Klasika

Chevrolet Chevelle SS

Rođeni pobednik

Kada je Pontiac predstavio čuveni GTO 1964 godine, osnovao je potpuno novi period u istoriji američke auto industrije


Ne samo što je publika po prvi put mogla da dobije moćan motor u relativno malom automobilu (barem sa američke strane gledanja) već je Detroit u narednih desetak godina predstavio neke od svojih najpopularnijih dela.

Jedan od najslavnijih „muscle carsa“ je bio Chevrolet Chevelle, čija Super Sport (SS) verzija se takmičila sa spomenutim GTO, kao i ostalim „muscle car“ velikanima (Dodge Charger, Plymouth Road Runner, Ford Torino i ostalim), za titulu najmoćnijeg takvog automobila na tržištu - i uglavnom izlazio kao pobednik.

1965

Velikan koji se nije oprobao u NASCAR-u
Nažalost, Chevelle SS nije mogao da pokaže svoje znanje na NASCAR stazama kao proizvodi Forda i Chryslera iz razloga što je General Motors obustavio sav fabrički auto sport, ali i pored toga je stekao dovoljno veliku reputaciju na ulici da se danas smatra velikanom američke auto industrije.

Iako je General Motors kontrolisao čak 56% domaćeg tržišta početkom 1960.-ih godina, Chevrolet je prolazio kroz jednu od svojih većih kriza u poređenju sa velikim rivalom Fordom. Nova strategija pod vođstvom Henry Forda II, pod kojom su zaposleni mladi inženjeri i dizajneri, je urodila plodom i Ford je 1957. godine postao najveći američki proizvođač vozila po prvi put u 30 godina. Ironično, navedena godina je upravo ona kada je predstavljen sigurno najpoznatiji Chevrolet ikada proizveden, 1957 Bel Air, ali i pored toga najveća General Motors divizija je počela da pokazuje znake slabosti narednih godina.

Iako su početkom 1960.-ih godina predstavljeni velikani kao što su Corvair i Nova, kao i unapređeni Bel Air i Impala, činilo se da je Ford uvek bio korak ispred.

1966

A-Body platforma
Falcon, kao i njegova sportska verzija Sprint, su sa lakoćom dominirali pored Corvaira i Nove dok je Galaxie beležio pobede na NASCAR stazama i krao prodaju od Impale, koja je i dalje bila najprodavaniji automobil u Americi. Za 1964. godinu Ford u liniju dodaje manji model Fairlane, koji je popunio prazninu između kompakta Falcona i najvećeg modela Galaxie. Sa moćnim V8 motorom od 289 kubnih inča (4,7 l) i niskom težinom, Fairlane je brzo počeo da niže uspehe. Chevrolet je vredno radio na sličnom modelu za sve one kojima su Corvair i Nova bili mali, a Bel Air i Impala veliki.

Navedeni model, za koga je odlučeno da će se zvati Chevelle, je bio zasnovan A-Body platformi zajedno sa još tri proizvoda General Motorsa - Pontiac Tempest, Oldsmobile Cutlass i Buick Skylark. Plan je bio privući kupce tako što će se nudi za svakoga po malo, od malih kupea, preko sedana do velikih karavana. Kupac je takođe mogao da bira između osnovnih modela bez opreme, do sportskih SS modela, pa sve do luksuznih Malibu modela.

1967

Chevelle je zvanično predstavljen u Septembru 1963. godine kao model za 1964., a kao što smo spomenuli, za ovaj tekst ćemo se koncentrisati samo na SS modele. Chevelle je bio identičnih dimenzija kao legendarni Bel Air iz 1957. godine, što nije bila slučajnost, i General Motors je pod svaku cenu želeo da vrati poverenje kupaca.

Iste godine, Chevroletova sestrinska divizija Pontiac predstavlja GTO verziju na modelu Tempest sa motorom od 389 kubnih inča (6,4 l) i impresivnih 348 ks, a iako je kompanija planirala godišnju prodaju od samo 5.000 primeraka već prve godine ona je bila deset puta veća.

Usledio je Oldsmobile sa 442 verzijom modela Cutlass, sa motorom od 330 kubnih inča (5,4 l) i 310 ks, a nešto kasnije i Buick sa GS verzijom modela Skylark, koji je ujedno imao najveći motor od 401 kubnih inča (6,6 l) i 325 ks. A onda je najbolji deo stigao za kraj i to SS verzija Chevella, koja je pružala motor od 327 kubnih inča (5,4 l) i 300 ks.

1968

Sleeper
Iako na papiru najslabiji, Chevelle SS je ustvari bio najbrži zahvaljujući najmanjoj težini. U poređenju sa ostatkom Chevelle ponude, SS je pružao minimalne dizajnerske promene, pa je tako bilo gotovo nemoguće reći da li je pored vas običan I6 model ili „muscle car“ kao što je SS. Međutim, Chevrolet nije imao mira dok GTO nije bio pobeđen i za 1965. godinu povećava snagu na 350 ks, a u ponudi debituje i novi motor od 396 kubnih inča (6,5 l) i 375 ks.

Međutim, zbog svoje visoke cene nikada nije bio popularna opcija kod kupaca i navedene godine je proizveden samo 201 primerak. Ova verzija, nazvana Z16, je mogla da se dobije samo sa punim paketom opreme, čime je cena bila skoro duplirana u poređenju sa standardnim modelom, pa se tako standardan SS sa premijum cenom od samo 176 dolara činio kao bolja kupovina.

1969

Z16 je bio jedan od najboljih domaćih „sleeper“ automobila, pa je sa njega skinuto sve što bi moglo da kaže kupcu šta se nalazi ispod haube, ali sa maksimalnom brzinom od čak 256 km/h Z16 nije ostavljao nadu rivalima da mogu do pobede. Za 1966. godinu Chevelle dobiva svoje prve dizajnerske promene u skladu sa ostalim modelima kompanije, a SS postaje sopstveni model podeljen od ostatka Chevelle linije.

Samo jedan motor je bio u ponudi, već spomenuti od 396 kubnih inča (6,5 l), ali je dolazio u nekoliko različitih verzija snage od 325 ks do 375 ks. Chevrolet je takođe dodao veće kočnice i modifikovano ogibljenje u želji da će privatni NASCAR timovi početi da razmatraju korišćenje ovog automobila u vreme kada je General Motors i dalje ignorisao ovo takmičenje. Jedan takav vozač je bio legendarni Bobby Allison, kome se dopale male dimenzije SS-a na kratkim stazama i uspeo da pobedi tri trke i pored jake konkurencije u vidu Forda, Plymoutha i Dodgea. Performanse su bile pozavidne ta navedeni period - ubrzanje do 100 km/h za šest sekundi i maksimalna brzina od 230 km/h, a publika je reagovala sa 72.272 kupljenih primeraka.

1970

COPO
Sledeće godine SS ponovo dobija dizajnerske promene u skladu sa popularnom Impalom, ali bez mehaničkih promena. Za 1968 godinu SS konačno dobiva fastback stil, koji je zamenio coupe, ali je najveća vest bila novi COPO (Central Office Production Order) model. Ova dizivija je radila odvojeno od ostatka Chevroleta, a za nju većina i nije znala osim onih, kao što su profesionalni vozači, koji su trebali da znaju. COPO se nije mogao naći u brošurama i jedini način da dobijete jedan od modela je da vas COPO lično kontaktira.

Ovi primerci su imali trkački motor od 427 kubnih inča (7,0 l) i 425 ks, urađen od aluminijuma, kao i ubrzanje do 100 km/h za ispod četiri sekunde. Pretpostavlja se da je proizvedeno oko 300 primeraka, ali ova vest ne može biti potvrđena jer COPO na papiru nije ni postojao. A onda je usledeo legendarni model iz 1970., koji do današnjeg dana drži reputaciju najmoćnijeg serijskog „muscle cara“ ikada proizvedenog. Ne samo što je prelepi dizajn oduševio kupce već je u ponudi bio i novi motor, od 454 kubna inča (7,4 l). Iako je ovaj motor mogao da se dobije i u verziji sa 360 ks, kupce je najviše oduševila verzija od čak 450 ks sa kojom je ubrzanje do 100 km/h iznosilo samo pet sekundi.

SS je sada imao i neke specifičnosti koje su se pokazale popularnim među kupcima, kao što su otvori na haubi, ali i zadnja sveta u braniku - detalj koji se pokazao popularnim tokom 1970.-ih godina na mnogim američkim automobilima. Po prvi put u istoriji kupac je mogao da dobije i fabričke grafike, ali i pored toga jako mali broj profesionalnih vozača se odlučio za ovaj automobil u NASCAR šampionatu. Međutim, posle svega pet godina na tržištu „muscle car“ era je polako počela da izumire početkom 1970.-ih godina nakon novih standarda o sigurnosnim merama i izduvnim gasovima.

1971

Dekadencija
Snaga motora je preko noći počela da pada, a automobilima je bivalo sve teže da zadovolje nove zakone. Iako i dalje ponudi, 454-kubni motor je sada razvijao 365 ks, a u pitanju je jedan od poslednjih moćnih „muscle cars“. Za 1972. godinu snaga je nastavila da pada (sada 270 ks), a svega 5.333 primeraka pronalazi kupce.

Godina 1973. se ispostavila kao poslednja za SS kada je prodato 2.500 primeraka i ovaj model je tiho zamenjen novim modelom Laguna. Sportska verzija Lagune, nazvana S-3, je nastavila da koristi 454-kubni motor sve do kasnih 1970.-ih godina i da čak osvoji tri NASCAR titule. Danas je Chevelle SS jedan od najpopularnijih „muscle“ automobila, a cene se kreću od 20.000 dolara za neki od slabijih modela pa i do 250.000 dolara za COPO modele, ukoliko ste te srećni da ih pronađete u prodaji.

Chevelle SS je takođe često pojavljuje na malim ekranima u filmovima kao što su Fast & Furious i Talladega Nights, a gotovo svaka trkačka igrica pruža model iz 1970. godine. Išle su glasine da Chevrolet namerava da oživi ovaj legendarni model i ponovo ga lansira na tržište, međutim, za sada, ništa konkretno se povodom toga nije dogodilo.

1973
Zoran Tomasović
2863
Postavljeno: 11.06.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
11.6.2015 00:41
9
0

COPO ... :)))

MilanChe
11.6.2015 22:21
6
1

Model iz 1970. jedna od mojih najvećih automobilskih ljubavi iz detinjstva.

Bozo
12.6.2015 08:12
6
0

Da mogu, a ne mogu, garazu bih sigurno napunio sa, vjerovatno, svim musclcars koji su se ikad proizvodili, a posebno mjesto bi zauzeli GTO, charger i chevelle. Ne bih izostavio ni toronado, rivieru, mustang, camaro, corvette i ko zna sta sve. Jedini problem je sto ti za samo cetri od gore navedenih treba bezmalo 100 kvadrata i sto mislim da je evropskim ulicama lakse viziti i manevrisati kamionom nego njima.

Leon
13.6.2015 13:05
5
0

Vrele gume bravo za ovakve textove. Ovo je za automobilsku dusu.

Nemanjica
13.6.2015 13:42
3
3

Au Bozo, postade "megaloman", ajde ne "cvrci"...Snasao bi se ti za prostor, nema sumnje! :-)))
P.S. Dr. Zoran Tomasovic (za clanke vezano za automobile)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: