Klasika

Continental Mark II

Luksuz na američki način

Američki Rolls-Royce

Continental Mark II je jedan od najzanimljivijih američkih automobila 1950-ih godina. Njegova svrha je bila da po prvi put od 1930-ih godina i legendarnih Cadillaca, Duesenberga i Corda napravi američkog konkurenta luksuznom Rolls Royceu, u čemu je i uspeo, ali je u velikoj meri potpuno promašio drugu svrhu - da napravi profit


Legendarni automobili nikada ne budu zaboravljeni, a Lincoln Continental je svakako jedan od njih. Još početkom 1950-ih godina, svi su pamtili predratni Continental i pitali se da li će vlasnik kompanije Ford napraviti naslednika. Kao rezultat je nastao Continental II, koji se proizvodio samo 1956. i 1957. godine, ali je i takav kratak period bio dovoljan da ostavi dubok trag na tržištu.

Teško je znati kada je Ford počeo da radi na ovom automobilu, a po nekim pričama to se desilo jos 1947. godine. Samo četiri godine ranije na čelo Forda je stigao Henry Ford II, unuk osnivača kompanije, i preko noći želeo da u potpunosti unapredi ponudu. Henry II je shvatio da Ford gubi mnoge kupce u takozvanoj „srednjoj“ klasi, a najveći razlog je ležao u tome da kompanija nije imala dugačku ponudu kao glavni rival General Motors.

GM i Chrysler su imali odgovor za sve kupce
Najveći svetski proizvođač automobila na svetu je imao bogatu ponudu sa kojom je kupac mogao ceo život da provede kupujući njegove proizvode. Kupac bi tako startovao sa jeftinim Chevroletom kroz dvadesete godine, zatim prešao na sportski Pontiac u tridesetim godinama, pa na mirniji Oldsmobile, luksuzni Buick i onda, jednog dana pred penziju, dostigao životni cilj kupovinom skupocenog Cadillaca. Slična situacija je bila i kod Chryslera, koji je takođe imao bogatu ponudu - Plymouth, DeSoto, Dodge, Chrysler i Imperial. Kod Forda su postojali samo Ford, Mercury i Lincoln, pa je kompanija gubila mnogobrojne kupce.

Pozicioniranje Continentala
Posebnu pažnju je privlačio Lincoln Continental. Njegov tvorac je bio Edsel Ford, sin Henryja i otac Henryja II, koji je početkom 1930-ih godina želeo svoj lični automobil, ali je interesovanje publike bilo toliko veliko da je Continental kasnije ušao i u serijsku proizvodnju. Međutim, Edsel je umro 1943 godine, pa samim tim njegovom projektu nije davana veća pažnja. Do kasnih 1940-ih godina, Continental je i dalje pružao predratni dizajn i zastareli V12 motor, pa verovatno niko nije bio iznenađen kada je ovaj automobil ugašen posle 1948 godine.

Ford konačno dobija potrebne finansije za investiranje posle velikog uspeha prvih posleratnih modela, koji su debitovali 1949. godine, i počinje da traži načine da potroši zaređeni novac. Neke priče kažu da je naslednik Continentala planiran još 1949. godine i da je jedan prototip urađen, ali kada je Lincoln ponuda predstavljena naredne godine, najveći i najskuplji model je nosio Cosmopolitan oznaku. Tokom 1952. godine, Henry II odobrava dva nova velika projekta. Jedan od njih je bila potpuno nova Edsel divizija, sa ciljem da popuni prazninu između Mercuryja i Lincolna i konkuriše Chrysleru i Oldsmobilu, ali je mnogo pažnje privukla ona druga divizija. Naime, plan je zahtevao da Lincoln bude pomeren za stepenicu niže i konkurište Buicku dok bi rival Cadillacu bila potpuno nova divizija sa Continental oznakom.

Henry II je uskoro okupio tim pod imenom „Special Product Operations“ (SPO), a u timu su bila neka veoma poznata imena. Glavni dizajner je bio John Reinhart, koji je imao dugogodišnje iskustvo rada u General Motorsu i Packardu, a ispod njega su se nalazili Bob Thomas i Ray Smith, koji su dovedeni direktno iz Nasha. Tu su bili i Harold Johnson, nekadašnja zvezda Corda najzaslužnija za legendarni 810/812, a ceo tim je nadgledao William Ford, brat predsednika kompanije.

Cilj napada – Rolls Royce
Plan je bio veoma prost - napraviti najluksuzniji automobil koji je Amerika ikada videla i koji će osramotiti čak i Rolls Royce. Rani plan je bila cena od 8.000 dolara, ali da bi automobil privlačio samo najbogatije kupce, ona je kasnije povećana na čak 10.000 dolara.

Sa takvom cenom, novi Continental bi koštao duplo više nego tipičan Lincoln ili Cadillac, ali to nije bilo bitno. William Ford nije preterano brinuo o profitu i cilj je bio da se imidž kompanije podigne u velikoj meri. To je znao i Henry II, koji je očekivao da će Continental u prve tri godine proizvodnje izgubiti oko 1,6 miliona dolara čak i ako ostvari zacrtani plan o godišnjoj prodaji od 1.600 primeraka. Posle dužeg razmišljanja, William Ford je timu objavio kakav automobil želi. On nije trebalo da ima previše hroma ili najmoćniji motor, ali je trebalo da ima čiste dugačke linije i da bude naglašeno elegantan.

Prvi prototip je pružao unapređene linije predratnog Continentala na šasiji 1949 Lincolna, ali Henry II nije bio oduševljen. I pored toga razvoj je tekao dosta brzo, a veliko olakšanje tim je imao u podatku da nije imao budžet. Tokom 1953. godine, mala kompanija Hess & Eisenhardt je proizvela šest prototipova, nakon čega je Henry II dao svoje mišljenje kako bi konačan proizvod trebalo da izgleda. Po pitanju mehanike, ponovo je razmatran V12 motor, pre nego što je izbor pao na novi Lincolnov V8 motor od 368 kubnih inča (6,0 l) i 285 ks.

Luksuzan ali i drugačiji
Međutim, Lincolnov i Continentalov motor su bili različiti po nekoliko mera. Ona glavna je bila da se Continentalov nekoliko puta rastavljao i testirao sve dok i najmanji problem nije otklonjen, a slična situacija je bila i po pitanju ostatka mehanike. Kada je reč o dizajnu. William Ford je dobio svoju želju. Njegov automobil nije imao previše hroma i pružao je dugačke i elegantne linije. On takođe nije ličio na nijedan drugi automobil kompanije, a odlučeno je da dvobojna verzija ne bude ponuđena.

Enterijer je bio jednako lepo urađen i pružao je dugačku listu standardne opreme i bez opcija. Konačan proizvod je bio izrazito elegantan i jedan od najlepših automobila 1950-ih godina. Jedan dizajnerski detalj koji je privukao mnogo pažnje je položaj gepeka sa rezervnom gumom, koji će kasnije postati zaštitni znak Lincolna sve do kasnih 1980-ih godina. Da bi bio siguran da je i najmanji deo perfektan, William Ford je naredio da se svaki deo nekoliko puta rastavi, a ceo automobil je bio ručno sklapan. Na taj način, Continental je bio jedini takav američki automobil iz navedenog perioda, ali je takođe imao i neke od najvećih troškova proizvodnje.

„Krštenje“
Na kraju, jedini izbor je ostao da se izabere ime. Pošto se predratni Continental smatrao kao prva generacija, posle kraće rasprave je odlučeno da novi model nosi jednostavnu Mark II oznaku. Mark II je zvanično predstavljen na salonu automobila u Parizu 1955. godine da bi domaća premijera bila na mnogobrojnim privatnim skupovima istog dana na koga su bili pozvani samo najbogatiji ljudi u Americi. William Ford se lično upoznao sa svim od njih i ponudio test vožnju. Svoje narudžbe su potpisali iranski šah, Frank Sinatra i Cecil B. DeMille već prvog dana, a lista poznatih imena je bila poduža.

Kao što je i najavljeno, početna cena je iznosila oko 10.000 dolara, a jedina opcija je bila klima, za koju se odlučilo čak 75% kupaca. Novinari su takođe imali samo reči pohvale, ali su zaključili da iako je Mark II za duplo skuplji nego sledeći najskuplji Lincoln, teško je zaključiti da je toliko i bolji. Međutim, prodaja je startovala odlično i u prva tri meseca, Continental je dobio 1.300 narudžbi. Prve godine je prodato 1.307 primeraka, ali je prodaja naglo opala druge godine nakon što je prodato samo 672 vozila.

Ford je gubio 1.000 dolara na svakom modelu
Druge godine je stiglo nekoliko značajnih promena. Snaga motora je povećana na 300 „konja“ dok su i najmanje mehaničke boljke iz prve godine otklonjene. Mnogi se pitaju šta je bio problem i zbog čega je Mark II ugašen posle samo dve godine. Veliki problem je predstavljala cena, pa je Ford gubio oko 1.000 dolara na svakom prodatom modelu. Dodatni problem je predstavljala i sama ponuda, a samo 652 od ukupno 1.300 Mercury-Lincoln salona su želeli da prodaju Mark II. Tokom druge godine, kada je potražnja naglo pala, oni su počeli da nude i veće popuste, čime su najviše oštećeni kupci 1956 modela koji su platiti punu cenu.

Možda glavni razlog je ležao u ostatku Lincoln ponude. Naime, do sredine 1950-ih godina, Lincoln je u velikoj meri napredovao i stigao Cadillac po prodaji. Kada je Mark II debitovao 1956. godine, Lincoln je zabeležio svoju najbolju prodajnu godinu u istoriji sa 50.322 prodata primerka. Zanimljivo je da je Continental radio na kabrioletu, kao i modelu sa metalnim krovom koji se spuštao u gepek, u momentu kada je stigla vest da je kraj blizu. Ova druga ideja nikada nije ušla u prototip fazu na Mark II, ali jeste na 1957 Ford Skylineru dok je kabriolet urađen u samo jednom primerku. Pretpostavlja se da bi kabriolet koštao čak 18.000 dolara, a jedini prototip je kasnije predat supruzi Williama Forda za njenu ličnu upotrebu.

Spajanje sa Lincolnom
Špijunske slike kažu da je urađen i jedan prototip za 1958. godinu, koji je trebao da deli više linija sa ostatkom Lincoln ponude, ali dolazak Robert McNamare na mesto predsednika je u većoj meri samo zakomplikovao situaciju. McNamara je smatrao da automobili trebaju da budu jednostavni i nije želeo proizvode koji ne donose visok profit. Za 1958. godinu, Continental divizija je spojena sa Lincolnom, a na sledeći Mark automobil publika je morala da čeka deset godina kasnije. Tada je debitovao Mark III, kao kupe verzije Continentala, ali se ovaj automobil razlikovao od Mark II po veoma pristupašnoj ceni i silazio je sa proizvodne trake kao i svaki drugi Lincoln.

Continental Mark II i danas privlači mnogo pažnje svojom pojavom, a pretpostavlja se da je oko 1.500 primeraka „preživelo“. Međutim, njihove cene su poprilično velike i kreću se od 70.000 dolara za model u originalnoj kondiciji do 200.000 dolara za restaurirane primerke. Ford je na Mark II izgubio veliki novac, ali je prava katastrofa usledila sa Edsel divizijom, koja je opstala u prodaji samo tri godine i u tom periodu koštala američkog giganta preko 400 miliona dolara. Ipak, Mark II ostaje bitan automobil u istoriji američke auto industrije i podsetnik dana kada su najbolji svetski automobili dolazili iz američke savezne države Mičigan.

Zoran Tomasović
5051
Postavljeno: 27.01.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Nemanjica
27.1.2015 11:33
7
1

Bravo majstore...Sjajan clanak!

karadjole
27.1.2015 16:42
6
1

ovo je autina,ko ga poseduje u usa je totalni mega car,jos ako je kvalitetno restauriran ili mozda dobro ocuvan,auto za pozeleti!verovatno ce synyster imati sto za dodati jer on tamo zivi i susrece se sa tim starim americkim klasicima!Da mi je vidjet kako bi ga sredio kount kustomes tj. danny koker!!!

Anonimus
27.1.2015 17:59
1
4

Samo ludim Amerikancima moze da padne na pamet kako mogu napraviti auto koji moze da konkurise Rolsu.

Synyster
27.1.2015 19:01
5
0

@karadjole,
Imao sam prilike da vidim ovaj auto uzivo i jos je lepsi nego na slikama. Jos ovaj sto sam ja video nije bio restoriran, ali opet je pucao od luksuznosti.

Bozo
29.1.2015 22:43
4
0

Totalno elegantna pojava. Ali, ima tu nesto sto, gle cuda, bas americkom autu nedostaje. Ako smijem reci, fali mu malo kica i kitnjastih detalja da bi izgledao skuplje. Malko veci farovi, po koja hrom lajsna, da ne bude kao naduvani trabant. Mozda bi bas Danny i momci to odradili, kad bi ih neko zaustavio da ne pretjeraju?

Synyster
30.1.2015 15:39
5
0

@Bozo,
Mislim da je lepota ovog automobila upravo u tome sto uopste nije preterivao u nicemu. Ko je hteo dosta hroma taj je mogao da kupi neki Buick ili Cadillac jer je dizajner Harley Earl obozavao hrom i uvek ga je dosta dodavao na njegove aute. Continental je hteo ciste, ali i elegantne linije i mislim da je to i dobio. Ista situacija ce posle da usledi i sa prelepim 1961 Lincoln Continental - imao je ciste i jednostavne linije u vreme kada se konkurencija takmicila ko ce nabaciti vise hroma i ko ce napraviti veci rep na autu.

Bozo
31.1.2015 07:00
4
0

@Synyster
Potpuno se slazem s tobom. I mom oku vise prija cistija forma, uostalom ti si u prilici da uzivo vidis ovakva auta, koliko shvatam. Samo mislim da bi u ono vrijeme bio bolje shvacen da su ga samo malkice okitili. Pozdrav.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: