Klasika

Citroen DS

Godišnjica

Prva „ajkula“ je stupila na scenu pre 60 godina. Upravo na ovu godišnjicu je lansiran DS kao zaseban brend


"Danas stvaramo DS brend nalazeći inspiraciju u neverovatnom nasleđu klasičnog DS modela" Twituj ovo!

60 godina od rođenja „ajkule“
„DS nedelja“ startovala je 20. maja, i trajaće do 24. U nju su uključeni brojni događaji poput velike „DS Exhibition“ izložbe u Tileri (Tuileries) bašti, kao i parade sastavljene od 700 automobila duž Šanzelizea (Champs-Élysées).

Citroen DS je lansiran 1955., i odmah je postao jedan od najprepoznatljivijih modela u tadašnjem automobilskom svetu. Danas je jedna od najvećih ikona na četiri točka, oličenje automobilske avangarde, tehnologije i vrhunskog dizajna. Od 1. juna, DS startuje kao zasebna, avangardna marka sa isključivo premijum ponudom.

„Danas stvaramo DS brend nalazeći inspiraciju u neverovatnom nasleđu klasičnog DS modela. Legendarni automobil je simbol takvih vrednosti kao što su inovativnost, vrhunski kvalitet i avangarda, koje su naših ruku delo“, rekao je Iv Bonfon, šef DS brenda. „Mi težimo nastavku priče i obezbeđivanju da ova dva slova nastave da otelotvoruju francusku ekspertizu kada je reč o luksuznim automobilima, i to dugi niz godina koje su pred nama.“

„DS Exhibition“ se održava odmah pored Luvra, uz besplatan ulaz tokom vikenda. Okupljanje klasičnih DS modela će biti održano na Linas-Monleri (Linas-Montlhéry) trkačkoj stazi, u subotu 23. maja. Biće prisutno 700 automobila, koji će se uputiti ka Parizu u nedelju, na veliku paradu.

„Ajkula“ se svojom aerodinamikom, futurističkim dizajnom i tehnologijom izdvajala u automobilskom svetu Twituj ovo!

Ajkula
Citroen DS, popularnog naziva „ajkula“ kod nas, proizvodio se 20 godina, od 1955. do 1975., i to u sedan, karavan i kabriolet verzijama. Italijanski vajar i industrijski dizajner, Flaminio Bertoni i francuski aeronautički inženjer, Andre Lefevr su osmislili automobil sa dizajenerskog i inženerskog aspekta. Pol Mažes je razvio čuveno hidropneumatsko ogibljenje.

„Ajkula“ se svojom aerodinamikom, futurističkim dizajnom i tehnologijom izdvajala u automobilskom svetu. Postavila je nove standarde što se tiče kvaliteta vožnje, upravljivosti i kočenja. Citroen je prodao ukupno 1.455.746 primeraka ovog modela. Dovoljno je da spomenemo da je DS prvi velikoserijski automobil sa disk kočnicama. U izboru za „automobil veka“ 1999. godine, zauzeo je treće mesto, kao najuticajniji automobilski dizajn i najlepši automobil svih vremena po izboru „Classic & Sports Car“ magazina.

Ono što su tadašnji automobilski novinari odmah primetili je da je DS pomerio standarde vezane za vozne osobine i upravljivost Twituj ovo!

Istorija
Citroen je pre II svetskog rata bio najveći proizvođač automobila u Evropi. Bilo je to zlatno vreme francuske marke, koja je i tada težila inovativnosti i originalnosti u odnosu na konkurenciju.

Čak 18 godina je trajao tajni razvoj naslednika Traction Avanta pod imenom DS 19. Zvanično je predstavljen publici 5. oktobra 1955. na Salonu automobila u Parizu, a kuriozitet je da su u prvih petnaest minuta od skidanja vela sa automobila bile primljene čak 743 porudžbine, da bi ta brojka u toku dana dostigla total od čak 12.000.

Ono što su tadašnji automobilski novinari odmah primetili je da je DS pomerio standarde vezane za vozne osobine i upravljivost.

Ovako nešto je bilo preko potrebno Francuskoj, koja je bila u obnavljanju ratom razrušene zemlje. „Ajkula“ je postala simbol francuske genijalnosti u postkolonijalnom svetu, tim više što se prodavala na mnogim tržištima širom sveta. U to posleratno vreme, velike nacije su zauzimale svoje pozicije za buduće „svemirsko doba“, jer je započela tehnološka trka u „Hladnom ratu“. U jednoj američkoj reklami za „ajkulu“ je stajalo: „Samo posebna osoba može da vozi poseban automobil“.

Automobil je posedovao inovativno hidropneumatsko ogibljenje, uključujući sisteme automatske nivelacije i varijabilnog klirensa Twituj ovo!

Iz razloga što ga je posedovao tehnološki agresivni proizvođač pneumatika, Michelin, Citroen je bazirao svoje modele na tehnički superiornim radijalnim pneumaticima od 1948., a DS naravno nije bio izuzetak. Pored toga, automobil je posedovao inovativno hidropneumatsko ogibljenje, uključujući sisteme automatske nivelacije i varijabilnog klirensa. Tvorac ovog tehnološkog remek dela je bio Pol Mažes. Ovaj tip oslanjanja je DS-u omogućavao da se kreće brže od ostalih automobila po lošim voznim podlogama, koje su u to vreme bile česte u Francuskoj.

Pored ovoga, vozilo je bilo opremljeno servo upravljanjem i poluautomatskom transmisijom, koja nije zahtevala kvačilo, već su promene stepena prenosa obavljane isključivo rukom, mada je ručica menjača kontrolisala hidraulični mehanizam potpomognut servo uređajem umesto mehaničke veze. Krov od fiberglasa je spuštao centar težišta i redukovao masu. Unutrašnje prednje kočnice, kao i nezavisno oslanjanje, redukovali su neogibljenu masu. Različita širina prednjeg i zadnjeg traga točkova, kao i različite dimenzije pneumatika, doprinosile su ravnomernijem opterećenju točkova, što je smanjivalo podupravljanje, tipično za automobile sa prednjim pogonom i motorom smeštenim napred.

Kao što je bio slučaj i sa svim ostalim francuskim automobilima, tako je „konjaža“ DS-a bila uslovljena francuskim poreskim sistemom, koji je favorizovao male motore. Za razliku od prethodnika, Traction Avanta, „ajkula“ nije imala perjanicu u vidu modela sa šestocilindarskim motorom. Citroen je planirao vazdušno hlađeni šestocilindarski bokser za DS, ali nije imao sredstava da taj agregat stavi u serijsku proizvodnju.

Sve što možda niste znali o „ajkuli“, a možda bi želeli da saznate, možete pročitati ovde.

Galeriju fotografija pogledajte ovde!

VG Redakcija
5056
Postavljeno: 22.05.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Goran_Goran
22.5.2015 07:01
21
1

To je bila najveca limuzina i san mog detinjstva. Hvala Redakciji na ovom "poklonu". I meni je danas rođendan, ali 50-ti

Bobo
22.5.2015 08:39
15
1

Ovaj auto je sedamdesetih izgledao futuristicki, kakve je samo detalje imao, jedan od najboljih svih vremena.

Radojica
22.5.2015 11:03
13
1

Tri puta bravo za Citroen!

serpico
22.5.2015 12:06
7
2

Svakako jedan od najznacajnijih modela u povijesti automobilizma uopce!DS je bio u svoje vreme nanapredniji i daleko najfuturistickiji automobil ali opet koji nije spadao u nedostizne preskupe proizvodjace nego je bio luksuzan ali priustiv automobil kojeg su cak kupovali i amerikanci

karadjole
22.5.2015 12:11
8
1

Jedan moj rodjak je davno imao ovaj prekrasni i nesvakidasnji auto!Kako smo ga samo gledali mi klinci onda kada je i fico bio pojam,a pored fice i bube ovaj citroen je bio doslovno spaceshuttle,pogotovo sa onim svetlima koja su se zakretala onda i naravno pneumatsko spustanje i dizanje karoserije!jedino sto mi se onda nije svidlo na prvu a ni danas mi ne lezi je onaj volan sa jednom preckom ali to je citroen ili ti se svidja ili ne!

taxi
22.5.2015 13:14
7
1

ala sam voleo ovaj auto kad sam bio klinac.

Bozo
22.5.2015 14:35
9
1

Traction avant je vec bio avangardan, da ja nasljednik DS jednostavno morao biti kao svemirski brod da bi ga adekvatno zamijenio. DS je zasluzan sto neki i dan danas smatraju citroen avangardnom markom i ako to vise nije. Barem 40 godina je bio ispred svog vremena. Doduse danas je tesko biti avangardan, a u ono vrijeme je i zmigavac bio napredan, ali neko se morao prvi sjetiti i to mu moramo priznati.

Boki
22.5.2015 17:54
7
1

Jedna stvar je samo losa u svemu tome, nema vise takvih automobila i nece ih ni biti...

Slobodan
22.5.2015 23:00
8
1

Imam 67 godina. Volim aute i redovno pratim njihov razvoj. Od svih auta koje pamtim Ajkula je u meni ostavila najbolji utisak. To je auto koji je išao ispred vremena, i posle 60 godina i dalje je jedan od najlepših i najudobnijih...

ivo
23.5.2015 17:09
5
1

Prelep i nedostižan što se tiče maštovitosti dizajna!

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: