Klasika

Chrysler Imperial YS

Imperijal

Još od samog nastanka auto industrije, za kompanije je važilo pravilo da ako žele da budu uspešne, potrebno je da imaju odgovarajuću ponudu


Iako postoji veliki broj onih ljudi koji veruju da snaga ne leži u samim proizvodima već u održavanju troškova proizvodnje niskim, ipak je teško napraviti profit ukoliko kompanija nema u svojoj ponudi automobil koji publika želi. To je na težak način saznao Chrysler, koji je 1981. godine odlučio da oživi svoj legendarni Imperial brend i sa njim napadne lidere u klasi kao što su Cadillac Eldorado i Lincoln Mark-Series.

Ukoliko ste upoznati sa problemima u Chrysleru iz 1970-ih i 1980-ih godina, onda ste sigurno upoznati kroz koje probleme je ova firma prolazila u navedenom periodu. Pod vođstvom legendarnog Lee Iacocce (nama najpoznatijeg po radu u Fordu i uspehu sa Mustangom), Chrysler je uspeo da smanji troškove, reši se viška radnika i dobije državne kredite, ali ništa od toga ne bi održalo kompaniju u klasi da nije imala da ponudi poželjne proizvode kupcima.

Bacanje svih karata na K-Cars
Poslednji veliki automobili kompanije su nestali sa tržišta posle 1978. godine. Do 1980. godine, Chrysler je i dalje imao bogatu ponudu većih modela sa pogonom na zadnje točkove, kao što su M-Body srednje klase (Dodge Diplomat i Chrysler LeBaron), J-Body kupei (Dodge Mirada i Chrysler Cordoba) i velike R-Body sedani (Plymouth Grand Fury, Dodge St Regis i Chrysler Newport). Tu su bili i L-Body kompakti sa pogonom na prednje točkove (Plymouth Horizon i Dodge Omni) i nekoliko manjih Mitsubishi modela koji su se prodavali kao Plymouth i Dodge.

R-Body je trebalo da nestanu sa tržišta posle 1981. godine, dok je M-Body trebalo da opstanu do kraja 1989. godine za policijske i taksi usluge. Chryslerovi najbitniji proizvodi za 1981. godinu su bili K-Cars kompakti, Plymouth Reliant i Dodge Aries. Ova dva automobila su bila gotovo identična osim maske hladnjaka, nivoa opreme i nekoliko oznaka, iz razloga što Chrysler nije imao finansije da iz razlikuje u većoj meri.

Kao što smo spomenuli, Iacocca se proslavio u Fordu radom na Mustangu, koji je urađen na bazi jeftinog kompakta Falcona, a zatim je ubedio svog šefa Henryja Forda II da otpiše projekat Cardinal. Ovaj mali automobil je koštao kompaniju 37 miliona dolara i imao je pogon na prednje točkove, a Iacocca je smatrao da je on premali da zadovolji američke kupce (on se na kraju pojavio u prodaji u Evropi kao Ford Taunus).

Iacocca je sada bacio sve karte na K-Cars koji su bili jednakih dimenzija kao Cardinal i još jeftiniji nego Falcon.

Na papiru, Reliant i Aries su bili solidni automobili. Oni nisu bili sportski pa ni zabavni za vožnju, ali su svakako bili kvalitetno urađeni, prostrani i veoma udobni. Oni su takođe doneli i nekoliko inovacija za kompaniju, kao što je prvi automobil sa pogonom na prednje točkove i prvi moderni motor od četiri cilindra, a iako su po nekim karakteristikama zaostajali za japanskim konkurentima, Reliant i Aries su takođe bili i jeftiniji od njih. Prodaja je počela sporo, najviše iz razloga što je kompanija napravila grešku sa cenama. Naime, oni su reklamirani sa veoma jeftinom početnom cenom od samo 5.800 dolara (radi poređenja, oni su bili za samo 1.800 skuplji nego naš Yugo), ali kada su kupci stigli u salone, u njima su se našli samo bogato opremljeni modeli sa daleko većom cenom.

Kupce je takođe brinula i budućnost samog Chryslera, a veliki broj njih svakako nije želeo proizvod kompanije za koju se nije znalo hoće li postojati narednih godina. Chrysler je morao da ponudi popuste, poveća garanciju i čak ponudi opciju sa kojom bi kupac mogao da vrati svoj automobil posle 30 dana ako nije zadovoljan, a to se isplatilo i prve godine je prodato 306.000 primeraka. U vreme kada su K-Cars počeli da osvajaju tržište, Chrysler je predstavio još jedan veoma bitan proizvod i to 1981 Imperial.

Imperial
Ovaj potez je došao veoma neočekivano, posebno kada se zna u kakvoj se finansijskoj situaciji kompanija nalazila, pa tako veliki i skupi proizvod radi imidža svakako nije imao smisla. Tako je mislio i Iacocca, ali je rad na Imperialu započet i pre nego što je on stigao u Chrysler. Imperiala je bio nosilac najvišeg nivoa opreme na Chryslerima, a u periodu od 1955. do 1975. godine je bio samostalna kompanija sa ciljem da se napadnu Cadillac i Lincoln.

U svakom slučaju, 1981 Imperial je bio odobren od strane Iacoccinog prethodnika Johna Riccarda, ali na prvi pogled je dosta ličio na delo ovog legendarnog Italijana. Slično kao i popularni Lincoln Mark-Series, koji je Iacocca lično osnovao 1968. godine, Imperial je bio veliki kupe sa dugačkom haubom, kratkim gepekom i grilom prekopiranim sa Rolls-Roycea. Takvom autu je parirala i visoka cena od čak 18.311 dolara dok je jedina opcija bio „šiber“ od 1.000 dolara. Da bi ubedio kupce da je zaista reč o posebnom automobilu, Imperial nije imao nijednu Chryslerovu oznaku, iako se prodavao preko njegovih salona.

Međutim, ono šta publika nije znala je da je Imperial bio zasnovan na jeftinijoj J-Body platformi i da je delio većinu mehanike sa Chrysler Cordobom. Cordoba je predstavljena 1975. godine kao jedan od dva nova proizvoda (drugi je bio Dodge Charger) u takozvanoj "personal luxury" klasi i već prve godine privukla preko 150.000 kupaca. Za 1980. godinu, Cordoba je prebačena na manju M-Body platformu zajedno sa Plymouth Volareom i Dodge Aspenom, ali je prodaja nastavila da bude visoka. Sa dužinom od 5.417 mm, Imperial je bio za 76 mm duži nego Cordoba, ali su ova dva automobila delila većinu mehanike kao i ogibljenje i kočnice. Imperial je takođe bio prvi Chrysler od 1958. godine koji je imao direktno ubrizgavanje goriva, dok se ispod haube našao provereni V8 motor od 318 kubnih inča (5,2 l) sa 140 ks. To je bio dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 13 sekundi uz maksimalnu brzinu od 165 km/h. Nažalost, direktno ubrizgavanje goriva se pokazalo problematičnim, tako da su neki saloni vraćali karburatore, čime bi snaga padala na 130 ks.

Frank Sinatra
U oktobru 1974. godine, prvi dizajner General Motorsa, Bill Mitchell, izjavio je da većina Fordova izgledaju kao nekoliko različitih automobila spojenih u jedno, čime je zaključio da prodajni tim ima veći uticaj nego dizajneri. Prvi čovek Forda u navedenom periodu je bio Iacocca, a kako je on sada vodio Chrysler, mnoge linije su prenete sa konkurencije. Prednji deo, sa skrivenim farovima i Rolls-Royce maskom, je inspirisan 1969 Lincolnom Mark III, dok je zadnji deo dosta podsećao na novi Cadillac Seville. Chrysler je tvrdio da je samo slučajnost u pitanju, ali zaključak je sličan onom koji je Mitchell imao u prošlosti - da automobil izgleda kao dosta drugih automobila spojenih u jedan.

Enterijer je izgledao kao svemirski brod sa prvim digitalnim satom za brzinu u istoriji kompanije. On je bio veoma bogato opremljen i osim spomenutog „šibera“ bez opcija, čime se kompanija nadala privući kupce koji žele samo najbolje. Iacocca se nadao godišnjoj prodaji od 25.000 vozila, a za marketing je pozvao svog velikog prijatelja, Franka Sinatru. Ovaj legendarni pevač je snimio reklamu, a zauzvrat je dobio prvi proizvedeni Imperial.

Chrysler je kasnije odlučio da ponudi i specijalnu "Frank Sinatra" opciju sa nekoliko novih boja i više opreme. Nažalost, Imperial nije bio dobro primljen od strane medija. U vreme kada su svi smanjivali dimenzije, Imperial se činio velikim i teškim (težina je prelazila dve tone), a sa ubrzanjem do 100 km/h za 13 sekundi, čak i tri puta jeftiniji Reliant i Aries su bili brži. Imperial je bio tih i udoban, ali je takođe imao loše kočnice i još gore ponašanje u krivinama. Teška ekonomska kriza iz ranih 1980-ih godina je takođe igrala veliku ulogu pa je prve godine prodato samo 8.113 primeraka. Ni konkurencija nije prošla mnogo bolje pa je tako i prodaja Eldorada i Marka IV pala za preko 40%.

Period loše prodaje i nestanak Imperiala
Za 1982. godinu, Imperial je dobio rast cene za 2.677 dolara, a prodaja pada na 2.717 vozila. Chrysler odlučuje da ponudi popuste od 2.000 dolara, ali ni to nije bilo dovoljno i 1983. godina se pokazala kao poslednja za Imperial kada je prodato samo 1.555 vozila. Posebno loše je prošla Frank Sinatra opcija za koju se odlučilo samo 516 kupaca od 12.385 prodatih Imperiala u tri godine. Iacocca je pokušao da uradi promociju preko NASCAR šampionata gde je Chryslerov heroj Buddy Arrington vozio specijalno spremljen Imperial na 1981 Talladega trci, a iako je vodio nekoliko krugova, Arrington se na kraju morao zadovoljiti sa trećim mestom. Arringtom je poznat po tome što je u svojih 25 godina karijere i 560 trka vozio samo Chryslerove proizvode. I pored novih K-Cars i Imperiala, Chryslerova prodaja 1981. godine je bila loša.

Ona je bila bolja nego godinu dana ranije, ali i dalje za 50% manja nego 1977. godine, koja je opet bila loša u poređenju sa zlatnim 1960-im godinama. Navedene godine Chrysler je zabeležio gubitke od 476 miliona dolara, a 1982. godine 69 miliona dolara. Do tada, Imperial je bio mrtav, ali se K-Cars platforma pokazala veoma uspešnom i u narednih desetak godina na njoj će biti predstavljeno preko 20 novih proizvoda svih dimenzija. Među najpoznatijim su bili T-115 minivans (Plymouth Voyager, Dodge Caravan i Chrysler Town & Country), klasa u kojoj Chrysler i danas dominirala.

Platforma od 700 miliona dolara je spasila kompaniju
Zanimljivo je da, iako je K-Cars platforma spasila Chrysler i izvukla ga iz finansijske krize, ona nije imala veliko odobrenje krajem 1970-ih godina kada je bila u razvoju. Ona je koštala kompaniju čak 700 miliona dolara, a glavni ljudi kompanije su više voleli alternativnu ideju sa H-Body, koja bi koštala "samo" 400 miliona dolara i pružala bi pogon na zadnje točkove.

H-Body bi možda bio sigurniji potez, ali se K-Car pokazao kao najbolja investicija u istoriji kompanije. Još jedna velika zanimljivost je ležala u podatku da Iacocca nije odobrio K-Cars već njegov prethodnik Riccardo, ali se nagađa da bi i Italijan doneo istu odluku. Još početkom 1970-ih godina, Iacocca je pokušavao da predstavi sličnu Tiger platformu u Fordu, ali je Henry Ford II nikad nije hteo odobriti.

Zoran Tomasović
2773
Postavljeno: 16.07.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

karadjole
16.7.2015 08:23
6
4

stariji ili prvi Imperijal kakvog ima "old man" iz pawn shopa je prekrasan klasican americki veliki auto,prekrasan i iznutra i izvana!luksuzan poput bentlija u svoje doba,ovaj pak nasljednik vrhunac neukusa disproporcija i ruznoche!

serpico
16.7.2015 08:24
1
9

Odozada ova zadnjica kao da je ogroman kofer gurnut u gepek !Meni licno odvratno ruzan auto!

maxy
16.7.2015 09:53
9
0

Sećam ga se još kad sam bio klinac. Budi neke davne uspomene.

northman
16.7.2015 13:47
8
2

Meni je licno svaki Chrysler prelep, a o ovim klasicima je suvisno komentarisati....ko voli ove moderne plastikanere, robote bez duse, nema potrebe da ovde ulazi,cita i komentarise

Synyster
16.7.2015 14:39
8
0

@karadjole,
Old Man, koliko se secam, ima Imperial iz ranih do sredine 1960tih. Daleko je to od prvog Imperiala. Prvi Imperial je nastao jos 1926 godine kao model Chrysler, a postao je samostalna kompanija 1955 godine.

karadjole
16.7.2015 17:42
0
5

Synyster ja se ispricavam,mislio sa.na taj prekrasni model pun kroma,luksuza i stila,na sta ovo lici boze dragi!Odvratnog li auta kao i onaj AMC paceman ili kako se vec zove?

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: