Istorijat

Dale

Najveća automobilska prevara 70-ih

Kada neko, pokuša da preko noći postane najveća konkurencija General Motorsu, taj redovno loše završi. To su na svojoj koži najbolje osetili Preston Taker i Džon De Lorijan. Instant fabrike automobila, nekada su rezultat vizionarske preduzetničke ideje, ali mnogo ćešće instrument prevara. To je bio slučaj sa automobilom Dale, proizvođača grandioznog naziva “Twentieth Century Motor Car Corporation”.


Brošura

Kad se ukaže prilika
Naftna kriza iz 1973., preko noći je promenila pravila igre na planu proizvodnje automobila u Sjedinjenim Američkim Državama. Detroit se nevoljno i pomalo nevešto počeo baviti, za američke inženjere velikom nepoznanicom: malolitražnim automobilima.

U nevoljama velike trojke, svoju šansu ugledali su mnogi nezavisni preduzetnici, među njima i pomalo misteriozna dama Džeraldin Elizabet Karmajkl. Praktično niotkud, ona stupa u auto biznis kao čelnik kompanije “Twentieth Century Motor Car Corporation”. Na sajmu automobila u Los Anđelesu 1974., privlači pažnju sa prototipom revolucionarnog modela “Dale”.

Radite pogrešno

Svi ostali rade pogrešno
Sajamski primerak Dalea, zapravo je bio jedan od dva prototipa koji je konstruisao i izradio inženjer Dejl Klift. Ovaj sportski dvosed, prema fabričkoj brošuri, pokretao je vazdušno hlađeni dvocilindarski motor iz BMW-a zapremine 850 ccm. Elizabet Karmjakl je tvrdila da je reč o modifikovanom motoru snage 40 ks, u stanju da ovaj automobil od stakloplastike, težak svega 435 kg, potera maksimalnom brzinom od 137 kilometara na čas. Prema fabričkim podacima potrošnja je iznosila 3,4 l/100 km.

Konfiguracija sa dva točka napred i jednim pogonskim nazad, a time i eliminacijom pogonskog sklopa, donela je uštedu od 136 kg, čime je fabrička cena snižena za 300 dolara. Reklamna brošura, u kojoj je prikazana šema pogona zadnjeg točka, svojim naslovom gurala je prst u oko tradicionalnim proizvođačima. Na vrhu strane masnim slovima pisalo je: ”Radili ste pogrešno”. Te 1974. cena od 2000 dolara, najavljivana za Dale, bila je i te kako konkurentna.

Elizabet Džeraldin Karmajkl najpoželjnija šefica u auto industriji

Milionski auditorijum saznaje i da je Elizabet Džeraldin Kamajkl zapravo transrodna dama Twituj ovo!

Hval’te me usta
Ono što je Džeraldin Elizabet Karmajkl radila na planu promovisanja kompanije , moglo bi se proučavati kao svojevrstan užbenik iz oblasti samoreklame . U svojoj biografiji, Kamajklova je navela da je udovica inženjera NASA-e i majka petoro dece, odrasla na idiličnoj farmi u Indijani.

U intervjuima je isticala, da je za svoj projekat prikupila na milione dolara od privatnih investitora, da je već zakupila pogone u Burbanku od 14.000 kvadratnih metra u kojima radi 100 zaposlenih.

Do kraja 1975. predviđala je prodaju 88.000 automobila da bi se ta brojka 1976. popela na 250.000. U planu su bila još dva modela: Revelle i Vanagen.

Što se tiče osnovnog modela Dale, tvrdila je da je to najbezbedniji automobil na putu. To je potkrepila pričom da je lično udarila u zid pri brzini od 48 km/h, bez da je Dale pretrpeo bilo kakva strukturalna oštećenja.

Tablodni rasplet
Nevolje se naslućuju januara 1975. Diler iz Encina u Kaliforniji, i nekadašni PR nove kompanije, Vilijam D. Miler osvanuo je u svojoj kancelariji sa četiri rupe od metka u glavi. Za ubistvo je osuđen radnik kompanije “Twentieth Century Motor Car Corporation”, Džek Oliver. Ubrzo se ispostavilo da su Miler i Oliver bili znanci sa robije u Sen Kventinu.

Proizvodnja automobila nije pokrenuta. Kalifornijska komisija za promet hartija od vrednosti otvara istragu. Šefica Karmajkl biva uhapšena, ali plaća kauciju i nestaje bez traga, navodno sa 30 miliona dolara novca od investitora. “Twentieth Century Motor Car Corporation”, briše se iz registra privrdnih subjekata 1978.

Deblji kraj izvukao je i konstruktor Dejl Klift. U njegovom ugovoru je stajalo da mu sleduje nagrada od 3 miliona dolara, koja će mu biti isplaćena čim krene serijska proizvodnja. Umesto toga dobio je ček na 1001 dolar i nešto kasnije drugi ček na 2000 dolara, koji se ispostavilo da je nenaplativ.

Revelle

Pravda preko televizije
Godine 1989. televizijski program “Nerešene misterije” donosi priču o skandalu automobila Dale. Milionski auditorijum saznaje i da je Elizabet Džeraldin Kamajkl zapravo transrodna dama, koja je pod svojim muškim imenom Džeri Din Majkl tražena još od 1961. zbog umešanosti u operaciju falsifikovanja novca.

Nije proteklo dugo, dok neki od gledalaca ovog programa nisu prepoznali i prijavili Džeraldin Karmajkl koja je u ruralnom Teksasu vodila operaciju prodaje cveća kraj puta. Većinu njenih zaposlenih činila su deca.

Šefica nesuđenog auto giganta, odslužila je 10 godina u zatvoru i preminula 2004.

Jedini sačuvan primerak modela Dale nalazi se u kolekciju Petesen muzeja u Los Anđelesu.

Televizijska mreža ABC, je još 80-ih godina okupila pravo na ekranizaciju ove neverovatne priče. Ipak mnogi se slažu da je priča suviša jaka da bi se potrošila na televizijski film. Umesto toga, ističe se, bi bilo mnogo podesnije da se podvrgne viskobudžetnoj adaptaciji u maniru “Vuka sa Vol Strita”.

Promocija na sajmu u Los Andjelesu 1974
Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele Gume Arhiva
4937
Postavljeno: 02.08.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

arkadije
02.8.2016 19:12
8
1

kod ima materija kolko oces:zajam za preporod srbije,kanal morava vardar,1000evra, cankove bajke...

Synyster
02.8.2016 23:48
7
2

Svaka cast za pricu. Ne postoji mnogo Americkih automobila za koje ne znam, ali ovo je definitivno jedan od njih.
Inace, nisam bas siguran kako su John DeLorean i Preston Tucker povezani sa ovom pricom. I jedan i drugi su imali sumnjive stvari u svojim kompanijama, ali su oni sami sebe zakopali u grob. Dok je, sudeci barem po onome sta je napisano u ovom tekstu, cilj Dale-a bio da se prevare investitori.

Tulipan
03.8.2016 10:29
5
1

Meni su uvijek ovakve priče se graničile sa naučnom fantastikom..Jasno mi je da te neko u startu zavrne za 50, 100 e..ali od nule krenuti i napraviti takvu prevaru u stilu Vuka sa Volstrita i ovoga..pa to je..

Bozo
05.8.2016 10:45
0
3

Citajuci tekst, sjetio sam se nekog lika koji je u Srbiji, karajem 80-ih, ili pocetkom 90-ih, po jako povoljnim uslovima prodavao "jugice". Bez ucesca, bez kamate, sa nekim mizernim ratama otplate. Sve sto je trebalo je popuniti formular koji se kupovao za tadasnjih 10 maraka. Prodao je oki 10.000 formulara i niko ga nikad vise nije vidjeo.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: