Klasika

Citroen Dyane

Popularan model u bivšoj Jugoslaviji

Nastavak „spačekove“ priče

U auto industriji nije retkost da kompanija nameni novi proizvod kao zamenu za zastareli proizvod za koga se smatralo da je vreme prošlo, ali da prethodnik nadživi naslednika


Takvih slučajeva ima mnogo, a mi ćemo spomenuti neke od najpoznatijih. Primera radi, 1961. godine, Volkswagen je predstavio model Type 3 kao zamenu za „bubu“, a sedam godina kasnije je usledio i Type 4. Nijedan automobil nije opstao u prodaji duže od 1974. godine, dok se „buba“ proizvodi do današnjeg dana.

Početkom 1980-ih godina, British Leyland je predstavio Austin Metro kao zamenu za popularni Mini, ali je britanski mališan još uvek u proizvodnji, dok je Metro ugašen 1997. godine. Porsche je smatrao da je vreme 911 prošlo sredinom 1970-ih godina, pa je zato, 1978. godine, predstavio model 928. Iako se on solidno prodavao, kraj je stigao 1995. godine dok je 911 i dalje najpopularniji i najpoznatiji proizvod nemačkog proizvođača vozila. To nas dovodi do Citroena, koji je, 1967. godine, predstavio model Dyane kao zamenu za popularni, ali zastareli 2CV, kod nas poznat kao „spaček“. Iako se solidno prodavao tokom svoje istorije, Dyane nikada nije uspeo da ostvari zacrtani plan, kako na tržištu tako i danas u svetu klasičnih automobila.

2CV
Nakon Drugog svetskog rata, Citroen se nalazio u relativno lošoj poziciji na svom domaćem tržištu. Godine rata su ostavile kompaniju u rasulu, ali je potreba za automobilima bila ogromna. Međutim, kupovna moć je bila izuzetno slaba, pa su se Citroen, Peugeot i Renault takmičili ko će da predstavi jeftiniji proizvod. Citroenov odgovor na krizu je bio model 2CV, na kome je francuski proizvođač vozila radio još od 1936. godine. Kada se pojavio u prodaji 12 godina kasnije, 2CV je bio najjeftiniji novi automobil u Francuskoj i dao je nadu mnogima da po prvi put poseduju sopstveni automobil. Iako je imao maleni motor od 375 ccm i samo 9 ks, 2CV je takođe bio udoban, prostran i kvalitetan, te je za većinu kupaca bio odličan izbor.

2CV je ubrzo izbio na prvo mesto po prodaji na domaćem tržištu, ali već sredinom 1950-ih, situacija polako počinje da se menja. Francuska auto industrija se takođe promenila u velikoj meri tokom 1950-ih godina, zahvaljujući „novim navikama“ kupaca na radnim mestima. Naime, umesto standardnog radnog vremena od osam sati dnevno i godišnjeg odmora od dve sedmice, Francuzi su odlučili da smanje radnu sedmicu na 35 sati i povećaju godišnji odmor na četiri sedmice preko leta.

Iako je ovaj plan bio dosta riskantan, radnicima se jako dopao, pa su tako provedeno vreme pružali maksimum i produktivnost je napredovala do te mere da do sredine 1950-ih godina, radnička klasa je bila u stanju da priušti nove automobile u značajno većoj meri nego ikada pre. U takvim uslovima, mladi kupci nisu želeli automobile koje njihovi roditelji voze, već proizvode koji su u duši mladi i zabavni isto kao i potencijalni kupci.

Veliki konkurent – Renault 4
Dok Citroen ove promene nije shvatio dovoljno ozbiljno, veliki rival Renault svakako jeste. Do 1961. godine, Renault je predstavio model 4 kao zamenu za 4CV i privukao je veliku pažnju. Renault 4 ne samo što je delovao modernije već je takođe imao i prostraniji enterijer, moćnije motore od 23-32 ks i u roku od nekoliko godina je počeo da krade prodaju od 2CV u velikoj meri. Citroen je primetio trend, ali nije uradio ništa povodom toga sve do sredine 1960-ih godina kada je 4 i zvanično preuzeo titulu najprodavanijeg automobila na francuskom tržištu.

Kompanija je znala da je 2CV bilo gotovo nemoguće u potpunosti zameniti, ali je postojala nada da se na istoj bazi napravi i veći i bolje opremljen automobil, koji bi zauzimao poziciju između spomenutog 2CV i većeg modela Ami. Nada je bila da ako bi ovaj novitet bio jednako popularan kao 2CV, a pri tom skuplji, da bi ga jednog dana u potpunosti mogao zameniti prethodnika, ali zamena za 2CV nije planirana u samom startu. Međutim, kompanija je imala jedan veliki problem, a to je da je radila na osveženim verzija popularnih modela DS i Ami, tako da nije imala vremena i radnu snagu da počne rad na potpuno novom automobilu.

Panhard i Dyane
Tada na scenu stupa Panhard, čiji je Citroen bio vlasnik, a iako je ova fabrika uglavnom bila poznata po sportskim i trkačkim automobilima, ona je prihvatila izazov da u potpunosti razvije novitet.

Rizik na sebe je prihvatio Louis Bioner, koji je dizajnirao svaki Panhard model proizveden od 1920-ih do 1960-ih godina, ali od samog početka on je imao velikog protivnika u liku glavnog Citroenovog dizajnera, Roberta Oprona. Naime, iako je Bioner za bazu koristio 2CV, on je dodao mnoge linije sa raznih Panhard modela koje se Opronu nikako nisu dopale. Opron je na kraju morao lično da uradi veće promene pred samo predstavljanje modela dok je Bioner dobio samo jednu karakteristiku - ime. Panhard je već ranije zaštitio imena Dyna, Dynavia i Dynamic, pa je samim tim izbor imena pao na Dyane.

Citroen Dyane je zvanično predstavljen u avgustu 1967. godine na salonu automobila u Briselu i u prodaji se pojavio nekoliko meseci kasnije.

Reakcije publike su uglavnom bile jako pozitivne, posebno ako se usporedi sa 2CV. Dyane je imao moderniji enterijer i bolji i lakši pristup gepeku, a čini nam se da je ovaj detalj prekopiran direktno sa rivala Renaulta 4. Kupac je mogao da bira između samo jednog motora i to od 425 cc koji je razvijao 21 ks. Citroen je obećavao maksimalnu brzinu od 100 km/h, ali je nagovestio da bi optimalna brzina trebala biti oko 80 km/h, što je bilo dovoljno za većinu tadašnjih francuskih puteva.

Domaći kupci su odgovorili odlično i u prva četiri meseca kupili od 48.000 vozila. Međutim, već od samog starta Citroen je brinuo podatak da je Renault 4 brži, pa tako već samo četiri meseca nakon predstavljanja u ponudu je učvršćena i moćnija verzija od 28 ks, koja je povećala maksimalnu brzinu na 115 km/h. Samo dva meseca kasnije je debitovao još jedan motor od 435 cc sa 26 ks, a iako nije imao veću snagu, on je imao nešto veći obrtni moment. Prodaja je ponovo skočila i narednih nekoliko godina se kretala oko 100.000 vozila na godišnjem nivou.

Dyane se uskoro pojavio u prodaji i u Velikoj Britaniji, gde ga je magazin „The Motor“ testirao protiv glavnog rivala, Mini 1000 Supera. Citroenov predstavnik je ubrzavao do 100 km/h za 31 sekundu, uz kombinovanu porošnju od 5,5 litara na 100 kilometara, a sa cenom od 648 funti je koštao identično kao i britanski rival. Novinari su hvalili udobnost, tišinu i ponašanje na putu, ali kritikovali nedostatak snage i slabu opremu čak i u bolje opremljenoj Luxe verziji.

Dominacija u vidu Renaulta 5
Citroen je pažljivo slušao kritike i krajem 1969. godine u ponudu dodao i Dyane 6 model sa većim 602 cc motorom od 32 ks, koji je pozajmljen iz modela Ami. On je povećao maksimalnu brzinu na 120 km/h, što je bilo u samom rangu u klasi, a prodaja je nastavila da raste, posebno kada je usledila naftna kriza početkom 1970-ih godina.

Međutim, u vreme najveće slave su započeli i prvi problemi, za koje je i sam Citroen delimično kriv. Naime, francuski proizvođač vozila je nastavio da unapređuje 2CV, pa umesto mirne i tihe smrti, ovaj mališan je počeo da proživljava drugu mladost i privlači sve veći broj kupaca. Mnogo veći problem je predstavljao novi Renault 5. Predstavljen 1972. godine. Renault 5 je imao sve one praktične karakteristike kao i „4“ i Dyane, ali značajno izraženiji sportski dizajn i uskoro je postao veliki hit među kupcima. Čak i u osnovnoj verziji 5 je imao 36 ks i mnogo više opreme dok je najmoćnija verzija razvijala 62 ks.

Kada je par meseci kasnije debitovala i Alpine verzija sa 108 ks i maksimalnom brzinom od 185 km/h, tržište je dobilo prvi francuski „hot heč“ i preko noći „5“ je postao najprodavaniji automobil na domaćem tržištu. Iako je prodaja Dyanea skočila na maksimalnih 126.854 vozila 1974. godine zbog naftne krize, ona je narednih godina počela da pada u velikoj meri. Prodaja je, do 1980. godine, pala za preko 50%, a par godina kasnije i na minimalnih 13.908 vozila. Poslednja godina je bila 1984. kada je prodato samo 570 vozila, a uskoro je stigla zamena u vidu dva vozila - Visa i Axel.

Dyane se proizvodila i u Jugoslaviji
Spomenućemo da se Dyane od 1968 do 1980 godine proizvodio i u Iranu (proizvodnja se na kratko odvijala i u Tomos i Cimos fabrikama u Jugoslaviji) gde se prodavao kao Jyane, a celokupna proizvodnja Acadiane vana se takođe proizvodila na ovoj lokaciji. Acadiane je bila van verzija zasnovana Dyane i predstavljena je 1977. godine sa maksimalnom nosivosti od 500 kg. Ovaj van je imao modifikovano ogibljenje i dolazio je u nekoliko različitih verzija kao radničko i putničko vozilo, a najbolja prodajna godina je bila 1979. kada je prodato 45.438 primeraka. U periodu od 1968. do 1988. godine, na bazi Dyane se proizvodio i Citroen Mehari, proterensko vozilo sa težinom od samo 570 kg.

U svojoj istoriji Citroen je prodao 1.443.493 Dyane i još 253.393 Acadiane, što nisu visoki brojevi kao 2CV, ali ovaj automobil svakako zaslužuje svoje mesto u istoriji. U svakom slučaju, Dyane je danas relativno cenjen klasik, posebno za sve one koji hoće zanimljiv mali automobil za male sume novca. Ali to ne znači da Dyane nema svoje skuplje verzije, a posebno se izdvaja Cabane kabriolet iz 1977. godine koji je proizveden u samo 1.500 primeraka. Tako da ako volite 2CV, a on vam se čini previše čest na putevima, Citroen Dyane je odličan klasik za kupovinu.

Zoran Tomasović
10479
Postavljeno: 07.07.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Dušan 037
07.7.2015 06:38
16
0

Hvala za tekst. Mislim da treba pomenuti i jugoslovenske varijante dostavnjaka - "Dak" i "Geri". Ovi, zvanično, Cimosi su se razlikovali od "Akadiana".

http://www.2cvkeza.com/cimos-dak---geri.html


Janez
08.7.2015 11:42
10
0

Dobro napisano.

Da dodam... U Cimosu od 1977 do 1981 godine proizvedeno više od 30000 Dyane. A od 1982 do 1985 isto u cimosu proizvedeno oko 900 vozila Geri pickup i oko 2200 vozila DAK na osnovi Dyane. Tomos i Cimos fabrika bila je veliki dobavljvač djelova za Francuski Citroen u šesdesetim i sedamdesetim godinama. Djelovi izrađeni kod Tomos i Cimos kooperanata iz cjele Juge našli su time put u svijet i skoro svaki Citroen A, G ,D i CX serije iz 60tih i 70tih ima ugrađen neki dio iz tadašnje jugoslavenske proizvodnje.

pele
08.7.2015 22:38
11
0

lepo napisan tekst. hvala redakciji ... citajuci ga pomislio sam kako smo mi u tim 70-tim imali zastavu 101 sa motorima od 50 - 75 ks ... bili smo organizovana zemlja sa mnogo nedostataka ... ali se u toj zemlji proizvodilo, zaradjivalo i kupovalo, trosilo se ... zivelo se! za ta vremena smo imali relativno konkurentan proizvod od koga nismo morali da se stidimo. jasno je da je u pitanju bio fiat-ov projekat, ali je na sajmu u Zenevi 1971. prodato svih 7 (ako se dobro secam i ako je tekst koji sam procitao na ovu temu verodostojan) sajamskih primeraka tada novog modela zastave 101 ... a gde smo danas ... ? eto mozda i predloga da redakcija malo istrazi na ovu temu i da nam u nekom od sledecih tekstova napise ovako lepo i detaljno o tome. pozdrav svima!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: