Aktuelno

Cene goriva u Srbiji

Lud, zbunjen, (ne)normalan...

Gotovo da nema dana kada se u Srbiji ne raspravlja o gorivu, odnosno, pre svega o njegovoj ceni, pa kvalitetu... Postalo je veoma teško pohvatati sve "konce" u igranci oko goriva, a poslednji slučaj doveo nas je do toga da nam EU, po ko zna koji put, udara "packe"


Od 1. januara ove godine, na snazi je Odluka Vlade Republike Srbije o slobodnom uvozu nafte i naftnih derivata i Odluka o slobodnom formiranju cene naftnih derivata na srpskom tržištu, čime je ukinut monopol NIS-a na uvoz naftnih derivata. Očekivali smo mnogo od toga, ali kada saberemo utiske o dešavanjima oko cene goriva od Nove godine na ovamo, ne možemo da se otmemo utisku da smo opet uspeli da zabrljamo, i da ćemo da platimo i na mostu, i na ćupriji!

Da pojasnimo....

Kako je trebalo da bude
Budući da imamo sklonost da često precenjujemo važnost i efekte sopstvenih odluka, nije nikakvo čudo što su odluke Vlade Srbije o liberalizaciji tržišta nafte ocenjene kao "istorijske". Petar Škundrić, ministar energetike u Vladi Republike Srbije, rekao je tim povodom da bi odluke Vlade trebalo da donesu ne samo kvalitetnije snabdevanje, već i niže cene derivata u Srbiji, dodavši da očekuje da će ta odluka uticati na ubrzanje modernizacije Naftne industrije Srbije.

Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, Vensan Deger, rekao je da eksperti u Briselu razmatraju usklađenost akciza sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SPP), i da će odgovor uskoro stići u Beograd Twituj ovo!

Slično mišljenje izneo je i ministar trgovine Slobodan Milosavljević, rekavši da je liberalizacija tržišta naftnih derivata ispunjenje očekivanja građana Srbije, kao i svih učesnika na tržištu uvoza i prometa naftom i derivatima (u Srbiji, dozvolu za uvoz poseduje više od 240 kompanija), podsetivši da je to, takođe, i dogovor koji je postignut sa strateškim investitorom kompanijom Gazprom Neft.

Teorija i praksa
Vozači su, naravno, očekivali da će liberalizacija tržišta i ukidanje monopola NIS-a na uvoz nafte i naftnih derivata ići njima na ruku, odnosno, da će doći do pojeftinjenja goriva. U sveopštem dobrom raspoloženju zbog odluka Vlade, bilo je, ipak, i onih koji nisu delili "ministarski" optimizam. Nebojša Atanacković, predsednik udruženja AD Nafta, i pre stupanja pominjanih odluka na snagu, rekao je da u prvim mesecima liberalizacije tržišta ne treba očekivati niže cene naftnih derivata, najpre jer će na cenu uticati trend povećanja cene sirove nafte na svetskom tržištu, a i zbog toga jer odmah posle Nove godine, sledi povećanje akcize.

Početkom 2011. godine usledilo je povećanje akciza na gorivo... I to tako što su uvedene "dvojne" akcize - na gorivo koje proizvode NIS-ove rafinerije, akciza je neznatno povećana (sa 44,7 na 45 dinara), dok je akciza na benzin evrokvaliteta, koji bi trebalo da se uvozi, povećana sa 44,7 na 49,5 dinara za litar. Ista je situacija i sa dizel gorivom - akciza na manje kvalitetan dizel D2, koji proizvodi NIS, sa 30,47 dinara povećana je na 35, a na evrodizel čak na 37 dinara! Naravno da su sve oči odmah bile uperene u Ministarstvo finansija, međutim, kako je zvanično saopšteno, oni su tražili samo izmene akciza na cigarete, a izmena akciza na gorivo je "plod" amandmana poslanika SPS-a. Pažnje vredna je činjenica da je Vlada Srbije najpre odbacila amandman, ali ga je na dan izglasavanja Zakona u Skupštini prihvatila, a ni Ministarstvo finanansija se nije previše "bunilo" protiv usvajanja amandmana (prihodi od akciza veoma su značajna stavka u budžetu Srbije).

Štitimo li i dalje monopol?
Bilo kako bilo, odmah se u medijima digla buka da država dvojnim akcizama i dalje štiti monopol NIS-a, samo sada na drugačiji način. Naftna industrija Srbije se nije mnogo oglašavala po ovom pitanju, osim što je saopšteno da će spor o različitim akcizama na goriva evrostandarda i na goriva nižeg kvaliteta, nestati sam od sebe krajem 2012. godine, kada posle modernizacije rafinerije bude prekinuta proizvodnja goriva koja nisu po evrostandardu. Ali, zato se "oglasio" šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, Vensan Deger, rekavši da eksperti u Briselu razmatraju usklađenost akciza sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SPP), i da će odgovor uskoro da stigne u Beograd.

Najmanje "bolna" varijanta koja je moguća jeste da će država akcize uskladiti sa rastom cena na malo, kao i svih prethodnih godina, čime bi akciza bila ista za sve benzine i dizel goriva Twituj ovo!

Kao "višnja na šlag" došla je reakcija naših vlasti koje su, brže-bolje, "priznale" da smo verovatno pogrešili i da ćemo, ako je tako, grešku da ispravimo. Ministar finansija, Diana Dragutinović, zatražila je od Evropske komisije zvaničan stav o odluci srpske Vlade o akcizama, dok je potpredsednik Vlade Srbije, Božidar Đelić, rekao da je dobio neformalne informacije da će Evropska komisija zauzeti zvaničan stav da je ovakvim Zakonom o akcizama prekršen SPP.

Dok čekamo "presudu"
Kada se sve sabere, situacija je ovakva - "liberalizacija" tržišta naftnih derivata nam je, umesto očekivanog pojeftinjenja, donela skuplje gorivo. Sasvim je izvesno da ćemo da dobijemo "packu" od strane EU, i da ćemo morati da "kusamo što smo zakuvali". Da stvar bude još bolja, ispravljanje "greške" gotovo će sigurno platiti vozači kroz nova poskupljenja derivata...

Najmanje "bolna" varijanta koja je moguća jeste da će država akcize uskladiti sa rastom cena na malo, kao i svih prethodnih godina, čime bi akciza bila ista za sve benzine i dizel goriva. To bi, praktično, dovelo do toga da "samo" motorni benzin bude skuplji nego što je trenutno, a država bi svakako obezbedila novac za punjenje budžeta. Iz Vlade Srbije ne žele da unapred govore o tome da li će povećavati ili smanjivati akcize kako bi ih ujednačili. Pitamo se samo zašto nas ne napušta osećaj da će, šta god da bude odlučeno, odluka da ide "preko naših leđa"?

tekst: Siniša Banda
foto: VG arhiva
sinisa.banda@vrelegume.rs
3101
Postavljeno: 11.02.2011

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

Ivan
11.2.2011 09:38
36
2

Prezime autora teksta daje najbolji odgovor na sve.

Misel
11.2.2011 20:30
18
16

U Srbiji je uvek bio najveci luksuz sipati gorivo. Mislim da je jeftinije svakog dana kupovati po 2kg mesa i jesti morske plodove nego voziti auto, kad bi na kraju meseca svodili racunicu. Drzava nikad sa te strane nije dala gradjanima """luksuz""" da bez straha mogu da sipaju bar 5l benzina, a da to nece biti deranje koze i u poredjenju sa susednim "zemljama" redovno je najskuplje u Srbiji.
LITAR KRVI, LITAR BENZINA!!!

Redakcija
12.2.2011 13:07
13
16

@ Ivan
Prezime naseg kolege se sasvim slucajno "uklopilo" u Vase vidjenje situacije, ali garantujemo da on nema nista sa tim :)

Redakcija
12.2.2011 13:07
7
17

@ Ivan
Prezime naseg kolege se sasvim slucajno "uklopilo" u Vase vidjenje situacije, ali garantujemo da on nema nista sa tim :)

Ivan
12.2.2011 19:33
28
1

Nema potrebe da se pravdate odlicno se uklopilo.

Бојан, Но
13.2.2011 12:36
7
11

Ако ће се (можда) повећавати акције у складу са растом цена на мало било би најправедније да порасту онолико колико је био планиран раст цена на мало, то је оно што је Влада обећавала, а што нису остварили то је њихов проблем, опет преко наших леђа иду њихова неиспуњена обећања

Misel
14.2.2011 16:09
9
11

Ne znam kojoj bu¤ali se svidja to sto je u Srbiji najskuplje gorivo u evropi. Vidim ovde k¤eteni ostavljaju minuse zato sto sam rekao da u Srbiji vazi LITAR KRVI, LITAR BENZINA.
Vama ako se tosvidja, pa vi ga onda placajte 500 dinara po litru.

Milan J.
02.3.2011 19:31
4
1

Благо лудима!
Све је више збуњених.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: