Klasika

Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937

40 godina državničkog luksuza

Cadillacova serija 75, proizvođena kroz više generacija od 1936-1976 najčešće se nalazila u voznim parkovima državnika ili direktora velikih kompanija. Cilj ovog napisa je da istraži šta je to pre 80 godina prolazilo kao vrhunski luksuz


Neobična definicija
U literaturi se nalazi podatak da Serija 75 pripada kategoji „teških putničkih automobila“. Prizanjem do sada sam čuo samo za teške kamione, bombardere i slično.

Daleke 1935. godine, velika ekonomska kriza nije jenjavla, pa je Cadillac bio prinuđen da malo razudi ponudu, kako bi i siromašniji bogataši mogli da se ponove novim automobilom. Priču je otvorala Serija 60 sa međuosovinskim razmakom od 307 cm i 5,3-litrarskim V8 motorom. Serije 70 i 75 imale su međuosovinski razmak od 333 odnosno 350,5 cm, a pokretao ih je 5,7-litarski V8 motor. Serije 80 i 85 imale su isti međuosovinski razmka kao serija 75, ali šestolitarski V12 motor. Vrh ponude činila ja Serija 90 sa 391 cm međuosovisnkog razmaka i motorom od 7.4 litra u V16 konfiguraciji.

Primerak koji je odnedavno, Dr Jakoba Barnea pridodao svojoj kolekciji „Oldtimertreff“, u Beču izdanje je Fleetwood Town Sedan. Pored ove forme „Caddy 75“ nuđen je i kao sedan sa 7 mesta, a ekskluzivno je bio dostupan kao kabrilet sa četvoro vrata. Za sve karoserističke zahvate, a malo ko je naručivo bazični fabrički model, bila je zadužena firma Fischer.

U tom periodu Detroit je retko proizvodio potpuno isti automobil iz godine u godinu. Tako je na Seriji 75, broj konja pod haubom bio u konstantnom porastu. Godine 1935. on je iznosio 135 da bi se 1938. popeo na 140 pa sve do 150 ks, kada je 1942. Cadillac zbog rata obustavio proizvodnju putničkih automobila.

Plišana sedišta smatrala su se apsolutnim luksuzom. Kožna sedišta su izbegavana jer su se usijavala leti, a zimi ostajala hladna zbog, još uvek, nesavršenih sistema grejanja kabine. Što se tiče primerka sa kojim smo se sreli u Beču, jedini infotejment za putnike bio je međusobni razgovor. Radio bi još dobacio preko 3,3 metra do zadnjih sedišta, da nije stakla koje deli putnike od radničke klase tj. vozača.

A kako stoje stvari danas?
Izgleda da su saobraćajne gužve bile upadljivo manje 1937. godine. Danas ova limuzina susreće se sa nizom problema za koje izgleda nije bila konstruisana. Pregreva se ako radi u leru, a ne vredi ni prečesto gasiti motor. Osam decenija kojekavih naslaga u rashladnom sistemu, daju svoj negativan doprinos. Sa druge strane, stajanje na suncu čini da isparenja iz karburatora otežavaju paljenje. Ipak zašto bi to bio vaš problem ukoliko ovaj auto isključivo rentirate za recimo najromantičniji trenutak u vašem životu.

Cene nekad i sad
Pošto sve manje naših komšija ima kravu, moramo naći druge načine da ih najedimo. Na primer: kupiti jedan preterano luksuzan oldtajmer kao što je predratni Cadillac 75 . Proizvedeno ih je 18.047, a sačuvano upadljivo manje. Na brzaka restauriran primerak sa nekim generičnim GM agregatom iz osamdesetih, koštaće vas nepunih 10.000 $. Sa druge strane, aukcijske kuće nude vrhunske eksponate u zoni od 50.000 američkih nočanica, ali uvek je moguće da neko na licitaciji ponudi i više.

Istorijat Cadillacove Serija 75, automobila državnika i bogataša Twituj ovo!

Sve je to daleko od nominalno slatkih - malih dolarskih suma od pre 8 decenija. Primera radi, Serija 75, 1940. godine imala je početu cenu od 2.995 dolara. Maksimalna brojka u cenovniku bila nešto iznad 5.000 $.

Završimo ovaj napis jednim neumesnim poređenjem. Američki radnik, koji je tada imao prosečnu godišnju platu od 956 dolara, mogao je teorijski da se dočepa ove reprezernatativne limuzine za tri godine. Treba imati na umu da je samo glava porodice zarađivala, da je gladnih usta bilo puno, a viski opet bio u slobodnoj prodaji. Osam decenija kasnije, radnik na brdovitom Balkanu, pod uslovom da ima onu optimističnu prosečnu platu od 500 Evra, uz isti minuli rad može da postane vlasnik nekog skromije opremljenog modela C segmenta.

P.S.
Organizaciju našeg putovanja poverili smo kompaniji Fudeks koja već duži niz godina održava redovne polaske ka Beču u dva termina dnevno. Pored Beča, Fudeksovim autobusima možete stići i do Skoplja, Trsta, Mestre, Vićence, Bolonje, Firence, Budimpešte, Pariza, Makarske i Šibenika.

Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Vrele gume, arhiva
2093
Postavljeno: 30.05.2017

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: