Tehnika

Car-to-x

Kada automobili razgovaraju jedni s drugima

Budućnost saobraćaja leži u komunikaciji između vozila i putne infrastrukure. BMW nam pokazuje kako.


OSD pruža sve bitne informacije a i doprinosi bezbednosti, jer ne skidate oči sa puta

Ključ inteligentne vožnje, što je u direktnoj povezanosti sa štedljivošću i bezbednošću, leži u razmišljanju unapred. Da bi pomogli vozaču da planira unapred, vozila BMW Grupe su već sada opremljena velikim brojem senzora, dizajniranih da poboljšaju nivo bezbednosti, komfora i efikasnosti. Ipak, ti senzori često imaju limitiranu mogućnost predviđanja, ili takozvani „horizont“. Sistem pod imenom „Car-to-x“ značajno proširuje taj horizont, i u budućnosti će omogućavati vozačima da „vide“ daleko unapred, i to zone iza krivina, koje su trenutno skrivene od pogleda.

„Car-to-x“ komunikacija podrazumeva elektronsko umrežavanje vozila i putne infrastrukuture, sa ciljem da se informacije razmenjuju direktno, kako između automobila na putu, tako i između njih i putne infrastrukture. „Car-to-x“ komunikacija je zapravo sveobuhvatna komunikaciona mreža u kojoj može učestvovati svaki učesnik u saobraćaju.

Sistem funkcioniše putem WLAN konekcije ili mreže mobilne telefonije. Za standardnu automobilsku aplikaciju, „car-to-x“ koristi WLAN mrežu visoke brzine, baziranu na WLAN IEEE802.11p/G5A visoke frekvencije. Ona je dizajnirana tako da obezbeđuje istovremenu komunikaciju. Takođe, protokol omogućava prisustvo većeg broja učesnika koji mogu simultano komunicirati bez smetnji. U isto vreme, performanse mreža mobilne telefonije se neprestano poboljšavaju, sa povećanjem propusnog opsega i redukcijom zaostatka podataka, odnosno kašnjenja. Iz tog razloga, ovaj vid medijuma postaje sve značajniji vid komunikacije između automobila, kao dopuna direktnoj komunikaciji putem WLAN-a.

Povezivanje donosi dodatne beneficije
Integrisane i povezane funkcije vozila nisu ništa novo u BMW Grupi. Konekcija za aplikacije vezane za zabavu je imala svoju premijeru devedesetih godina prošlog veka sa BMW ConnectedDriveom. Već nekoliko godina, akcenat razvoja u BMW Grupi se ubrzano premešta na integrisane funkcije vezane za komfor, i posebno bezbednost.

     
 

U tom domenu „car-to-x“ komunikacija otvara potpuno nove potencijale. U slučaju rizične situacije, prošireno povezivanje vozila omogućava pravovremeno dobijanje podataka u vezi sa stanjem na putu i saobraćajem, te na taj način omogućava odgovarajuću reakciju. Upozorenja čine jedinu moguću upotrebu ove komunikacione platforme. S obzirom da podaci iz infrastrukture mogu takođe biti integrisani u ovaj komunikacioni sistem (recimo faze promene svetala na semaforu), vozač je u prilici da prilagodi stil vožnje i postigne veću uštedu goriva, odnosno manju emisiju štetnih gasova. Ova tehnologija na taj način nudi nova rešenja, ne samo što se preveniranja incidenata tiče, već i u oblasti inteligentne raspodele energije.

„Više informacija imam u vezi sa dešavanjima na putu ispred sebe. Na primer, ako znam unapred da će se svetlo na semaforu promeniti, ili ako znam da se upravo desio neki incident, mogu pravovremeno da reagujem, što znači da imam manje stresa, i mogu da izbegnem rizičnu situaciju, ili makar ublažim taj rizik“, rekao je Karl-Ernst Štajnberg (Karl-Ernst Steinberg), šef Informatičkih i komunikacionih tehnologija pri Istraživanju i tehnologijama BMW Grupe.

U kombinaciji sa postojećim senzorima vozila, „car-to-x“ komunikacija obezbeđuje sjajnu polaznu tačku za širok spektar BMW ConnectedDrive vozačke asistencije i IT sistema budućnosti. Ove tehnologije, u kombinaciji sa ulogom vozača, kreiraju ekstremno efikasan visoko performantni sistem, sposoban da obezbedi bezbedno i efikasno putovanje od starta do finiša.

     
 
Tekst Pavle Barta
Fotografije BMW
2619
Postavljeno: 16.01.2012

Arhiva: Tehnika

Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 01.11.2017

Frankfurt na struju
Tekst sa video prilogom!

Nedavno završeni sajam automobila u Frankfurtu, pakazao je određeni zamor klasične auto industrije. Iako je još prerano otpisivati automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, električni modeli ostaju opredeljujuća tehnologija u dugoročnom periodu. Upravo tu svoju šansu vide azijski proizvođači, a posebno oni iz Kine kako bi okončali primat Euro – US osovine


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 05.06.2014

Kondenzatori

Današnja vozila uglavnom se snabdevaju energijom iz fosilnih goriva ili iz baterija i pri umerenom opterećenju su prilično efikasna, međutim, kada je iznenada potrebna velika snaga efikasnost opada, a životni vek postaje kraći


Rubrika: Tehnika
Postavljeno: 16.04.2013

Pneumatici

Kao elementi veze između podloge i vozila, pneumatici su zaduženi za prenos poprečnih, uzdužnih i vertikalnih sila između podloge i vozila.


Sistemi upravljanja vozilom

11.02.2013

Mehanizmi za vođenje točkova

12.10.2012

Mehanizmi za vođenje točkova

13.09.2012

Sistemi oslanjanja

21.08.2012

Geometrija oslanjanja

05.06.2012

Car-to-x

16.01.2012

Porsche 911 Carrera

23.12.2011

Mazda SKYACTIV

07.09.2011

Nokian WR G2

16.03.2010

20 godina TDI motora

01.03.2010

MultiAir motor

21.01.2010

BMW Vision EfficientDynamics

15.10.2009

Mercedes-Benz hibridi

08.10.2009

Pneumatici

25.06.2009

Mazda

18.11.2008

BMW Efficient Dynamics

28.10.2008

Porsche 911 Carrera 4S

06.10.2008

Aerodinamika u Formuli 1

03.09.2008

Bokser motor

19.09.2007

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: