Istorijat

Borgward Traumwagen

Automobil iz snova

Koncept automobili koji nalikuju svemirskim brodovima, obično se povezuju sa egzibicijama detroitskih dizajnera. Jedan od retkih evropskih primeraka ove vrste realizovala je kompanija Borgward pedesetih godina prošlog veka. Nazvan je Traumwagen, u prevodu, automobil iz snova


Traumwagen, revolucionarna vizija Borgwarda najavljivala je kamione sa 2 i tenkove sa 4 motora Twituj ovo!

Počelo se od nule
Borgwardovi inženjeri dobili su mogućnost da krenu od praznog lista papira. Ipak praktični Nemci držali su se stroge definicije koncept autombila. Traumwagen nije nipošto trebalo da bude dizjnerska perverzija već vozilo koje će demonstrirati lidersku poziciju Borgwarda među nemačkim proizvođačima.

Ovaj koncept takođe je trebalo da posluži Borgwardovim inženjerima kao pokretna test laboratorija za ispitivanje novih dizajnerskih rešenja, materijala i arhitekture motora.

Tatrin agent spavač
Poznavaocima klasičnih automobila neće promaći da Traumwagen podseća na modele češkog proizvođača Tatra iz perioda od kasnih tridesetih do ranih pedesetih. To je zato što se među inženjerima u Bremenu, centrali Borgwarda, našao Erih Uebeleker, preletač iz Tatre.

Lobista bokser motora velikih zapremina, Uebeleker, insistira da se u Traumwagenu ispitaju horizontalno postavljeni agregati od 2,0 i 2,5 litara. Za razliku od Tatrinih pogonskih grupa slične zapremine i koncepcije, ovi motori bili su izrađeni od legure magnezijuma.

Ideja je bila da se na Traumwagenu ispita mogućnost kreiranja ovakvih motora koji bi svoju primenu pored automobila, našli u kamionima i tenkovima. Traumwagen, revolucionarna vizija Borgwarda najavljivala je kamione sa 2 i tenkove sa 4 motora.

U laboratorijskim testovima dvolitarski motor razvijao je 100 a 2,5 litarska jedinica 130 ks.

Baksuz
Izrada Traumwagena trajala je od od 1954. do marta 1955. Pokretan 2,5 litarskim bokserom, ovaj futuristički automobil često je viđan na putevima oko centralne fabrike. Vožnje su se odvijale u sumrak , kada je manji saobraćaj i manje parova radoznalih očiju.

Avgusta 1955., u predvečerje salona u Frankfurtu, Traumwagen izleće s puta zbog kvara na disk kočnicama. Školjka od aluminijuma je teško oštećena a nije bilo vremena da se popravi za predstojeću sajamsku premijeru.

Prekasno, premalo i kraj
Traumwagen je kasnije ipak popravljen. Dobio je kraće “repove”, i novi oblik mehura krova , kako bi putnici lakše ulazili. Nažalost, prilika za afirmaciju kompanije bila je propuštena.

Tokom kontroverznog procesa bankrotstva, kompanija Borgward odlučuje da proda Traumwagen. Na opšte iznenađenje ovaj koncept model “kao da je u zemlju propao”. Službena beleška kaže da su radnici kompanije na svoju ruku poslali auto na reciklažu.

Za slučaj da to nije tačno, jednog dana možda se i dogodi spektakularan “Barn find”.

Borgward Traumwagen - vizija 21. veka
Tekst: Miroslav Šosberger
Fotografije: Arhiva Vrele Gume
2512
Postavljeno: 18.07.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

arkadije
20.7.2016 09:45
0
4

zastava florida, djudjaro...

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: