Klasika

Chevrolet Vega

Propuštena šansa

Na papiru Chevrolet Vega je izgledao kao veoma obećavajući automobil


Posle dugo godina ignorisanja klase subkompaktnih automobila, najveći svetski proizvođač vozila General Motors (GM) je najavio novi proizvod sa najmodernijom tehnologijom za proizvodnju, a takođe najavljena je i nova sportska verzija, urađena u saradnji sa legendarnim Cosworthom. Vega je trebalo da bude automobil koji će da spasi američku auto industriju. A onda sve šta je moglo da krene pogrešno je krenulo u tom pravcu ...

Kompakti
Sve šta se pročitali do sada sigurno zvuči veoma poznato. Još od kasnih 1950-ih godina, kada je Ameriku zahvatila prva posleratna recesija, publika se u velikoj meri okretala ekonomičnim automobilima, kojih domaći proizvođači nisu nudili mnogo. Tržište uvoznih automobila, koje je nekada bilo nepostojeće, je preko noći stiglo do solidnih 5%. U tom momentu jedini američki kompakt na tržištu je bio AMC Rambler, ali do 1960. godine na tržište su stigli i Ford Falcon, Chevrolet Corvair, Plymouth Valiant i Studebaker Lark sa ciljem da oteraju strane proizvođače sa svog tržišta. Iako su se spomenuti automobili prodavali u visokim brojevima, oni ipak nisu uspeli da spreče rast prodaje uvoznih kompanija, pre svega Datsuna, Toyote i posebno Volkswagena.

„Veće je bolje“
Do sredine 1960-ih godina, kada se ekonomija oporavila u velikoj meri, činilo se da se Detroit predao i da klasa nije vredna pažnje. Takvu poziciju je napravio imidž da je veće bolje i da dimenzije automobila određuju sam prestiž. Tri najveće američke kompanije (General Motors, Ford i Chrysler) su razmatrale kompaktne automobile još tokom 1940-ih godina, ali su brzo odustali od ideje kada su shvatili da su oni jednako skupi za proizvodnju kao i veći proizvodi.

Sa izuzetkom predsednika AMC-a George Romneya, većina glavnih ljudi kompanija se zapitala zašto bi neko kupio manji automobil ako za par stotina dolara više može da vozi veći. Kome je trebao mali automobil, sa izuzetkom tinejdžera, kada za samo 10% više novca može da vozi luksuzni Chevrolet Caprice ili Ford Galaxie? Međutim, to ne znači da je spomenuta logika imala smisla i kod kupaca. Do 1969. godine, kompakti su činili trećinu prodaje dok su strane kompanije kontrolisale 11% tržišta. Sam Volkswagen je godišnje prodavao preko 500.000 vozila, što je označilo da bez obzira koliko domaće kompanije nisu volele manje automobile - oni su ih morali početi proizvoditi i to veoma uskoro.

XP-887 (nije Windows)
U oktobru 1968. godine, prvi čovek GM-a James Roche je najavio da će kompanija u roku od dve godine krenuti sa serijskom proizvodnjom subkompakta pod kodnom oznakom XP-887, koji će da napiše standarde kada su inovativnost i inženjering u pitanju. On je trebalo da bude težak svega 900 kg i da ga pokreće moderni motor od četiri cilindra sa kojim će GM pokazati svetu koje su njegove mogućnosti. Do navedenog perioda, najmoderniji i najpredniji američki kompakt je bio Chevrolet Corvair. Razvijen od strane tadašnjeg Chevroletovog generalnog menadzera Eda Colea, Corvair je pružao bokster motor od šest cilindara postavljen pozadi uz vazdušno hlađenje, sa "unibody" konstrukcijom i modernim ogibljenjem. Nažalost, Corvair se pokazao skupocenim za proizvodnju i previše radikalnim za ukus američkih kupaca. Kada se pritom doda da nije bio preterano siguran i da ga je kasnije nadmašio veoma uspešni Ford Mustang, niko nije bio iznenađen kada je ugašen posle 1969. godine. GM je verovatno bio jedina kompanija na svetu koja je smatrala proizvod koji je privukao 1,8 miliona kupaca u deset godina neuspešnim, ali je Chevrolet bio dovoljno osramoćen da je želeo svetu da pokaže da nije zaboravio kako da proizvede savremen automobil. I pored skandala sa Corvairom, karijera Colea je eksplodirala. On je kasnije stigao do pozicije predsednika celog GM-a, čime je nadgledao kompletnu proizvodnju i razvoj novih modela.

John DeLorean
U svakom slučaju, za razvoj XP-887 je bio zadužan John DeLorean, koji će kasnije da se proslavi sa svojom samostalnom kompanijom, ali je Cole i dalje nadgledao ceo proces. Jedna velika zanimljivost za XP-887 je ležala u tome da njega nije dizajnirao i razvijao Chevrolet već celi GM. Ovo je bila retkost za najvećeg svetskog proizvođača vozila, koji je uvek samostalnim divizijama dodeljivao posao da razviju sopstvene modele.

Ovaj potez je u velikoj meri razljutio inženjere i dizajnere Chevroleta, koji nisu želeli da imaju ništa sa XP-887. Dok se DeLorean trudio da motiviše svoje kolege, on je shvatio da su rani planovi daleko od realnosti. Neki planovi su bili zasnovani na starim analizama dok su ostale informacije jednostavno bile izračunate pogrešno. Do jeseni 1969. godine, postale je jasno da je XP-887 minimalno 10% preko željene težine i daleko skuplji nego što je originalno planirano. Iz navedenog razloga, marketing je želeo da reklamira ovaj automobil kao premijum subkompakt, koji ne kupuju oni sa malim dzepom već oni koji žele bogato opremljen drugi automobil u familiji. Ovaj potez je u velikoj meri imao smisla, posebno kod slučaja Corvaira gde je bogato opremljena Monza verzija činila većinu prodaje. Međutim, Cole je odbio ovu odluku, najviše je razloga što je ranije najavio da će XP-887 pobediti uvozne automobile u njihovoj sopstvenoj igri. To je označilo da mnoge originalne ideje, kao ni planirana standardna oprema, nije ugledala svetlost dana.

Chevette, Gemini ili nešto drugo...
Za dizajn se postarao Jim Musser, ali je on zamenjen početkom 1970. godine sa Lloyd Reussom. GM nije bio zadovoljan u kom dizajnerskom pravcu automobil ide, posebno podatak da je previše ličio na Ford Maverick, pa je Reuss odlučio da bazira dizajn na drugoj generaciji Chevrolet Camara.

Ovaj potez se pokazao punim pogotkom, a XP-887 će tokom cele svoje istorije da dobiva pohvale na račun dizajna. Kada je došlo vreme da se izabere ime, rani kandidat je bio Chevette, koji će Chevrolet da koristi kasnije. U izboru je bio i Gemini, po istoimenom projektu NASA, a on se dopao mnogima i iz razloga što je zvučao kao kombinacija reči "GM" i Mini". Cole nije bio zainteresovan i XP-887 je dobio ime Vega, iako će DeLorean kasnije da izjavio da se on nije dopao većini mušterija.

Da bi proizveo Vegu, Chevrolet je odlučio da modernizuje fabriku u saveznoj državi Ohajo. Kao što je James Roche obećao, ova fabrika je u svoje vreme bila najmodernija na svetu i imala kapacitet za godišnju proizvodnju od 400.000 vozila. Vega je bila dugačka 4.310 mm, što znači da je po dimenzijama zauzimala poziciju između Volkswagen Beetlea i Ford Mavericka. Pogon na zadnjim točkovima je bio standardan, dok je motor bio postavljen napred. Standardan menjač je bio tri brzine manuelni, uz opcioni manuelni od četiri brzine i automatik od dve brzine.

Vega je bila teška 1.043 kg, što je bilo za 181 kg više nego Beetle i 107 kg nego takođe novi Ford Pinto. To znači da se Vega nije previše razlikovala u poređenju sa ranim XP-887 prototipom, ali uz nekoliko problema. Da bi težina ostala niska, lim Vege je bio duplo uži nego što je planirano, a zaštita od rđe nepostojeća. Dok će rđa da donese lošu reputaciju kasnijih godina, najveća mana Vege je bio njen motor.

Problematičan motor
Vegu je pokretao motor od četiri cilindra, radne zapremine 140 kubnih inča (2,3 l), što je bilo dosta veliko za klasu. Glavna karakteristika ovog motora je trebalo da bude njegov aluminijumski blok, koji je bio retkost u američkoj auto industriji. Glavni razlog za tako nešto je ležao u visokim troškovima proizvodnje, a dodatni razlog i to što glava motora napravljena od čelika bi bila jača i samim tim prerano uništala aluminijski blok. GM se trudio da pronađe soluciju još od ranih 1950-ih godina i činilo se da ju je pronašao u novoj vrsti aluminijuma nazvanoj A390.

Cole je bio veoma optimističan zbog ovog poteza, mada će DeLorean kasnije da izjavi da je kompanija uštedela svega osam dolara po motoru. Dok je A390 uspeo da popravi problem kvaliteta, on i dalje nije rešio problem pregrejavanja. Aluminijum i čelik koriste potpuno različita ulja i šire se različitom brzinom, što znači da je Vegin motor imao veliku manu. Sve dok se on vozio pri normalnim temperaturama, to i ne bi bio problem, ali tokom letnjih meseci ili tokom žešće vožnje, dolazilo bi do većih kvarova. Spomenuti motor se takođe pokazao i kao veliki potrošač ulja po čemu bi mu pozavideli i mnogi dizel motori. Osim spomenutih problema, Vega je bila solidan automobil. Njen motor se mogao dobiti u dve verzije, od 90 ks i 110 ks, što je bio solidan broj za klasu, a automobil je takođe bio i prostran i udoban.

Vega je zvanično debitovala u septembru 1970. godine kao sedan i karavan. Početna cena je iznosila 2.091 dolar, što je bilo za 192 dolara više nego Beetle, 172 dolara više nego Pinto i 293 dolara više nego Toyota Corolla. I pored svoje visoke cene, Vega je bila jako slabo opremljena i kupac je morao da potroši dodatnih 150 dolara da bi dobio opremu koju su rivali pružali kao standard. U januaru 1971. godine, Vega se pojavila na svom prvom usporednom testu u uglednom Car and Driver magazinu. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 12 sekundi, samo je AMC Gremlin bio brži, ali sa kombinovanom potrošnjom od 8,7 litara na 100 kilometara Vega je ubedljivo pobedila na testu. Magazin je takođe pohvalio stabilnost pri većim brzinama kao i ponašanje u krivinama, dok je Motor Trend otišao korak dalje i proglasio Vegu kao automobil godine. Nažalost, taman kada je prodaja trebalo da startuje, GM je pogodio veliki štrajk sindikata. Kao rezultat, proizvodnja je kasnila mesecima i do januara 1974. godine, Chevrolet je prodao samo 24.000 primeraka. U prvoj punoj godini 277.705 Vege su pronašle kupce, što je bilo daleko manje od planiranih 400.000, ali se prodaja oporavila već 1972. godine i iznosila 394.592 vozila. Rane Vege su pružale solidnu završnu izradu, ali se situacija naglo promenila 1972. godine.

Loš odnos prema radnicima i totalan pad kvaliteta
Pre navedenog perioda, fabrika u Ohaju je bila pod kontrolom Fisher Body, nekadašnjom samostalnom dizajnerskom kućom koju je GM kupio krajem 1920-ih godina. Međutim, u jesen 1972. godine, GM Assembly Division (GMAD) je preuzeo kontrolu da bi smanjio troškove. GMAD je odmah otpustio 700 radnika i povećao proizvodnju sa 60 vozila na sat na čak 100. Radnici su protestvovali da sa takvim ritmom pažnja više nije posvećena kvalitetu, a kao odgovor GMAD je povećao kontrolu mere nad radnicima, koji su dobijali otkaz čak i ako provedu više vremena u toaletu nego što je bilo potrebno.

Među otpuštenih 700 radnika se nalazio ceo tim koji je trebao da nadgleda kvalitet, a veruje se da su mnogi radnici iz osvete namerno pravili greške. Vega je uskoro postala jedan od najgorih američkih automobila, a ništa bolji nije bio ni prodajni tim. I pored svih problema sa rđom, pregrejavanjem i generalno lošim kvalitetom, prodaja Vege je nastavila da raste. U 1973. godini je prodato 427.300 vozila, a sledeće čak 460.374 zahvaljujući naftnoj krizi krajem 1973. godine.

Cosworth ulazi u igru
Dok je Vega kupe bila relativno sportski automobil u svojoj klasi, posebno uparena sa 110 ks motorom i četvorobrzinskim manuelnim menjačem, Chevrolet je smatrao da rezultati mogu da budu još bolji. U martu 1970. godine, DeLorean se uputio u Englesku i sastao se sa inženjerima čuvene Britanske tuning kompanije Cosworth Engineering. Osnovan 1958. godine, Cosworth je bio jedan od najpoznatijih proizvođača trkačkih motora, posebno za Formula 1 šampionat, a iako je kompanija imala dugačku istoriju rada sa Chevroletovim glavnim rivalom Fordom, oni su odlučili da prihvate izazov. Za početak, Cosworth je odlučio da smanji zapreminu motora na 122 kubna inča (2,0 litre) da bi zadovoljio homologaciju za Formula 2 šampionat. Razvoj je tekao bez većih problema i u proleće 1972. godine prvi prototip je bio testiran.

On je razvijao čak 270 ks, ali su Sjedinjene Američke Države vredno radile na novom Clear Air Act, sa ciljem da smanje nivo smoga. U takvim uslovima, automobilske kompanije su bile primorane da smanje kompresiju, pa je spomenutih 270 ks iznenada palo na samo 130 ks. Chevrolet je već tada počeo da prima narudžbe i najavio da će serijski model stići u salone sredinom 1974. godine. Nažalost, Cosworth je upao u finansijsku krizu, čime je projekat značajno zakasnio, a onda su na scenu stupili i novi standardi o izduvnim gasovima za 1975. godinu. Oni su smanjili snagu na samo 110 ks, što je i dalje bilo više nego 87 ks u standardnom modelu i rame uz rame sa BMW 320i, ali ovaj automobil ipak nije bio mali superauto kao što je Chevrolet obećavao. Vega Cosworth je bila relativno brz automobil, sa ubrzanjem do 100 km/h za devet sekundi i maksimalnom brzinom od 180 km/h, ali je onda usledilo još jedno veliko razočaranje - cena. Naime, sa početnom cenom od 5.979 dolara, Cosworth je koštao duplo više nego standardan heč, 2.000 dolara više nego Camaro sa V8 motorom i 300 dolara više nego Datsun 260Z. Chevrolet se nadao godišnjoj proizvodnji od 30.000 vozila, ali 1975. godine samo 2.061 Coswortha su pronašli kupce. Ovaj automobil je u velikoj meri zainteresovao kupce, ali su se oni brzo ohladili kada bi uvideli cenu veću nego Chevrolet Corvette. Sledeće godine je prodato jo 1.446 primeraka pre nego što je GM zvanično ugasio projekat.

Pad prodaje
Prodaja cele ponude Vege je značajno pala 1975. godine, najviše zato što su predstavljeni novi sportski H-Body automobili (Chevrolet Monza, Pontiac Astre, Oldsmobile Starfire i Buick Skyhawk). Oni su delili Veginu školjku, ali sa modernijim dizajnom i sa opcionim V6 i V8 motorima. Prodaja Vege je pala na 207.764 automobila 1975. godine i na samo 160.524 vozila godinu dana kasnije kada je debitovao manji model Chevette. Do tada se pročula vest o lošem kvalitetu i rđi, a iako je Chevrolet ponudio garanciju od 100.000 kilometara na motor, to više nije bilo bitno. Poslednja godina Vege je bila 1977., kada je prodato 78.402 vozila, dok su H-Body nastavili sa proizvodnjom do 1980. godine.

Grobar američke automobilske industrije?
Mnogi će reći da je upravo Vega automobil koji je sahranio ne samo GM već i celu američku automobilsku industriju. Ipak, sa pozitivne strane, tokom sedam godina proizvodnje GM je prodao preko dva miliona primeraka, što je svakako cifra za poštovanje, a kada se pritom dodaju i spomenuti H-Body automobili, uspeh je još veći. Do današnjeg dana mnogi porede Vegu sa Corvairom. Oba automobila su bila napredna i mnogo obećavala, a njihova istorija se završila sa skandalima. Sa pozitivne strane, čini nam se da je GM naučio iz sopstvenih grešaka. Krajem 2009. godine, Chevrolet je najavio predstavljanje revolucionarnog električnog automobila Volta, koji je dobio mnogo pohvala i protekao bez skandala. Ostaje žal što su greške morale biti naučene na težak način...

Zoran Tomasović
3114
Postavljeno: 15.09.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

serpico
15.9.2015 08:05
8
2

Sa boka i od a stuba isti kadett stari!Sto me cudi kada je GM!

karadjole
15.9.2015 08:32
6
5

jasno se vidi serpiko chevy vega je prepakovani kadett bila kao sto je sada buick preuzeo insigniju i cascadu i rebrandiro ih!to je recept GM-a odavno

Synyster
15.9.2015 15:47
8
1

@karadjole,
Dok Vega mozda lici na Kadett, ona nikako nije "prepakovani" Kadett kao sto si spomenu za Insignia i Cascada. Insignia i Cascada pod Opel i Buick oznakama su identican auto sa 2 razlicite oznake dok Vega nije delila bas nista sa Kadettom (jer je bila daleko veca) - ni platformu, ni mehaniku, a ni vecinu dizajnerskih linija. Malo lice iz profila i na tome se slicnost zavrsava.

karadjole
15.9.2015 22:06
6
2

Synyster jeste u pravu si ,iapricavam se!Nisam to bas mislio ali hteo sam da se osvrnem na korporativni dizajn celog GM-a i danas a tako je bilo i pred 40godina!Ova zadnja slika te Vege ista Opel Manta!Kao sto su nova Astra K i novi Cruze jako slicni !Opel je u europi ono sto je chevy u usa i zato oni nemeru skupa na trzistu opstati ali opet pitam se kako onda opstaje skoda i seat vs volkswagen i svima dobro ide sem seata sto malo sepa ali skoda obara rekorde prodaje!!!!

Synyster
16.9.2015 04:03
8
1

@karadjole,
Vecina Opela iz 1950tih i 1960tih godina su dizajnirani upravo u Americi, pa zato i lice kao umanjene verzije Americkih modela, a nekad su Amerikanci radili kompletan razvoj. Primera radi, malo ljudi zna da je Opel Kadett A (1962-1965) originalno razvijao Chevrolet za Americko trziste posle 2. svetskog rata. Tek kada je Chevrolet uvideo da nece biti jeftin kao sto bi trebao biti, tek onda je Opel preuzeo projekat. Ima jos slucajeva kod drugih Americkih kompanija (recimo, Nemacki Ford Taunus P4 je originalno razvijan kao Ford Cardinal za Americko trziste; Ford Evropa je tek kasnije preuzeo projekat kad su Amerikanci odustali).

karadjole
16.9.2015 13:31
3
3

Jedini Opel koji se je bas prodavao kao nemacki brend Opel preko buickove dilerske mreze je bila "mala korveta" Opel Gt,zar ne?

Boki
17.9.2015 11:50
5
0

@serpico
Nema veze sa Kadetom iz prostog razloga jer je mnogo veci od njega. U tom stilu jeste i to je normalno jer potice iz iste kuce...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: