Aktuelno

Broj vozila u Srbiji

Koliko su stari automobili na srpskim putevima?

Srbija motorizovana iznad svetskog proseka

Zahvaljujući Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Srbije i dobijenim zvaničnim podacima o broju registrovanih vozila kao i našim istraživanjima, slika automobilskog tržišta u našoj zemlji postaje mnogo jasnija


Automobil je predmet obožavanja, potreba, nužda, zadovoljstvo... Svako od nas u jednoj od ovih reči može prepoznati sebe. Kako god bilo da bilo, bez automobila se skoro ne može, ne samo po normama razvijenih i moćnih društava, već i onih drugih, poput nas, koji se nalaze na začeljima većine pozitivnih ekonomskih rang lista.

Naravno, svako automobilsko tržište, pa i srpsko, ima svoje specifičnosti koje treba poštovati.Već i površan pogled na naše putevi i šta se na njima kreće, postavlja znak pitanja koji lebdi u vazduhu, a glasi: koliko zapravo ima registrovanih automobila u Srbiji i koji je ritam obnavljanja nacionalnog voznog parka?

Činjenica je da na našim putevima ima sve manje ekstremno starih automobila, da je dobar deo nekadašnjeg voznog parka obnovljen početkom ovog stoleća, (ne)kontrolisanim uvozom svega i svačega, od novih vozila, pa do polovnjaka, koji su po svim merilima bili spremni za reciklažni otpad u EU.

Prema našoj analizi uvoza novih automobila, u poslednjih pet godina, u periodu od 2006-2010. putem ovlašćenih distributera, u Srbiji je prodato tačno 241.391 motorno vozilo.

Dok je prema nezvaničnim podacima, od 2006. do 2009. godine, u Srbiju, po osnovu razno-raznog uvoza iz inostranstva, pristiglo oko 100.000 vozila, starosti do 5 godina i skoro dvostruko veći broj starosti do 10 godina. Ako ove podatke saberemo sa "istorijskim nasleđem", dobijamo pokazatelj da se našim putevima kreće oko 350.000 vozila starosti do 5 godina i oko 400.000 vozila starosti do 10 godina, što je kranji amortizacioni resurs jednog automobila i predstavlja problem kojim se vredi pozabaviti.

Ukoliko ove podatke iz naših istraživanja, uporedimo sa zvaničnim podacima MUP-a Srbije, da je na našim putevima tokom 2010. godine, registrovano ukupno 1.565.503 putničkih automobila, dobijamo veoma jasnu sliku ukupne starosti limenih ljubimaca u Srbiji i poražavajući rezultat da je više od polovine registrovanih putničkih vozila kod nas starije od 10 godina.

U 2010. godini je, u odnosu na 2009. registrovano za 96.685 manje putničkih vozila, odnosno -5,8% u poredjenju sa ukupno registrovanim vozilima.

Uprkos tome, statistički gledano nismo loši, na 1000 stanovnika u Srbiji imamo registrovano 208 automobila, odnosno, svaki peti stanovnik Srbije poseduje automobil. To je dosta bolje od svetskog proseka gde svaki deseti stanovnik zemaljske kugle broji automobil po svojoj glavi, a u odnosu na Kinu, gde svaki 41 stanovnik ima automobil, predstavljamo čudo. Naravno u EU, SAD i ostatku razvijenog sveta situacija je nešto drugačija, prosek im je oko dva stanovnika na jedno vozilo.

Što se "teške konjice" tiče, u Srbiji je prema zvaničnoj statistici MUP-a, tokom 2010. godine, registrovano 391.574 teretnih i vučnih vozila, 8.034 autobusa i 98.994 priključnih vozila (prikolica). "Lake konjice", tj. motocikala, mopeda, motokultivatora i ostalih, ima oko 30.000, što u ukupnom zbiru sa traktorima, iznosi tačno 2.114.160 registrovanih vozila svih kategorija u 2010.

Dakle, iz svih ovih pokazatelja nije teško zaključiti, da ako uzmemo u obzir starost vozila i naše ekonomsko stanje koje se oslikava i na redovno održavanje vozila, dolazimo do pretpostavljenog broja od gotovo milion putničkih automobila koji se danas kreću našim putevima, a koji neće ispuniti norme novog Pravilnika o tehničkom pregledu vozila koji uskoro treba da stupi na snagu.

Imajući ovo u vidu, zakonodavac pri donošenju svake sledeće odluke, mora veoma pažljivo odvojiti prioritete osnovne ispravnosti vozila za prolazak tehničkog pregleda.

Prvi i osnovni, neka to bude apsolutna kontrola izlaska vozila na tehnički pregled. Javna je tajna da danas na obavezan tehnički pregled izlazi jedva polovina vozila. Ostali samo prolaze "na papire". Prosečna cena ove usluge je oko 40 evra na crnom tržištu, što znači da vlasnici vozila, u svim kategorijama, godišnje na podmićivanje potroše oko 40 miliona evra. Drugi, neizbežan postupak je da se utvrdi stepen neophodne tehničke ispravnosti vozila (kočioni i upravljački mehanizam), a da se za ostale popravke, vlasnicima ostavi rok od 12 meseci kako bi se prilagodili novom ZOBS-u.

U protivnom, korupcija u ovoj oblasti samo će dobiti drugo, komplikovanije i skuplje lice, umesto ulaganja u popravku vozila, puniće se džepovi automobilske mafije ako za veliku većinu dobijemo nepremostive uslove tehničkog pregleda.

To se mora izbeći mudrim i postepenim sređivanjem stanja u ovoj oblasti, jer imperativ društva i cilj ove naše statistike je pre svega veća bezbednost u saobraćaju.

U Srbiji je tokom prošle godine registrovano ukupno 2.114.160* vozila svih kategorija - putničkih vozila 1.565.503 i još 548.000 teretnih i priključnih vozila, motocikala, autobusa i traktora.
* zvaničan podatak MUP Srbije
piše: Miodrag Piroški
foto: VG arhiva
miodrag.piroski@vrelegume.rs
17116
Postavljeno: 15.07.2011

Arhiva: Aktuelno

Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 07.11.2013

Plastika

Sve više i više automobilskih komponenti se izrađuje od plastike. Plastika omogućava da delovi budu lakši i oblikovani na mnogo različitih načina, pa se mogu postići raznovrsni oblici koji su pre bili mnogo komplikovaniji za izradu


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 23.07.2013

Tržište SAD - Chevrolet Impala

Chevrolet Impala, zvezda koja ponovo sija


Rubrika: Aktuelno
Postavljeno: 19.07.2013

U pronalaženju pravog puta

Za 20 godina broj motora sa unutrašnjim sagorevanjem će porasti i biće vodeća vrsta pogona motornih vozila, međutim ne treba zaboraviti da i hibridni pogoni sadrže motore SUS


Tržište SAD - Lincoln

04.06.2013

Novi propisi

03.03.2013

J.D. Power

27.06.2012

Parking Servis

23.02.2012

Fiat

30.01.2012

Tehnički pregled

19.01.2012

Parking servis Novi Sad

09.09.2011

Predlog registracije novih vozila

26.08.2011

Broj vozila u Srbiji

15.07.2011

Prva pomoć Tekst sa video prilogom!

05.04.2011

Cene goriva u Srbiji

11.02.2011

Lizing

31.01.2011

Novi ZOBS - Pravilnik

15.09.2010

Hands-free uređaji

15.03.2010

Prodaja automobila u Srbiji 2009

18.01.2010

Serbia 2009 Car Sales

18.01.2010

Oprema u automobilu

16.01.2010

Novi ZOBS

09.12.2009

Tehnički pregledi

10.11.2009

Opel i Magna

26.10.2009

Preregistracija vozila

11.09.2009

Uspon i pad GM-a

03.08.2009

Cene goriva u Srbiji

24.07.2009

Fiat i Chrysler

15.06.2009

Tržište u Evropi

10.06.2009

Oglašavanje u vreme krize

13.05.2009

Crnogorske tablice i ZOBS

05.05.2009

Nove registarske oznake

05.02.2009

VW vs Porsche

13.01.2009

Takse pri registraciji

08.01.2009

Novi ZOBS i auto škole

06.01.2009

Toyota Srbija

26.12.2008

Kriza u SAD

11.12.2008

Policijski presretači na srpskim putevima

25.11.2008

Kretanje cena goriva na tržištu Srbije

15.10.2008

Smanjenje carina

08.10.2008

Analiza isplativosti različitih pogonskih goriva

12.09.2008

Poskupljenje goriva

16.07.2008

Domaća automobilska industrija

11.06.2008

Premium gorivo

12.05.2008

Bio gorivo

11.04.2008

Jeftina vozila

19.03.2008

Exxon Mobil

13.03.2008

Krađa vozila

21.02.2008

Tata Nano

12.02.2008

Plate vodećih ljudi

15.01.2008

Krađa vozila

11.01.2008

Flavio Briatore

07.01.2008

Porodica Quandt

31.12.2007

Izložba fotografija

15.12.2007

Max Mosley u Beogradu

27.11.2007

Chrysler

07.09.2007

Spasavanje Chryslera

13.06.2007

Kupovina polovnog vozila

26.04.2007

David Richards kupio Aston Martin

12.04.2007

Carlos Ghosn

15.03.2007

GM

30.01.2007

Kriza u Fordu

05.01.2007

Ford i Chrysler u krizi

08.12.2006

hahah
15.7.2011 01:42
35
0

Morao sam da se javim sa nekim pitanjima:
1.Koliko kilometara godisnje predje prosecan vozac u Srbiji?
2.Ko kaze da je Amortizacioni vek automobila 10 godina?!?
3.Koja prica o obnovi voznog parka kad je prosecna plata 350 evra? Da nema dijaspore (koja salje pare) prosecna starost automobila na nasim ulicama bi danas bila 20 godina.
4.Sto ne spomenete haos puteve na kojima se autobili trose trostruko brze nego na zapadu?
5.Sto ne spomenete lose gorivo (tj. monopol) zbog kojeg motori ovde propadaju?
6.Takodje, sto se ne pozabavite cenom servisiranja novijih automobila u Srbiji?
Kad u ovlascenom servisu traze 700 evra da poprave klimu na Reno kliju?
Molim vas, dok ne bude u Srbiji prosecna plata kao u Sloveniji,svaka prica o standardu i slicnim stvarima je smesna.

Bojan
15.7.2011 19:09
9
2

Po meni, treba prilagoditi kriterijume posebno za stara i nova vozila. Tehnicki razvoj je prisutan i nivo bezbednosti ranije konstruisanih i sadasnjh vozila nije isti. Zato parametre tehickog pregleda treba postaviti u skaldu sa godinom proizvodnje. Ne mogu VW Buba iz 75. i BMW e90 ostvarivati istu kocionu silu, istu cistocu izduvnih gasova i sl. U tom slucaju bi Buba morala biti Super-Buba ili bi neispravan BMW prosao tehnicki.

todos
17.7.2011 12:19
5
2

Samo u mojoj ulici (slepak)ima 5 domaćinstava sa dva automobila, osim 6 domaćinstava ostali imaju po jedno od ukpno 23 domćinstava . Ja konkretno takođe imam dva jedno iz 1988. a drugi 2006 god. Kada je prvi ispustio dušu nisam izdržao mesec dana da nabavim isti takav . Inače grad Čačak gde i živim ponosno drži prvo mesto u Srbiji po broju automobila po glavi stanovnika. U staroj Jugoslaviji je bio drugi iza Maribora.

JBGzPpIyEJJ
31.7.2011 06:07
0
0

Check that off the list of things I was cofnuesd about.

Dobrica
08.8.2011 23:47
0
2

problem je velika kradja u Beogradu, da je manja, vise ljudi bi kupovalo kola, ovako se boje da ostave automobil na ulici

Munze-Ljux
17.8.2011 18:54
0
1

Kada treba podici cenu energenata,ili hrane pricaju nam da smo deo evropske porodice i da joj u svemu moramo biti slicni.Kada se naravno nase kukavno stanje ima prikazati lepsim i vedrijim tonovima,onda je tu svetski prosek u koji spadaju i zemlje sa cijih prasnjavih ulica deca vristeci beze kada naidje kakvo motorno sokocalo.Da zlo bude vece,to je ona ista Srbija koja je sto sama,sto sa Hrvatskim i BiH strucnjacima ovladala proizvodnjom automobila,aviona,helikoptera,tenkova,kao i kontrolom nuklearne energije.Onda je dosao drekavac.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: