Istorijat

Duesenberg

Automobil holivudskih zvezda

U zlatno doba Holivuda tokom dvadesetih i tridesetih godina prošlog veka, Greta Garbo, Klark Gejbl i Geri Kuper su imali samo jedan automobil na umu – Duesenberg.


Namenjen svima onima koji već imaju sve u životu, tokom kratkog perioda svog sopstvenog „života“, Duesenberg je bio najbrži i najluksuzniji automobil na svetu i dve decenije ispred svog vremena. Kupovina ovog auotmobila bi označila prestiž i dovoljno veliki dokaz da je ponosni vlasnik uspeo u životu i da želi ponosno da se pokaže. Nažalost, kao i većina luksuznih automobila iz tridesetih godina, Duesenberg nije uspeo da preživi „Veliku depresiju“, ali zahvaljujući visokom kvalitetu, većina proizvedenih modela je preživela, i danas se može videti na brojnim skupovima oldtajmera.

Osnivači – braća zanatlije
Duesenberg nije osnovala neka velika kompanija, pa ni neki bogataš koji je želeo da napravi najbolji automobil na svetu. Ne, braća Frederik i August Disenberg su bili imigranti iz Nemačke koji su stekli zanat radeći na farmama u američkoj saveznoj državi Ajovi, a rani zanat su ispekli popravljajući mašine potrebne za održavanje farmi.

1921 Duesenberg Straight 8

Frederika je posebno interesovala mašinerija, i uskoro je počeo da pravi listu ideja kako da farma funkcioniše efektivnije zahvaljujući modernoj tehnologiji, a August je ove ideje sprovodio u dela.

Krenulo je od Mariona
Posle završenog školovanja, braća otvaraju veoma uspešan lanac prodavnica za bicikle, a nastanak automobila im daje mogućnost da u ranim godinama priušte novi Marion automobil. Međutim, braći se nije dopao urađeni posao i počeli su da modifikuju Marion u želji da učestvuju u trkama. U svojoj prvoj trci, Frederik uspeva da pobedi, i dobija ponudu da postane test vozač novonastale fabrike automobila Rambler, 1903. godine. Dve godine kasnije, braća dobijaju posao u takođe novoj fabrici automobila – Mason, a vlasnik kompanije im daje odrešene ruke da modifikuju automobile po volji. Posle pobeda u lokalnim trkama, braća odlučuju da se oprobaju i u Indy šampionatu, tada najvećem sportskom događaju u severnoj Americi. Iako su završili tek na desetoj i dvanaestoj poziciji, stiču ime za sebe zahvaljujući svojim automobilima koji su uspeli da dostignu brzinu od 80 milja na čas (128 km/h).

Odlazak u Njujork označio je prekretnicu
Međutim, tokom prve decenije prošlog veka, trkanje je bilo veoma skup sport i braća pokušavaju da pronađu načine da unovče svoje znanje koje bi im omogućilo da nastave da se takmiče. Krajem 1914., sele se u Njujork gde dobijaju državni ugovor za proizvodnju motora za avione za Prvi svetski rat. Tada su dizajnirali novi redni osmocilindarski motor, koji će kasnije služiti kao baza za sve automobile kompanije, ali želja za trkanjem vraća braću u Indijanu.

1928 Duesenberg Model J

Tada uspevaju da pronađu investitore i osnivaju Duesenberg, a prvi model kompanije stiže na tržište 1921. godine pod oznakom „Straight 8“. Za svoj period, „Straight 8“ je bio veoma napredan automobil sa prvim rednim „osmakom“ na svetu i prvim hidrauličnim kočnicama. Koristeći svoje znanje iz automobilskog sporta, braća su uspela da naprave vozilo koje je bilo brže, lakše i bolje se ponašalo u krivinama u poređenju sa konkurentima, a jedna od prvih mušterija je bio legendarni glumac Rudolf Valentino.

Ispod haube se krio pomenuti redni „osmak“ zapremine 4,3 l koji je raspolagao sa 100 KS, a snaga se prenosila na zadnje točkove preko trobrzinskog manuelnog menjača. Zarađen novac od „Straight 8“ braća su investirala u novu trkačku diviziju da bi dalje mogli da se posvete svom hobiju.

Pobede na trkama
Usledilo je takmičenje za VN Francuske, a zvezda tima je bio legendarni vozač Džimi Marfi. Iako je vozio povređen, Marfi je pobedio za volanom Duesenberga, što je ujedno bio prvi put da neka američka kompanija pobeđuje na evropskom „Grand Prixu“. Francuzi su bili toliko razočarani što se Duesenberg pokazao značajno boljim od domaćih automobila, da pobedničkom timu nisu želeli da pruže ni tradicionalnu večeru.

1928 Duesenberg Model J

Uskoro su usledile pobede i na Le Manu i Monci, ali zahvaljujući „hladnom“ dočeku u Evropi, braća odlučuju da se takmiče isključivo u severnoj Americi. Indianapolis 500 je i dalje važio za najveću trku na ovom kontinentu, a Duesenberg je tu zabeležio pobede 1924., 1925. i 1927. godine.

Pad prodaje i preuzimanje od strane E.L. Korda
Međutim, uspesi u sportu su značili i zapostavljanje serijskih modela, i u roku od nekoliko godina, konkurencija u vidu Cadillaca, Packarda i Pierce Arrowa je dostigla Duesenberg. Posle ranog uspeha, „Straight 8“ je iznenada doživeo veliki pad prodaje, i iako je kompanija planirala godišnju prodaju od 1.000 primeraka, tokom šest godina proizvodnje, svega 650 primeraka je napustilo fabriku.

Kada se zna da je kompanija na svakom prodatom primerku gubila novac, niko nije bio iznenađen kada je Duesenberg 1926. objavio gašenje kompanije. Tada na scenu stupa veoma uspešni prodavac automobila, E.L. Kord i kupuje akcije kompanije po veoma pristupačnim cenama.

Kord je stekao imperiju prodavajući luksuzne automobile, a da bi pokazao publici da je u stanju i da ih proizvodi, on kupuje još jednog posrnulog proizvođača automobila – Auburn. Takođe je smatrao da su „kockasti“ automobili previše dosadni, a iako se mnogi nisu slagali s ovom rečenicom, Kord je tvrdio da svakodnevni rad s mušterijama nije ostao neprimećen.

1928 Duesenberg Model J

Duesenberg, Auburn i Cord
U roku od samo godinu dana, Kord uspeva da u potpunosti obnovi Auburn liniju uz profit od čak milion dolara. Posebno popularan je bio Speedster iz 1928., koji je urađen isključivo za kupce sa dubokim džepom, a takođe je raspolagao maksimalnom brzinom od 124 milje na čas (200 km/h). Sledeći na redu je bio Duesenberg, i Kord je želeo da ova kompanija bude iznad Aubuna i suprotstavi se najboljim evropskim kompanijama poput Hispano Suize, Fraschinija, Mercedesa i Rolls-Roycea. Cilj je bio spojiti već postojeće tehničke inovacije sa luksuznim dizajnom sa više opreme nego kod konkurencije. Pored Auburna i Duesenberga, u ponudi je takođe trebalo da se nađe i treći model i to pod nazivom „Cord“. Predstavljen 1929. godine, Cord L-29 je trebalo da popuni prazninu između jeftinijeg Auburna i skupljeg Duesenberga, a u pitanju je bio prvi automobil sa pogonom na prednje točkove. Međutim, posle odličnog starta u kome je prodato preko 5.000 primeraka, L-29 je brzo izgubio svoje mesto na tržištu kada su vlasnici saznali da se većina težine nalazi u sredini automobila, čime je bio nemoguć za vožnju u snežnim uslovima, te je kraj stigao 1932. godine.

Stil i snaga u pogrešno vreme
Navedeno vreme Duesenberg je radio na novom modelu. Model J je debitovao 1928. godine na Salonu automobila u Njujorku. Nastavio je tradiciju rednih osmocilindarskih motora, a iako je konkurencija imala veće agregate, nijedan od njih nije bio moćan kao ovaj velikan. Naime, Model J je razvijao impresivnih 300 KS, a sa cenom od 20.000 dolara je takođe bio i ubedljivo najskuplji. Kombinacija stila i snage je oduševila kupce, a posebno impresivna je bila maksimalna brzina koja je dostizala 140 milja na čas (225 km/h). Nažalost, Model J se pojavio u prodaji u najgore moguće vreme, a svega nekoliko meseci kasnije je usledila „Velika depresija“.

1928 Duesenberg Model J

Kord nije brinuo i očekivao je da kupci neće moći da odole ovom automobilu, ali uskoro čak i kupci koji su mogli da ga priušte su kupovali jeftinije Ford i Chevrolet modele. Dok je Amerika prolazila kroz veliku krizu u kojoj je izgubljen rekordan broj radnih mesta, bogataši nisu želeli da se izdvajaju sa skupocenim, luksuznim automobilima. Na sreću Korda, i dalje je postojala mala grupa ljudi koje nije bilo briga šta ostatak publike misli, a to se uglavnom odnosilo na holivudske zvezde. Uskoro su krenule i reklama u kojima su mogli da se isključivo vide ljudi kako uživaju u najboljim stvarima u životu, i mada nijedna reklama nije imala sliku automobila, ispod nje bi uvek pisalo „On/ona vozi Duesenberg“. Među najpoznatijim vlasnicima Duesenberga su bili glumci Klark Gejbl i Geri Kuper, koji su imali nekoliko primeraka i zahtevali su da ih koriste u filmovima.

Oduševljenje u Evropi
Uskoro je prodaja startovala i u Evropi, gde je i pored jake konkurencije, publika bila oduševljena. Veliki razlog popularnosti je ležao u podatku da je Duesenberg nudio opciju fabričke šasije po ceni ispod 10.000 dolara, koja bi kasnije bila poslata raznim dizajnerskim auto kućama koje bi uradile školjku po želji kupca. Međutim, „Velika depresija“ je igrala veliku ulogu, i Model J nikada nije opravdao očekivanja.

Duesenberg je nastavljao da predstavlja specijalne verzije u želji da privuče veliku pažnju, a jedan takav model je bio SJ (Supercharged J), koji je podigao snagu na 320 KS i smanjio ubrzanje do 100 km/h na ispod osam sekundi. Predstavio ga je Frederik 1932., a svega 36 primeraka je proizvedeno do 1937. godine. Ujedno je ovo bio i poslednji automobil koji je napravio osnivač kompanije pre svoje smrti iste godine.

1932 Duesenberg Model J by LeBaron

SSJ sa 400 „konja“
Jedan od razloga za lošu prodaju, pored već opisane „Velike depresije“, ležao je i u dizajnu, koji je bio nekoliko godina star. Kompanija je odlučila da pronađe zamenu u vidu manjeg automobila sa nižom cenom, ali Kord u poslednjem momentu odlučuje da će takav automobil koristiti njegovo ime umesto Duesenberga. Navedeni automobil poznat kao Cord 810/812, takođe je ispisao istoriju kada se pojavio u prodaji, ali je već bilo kasno. Navedeno vreme, Kord se krio u Velikoj Britaniji od poreznika i uterivača dugova, a August Duesenberg, koji se vratio u kompaniju nakon smrti brata, odlučuje da je vreme da ovaj legendarni automobil ode u penziju, i to u velikom stilu. Napravljen za spomenute glumce, Kupera i Gejbla, Duesenberg SSJ je posedovao čak 400 KS, a proizvedena su sao dva primerka pre nego što je kompanija banrotirala.

Preživeo čak 371 primerak
Definitivni kraj za Auburn, Cord i Duesenberg stigao je nakon 1937. godine kada je prodaja bila gotovo nepostojeća. Auburn je nuđen besplatno velikim zvezdama, da budu viđene u ovom automobilu, Duesenberg više nije imao uspeha na trkačkim stazama, a prelepi Cord 810 nije bio u stanju da finansijski održava kompaniju. Ipak, osam godina i samo 480 proizvedenih primeraka u periodu od 1929. godine, bilo je dovoljno da Duesenberg ostavi neizbrisiv trag na tržištu, a zanimljivo je da je čak 371 primerak preživeo do današnjeg dana.

Tokom Drugog svetskog rata, polovan Duesenberg je mogao da se kupi za svega par stotina dolara, ali od pedesetih godina njihova popularnost počinje da raste velikom brzinom. Američki komičar, Džej Leno, poznat je kao veliki ljubitelj Duesenberga, i poseduje ih nekoliko u svojoj kolekciji, a širom sveta na salonima automobila, često se mogu primetiti različiti modeli. Zaključićemo da iako Duesenberg nije uspeo da dugo opstane na tržištu, tokom svog kratkog „života“, ipak je napravio remek-delo koje se pamti do današnjeg dana.

1937 Duesenberg Model J SSJ
Zoran Tomasović
5034
Postavljeno: 16.08.2014

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Synyster
16.8.2014 16:32
7
0

Legenda, u svoje vreme ubedljivo najbolji auto na svetu.

Skyline
17.8.2014 13:50
3
0

Uh, stvarno legenda i SJAJAN tekst.

DB
17.8.2014 17:03
3
0

Interesantno! E zato volim Vrele gume, ljudi su kulturni, prate sve segmente i moze im se verovati

Nemanjica
23.8.2014 16:25
1
0

Sjajan tekst!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: