Online plus

Amerika Bomber

Kako je Hitler zamišljao Njujork u plamenu

"Kako država koju čine Jevreji i crnci sme da opstane?" (Adolf Hitler)


Sredinom 1941. godine, Adolf Hitler je bio na krovu sveta. Njegova armija je pokorila većinu Evrope i bila na pragu da isto uradi i Sovjetskom Savezu. Na drugoj strani sveta, saveznik Japan je spremao iznenađujući napad na Pearl Habor, vojnu luku Sjedinjenih Američkih Država (SAD) koja se nalazila na Havajima. Japan će biti veoma uspešan u tom napadu i najveća vojna mornarica na svetu će se naći pred kolapsom. Šta je, barem na papiru, još ostalo da se osvoji? Pa naravno najveća ekonomska sila na svetu, SAD. Ali tako nešto je bilo mnogo lakše rečeno nego ostvarljivo posebno zato što Nemačka nije imala nosače avione, a ni same avione koji mogu da stignu do američke obale. Hitler je video navedeni problem kao samo prepreku na putu i uskoro je poslao konkurs svim većim nemačkim avio kompanijama da krenu sa radom na Amerika Bomber projektu sa ciljem da razviju avion koji bi mogao da bombarduje SAD.

Šta je Hitler mislio o Amerikancima?
Istoričari će se složiti da je Hitler imao dva potpuno različita pogleda na SAD, zavisno o kom periodu njegovog života pričali. Tokom 1920-ih godina on je izuzetno cenio ovu državu, posebno u vidu industrijske revolucije i načina na koji je SAD postala globalna sila u veoma kratkom periodu. Hitler je posebno poštovao Henryja Forda i zasnivao mnoge svoje ideje na ovom legendarnom industrijalcu. Međutim, do ranih 1930-ih godina njegovo mišljenje se promenilo u velikoj meri. On je javno pričao kako je SAD nastala od odbačenih evropskih otpadaka, gde crnci imaju (limitirana) prava i gde glavnu reč vode Jevreji. Posebna kritika na račun Amerikanaca je išla na stranu Velike depresije i Hitler je smatrao da je SAD jedna veoma slaba država koja će sama sebe da uništi u veoma kratkom periodu.

U-Boat podmornice su dugo vremena bile glavna snaga nemačke mornarice

Početak rata
Iako je borbe uveliko vođene još tokom ranih 1930-ih godina (posebno u Aziji), istoričari se slažu da je Drugi svetski rat počeo 1. septembra 1939. godine, kada je Nemačka napala Poljsku. Britanija i Francuska su brzo objavile rat nacistima i uveli embargo, ali verovatno ni sam Hitler nije očekivao da će njegova armija pokoriti Francusku za samo šest sedmica. Nakon što su Britanci odbili potpisivanje primirja, Hitler je počeo da pravi planove kako da osvoji i ovu državu. Ali za razliku od Francuza, Britanci su imali nekoliko velikih prednosti, kao podatak da je reč o ostrvu pa samim tim sam prilazak nije bio jednostavan. Pritom Britanci su imali jednu od najjačih mornarica na svetu uz veoma cenjeno i vazduhoplovstvo. Hitler je želeo da prvo uništi vazduhoplovstvo neprijatelja pre nego što krene kopneni napad, pa je tako započeo neprestalno bomrbardovanje u septembru 1940. godine. U junu 1941. godine, dok je bombardovanje Britanije još uvek trajalo, Hitler je odlučio da prekrši ranije potpisano primirje sa Sovjetima i napade najveću državu na svetu. Nemci su napredovali toliko brzo (oko 650 km u prvih šest dana) da je Hitler bio uveren da će Sovjeti potpisati kapitulaciju najkasnije do nove godine.

Jedini nemački nosač aviona Graf Zeppelin
Walther Wever, otac Amerika Bomber programa

Šta bi bilo kad bi bilo
Do današnjega dana istoričari se ne mogu složiti da li bi Hitler zaista napao SAD da nije bilo Japana. Nemački saveznik Japan je napao Američku vojnu bazu Pearl Harbor u decembru 1941. godine, a SAD su objavile rat ovoj azijskoj državi već sledećeg dana. Iz tog razloga, Hitler je bio primoran da objavi rat SAD daleko pre nego što se nadao. Neki eksperti će reći da je Hitler očekivao od Japana da izađe kao pobednik u istom periodu kada bi i Nemačka uspela da se oporavi posle napada na Sovjete i da onda dve države zajedno napadnu SAD krajem 1940-ih godina. Sa druge strane, postoje i oni drugi eksperti koji kažu da Hitler nikada nije želeo da napadne SAD već je njegov cilj bio samo Evropa, pa je svet trebao da ima tri velike sile - Nemačku (koja bi kontrolisala celu Evropu i Rusiju do Sibira), Japan (koji bi kontrolisao celu Aziju i Pacifik) i na kraju SAD.

Hitler je imao još jedan veliki problem, a to je podatak da su njegovi veliki planovi počeli da padaju u vodu. I pored velikog razaranja i gubitaka, Britanija je odbijala da popiše kapitulaciju dok su Nemci neočekivano dočekali zimu u Rusiji i omogućili neprijatelju da se bolje naoruža i uzvrati vatru. Poslednje šta je Hitleru trebalo je novi rat sa još jednom silom, ali on ipak nije želeo da izneveri jednog od retkih saveznika kojeg je imao.

Heinkel He 177 je dočekao rat kao jedini nemački teški bombarder

Kako napasti SAD?
Najveći problem u Hitlerovoj želji napada na SAD je vladao u samoj distanci koja je iznosila oko 5.800 kilometara, a taj put bi morao da bude dupliran pošto se avion morao vratiti nazad u Evropu bez sipanja goriva. Kao što smo spomenuli ranije, Nemačka nije imala jaku mornaricu sa izuzetkom U-Boat podmornica koje su često potapale američke brodove tokom prevoza oružja u Britaniju. Tokom rata, posebno poželjni su bili nosači aviona, a u spomenutom napadu na Pearl Harbor Japan je koristio svih osam nosača aviona koji su prevezli 414 aviona. Nemačka se mogla pohvaliti sa samo jednim (Graf Zeppelin), koji je debitovao 1938. godine i originalno planiran da ponese 42 aviona. Međutim, Graf Zeppelin je često imao mehaničkih problema i nikada nije kompletno završen jer nije bio prioritet tako da borbu u ratu nije ni video.

Walther Wever
Nemački general Walther Wever se smatra ocem Amerika Bombera i prvim čovekom koji je došao na ideju da proizvede avion koji bi mogao da napadne SAD i zatim se vrati na sigurnu lokaciju. Ali za razliku od svojih prethodnika koji su razmatrali poletanje iz Nemačke ili Francuske (koja je tek trebalo da bude osvojena), Wever je odlučio da koristi jednu drugu lokaciju. Portugalska ostrva Azores se nalaze oko 1.360 km zapadno od ove države pa bi samim tim put bio značajno skraćen. Wever nije imao SAD kao specifičnu destinaciju, ali je želeo teški bombarder čiji zadatak bi bio da bombarduje neprijatelja ili da služi kao špijunski avion. Većina vojnih aviona do navedenog perioda su bili lovci, koji iako brzi ipak nisu imali dovoljno veliki domet niti su mogli da ponesu veće bombe. To ne znači da su bili loši i lovci kao što su Heinkel He 111 i Junkers Ju 88, koje je Wever lično odobrio, su doneli odlične rezultate. Weverov prvi veći zadatak je bio da odobri projekat pod kodnom oznakom "Ural Bomber". On je očekivao da Nemačka armija neće napredovati dalje od Moskve, što znači da bi sovjetska industrija sa istočne strane nastavila da postoji. Nijedan nemački avion iz navedenog perioda nije imao toliki domet pa je projekat zahtevao proizvod koji bi mogao da bombarduje Sovjete bez da ugrozi živote vojnika.

Većinu nemačkog vazduhoplovstva su činili lovci kao što je ovaj Heinkel He 111

Ural Bomber
Wever je kontaktirao samo dve avionske kompanije, a kao rezultat su debitovali Dornier Do 19 i Junkers Ju 89. Oba modela su proizvedena u po tri prototipa za testiranje, a posebno impresivnim se pokazao Ju 89 koji je mogao da ponese terete težine do deset tona i preleti 3.000 kilometara između punjenja. Međutim, Wever je poginuo u avionskoj nesreći u junu 1936. godine, a samim tim ideja o teškom bombarderu je pala u zaborav. Njegove zamene kao što su Ernst Udet i Hans Jeschonnek nisu smatrale da su takvi avioni potrebni i želeli su da nastave da unapređuju lovce. Ipak, Weverove ranije ideje su urodile plodom u određenoj meri i 1936. godine je počeo rad na jedinom serijskom nemačkom bombarderu u Drugom svetskom ratu, Heinkelom He 177. On je imao mnogo problema sa pregrevanjem (zanimljivo je da je više He 177 srušeno zbog toga nego zbog neprijateljske vatre) pa je tako ušao u serijsku proizvodnju tek 1942. godine. Sa maksimalnim dometom od 5.600 kilometara He 177 je imao veliku prednost nad rivalima kao što su Boeing B-17 Flying Fortress, Avro Lancaster i Petlyakov Pe-8, ali je mogao da ponese manje terete. Tu je bio i veoma uspešan Focke-Wulf Fw 200 Condor, ali on nikada nije zamišljen kao vojni avion i imao je veoma limitiranu proizvodnju (samo 276 od 1937. do 1944. godine)

Junkers Ju 89 kao rezultat Ural Bomber programa

Hermann Goring preuzima kontrolu
Najbliži Hitlerov saradnik i general vazduhoplovstva Hermann Goring je uzeo stvari u svoje ruke početkom 1940-ih godina. On se sastao sa Hitlerom u novembru 1940. godine i smatrao da je Nemačkoj potreban teški bombarder ako zbog ničega drugog onda zbog propagande. Hitler se složio i u maju 1941. godine Goring je poslao pismo svim većim domaćim avio kompanijama (Focke-Wulf, Heinkel, Horten, Junkers i Messerschmitt) i ponudio poveći državni ugovor svakome ko može da napravi avion koji bi leteo do Njujorka sa bombom teškom do šest tona i zatim se vratio nazad u Evropu bez punjenja sa gorivom. Takvi avioni su takođe morali da budu u stanju da ponesu atomske bombe na kojima su Nemci radili, a Goring je smatrao da će Amerikanci na taj način morati više pažnje da posvete naoružanju za sopstvenu odbranu umesto da ga šalju u Britaniju.

Messerschmitt
Još krajem 1930-ih godina, Willy Messerschmitt je pokušao da proda ideju Hitleru o velikom bombarderu koji bi mogao da leti sve do Severne Amerike, ali je nemački lider odlučio da se koncentriše na Rusiju i ostatak Evrope tako da je ideja brzo pala u zaborav. Willy se nije predavao i 1940. godine je, o svom ličnom trošku, predstavio Me 261 prototip i najavio ga kao avion koji može da preleti do Tokija i obori rekord leta od 9.500 kilometara bez punjenja, a ni ideja od 20.000 kilometara nije bila nemoguća. Me 261 nije zamišljen kao bombarder pa samim tim nije mogao da ponese veće terete, ali je Hitler bio zainteresovan radi propagande i takav avion bi mogao da izbacuje papire sa natpisima iznad Njujorka. Međutim, posle samo tri proizvedena prototipa ideja je ugašena iz nepoznatih razloga. Messerschmitt se zatim dosetio ideje koju će Amerikanci popularizovati tek tokom 1980-ih godina, a to je takozvano "leteće krilo" gde ceo avion deluje kao jedno veliko krilo. Takav avion bi imao dosta različitih uloga, pa bi on mogao da bude teški bombarder, prevoznik robe i na kraju špijun. Willy je predstavio zvaničnu ideju Hitleru početkom 1941. godine. On je obećao maksimalnu brzinu od 640 km/h, nosivost do 20 tona i domet od 27.000 kilometara, što su bile više nego odlične cifre. Hitler je razmotrio ideju, ali je želeo da se i drugi proizvođači oprobaju, pa je tako Me P.08-01 ostao samo ideja na papiru.

Messerschmitt Me 261, rana ideja Amerika Bomber programa

Messerschmitt Me 264
Iako nijedna prethodna ideja nije ušla u serijsku proizvodnju, Messerschmitt je stekao potrebno iskustvo da kada je Amerika Bomber projekat postao zvaničan bude prvi koji je dostavio svoj prototip. Novi Me 264 je, barem na papiru, delovao kao siguran pobednik. On je imao četiri Jumo 211J motora i svaki od njih je razvijao po 1.340 ks, a takođe je pružao i pozavideću zaštitu i oružje. Dužina aviona je iznosila 21,3 metra uz širinu od 43 metra i maksimalnu brzinu od 560 km/h. Me 264 je predstavljen nacističkim liderima u decembru 1942. godine, ali su rezultati biti razočaravajući. On je zadovoljio maksimalni domet sa cifrom od 15.000 km, ali u isto vreme je imao izuzetno slabu stabilnost i upravljivost. Drugi prototip je bio spreman oko godinu dana kasnije sa jednom velikom promenom - spomenute Jumo motore su zamenila četiri nova BMW motora sa po 1.750 ks, ali nasuprot obećanjima Messerschmitt i dalje nije opremio nijedan od dva prototipa sa oružjem ili potrebnom zaštitom. Hitler je počeo da gubi strpljenje i dao je kompaniji još jednu šansu. Međutim, pre nego što je Messerschmitt završio poslednji prototip, Hitler je otkazao projekat i naredio kompaniji da se koncentriše na manji lovac Me 262 sa mlaznim pogonom. Od tri prototipa (od čega zadnji nikada nije kompletno završen), samo onaj prvi je imao svoj let, a neke priče kažu da je uspeo bez punjenja da preleti put od Finske do Japana. Druga dva prototipa su uništena još 1943. godine tokom bombardovanja, ali je onaj prvi uspeo da preživi sve do zadnjih dana rata kada je i on pogođen. Amerikanci su imali planove da ga restauriraju i prouče, ali do toga nikada nije došlo. On će da bude velika dizajnerska inspiracija za Boeing B-29 Superfortress, jednog od najpoznatijih teških bombardera saveznika.

Messerschmitt Me P.08-01, prva ideja "letećih krila"

Focke-Wulf Ta 400
Focke-Wulf je takođe rano počeo sa radom na teškom bombarderu. Njihova prva ideja je bila unapređenje već postojećeg Condora, ali se ona nije pomerila dalje od crteža na papiru kada je postalo jasno da takav avion neće zadovoljiti zahteve. Druga ideja je donela potpuno novi proizvod (Ta 400) na kome su zajedno radili nemački i francuski inženjeri u Parizu. Srce Ta 400 je činilo šest BMW motora od 14 cilindara od čega je svaki razvijao po 1.700 ks, a kasnije je trebalo da se dodaju i dva Jumo motora sa mlaznim pogonom za bolje performanse (posebno tokom uzletanja). Ta 400 je takođe bio veći nego spomenuti Me 262 sa dužinom od 28,7 metara i širinom od 45,8 metara, a iako je imao pozavidnu maksimalnu brzinu od 720 km/h on nije zadovoljio ukupan domet bez punjenja (9.000 kilometara). I ovde je posebna pažnja data oružju i zaštiti, ali Focke-Wulf nikada nije imao šansu da završi testove i projekat je tiho ugašen krajem 1943. godine posle samo jednog delimično završenog prototipa. Italijani su pokazali zainteresovanost da nastave sa radom, ali u septembru 1943. godine su potpisali kapitulaciju čime je sudbina Ta 400 zapečaćena.

Heinkel He 277
Heinkel je imao najviše da dokaže sa Amerika Bomberom najviše iz razloga što je on već nudio jedini nemački teški bombarder (He 177) koji je imao mnogo problema sa pregravanjem. Novi He 277 je zadržao sličnu teoriju, ali je zamenio problematične Daimlerove motore sa četiri BMW-ova od kojih je svaki razvijao oko 2.000 ks. Čak i pored tolike snage He 277 nije preterano brz avion i mogao je da dostigne "samo" 460 km/h, a njegov domet od 6.000 km je bio ubedljivo najmanji. Heinkel je proizveo samo jedan delimično završen prototip koji nikada nije testiran, a pažnja je kasnije usmerena prema lovcima na mlazni pogon.

Messerschmitt Me 264
Junkers Ju 390

Junkers Ju 390
Junkers je poslednji predstavio svoj prototip, ali je njegova ideja bila najviše obećavajuća. Slično kao i konkurencija, i Ju 390 je imao šest motora (u ovom slučaju BMW) od kojih je svaki razvijao 1.700 ks, a mogao je da pređe 9.700 km između punjenja. Prvi prototip je testiran u oktobru 1943. godine i rezultati su bili veoma obećavajući, a Hitler je bio toliko oduševljen da je zatražio dodatnih 26 primeraka za testiranje. Istoričari se ne mogu složiti da li je proizveden još jedan primerak pa tako neke priče kažu da jeste u isto vreme kad i prvi prototip dok druge priče kažu da je on bio u procesu razvoja, ali nikada nije završen. Ono šta jeste impresivno kod Ju 390 su priče da je on ipak imao internacionalnu karijeru. Najčešće se spominju Japan i Južna Afrika, ali i SAD. Naime, britanski RAF magazin je 1955. godine objavio zanimljivu priču po kojoj je Ju 390 u januaru 1944. godine poleteo iz Francuske i posle 32 sata stigao do severnog dela SAD i svega 19 kilometara daleko do Njujorka. Većina eksperta je odbacila ovu priču uz objašnjenje da tako veliki i ne preterano brzi avion bi sigurno bio primećen od strane američkih radara. Jedini potvrđeni Ju 390 je uništen od strane Nemaca tokom poslednjih dana rata da nebi dospeo u neprijateljske ruke, a veliko interesovanje za njegovu serijsku proizvodnju su pokazali i Japanci pre kapitulacije.

Šta se tačno desilo?
Mnogi se danas pitaju zašto nijedan od Amerika Bombera nije ušao u serijsku proizvodnju. Najveći razlog leži u podatku da, počev od 1943. godine, Nemci su uglavnom morali da se brane pa samim tim veliki i teški bombarder više nije bio prioritet. Dodatni razlog je i taj što avioni sa propelerima su delovali kao zastarela tehnologija i kompanije su počele da se okreću prema mlaznom pogonu. Nacisti su takođe razmatrali još jednu ideju, a ona se odnosila da manji bombarderi kao što su Heinkel He 177, Dornier Do 217 i Junkers Ju 188 budu korišćeni za bombardovanje SAD, a zatim budu napušteni negde u Atlantiku. Pilote bi zatim pokupile podmornice i vratile na sigurno mesto, ali je ova ideja otkazana iz razloga što je radarska tehnologija napredovala dovoljno da podmornice budu primećene.

Heinkel He 277

Amerika Bomber na mlazni pogon
Kao što smo spomenuli, mlazni pogon se činio kao budućnost avio industrije, a neke kompanije su razmatrale i ideje o proizvodnji takvog teškog bombardera. Horten je već ranije razvio prototip takozvanog "letećeg krila" u vidu Ho 229, ali je planirao još veću i moćniju verziju pod kodnom oznakom H.XVIII. Čak i da su raniji nemački pokušaji urodili plodom takvi avioni su zaostajali za najnovijim američkim čudom, Boeingom B-29 Superfortress, pa je H.XVIII trebalo da bude još bolji. Ideja je zahtevala šest motora na mlazni pogon, brzinu od preko 900 km/h i domet od 11.000 kilometara. Međutim, sam razvoj je tekao dosta sporo i tek u februaru 1945. godine je dobio zeleno svetlo za proizvodnju prototipa. Da bi proces bio požuren na njemu su radili i inženjeri konkurencije kao što su Messerschmitt i Junkers, ali kako je rat završen svega tri meseca kasnije H.XVIII nikada nije počeo ni sa proizvodnjom prototipa. Jedan od Horten braće je posle rata prebegao u Argentinu i sa sličnom strategijom razvio DINFIA IA 38 prototip, koji je prvi put poleteo 1960. godine, ali nikada nije ušao u serijsku proizvodnju. Sličnu ideju je imao i Junkers sa planiranim Ju EF 140 konceptom, ali je on brzo pao u zaborav da bi se pažnja posvetila spomenutom Hortenu H.XVIII.

Silbervogel
Krajem 1930-ih godina dva inženjera Eugen Sanger i Irene Bredt su razvili model budućeg raketnog aviona koji su nazvali Silbervogel ("Srebrna Ptica"). Njihovi modeli su testirani u laboratoriji i na papiru su delovali kao da su decenijama ispred svog vremena. Naime, zahvaljujući raketnom motoru i gorivu Silvervogel je, barem u teoriji, mogao da dostigne brzinu od 5.000 km/h i da ponese terete teške do četiri tone. On bi mogao da poleti iz Nemačke, bombarduje SAD i zatim se spusti negde u Aziji (koja je tada, u velikoj meri, bila pod okupacijom Japana) nakon pređenih 24.000 km. Slično kao i kod ostalih proizvoda, Silbervogelov razvoj je zaustavio kraj rata. Oba inženjera su kasnije pronašli posao u Francuskoj i pored velike volje Staljina da ih privuče u Rusiju, a na sličnoj ideji Boeing je tokom 1960-ih godina razvio X-20 Dyna-Soar.

Focke-Wulf Ta 400

Leteći tanjir
Jedna od najvećih inženjerskih misterija Drugog svetskog rata se odnosi na Austrijanca Viktora Schaubergera. On se lično sastao sa Hitlerom 1935. godine i ponudio svoje izume po pitanju vodene snage, ali nije želeo da njegov rad bude iskorišten za razvoj oružja. Međutim, kada je Austrija pripojena Nemačkoj tri godine kasnije priča kaže da je Schauberger bio kindapovan, a zatim primoran da radi na proizvodu koji je dosta ličio na leteće tanjire iz filmova naučne fantastike. Njegov prvi prototip, poznat kao Repulsin A, je bio urađen od bakra i prečnika 2,4 metra. Kada je prvi put testiran on je naglo poleteo, udario u krov hangara i razbio se. Nacisti su smatrali da je Schauberger namerno to uradio pa su mu zapretili smrću ukoliko sledeći pokušaj ne bude uspešan. Repulsin B je bio gotov do 1944. godine, ali se pokazao izuzetno nestabilnim i Hitler je odlučio da se kocentriše na razvoj ranije spomenutih aviona. Posle rata svi dokazi o ovoj tehnologiji su pripali Sovjetima, koji su pokušali da je kopiraju, dok je Schauberger završio u SAD gde radio na sličnom projektu (VZ-9 Avrocar) za Avro Canada. Međutim, završen prototip se pokazao jako nestabilnim i nikada nije ugledao serijsku proizvodnju.

Generalna ideja za Horten H.XVIII

Die Glocke
Još jedna velika misterija važi na račun Die Glocke ("Zvono") koji je opisao poljski pisac Igor Witkowski u svojoj knjizi o tajnom oružju nacističke Nemačke. Witkowski kaže da je Die Glocke bio proizvod dizajnerski sličan većem zvonu, širine 2,7 metara i visine između 3,7 i 4,6 metara. Cilj ovog oružja je bio da dostigne visinu između 150 i 200 metara, a zatim širi radijaciju (verovatno putem žive) na Njujorku i na taj način usmrti veliki broj ljudi. Die Glocke je, navodno, posle rata završio u SAD zajedno sa nemačkim inženjerom Hansom Kammlerom (čija smrt nikada nije potvrđena), a ovu teoriju potvrđuje i incident koji se desio u saveznoj državi Pensilvaniji 9. decembra 1965. godine. Tada se u lokalnoj šumi srušio objekat koji je izgledao upravo kao veliko zvono, ali je američka vojka brzo pokupila sve delove objekta i zataškala ceo slučaj.

Junkers Ju EF 140 ilustracija na osnovu ideja
Repulsin B ilustracija

A-9
Za kraj smo ostavili još jednu veliku ideju čuvenog nemačkog fizičara Wernher von Brauna, koji je najzaslužniji za V1 i V2 rakete sa kojima su nacisti bombardovali London direktno iz svog dvorišta, a on će kasnije pokušati da uradi istu stvar i Amerikancima. Njegova A-9 raketa bi mogla da dostigne brzinu od 5.000 km/h i bila bi aktivirana upravo u Nemačkoj, ali se ne bi mogla navoditi sama već bi u njoj morao da bude pilot. Sa tako velikim brzinama pilot nije imao šanse da preživi što znači da bi njegova misija bila samoubilačka. A-9 nikada više otišao dalje od ideje na papiru zbog završetka rata. Ironično, von Braun je posle rata završio u SAD, postao američki državljanin i bio glavni inženjer u Apollo 11 programu koji je poslao čoveka na mesec.

Nacisti su tokom rata eksperimentisali sa još nekoliko revolucionarnih proizvoda, ali ćemo priču o tome ostaviti za neki drugi put.

Silbervogel
Die Glocke ilustracija na osnovu opisa svedoka

Japanski Amerika Bomber
Zanimljiva je priča da je i Japan imaju svoju verziju Amerika Bombera i to pod "Project Z" kodnom oznakom. Slično kao i kod Nemaca, i Japanska vlada je zahtevala avion koji će moći preći distancu od oko 5.600 km bez punjenja i pritom biti u stanju da ponese teže bombe. Projekat je bio na snazi još tokom 1930-ih godina kada je došlo do prvih sukoba između dve države, a Japanci nisu imali iskustva sa proizvodnjom aviona sa četiri motora. Iz tog razloga, još 1939. godine vlada Japana je kupila prototip američkog Douglas DC-4E aviona i dostavila ga najpoznatijem domaćem proizvođaču Nakajima na testiranje. Nakajima je bazirao svoj model G5N upravo na spomenutom Douglasu i predstavio prvi prototip u aprilu 1941. godine. G5N su pokretala četiri Mamori motora od 14 cilindara i snage po 1-870 ks, ali su rezultati bili jako razočaravajući. Maksimalna brzina je iznosila 420 km/h, a domet samo 4.260 km uz veoma slabu nestabilnost. Nakajima je proizveo još tri prototipa, ovaj put sa Mitsubishi motorima, ali su oni bili još slabiji (po 1.530 ks). Kompanija je imala u planu još moćniju verziju pod G10N oznakom i sa šest motora od 36 cilindara sa po 5,000 ks, ali je ideja ugašena kada je Japan počeo da gubi rat. Svoju ideju je predstavio i Kawasaki sa modelom Ki-91, ali ni on nikada nije otišao dalje od crteža na papiru.

Nakajima G5N ilustracija
Wernher von Braun i A-9

Podmornice
Pored Project Z, Japanci su imali još jednu ideju kako bombardovati SAD, ali ovaj put bez velikih aviona. Tokom 1942. godine legendarni general Isoroku Yamamoto je došao na ideju da bi bombardovanje većih gradova na zapadnoj obali unelo veliki nemir među Amerikancima. Posle dužih pregovora, odluka je pala o proizvodnji 18 podmornica pod kodnom oznakom I-400. Reč je o najvećim podmornicama ikada proizvedenim (sve do 1960-ih godina kada su debitovale nuklearne podmornice), dužine 122 metra, sa četiri dizel motora sa po 2.500 ks i još dva električna motora sa po 2.100 ks i maksimalnom brzinom od 36 km/h. Ono po čemu se I-400 razlikovao od ostalih podmornica je podatak da je mogao da smesti tri manja Aichi M6A1 aviona. Na taj način podmornica bi bila u stanju da preveze avion od željene lokacije i zatim ga pokupi posle misije bez da avion zahteva veću količinu goriva. Međutim, Yamamoto je poginuo početkom 1943. godine tako da su proizvedene samo tri takve podmornice. One su planirane da napadnu sa biološkim oružjem San Dijego u Kaliforniji sredinom septembra, 1945. godine, ali se Japan predao četiri sedmice ranije tako da je plan pao u vodu. Sve tri podmornice su završile u američkim rukama i uništene tokom 1946. godine dok je samo jedan Aichi M6M1 avion preživeo i danas se nalazi u muzeju. Japanci su imali još nekoliko manjih podmornica sa avionima, ali nijedna od njih nije bila namenjena bombardovanju SAD.

Zaključak
Hitlerova ideja teških bombardera je u velikoj meri zavisila od podatka da Japan prvo uništi američku mornaricu i pri tom zada veće poraze i američkom vazduhoplovstvu. Bez toga Nemačka ne bi imala gotovo nikakve šanse protiv SAD posebno tokom kasnih godina rata kada je radarska tehnologija toliko napredovala da je više bilo nemoguće biti špijun sa oružjem. Međutim, Nemci su inspirisali konkurenciju da napreduju pa tako u posleratnom periodu su nastali novi teški bombarderi sa visokim dometom, kao što su Boeing B-52 Stratofortress i Tupolev Tu-95. Sama potrošnja goriva više i nije predstavljala toliki problem pošto je bilo moguće puniti avione direktno u vazduhu.

Amerika Bomber je bila velika ideja Hitlera koja, iz nekoliko razloga, nije ugledala svetlost dana, ali je možda najveći razlog taj što je rat završio sredinom 1945. godine. Da je on potrajao, Amerika Bomber kao i mnogi drugi obećavajući proizvodi (o kojima ćemo vreme posletiti nešto kasnije) su možda mogli da naprave veću razliku.

Model Japanske I-400 podmornice
4152
Postavljeno: 15.02.2017

Arhiva: Online plus

Rubrika: Online plus
Postavljeno: 17.11.2017

Pripremite automobil za zimu

Vožnja po hladnom vremenu može biti pravi izazov, pa je u skladu sa tim potrebno pripremiti automobil. Nekoliko praktičnih saveta neće biti na odmet


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 14.11.2017

Pirelli kalendar za 2018. godinu

Pirelli kalendar za godinu pred nama redom ruši predrasude o bajkama, o ženama, o muškarcima pa i o Pirelli kalendaru...


Rubrika: Online plus
Postavljeno: 23.10.2017

Superautomobili 1993

S obzirom da Vrele Gume ove godine proslavljaju 24 godine od svog nastanka, redakcija je pronašla superautomobile koji su nastali iste godine kad i ona. Nijedan od njih se više ne proizvodi, ali su svakako bili značajni za autoindustriju u svoje vreme, a zahvaljujući svom dizajnu i performansama predstavljali su san mnogih.


Sukob Škode i VW-a

18.10.2017

Tržište novih vozila u prva tri kvartala 2017. godine

10.10.2017

Obavezna oprema

30.09.2017

Saloni automobila

11.09.2017

Električni automobili u Srbiji

17.08.2017

Infiniti Prototype 9 Concept

16.08.2017

Automobilizam pre Velikog rata u SAD

12.08.2017

Peugeot 308 Cup

07.08.2017

Type R danas proslavlja 25 godina svog postojanja

27.07.2017

Opel Insignia GSi

26.07.2017

Električni automobili

12.07.2017

Pred vratima ozbiljnog tržišta automobila

12.07.2017

Renaultov električni trio Tekst sa video prilogom!

06.07.2017

Hyundai N Performance Tekst sa video prilogom!

04.07.2017

BMW X3 – treća generacija Tekst sa video prilogom!

30.06.2017

Bezbednost saobraćaja Tekst sa video prilogom!

22.06.2017

Lamborghini Huracan Performante

09.06.2017

Poseta Hyundaijevoj fabrici u Nošovicama Tekst sa video prilogom!

03.06.2017

Top 5 TV emisija o automobilima

31.05.2017

Niki Hejden

25.05.2017

Tržište polovnjaka april 2017.

19.05.2017

Ferućo Lamborgini

18.05.2017

Enco Ferari – čovek koji je ostvario svoj san

13.05.2017

Dream Jet

11.05.2017

Filmovi za ljubitelje automobila 2

04.05.2017

Polovni automobili u 2017.

30.04.2017

Filmovi za ljubitelje automobila

29.04.2017

Barometar PLUS

27.04.2017

Renault Clio by Zoran Kastratović

26.04.2017

Audi RS3 LMS

12.04.2017

Električni automobili

07.04.2017

Porsche Panamera Sport Turismo Tekst sa video prilogom!

06.04.2017

53. Međunarodni sajam automobila i motocikala u Beogradu

01.04.2017

Auto delovi - istraživanje

31.03.2017

Range Rover Velar

29.03.2017

Beograd 2017

28.03.2017

Beograd 2017

25.03.2017

SUV histerija

22.03.2017

Beograd 2017

18.03.2017

Mercedes-Benz G650 Maybach Landaulet

17.03.2017

Izazov Dukat planine Tekst sa video prilogom!

15.03.2017

Najstrašnija reč automobilske industrije

26.02.2017

Tupolev Tu-4

22.02.2017

Ford F-Series slavi 70. rođendan

21.02.2017

Muscle Cars (treći deo)

16.02.2017

Amerika Bomber

15.02.2017

Muscle Cars (drugi deo)

09.02.2017

Muscle Cars (prvi deo)

03.02.2017

2018 Ford Mustang GT

01.02.2017

Zeleni pakao Tekst sa video prilogom!

28.01.2017

Kako će Donald Trump da promeni auto industriju u SAD

26.01.2017

Kia Stinger

25.01.2017

Caproni Ca.60

18.01.2017

Krađa automobila

13.01.2017

Howard Hughes Tekst sa video prilogom!

12.01.2017

ELVIS: Svi kraljevi automobili

08.01.2017

MiG-ova ulica

07.01.2017

10 najčitanijih testova na našem sajtu

31.12.2016

Prekookeanski brodovi

27.12.2016

Tržište polovnih automobila

24.12.2016

O.J. Simpson i Ford Bronco (1993) Tekst sa video prilogom!

22.12.2016

Tehnički pregledi

19.12.2016

Über Amerikanci – 2. deo

15.12.2016

Über Amerikanci – 1. deo

14.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 2. deo

07.12.2016

Kako su uvozni automobili potisli domaće proizvođače na američkom tržištu - 1. deo

06.12.2016

Najveće oružje Prvog i Drugog svetskog rata

01.12.2016

Bankrotiranje General Motorsa - II deo

24.11.2016

Bankrotiranje General Motorsa - I deo

23.11.2016

Zimske gume

09.11.2016

Amelia Earhart

18.10.2016

Ram 1500 Rebel TRX Tekst sa video prilogom!

14.10.2016

Brend

11.10.2016

Najveće oružje Sovjetskog Saveza

08.10.2016

Domaće aktuelnosti

05.10.2016

Avro Canada VZ-9 Avrocar

04.10.2016

Genesis

01.10.2016

Čitaoci reporteri

20.09.2016

Leteća Krila

13.09.2016

Chevrolet Malibu

09.09.2016

Panzer VIII Maus

30.08.2016

Bartini Beriev VVA-14

23.08.2016

Fiat 126P na Kubi Tekst sa video prilogom!

19.08.2016

Kamper ili prikolica

30.07.2016

Događaji Tekst sa video prilogom!

06.07.2016

VW Golf GTI Clubsport S

04.07.2016

Ford KA+

02.07.2016

Audi S5

23.06.2016

BMW-ova vizija za naredni vek Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

24 časa Le Mana 2016 Tekst sa video prilogom!

20.06.2016

Renault Clio 2017

15.06.2016

Kampovanje prikolicom

11.06.2016

Događaji

24.05.2016

Formula1

10.05.2016

Ayrton Senna (21.3.1960.-1.5.1994.) Tekst sa video prilogom!

30.04.2016

SEAT Ateca

26.03.2016

Audi Q2

18.03.2016

V8 Bandits Tekst sa video prilogom!

17.03.2016

Renault Scenic

09.03.2016

Pagani Huayra BC

25.02.2016

Blic test: Audi Q7 3.0 TDI quattro

23.02.2016

Autonomni automobili

20.02.2016

Najskuplji dizel u regionu

20.02.2016

BMW M2 Coupe Moto GP Safety Car Tekst sa video prilogom!

15.02.2016

Opel Mokka X

12.02.2016

Indija vs Srbija

09.02.2016

Kućni ljubimci Tekst sa video prilogom!

06.02.2016

Land Rover Defender Tekst sa video prilogom!

04.02.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

01.02.2016

Novi Porsche 718 Boxster i 718 Boxster S Tekst sa video prilogom!

30.01.2016

Opel GT Concept

28.01.2016

Ford Focus RS

27.01.2016

Mercedes-Benz E klasa 2017 Tekst sa video prilogom!

12.01.2016

NAIAS 2016

08.01.2016

Istorijat motociklizma Tekst sa video prilogom!

06.01.2016

Trijumvirat Tekst sa video prilogom!

02.01.2016

Najbolje ocenjeni automobili na testovima Vrele Gume Media Sistema 2015.

31.12.2015

Tržište polovnjaka u 2015. godini

30.12.2015

Šampioni aukcija 2015.

26.12.2015

Lancia Ypsilon 2016

24.12.2015

Preporuka stručnjaka

19.12.2015

Trijumvirat: Tekst sa video prilogom!

18.12.2015

Ford Crown Victoria Tekst sa video prilogom!

14.12.2015

Novi Mercedes-Benz E-Klase

12.12.2015

Lotus Exige Sport 350

11.12.2015

Wankel motor - promašaji koji su obećavali Tekst sa video prilogom!

07.12.2015

Prokletstvo Džejmsa Dina Tekst sa video prilogom!

03.12.2015

Honda Civic

01.12.2015

Infiniti QX30

30.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 2 Tekst sa video prilogom!

28.11.2015

Fordovi skandali - Priča br. 1 Tekst sa video prilogom!

27.11.2015

Jeff Gordon

26.11.2015

Šampionat u apsolutnoj kategoriji

20.11.2015

Peugeot 204

13.11.2015

Kako osvojiti američko tržište? Tekst sa video prilogom!

10.11.2015

Rejmond Levi

07.11.2015

Dodge Viper ACR za 2016. godinu Tekst sa video prilogom!

06.11.2015

Metan (CNG)

04.11.2015

Off Road - JEEP Adventure Days/Zlatibor 2015. Tekst sa video prilogom!

30.10.2015

Bloodhound SSC

21.10.2015

Zatamnjivanje stakala

17.10.2015

Opel Astra TCR

16.10.2015

Lada Vesta

14.10.2015

Adria Coral Tekst sa video prilogom!

08.10.2015

VW - Hronika skandala Tekst sa video prilogom!

06.10.2015

O Nedodirljivima sa ilegalnim softverom

03.10.2015

Jaguar F-Pace Tekst sa video prilogom!

29.09.2015

Infiniti Q30

28.09.2015

Novi Renault Megane Tekst sa video prilogom!

26.09.2015

Suzuki Baleno Tekst sa video prilogom!

24.09.2015

Toyota Hilux

23.09.2015

Porsche Mission E Concept Tekst sa video prilogom!

18.09.2015

Formula 1

11.09.2015

Chantilly 2015 Arts & Elagance

09.09.2015

Barnea Collection

08.09.2015

Borgward Isabella

03.09.2015

Formula 1

02.09.2015

Registracija autotomobila

01.09.2015

Steyr 50

27.08.2015

ZENITH 24 sata Elegancije 2015 powered by CHIVAS

27.08.2015

Zaštita automobila od krađe

24.08.2015

Icona Vulcano Titanium Tekst sa video prilogom!

22.08.2015

BMW M4 GTS Tekst sa video prilogom!

21.08.2015

Polovni delovi

18.08.2015

Koenigsegg One:1 Tekst sa video prilogom!

12.08.2015

V12 simfonijom protiv građevinskih mašina Tekst sa video prilogom!

07.08.2015

Subaru

05.08.2015

Pojačana kontrola vezivanja Tekst sa video prilogom!

04.08.2015

Ferrari 488 Spider

03.08.2015

Smart DCT Turbo

01.08.2015

Intervju Zoran Drobnjak

31.07.2015

Statistika

27.07.2015

Ford GT Le Mans 2016 Tekst sa video prilogom!

20.07.2015

Mazda 2 vs Renault Clio

18.07.2015

Rekordi koji će najteže biti oboreni u Formuli 1

17.07.2015

Chevrolet Cruze

11.07.2015

Oldtajmer skupovi

09.07.2015

Renault Talisman

08.07.2015

Poređenje – Audi A4 vs BMW serije 3 vs Mercedes-Benz C klase vs Jaguar XE vs Alfa Romeo Giulia

02.07.2015

Mercedes-Benz A klasa

01.07.2015

Saveti

29.06.2015

Alfa Romeo Giulia

26.06.2015

Peugeot 308 GTi

25.06.2015

Salon aeronautike Paris - Bourget 2015

24.06.2015

Anketa - Euro 4 norma

23.06.2015

Mercedes-Benz GLC

20.06.2015

Mazda CX-3

19.06.2015

Šokantni rezultati naučnog istraživanja

17.06.2015

BMW serije 7

12.06.2015

Pretnje i ucene iz Forda u Srbiji

06.06.2015

BMW X1

05.06.2015

BMW S1000 XR

01.06.2015

Akcija

30.05.2015

Ducati Panigale R

28.05.2015

Fiat Ægea

27.05.2015

Toyota Hilux

23.05.2015

BMW Motorrad na stazama uspeha

19.05.2015

Alfa Romeo

15.05.2015

Novitec Rosso Ferrari California T

14.05.2015

Nautika

13.05.2015

Mercedes-Benz G klase

09.05.2015

Ducati Diavel Titanium

08.05.2015

Volo Auto Museum

06.05.2015

Formula1

02.05.2015

Tailfin

29.04.2015

Formula E

28.04.2015

Peugeot 308 R HYbrid

25.04.2015

Volkswagen C Coupe GTE Concept

24.04.2015

Volkswagen Transporter T6

23.04.2015

Mercedes-Benz Concept GLC Coupe

22.04.2015

Audi Prologue Allroad koncept

18.04.2015

Lamborghini Huracan LP 640-4 Superleggera

16.04.2015

Citroen Aircross Tekst sa video prilogom!

09.04.2015

C.A.M.E.R Mostra Scambia

08.04.2015

Citroen Cactus 1.2 VTi/82 Shine

07.04.2015

Traktori na putu

04.04.2015

Jaguar XF

03.04.2015

Opel Corsa TNG

02.04.2015

McLaren 570S Coupe

01.04.2015

Opel Corsa Turbo

28.03.2015

Mercedes-Benz GLE i Mercedes-AMG GLE63

27.03.2015

Dosije Clarkson

19.03.2015

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

14.03.2015

Ženeva 2015 - Koncepti

12.03.2015

Audi TT Cup Tekst sa video prilogom!

11.03.2015

Ženeva 2015 - Tuning

10.03.2015

Opel Corsa OPC Tekst sa video prilogom!

07.03.2015

Automobili koji su obeležili sajam u Ženevi

06.03.2015

Audi R8

28.02.2015

Brabus 850 6.0 Biturbo Coupe

24.02.2015

Muzej Tehnike u Beču

21.02.2015

Škoda Superb

19.02.2015

Rinspeed BMW i3 Budii Concept Tekst sa video prilogom!

18.02.2015

Nissan Titan

17.02.2015

Ford Focus RS

09.02.2015

Preliminarni testovi u Herezu, u Španiji

07.02.2015

Zvezde Rétromobile 2015.

06.02.2015

Renault Kadjar

04.02.2015

Hyundai i10 1,2 GLS Premium Tekst sa video prilogom!

28.01.2015

Top 10 kolekcionara među poznatim ličnostima

26.01.2015

Ford GT

21.01.2015

Volkswagen Cross Coupe GTE Concept

20.01.2015

Alfa Romeo 4C Spider

19.01.2015

Ford F150 Raptor

14.01.2015

Dolar i akcize zaustavili pad cena goriva

14.01.2015

Buick Cascada

13.01.2015

Seat Leon ST Cupra

10.01.2015

Želje za 2015.

31.12.2014

Tržište polovnih automobila

25.12.2014

Škoda Superb

23.12.2014

Citroen DS3 i DS4

22.12.2014

Kako je BMW postao „BMW“

18.12.2014

Audi Q7

16.12.2014

Kako nastaju Opel sportski automobili

15.12.2014

Mercedes GLE Coupe

13.12.2014

Volvo XC90 T8

11.12.2014

Saveti stručnjaka

10.12.2014

Fiat 695 Abarth Biposto

09.12.2014

Povratak auto industrije u Bugarsku preko Kine

06.12.2014

Opel KARL

04.12.2014

Ford Mondeo

02.12.2014

Tehnologija

27.11.2014

Mitsubishi XR-PHEV koncept

26.11.2014

Opel Adam S

20.11.2014

Kia slavi jubilej

20.11.2014

Inovacije iz Volkswagena

15.11.2014

Fiat 500x

14.11.2014

Novi modeli na Euro NCAP testu... Tekst sa video prilogom!

12.11.2014

Sajam motocikala EICMA Milano

11.11.2014

BMW XDrive Experience

07.11.2014

Benzin vs Dizel

04.11.2014

Sajmovi: Auto e Moto d’Epoca Tekst sa video prilogom!

03.11.2014

Zimski pneumatici

01.11.2014

BMW X5M & X6M Tekst sa video prilogom!

31.10.2014

U susret VN SAD

30.10.2014

Plavi koridor!

28.10.2014

Nissan GT-R Nismo

25.10.2014

Mercedes GLA 45 AMG u Brabusovoj izvedbi

23.10.2014

Mondial de l’Automobile 2014

20.10.2014

Transferi u F1 su pred nama

18.10.2014

2015 Renault Espace

16.10.2014

F1 Déjà vu Tekst sa video prilogom!

14.10.2014

Tariranje 2014. Jeep Cherokee

14.10.2014

Fiat Abarth 695 SS Tekst sa video prilogom!

13.10.2014

Staza u Sočiju Tekst sa video prilogom!

11.10.2014

Suzuki Vitara

09.10.2014

Fića skup

08.10.2014

Kiša na VN Japana

07.10.2014

INTERMOT 2014.

06.10.2014

Honda Civic Type R

01.10.2014

Formula1

29.09.2014

Kupovina automobila

27.09.2014

Tehnologija

26.09.2014

Nova Opel Corsa

22.09.2014

Mercedes B klase

20.09.2014

Ferrari

17.09.2014

Najnebezbedniji automobili u istoriji

15.09.2014

Mercedes-Benz AMG GT Tekst sa video prilogom!

13.09.2014

Aktuelna dešavanja u „najbržem cirkusu na svetu“

10.09.2014

Chrysler otkrio unapređenja za 2015.

09.09.2014

Automobilske marke koje muškarci najviše vole

06.09.2014

Land Rover Discovery Sport 2015 Tekst sa video prilogom!

05.09.2014

Pred VN Italije Tekst sa video prilogom!

04.09.2014

Volvo XC90 Tekst sa video prilogom!

02.09.2014

Mali Renault, dugogodišnji igrač u promenama u društvu

01.09.2014

Kriza u Rusiji

30.08.2014

Dodge Charger Tekst sa video prilogom!

20.08.2014

Zvezde malih ekrana?

19.08.2014

Šta je vozio Gagarin

14.08.2014

Šef Fiat/Chryslera želi deo finansijskog „kolača“ koji pripada snabdevačima originalnih delova

12.08.2014

3 strane Kopa

08.08.2014

Mercedes-Benz S 600 Guard

07.08.2014

Testiranje bezbednosti vozila Tekst sa video prilogom!

01.08.2014

Šta i kako kada vam se slomi staklo na automobilu

31.07.2014

Porsche Cayenne

26.07.2014

PR: Rally Baja Aragon 2014

24.07.2014

Lexus NX 2015

22.07.2014

Novi smart fortwo & forfour Tekst sa video prilogom!

19.07.2014

II. NAVIGATIONRALLY 2014.

18.07.2014

Opel Corsa

18.07.2014

Renault Megane RS 275 Trophy

14.07.2014

Groblje automobila

11.07.2014

Lexus IS

05.07.2014

Pred VN Velike Britanije Tekst sa video prilogom!

03.07.2014

Staze koje su odnele najviše života u istoriji

02.07.2014

Rolls-Royce Ghost V-Specification

01.07.2014

Goodyearovih deset najvažnijih saveta za vožnju kad putujete na odmor

28.06.2014

Mercedes Benz 300 SDL -1986 Tekst sa video prilogom!

26.06.2014

VN Austrije

23.06.2014

Cigarette Racing 50 Vision GT Concept

19.06.2014

24 časa Le Mana

16.06.2014

Tesla Motors oslobodio svoje patente

15.06.2014

Interstellar

14.06.2014

Popravka auto stakala

13.06.2014

Novi BMW Serije 4 Gran Coupe

11.06.2014

Ford B-Max 1.0 Trend EcoBoost vs Fiat 500L 1.4 Nacionale vs Opel Meriva 1.4 Active XER

07.06.2014

Volkswagen Scirocco

06.06.2014

FIĆA SKUP 2014. – MINHEN

04.06.2014

Brzinomeri

30.05.2014

Srebrne strele

29.05.2014

Mercedes C klasa karavan („Estate“)

26.05.2014

Transferi za 2015. o kojima se „šuška“

24.05.2014

Rezvani Beast

23.05.2014

Bavarci nezadrživi

19.05.2014

BRABUS 850 6.0 Biturbo

15.05.2014

Mini Paceman GoalCooper

13.05.2014

U sećanje na Ajrtona Senu Tekst sa video prilogom!

12.05.2014

VN Španije 2014

10.05.2014

Najčudniji avioni u istoriji

07.05.2014

Uredba Vlade

05.05.2014

Vozni park komunističkih državnika

02.05.2014

BMW Vision Future Luxury

30.04.2014

9. Jeep i prijatelji Vrele Gume Off Road

25.04.2014

Peking 2014

24.04.2014

VN Kine

17.04.2014

Ferrari LaFerrari XX

16.04.2014

Red Bull Air Race World Championship

15.04.2014

Ford Focus Sedan

10.04.2014

BMW serije 4 Gran Coupe

04.04.2014

F1 Top Ten

02.04.2014

Obrum PL-01 Tekst sa video prilogom!

01.04.2014

Novitec Torado Lamborghini Aventador NL2

29.03.2014

Neobična pravila u saobraćaju

28.03.2014

Mazda motori

25.03.2014

Budućnost saobraćaja

25.03.2014

Ilegalni taksista

23.03.2014

Limuzina američkog predsednika

22.03.2014

Mini

12.03.2014

MTM

08.03.2014

Registar MUP Srbije

01.03.2014

Novoregistrovana vozila u 2013.

27.02.2014

Mazda3 Sedan 2.0i 120 KS Challenge

26.02.2014

SAAB 9000 Aero Tekst sa video prilogom!

22.02.2014

Pontonski čamac PrinceCraft Vogue 25SE Tekst sa video prilogom!

15.02.2014

1989 Porsche Panamericana Concept

13.02.2014

Limuzina za rastanak

13.02.2014

Bolidi 2014

07.02.2014

Osvrt na sajam automobila u Beču

03.02.2014

Opel 4x4

03.02.2014

Mercedes S600

25.01.2014

Audi Museum Mobile - drugi deo

22.01.2014

Ford Shelby GT350CR

20.01.2014

Prodaja automobila u regionu za 2013. English version

18.01.2014

Kacige Sebastiana Fetela

17.01.2014

Audi Museum Mobile - prvi deo

15.01.2014

Digitalizacija automobila

13.01.2014

Vrele Gume ispred Top Geara

11.01.2014

Honda S660 Concept

05.01.2014

Restauracija: Opel Kadett C GT/E 1900 Tekst sa video prilogom!

03.01.2014

Caterham Seven 160

02.01.2014

Sa letnjim pneumaticima nema odštete!?

30.12.2013

Audi planira da svrgne BMW

28.12.2013

Saab 9-3 Viggen

24.12.2013

Nissan BladeGlider Concept

16.12.2013

Cadillac Escalade

13.12.2013

Jaguar C-X17 Concept

11.12.2013

Nissan Nismo GT-R

10.12.2013

Limitirane serije nelimitiranih cena

07.12.2013

Ferrari Racing One 458 Competition

05.12.2013

Ford Mustang

05.12.2013

1931 Bugatti Royale Kellner Coupe

04.12.2013

Renault Initiale Paris Concept

03.12.2013

Muzeju tehnike u Beču

02.12.2013

BMW Concept Active Tourer Outdoor

30.11.2013

Bosch

26.11.2013

Valentino Rossi na Monza Rally Show

26.11.2013

1982 Zastava 750 SL Tekst sa video prilogom!

23.11.2013

Pravilnik o zimskim gumama ipak jasan vozačima

22.11.2013

Saab

18.11.2013

Red Bull, gazirano piće koje pokreće najbrže bolide na svetu

16.11.2013

Električni automobil, budućnost ili zabluda auto industrije?

15.11.2013

Peter Schreyer Tekst sa video prilogom!

14.11.2013

Monster Energy Gymkhana GRiD Tekst sa video prilogom!

11.11.2013

RUSH

09.11.2013

Oldtimer - Show, Budapest

06.11.2013

PSA koncern

02.11.2013

Elon Musk

26.10.2013

PGO Cevennes

23.10.2013

Kinesko tržište

19.10.2013

Toyota i-Road u proizvodnji 2014.

13.10.2013

Prodaja automobila u Srbiji u odnosu na prethodnu godinu

11.10.2013

Fiat Amerika

08.10.2013

Velodrom Budimpešta

03.10.2013

Ferrari SP12 EC

26.09.2013

Hrčak za volanom kamiona Tekst sa video prilogom!

25.09.2013

YU AMK Veteran

23.09.2013

Promalja li se sunce iza crnih oblaka auto tržišta?

12.09.2013

10 najisplativijih

08.09.2013

Opel

05.09.2013

Yugo 45 Tekst sa video prilogom!

01.09.2013

Tesla Model S

29.08.2013

Intervju sa CORRADO LOPRESTOM

27.08.2013

Jeep Cherokee

26.08.2013

Bentley Flying Spur

14.08.2013

Trendovi boja automobila

11.08.2013

Mobilni telefoni u vožnji

02.08.2013

Rolls-Royce Wraith

31.07.2013

SAAB

18.07.2013

Spyker B6 Venator Concept

09.07.2013

FIAT 500L Living i 500L Trekking

07.07.2013

Infiniti Q50

26.06.2013

BMW Lusso Gran Coupe

23.06.2013

Oldtimer Klub Beograd

20.05.2013

Bad Homburg

15.05.2013

Boschert B300

29.04.2013

Baterije budućnosti?

19.04.2013

Muzej saobraćaja u Bratislavi

04.04.2013

Sretenjski Off Road karavan 2013

28.03.2013

SOMFY

21.03.2013

Statistika prodaje

17.03.2013

Ford EcoSport

12.03.2013

MQB platforma

08.03.2013

Toyota Auris Touring Sports

22.02.2013

Istorija Toyote Corolle

12.02.2013

Consumer Reports Tekst sa video prilogom!

08.02.2013

2012 Dartz PROMBRON Aladeen Edition

05.02.2013

Ford Transit/Tourneo Custom

29.01.2013

BMW Concept Serije 4

08.01.2013

Peugeot 2008 Concept

06.01.2013

Fiat Linea Tekst sa video prilogom!

04.01.2013

Honda CR-V

03.01.2013

Lamborghini Urus

31.12.2012

RRRolipop muzej - Eggenburg, Austrija

24.12.2012

HOFMANN - AUTOSERVISNA OPREMA

17.12.2012

Završetak oldtajmer sezone u Nemačkoj

10.12.2012

Deset stvari koje morate znati o gumama

08.12.2012

2013 Toyota RAV4

30.11.2012

Oldtajmer muzej – Bavarska

27.11.2012

Hydra Schmidt Coupé

14.11.2012

Hiperprodukcija

11.11.2012

75 godina Toyote

04.11.2012

Peugeot 4008/Citroen C4 AirCross

03.11.2012

1976 Chrysler New Yorker Brougham

30.10.2012

Blue Corridor 2012 Rally

27.10.2012

Opel Mokka

25.10.2012

Oldtajmer skup Beograd

19.10.2012

Nova Opel Cascada

18.10.2012

Opel Olympia

05.09.2012

Mercedes-Benz 170 SCB

27.08.2012

Volvo kaskaderska akrobacija

24.08.2012

10. skup moto kluba „CLASSIC WHEELS“ u Futogu

17.08.2012

Seat Leon

27.07.2012

Renault Clio IV

11.07.2012

Tržište polovnih automobila

07.07.2012

Opel rođendanska žurka na Hungaroringu

02.06.2012

Oldtimer Expo - Budimpešta 2012

02.05.2012

Oldtimer Expo 2012

27.04.2012

Udruženje istoričara automobilizma

26.04.2012

Downsizing

14.03.2012

Goodyear

05.01.2012

Muzej oldtimera

29.12.2011

Most kod Beške

05.11.2011

Porsche 959 Tekst sa video prilogom!

04.11.2011

Albert Biermann, šef odseka za razvoj BMW-a

21.10.2011

Audi A6 Avant / BMW 5 Touring / Mercedes E220 Estate

14.10.2011

BMW M3 E36

10.10.2011

VW i ekologija English version Tekst sa video prilogom!

21.09.2011

Salon automobila u Frankfurtu

13.09.2011

Rezerve nafte veće nego što se misli Tekst sa video prilogom!

21.07.2011

Devetostepeni menjač

10.06.2011

BMW serije 8

03.06.2011

Alternativna goriva

21.05.2011

Audi A6 2.0 TDI vs BMW 520d vs Mercedes E220 CDI

05.05.2011

BMW Innovation Days 2011 Tekst sa video prilogom!

23.04.2011

5 neverovatnih inovacija Mercedes-Benza

20.04.2011

Najjeftiniji automobili na svetu

12.04.2011

Najskuplji svetski automobili Tekst sa video prilogom!

04.04.2011

Film Tekst sa video prilogom!

31.03.2011

Audi A6 vs Mercedes E klase vs BMW serije 5 English version Tekst sa video prilogom!

18.02.2011

McLaren MP4-12C Tekst sa video prilogom!

17.02.2011

Tehnologija

03.02.2011

Novi momenti u slučaju 'registarskih tablica'

03.02.2011

Ford Focus vs VW Golf vs Opel Astra

19.01.2011

Intervju - Karl Lagerfeld English version

04.01.2011

INTERVIEW - Vladimir Rebić, zamenik Načelnika Uprave saobraćajne policije

21.12.2010

Prodaja

16.12.2010

MICHELIN Alpin 4 Tekst sa video prilogom!

15.12.2010

Koliko verujete automobilskim novinarima? English version

30.11.2010

Saobraćajna dokumenta

16.11.2010

Zimska oprema

04.11.2010

Zatamnjivanje stakala

25.10.2010

Mercedes-Benz 500 E Tekst sa video prilogom!

18.10.2010

Salon automobila, Pariz 2010 - Komentar English version

10.10.2010

Prominent woman entrepreneurs

24.09.2010

Automechanika 2010

20.09.2010

Ekskluzivno Tekst sa video prilogom!

17.07.2010

Mercedes SLS E Cell Tekst sa video prilogom!

08.07.2010

Alfa Romeo – prvih 100 godina

05.07.2010

Ekskluzivno

24.06.2010

Zanimljivost Tekst sa video prilogom!

18.06.2010

Jeep Club Srbija Tekst sa video prilogom!

15.06.2010

Most na Beški

08.06.2010

Poređenje

07.06.2010

Akcija

26.04.2010

Hibridna vozila

07.04.2010

Humanost

07.04.2010

G-Couture, samo za odabrane

06.03.2010

F1 - 2010

15.02.2010

Lorinser

13.02.2010

„Gazela“ naša nasušna

02.02.2010

BMW C1-E Tekst sa video prilogom!

26.01.2010

F1 na vodi

05.01.2010

Carine

15.12.2009

Audi A8

04.12.2009

Lizing

02.12.2009

Nauka u službi frizure

20.11.2009

Aston Martin Rapide

21.10.2009

BMW Z4 by AC Schnitzer

26.09.2009

Nautika

08.09.2009

Porsche Panamera S (4S)

02.09.2009

Prva vožnja Mazdaspeed 3

25.08.2009

Polovni automobili

10.07.2009

Zakon o bezbednosti u saobraćaju

05.06.2009

Aerodinamika

22.05.2009

WorldFirst Racing

15.05.2009

GT2 i GT-R

30.04.2009

Zole
15.2.2017 16:44
7
1

Veoma lep tekst. Bombardovanje SAD je težak zadatak bio i zbog činjenice da se mora preleteti Atlantik, što znači da se mora leteti u pratnji lovaca. U suprotnom šansa da se preživi susret sa neprijateljskim lovcima je minimalan.

Jedini uspešan način da se bombarduje SAD je bio u velikim bombarderskim grupama.

Milija
15.2.2017 18:07
0
5

...

Tulipan
15.2.2017 23:36
1
7

Svejedno bi ispušili od Rusa i da su uspjeli...A opet da su imali prilike da se malo pozabave, sto za vrijeme rata sto posle, o svom jadu, da li bi Ameri u budućim decenijama imali vremena da toliko jašu cijelu planetu..Koliko god brutalno pitanje, sasvim je realno..

Synyster
16.2.2017 03:08
10
1

@Tulipan,
Nisu svabe nista ispusili; kad se bolje pogleda situacija oni su ustvari pobedili rat. Naravno, nisu uspeli da okupiraju celu Evropu kako su zeleli, ali Nemacka je sve do 2. svetskog rata bila teska kolonija na kojoj se svako izivljavao. A manje od 20 godina posle 2. svetskog rata Nemacka je imala najvecu ekonomiju u Evropi (koji imaju i dan danas).

Tulipan
16.2.2017 09:24
5
1

@Synyster
Apsolutno se slažem sa tobom..Mislio sam čisto onako tada na vojnom planu, za istorijske udžbenike..A jasno je da Zapadu kolko im je u cilju bio uništenje Hitlera tolko je i bilo SSSRa, možda ovog drugog čak i više..jer kako drugačije shvatiti primanje hiljade najgorih nacista u svoje okrilje posle rata..

Nemanjica
16.2.2017 10:47
4
3

Cista farsa za mase, uostalom, Nacisti su bili instrumenti u rukama iluminata...Kao sto je poznata cinjenica, da Amere germanskog porekla cine najvecu populaciju, za kojim kaskaju Britanci, Romani i ostali... Sto rece Synister, gubitnici ne, pobednici da! Marsalov plan je najrelevantniji dokaz tome!
P.S.Historia est testis temporum!

Zole
17.2.2017 10:25
3
1

@Nemanjica

Britanci ne postoje. Niko se ne deklarise kao Britanac. Postoje Englezi, Skoti, Velsani i Irci. Englezi su takodje mahom germanskog porekla.

Nemanjica
17.2.2017 15:41
0
3

Kada kazem Britanci, na njih sve mislim, mrzi me da kucam... U paketu su ubaceni...
P.S. Nece biti da su Germani, mali procenat da, Anglosaksonska plemena nemaju vezu sa germanskim, no nebitno...Shvacen je komentar, sta je
"pisac" zeleo da kaze...

Чедомир
17.2.2017 21:05
0
1

@Немањица
"Англосаксонска племена немају везу са германским"?!?!?!?
Потпуно си ме(непријатно)изненадио са овом тврдњом!
Једино ако си гледао кроз призму ауто-индустрије,онда би могло погрешно да се закључи да англосаси(Енглези)немају никакве везе са својом германским браћом са истока(Швабама),јер су првонаведени много мање обдарени за бављење оним, што сви ми који смо на овој страници обожавамо,од другонаведених!

Nemanjica
17.2.2017 21:50
0
2

Cedomire, jel jesam? Salim se...Germani(neka plemena) jesu u starom veku(citaj blize srednjem) imali seobe i prodor u Britaniju, mesali su se se sa starosedeocima(anglosaksoncima) koji su tu vec bili starosedeoci, kao i sa keltima(ircima)...Tako da su i jedni i drugi bili divljaci i horde, pod "dirigentsko palicom napredne i razvijene civilizacije zvane RIM(FORZA ITALIA)...;)
P.S.Pod budnim okom cuvene 9 legije!


Srdjan
23.2.2017 12:44
0
0

@Nemanjica Upravo su Angli i Saksonci ta germanska plemena koja su naselila Britaniju.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: