Klasika

Edsel

Edsel: Najveći promašaj

Estetika ružnog koja nije uspela


Od nastanka automobila mnoge poznate firme su stekle slavu u bankrotirale, tako da Edsel sigurno nebi trebalo da uđe u isti koš kao Pontiac, Simca i British Leyland, zar ne? U pitanju je, ipak, kompanija koja je poslovala svega tri godine pod komandom Forda i proizvela neke od najružnijih automobila u istoriji, ali iz nekog razloga rast i pad Edsela danas privlači više pažnje nego bilo koje druge poznatije američke kompanije (Oldsmobile, Mercury, Plymouth...).

Teško je saznati zašto je tako ... Možda zbog velikih obećanja, možda zbog još većih ulaganja, a možda iz razloga što reč „Edsel“ danas Amerikancima predstavlja sinonim za propast i neuspeh.

Fordova karika koja nedostaje
Još tokom ranih 1950-ih godina, Ford je došao do saznanja da nema dovoljno proizvoda da ponudi potencijalnim kupcima. Glavni rival, General Motors, je napravio imperiju i postao najveći proizvođač na svetu najviše zahvaljujući podatku da je mogao da zadrži mušteriju kroz ceo život da kupuje njegove proizvode. Kupac je tako trebalo da startuje sa jeftinim Chevroletom kroz svoje dvadesete godine, zatim pređe na sportski Pontiac kroz tridesete, pa na mirniji Oldsmobile kroz četrdesete godine, luksuzni Buick kroz pedesete godine i onda, jednog dana, doživi vrhunac uspeha kupovinom Cadillaca pred penziju. Slična situacija je bila i kod Chryslera, trećeg najvećeg američkog proizvođača, gde je kupac morao da bira proizvode Plymoutha, DeSotoa, Dodgea, Chryslera i Imperiala. Ford Motor Company, tada drugi najveći proizvođač na svetu, je imao samo tri divizije (Ford, Mercury i Lincoln) i gubio mnoge kupce sa dubokim dzepom koji su bili spremni na pređu sa sportskih na luksuznije automobile.

U istom periodu, Ford je imao velike sume novca za investiranje, nakon uspeha sa prvim posleratnim modelom kompanije, koji je debitovao 1949. godine), kao i sportskog Thunderbirda. Pod komandom Henry Forda II, unuka osnivača kompanije, Ford odlučuje da investira novac u nove proizvode. Jedan od njih je bio luksuzni 1956.-1957. Continental Mark II, koji je sa cenom od $10.000 bio u samoj klasi sa Rolls Royceom, ali zbog visokih troškova proizvodnje, kompanija je gubila novac na svakom prodatom modelu. Tokom 1955. godine, Ford kreće sa radom na novoj diviziji, sa ciljem napada na Buick i Chrysler. Ova divizija je trebalo da kombinuje platforme Forda i Mercuryja, ali sa većom cenom. U samom startu, kompanija je nosila ime E-Car (E - Experimental ili eksperiment), a kasnije je odlučeno da ime bude promenjeno u Edsel, po jedinom sinu Henry Forda.

Drugačiji i napredan
Razvoj je tekao dosta brzo i već sledeće godine prototip je bio spreman. Ford je držao proces u najvećoj tajni, pa tako čak ni glavni inženjeri na projektu nisu znali kako će završni proizvod da izgleda. Uz često reklamiranje, Ford je obećavao moderan proizvod sa visokom tehnologijom i nešto potpuno novo šta publika ranije nije imala prilike da vidi. U skladu sa takvom strategijom, dizajner Roy Brown se odlučio da uradi nešto drugačije šta će se razlikovati na prvi pogled. Iako se dizajn menjao nekoliko puta, jedna stvar je ostala ista, a to je maska za koju je Brown rekao da je kao inspiraciju koristio konjsku potkovicu.

Edsel je imao premijeru krajem 1957. godine u TV emisiji nazvanoj „The Edsel Show“, sa legendarnim voditeljom Ed Sullivanom i nekih od najpoznatijih zvezda Hollywooda iz tog perioda. Dok je Edsel predstavio nekoliko inovacija, kao što su digitalni „rolling dome“ sat za brzinu, komande menjača na dugme na volanu (na mestu gde se kod većine automobila nalazi sirena) i sistem koji upozorava vozača na nizak pritisak ulja u motori i podignutu ručnu kočnicu, njegovi proizvodi su ipak bili zasnovani na već postojećim automobilima.

Za 1958. godinu, linija se delila na dva manja modela zasnovana na Fordu (Pacer i Ranger) i dva veća modela zasnovana na Mercuryju (Citation i Corsair). Pacer i Ranger su delili novi V8 motor kompanije, veličine 361 kubna inča (5,7 l) sa 303 KS dok su dva veća modela dobila Lincolnov motor od 410 kubnih inča (6,7 l) sa 345 KS. Navedeni modeli su bili dostupni u verzijama sa dvoje i četvoro vrata, zatim kao kabrioleti i na kraju karavani u verzijama sa šest i devet putnika. Pored već spomenutih inovacija, Edsel je reklamiran kao jedan od retkih automobila koji je imao standardan sigurnosni pojas i zadnja vrata su mogla da se otvore samo uz ključ (na taj način deca nisu mogla da otvore vrata tokom vožnje).

Prodaja koja je sve razočarala
Edsel se nadao godišnjoj prodaji od 200.000 vozila, koja je bila potrebna da se opravdaju velika ulaganja od čak $400 miliona, ali prve godine, svega 63.110 primeraka je prodato u SAD i još 4.935 u Kanadi. I pored toga, Edsel danas drži drugo mesto po najvećoj prodaji u prvoj godini, koji je oboren samo od strane Plymoutha 30 godina ranije.

Za 1959. godinu linija je skraćena na samo dva modela, a to oba zasnovana na Fordovima (Ranger i Corsair) dok su veći modeli zasnovani na Mercuryju ugašeni. Prodaja je nastavila da bude razočaravajuća i samo 44.891 primerak je prodat u Americi i još 2.505 u Kanadi. Za 1960. godinu u ponudi se našao samo Ranger, dostupan u verzijama sa dvoje i četvoro vrata, kabriolet i karavan, a Edsel postaje ništa više nego Ford sa nešto drugačijom maskom. Nakon što je prodaja spala na minimalnih 2.846 primeraka, Ford odlučuje da ugasi ovu diviziju posle samo tri godine poslovanja.

Pa šta je onda bio problem? Razloga ima dosta, a mi ćemo izneti one najznačajnije.

Razlozi propasti
Od samog starta, Edsel je reklamiran kao proizvod imeđu Mercuryja i Lincolna, što znači da je glavnu konkurenciju trebalo da čine Buick i Chrysler. Međutim, najjeftiniji model kompanije (Ranger) je bio jeftiniji od Mercuryja, dok su Pacer i Corsair bili skuplji. To je zbunilo publiku koja nije mogla da zaključi kojoj klasi Edsel pripada i da li kupovina ovog automobila treba da predstavlja korak napred ili unazad.

Edsel se takođe pojavio u prodaji u pogrešno vreme. Recesija tokom 1957. godine je igrala veliku ulogu u padu prodaje, pa čak i mnogo poznatije kompanije su beležile neuspehe. Istoričari kažu da čak i da je preživeo kasne 1950.-te godine, Edsel bi bio ugašen u bliskoj budućnosti zbog promene ukusa kupaca. Na listu ugašenih firmi iz navedenog perioda se mogu dodati DeSoto, Packard i Studebaker, dok su se Nash i Hudson udružili da bi izbegli istu sudbinu. Ova klasa vozila se oporavila tek sredinom 1960.-ih godina i Ford je sa modelom Galaxie imao mnogo uspeha u njoj.

Edsel je imao i određenih problema sa kvalitetom, a glavni krivicu nose Fordovi radnici. Naime, Edsel nije imao svoje fabrike i proizvodio se u istim fabrikama kao i Ford i Mercury modeli. Radnici nisu voleli izmene koje su morale biti urađene za proizvodnju Edsela, što je često dovodilo do loše završne izgrade i niskog kvaliteta.

„Smrt“ Edsela, a rešenje se nalazilo „iza ćoška“
Možda najveću ulogu je igrao Robert McNamara, tadašnji predsednik Forda. McNamara je doveden u Ford 1947. godine kao jedan od mladih inženjera, a posle uspeha sa 1949. Fordom i Thunderbirdom, uživao je u velikom poverenju Henry Forda II. Međutim, McNamara je smatrao da automobili treba da budu jednostavni i samo za prevoz od mesta A do mesta B, pa samim tim nije odobravao automobile samo zbog imidža. Upravo je McNamara najzaslužniji za gašenje spomenute Continental divizije, a želeo je da ugasi i Lincoln, koji je ipak spašen zahvaljujući prelepom 1961 Continentalu. NcNamara je uspeo da ubedi Henry Forda II da kompanija treba da ugasi Edsel pre nego što bankrotira celu kompaniju i uspeo u svom pokušaju.

Kako to obično biva, mogući spas za Edsel se nalazio „odmah iza ćoška“. Naime, još krajem 1950.-ih godina, Ford je radio na paru novih kompakta kao konkurencija popularnoj Volkswagen „bubi“. Jedan od njih je bio Ford Falcon, a postoje dokazi da je drugi model (Comet) trebalo da se prodaje kao Edsel. Comet je debitovao 1960. godine pod Mercury oznakom i već prve godine je prodat u 200.000 primeraka, što znači da je ovaj automobil mogao biti spasilac Edsela.

Cenjen oldtajmer
U svakom slučaju, oko 10.000 preživelih Edsela danas solidno drže na ceni, a neki od ređih modela (kao što je 1958. Citation kabriolet) umeju da dostignu cifre i do $200.000. Čak i mnoge dizajnerske linije koje su se nekada smatrale ružnim (maska) se kasnije pokazale popularnim na drugim automobilima. Ford nije imao razloga za nezadovoljstvo, ali je u budućnosti išao na mnogo sigurnije poteze. Već do sredine 1960.-ih godina kompanija je povratila uložen novac zahvaljujući velikim uspesima modela Falcon i Mustang, a Edsel se činio kao stara vest.

Ipak, na salonima klasičnih automobila, Edsel danas ume da privuče mnogo pažnje, jer mnogima još uvek izgleda kao automobil misterije. Za one koji ipak znaju šta stoji ispred njih, cene ovaj proizvod kao (neuspeli) pokušaj jedne kompanije da bude drugačija ...

Piše Zoran Tomasović
Fotografija Ford
4793
Postavljeno: 03.09.2013

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
03.9.2013 01:55
15
0

Svako malo na auto shows klasike vidim Edsele, uglavnom 1958 model, i uvek privuku dosta paznje. Malo ljudi zna sta je Edsel, jer se proizvodio samo 3 godine, tako da vlasnici uvek provedu celo popodne objasnjavajuci karakteristike Edsela.
Edsel je inace ogroman auto, mnogo je veci nego sto izgleda na slikama. Na proslom auto show je pored njega bila parkirana originalna Beetle ... imam osecaj da je duplo kraca.

Реалан
03.9.2013 07:59
13
4

@редакција

"tako da Edsel sigurno nebi trebalo"

нађите грешку :)

serpico
03.9.2013 09:59
6
5

svakako predimenzioniran,tu je pocelo americko rasipnistvo!u evropi tih godina posleratnih mislim da je i najveci evropski auto ili najduzi bio upola manji od ove "labudice"?

ddd
03.9.2013 11:33
10
2

Uvek sam voleo stare americke automobile dugacke po 6 metara,siroke po 2m i mocni v8 motor.
Izgledaju jako mocno,iako je nekom ruzan ovaj auto meni je lep zato sto ima ono nesto sto upada u oko.
Svakako auto za kolekcionare i zaljubljenike u americke "konzerve"!
Naravno,pre ovo bih uzeo Cadillac Bel Air ili Eldorado.
To je bilo vreme kad su automobili imali "dusu" i kad je bila cista mehanika kada se moglo videti ko je kakav vozac!
Ako dodjem do novaca prvi auto mi je Camaro ss ili Dodge Challanger 1970!!

Dj
03.9.2013 12:55
9
2

Meni je bas lep !

Redakcija
04.9.2013 10:58
6
3

@ Реалан

Provukla se. :-)

Max
06.9.2013 11:50
6
1

Bugatti Galibier ima maski inspirisanu Edselom. :)

Nemanjica
07.9.2013 17:07
1
1

Ha haa,realan,cudo si,sada ispravljas i ljude iz redakcije,sto se tice pravopisa!Veruj mi da na portalu imas dovoljno delegata za ispravku,da te glava zaboli!Nemoj da se preforsiras!Samo lagano,realno!:-):-)Pozz

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: