kod visestruko manje autonomije od benzinca/dizelasa zarad ekologije...

Kada tehnologija skladistenja elektricne energije (baterije) bude uznapredovala, a cena drastino pala - svi cemo se kroz osmeh secati bucnih, kvarljivih, zagadjujucih, neefikasnih i nepouzdanih automobila sa SUS motorima.

Kada bih imao para obavezno bih kupio neki EV kao drugo vozilo. Izuzetno pouzdano, jeftino za voznju, jefino za odrzavanje... Servis? Ulje, filteri, svecice? Hehe, samo je potrebno vreme, velikoserijska proizvodnja, veca konkurencija (i naravno razvoj vec spomenute baterije) i vozicemo povoljne EV vec 2025. godine. Ovo su tek pioniri...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: