Klasika

Autobianchi A112

Italijanski Mini

Većini nas Autobianchi brend svakako ne vraća emocije na neki lepši period kada su automobili imali dušu, ali malo ljudi zna koliko je ova kompanija bila bitna za italijansku auto industriju


Dugo godina Autobianchi je služio Fiatu za testiranje nove tehnologije, ali nije bila retkost da kompanija predstavi i neke uspešne proizvode. Među njima je svakako najpoznatiji A112, koji je ujedno bio poslednji model kompanije, ali svakako najuspešniji.

Svi oni koje interesuju bicikli svakako poznaju Bianchi ime, slavnog italijanskog proizvođača trkačkih bicikala. Ova kompanija iz Milana je osnovana 1885. godine od strane Edoarda Bianchia, a do 1901. godine je prešla i na proizvodnju automobila. Tokom Prvog svetskog rata, Bianchi je proizvodio vojnu opremu za italijansku vožnju da bi se ponovo vratila automobilima 1918. godine. Međutim, „Velika depresija“ je oštetila tržište u velikoj meri i Bianchi je bio primoran da se koncentriše na motore i bicikle.

Plan za još jedan u nizu posleratnih modela sa niskom cenom
Kao većina proizvođača na strani fašista, Bianchi fabrike su često bombardovane tokom Drugog svetskog rata, a 1945. godine jedina fabrika se nalazila u rasulu. Kompaniji je trebalo godinu dana da se oporavi i ponovo koncentriše na motore i bicikle. Tokom 1950-ih godina, generalni menadžer Fernacio Quintavalle je počeo da razmatra proizvodnju malog subkompakta sa niskom cenom u posleratnoj Evropi. Pošto Bianchi nije imao finansije da samostalno razvije takav proizvod, Quintavalle uspeva da spoji ugovor sa još dve velike kompanije i to Fiatom i čuvenim proizvođačem guma Pirellijem, čime je osnovan Autobianchi SpA.

Prvi automobil kompanije je bio 1957 Bianchina, koji je bio zasnovan na Fiatu 500. Bianchi familija je imala vlasništvo 33% kompanije, a do 1968. godine Fiat je kupio sve akcije i postao jedini vlasnik. U Fiatovoj ponudi Autobianchi je trebalo da igra veliku ulogu i to u prodaji nešto skupljih automobila zahvaljujući jačem imenu. Do sredine 1960-ih godina, Fiat je koristio Autobianchi i za testiranje nove tehnologije pre nego što masovna proizvodnja startuje. Primera radi, 1964 Autobianchi Primula je korištena da se uklone rane boljke pogona sa prednjim točkovima koji je kasnije proširena na Fiat 128 pet godina kasnije.

Samo nekoliko godina ranije, BMC Mini je napisao istoriju po iskorišćavanju prostora sa pogonom na prednjim točkovima i popreko (transverzalno) postavljenim motorom. To je ostavilo dosta prostora da se iskoristi za enterijer, ali se onda postavlja pitanje šta uraditi sa menjačem. U slučaju Minija, on je bio postavljen ispod agregata, što svakako nije bila dobra strategija. Naime, motor i menjač koriste različita ulja i njihovo deljenje ume da proizvede mnoge mehaničke probleme.

Premijera u oktobru 1969.
Fiatovi inženjeri su želeli da iskoriste prednosti pogona na prednjim točkovima, ali su postavili menjač pored motora. Na taj način, novitet je imao kompaktne dimenzije kao Mini, ali je bio značajno boljeg kvaliteta. To ne znači da nije imao mane, a najveća je bila previše nabijen prostor zbog koga su popravke bile mnogo komplikovane. Dok je Primula u najjačoj verziji verziji razvijala 65 ks, Fiatov novitet je trebalo da prelazi cifru i od 100 ks. Novi Autobianchi A112 je zvanično predstavljen u oktobru 1969. godine i u velikoj meri je pozajmio mehaniku Primule, ali u značajno manjim dimenzijama. On je na taj način postao jedan od prvih modernih superminija sa dužinom od samo 3,320 mm i širinom od 1,480 mm. Ono šta je posebno razlikovalo A112 je njegov „heč“ stil, sa kojim je pružao lak ulaz u gepek posebno u A112E verziji, kojoj su se zadnja sedišta spuštala u pod. Sa težinom od samo 705 kg, A112 je bio jako ekonomičan, a u samom početku ga je pokretao maleni motor od 903 cc sa 44 ks pozajmljen iz Fiata 850. A112 svakako nije bio sportski automobil, ali kao što se Mini mogao dobiti u Cooper verzijama visokih performansi, tako je i A112 uskoro dobio svog velikana - Abarth.

Abarth
Bolonjska firma Abarth je nešto najsličnije današnjim tjunerskim kompanijama, a osnovao ju je nekadašnji motociklista Karl Abarth. Iako je on bio Austrijanac, do 1934. godine je uzeo italijansko državljanstvo i promenio ime u Carlo.

Posle rata, Carlo je postao direktor u malom proizvođaču sportskih automobila Cisitalia, ali kako je kompanija bankrotirala 1949. godine, Carlo je odlučio da osnuje sopstvenu firmu za proizvodnju auspuha. Biznis je eksplodirao i do 1962. godine Abarth je godišnje prodavao 250.000 „auspuha“ širom sveta. Tokom godina, Carlo je stekao i veliko prijateljstvo sa mnogim poznatim firmama kao što su Lancia, Fiat, Zagato, Boano i Pininfarina, a do sredine 1960-ih godina, kompanija je nudila svoje verzije mnogih automobila, od manjih kao što je Simca 1300 pa sve do skupocenog Porschea 356B. Glavna mušterija Abartha je i dalje bio Fiat i do 1967. godine gotovo svi modeli najvećeg italijanskog proizvođača vozila su imali Abarth verziju. Iz navedenog razloga niko nije bio iznenađen što se Abarth odlučio pozabaviti i sa A112 i to samo nekoliko meseci nakon što je ovaj automobil debitovao.

Međutim, iako je kompanija pobedila u preko 1.000 trka, to nije bilo dovoljno i Abarth upada u finansijsku krizu. Carlo je smatrao da je previše star da se bavi poslom i 1971. godine Fiat postaje novi vlasnik Abartha. Carlo se zatim vratio u rodni Beč, gde je preminuo osam godina kasnije.

A112 Abarth
Kada je Fiat zvanično postao vlasnik Abartha, A112 se pokazao kao prvi potpuno novi model kompanije. Abarth je dodao nešto veći motor od 982 cc sa moćnijim karburatorom, većom kompresijom i „auspuhom“, a snaga je skočila na 58 ks i 74 Nm obrtnog momenta. Pored mehaničkih problema, A112 Abarth je dobio i modifikovano ogibljenje, veće kočnice, menjač sa kraćim brzinama i na kraju sportska sedišta. Ova oprema je povećala težinu za oko 20 kg, ali sa ubrzanjem do 100 km/h za 12 sekundi i maksimalnom brzinom od 150 km/h, A112 Abarth je bio jedan od najbržih automobila u klasi.

Početna cena je iznosila 1.309.000 lira, što je bilo za 25% više u poređenju sa standardnim A112. Početkom 1976. godine je debitovala i nova opcija sa Abarth 70 oznakom, a ona je pružala veći 1,1 litarski motor sa 70 ks dok je standardna verzija sada nosila Abarth 58 oznaku. To je smanjilo ubrzanje do 100 km/h na ispod 11 sekundi i povećalo maksimalnu brzinu na 160 km/h. Petobrzinski manuelni menjač je postao opcija tri godine, kada je A112 i zvanično osvežen. Iako će ovaj automobil biti osvežavan pet puta kroz svoju istoriju, većina dizajnerskih linija se nisu menjale. A112 će takođe imati veoma uspešnu trkačku istoriju, posebno u reliju, a krajem 1970-ih godina će postojati i takmičenje gde će se specifično ovaj automobil takmičiti.

Spajanje sa Lancijom
Fiat je kupio i Lanciju 1969. godine, a sredinom 1970-ih godina Autobianchi je spojen zajedno sa Lancijom. Do kasnih 1970-ih godina, Fiat je povukao Autobianchi brend sa većine svetskih tržišta, na kojima se A112 prodavao pod Lancia oznakama. A112 je kroz celu svoju istoriju bio veoma popularan automobil i opstao je na tržištu do aprila 1986. godine. Proizvedeno je preko 1,25 miliona primeraka, od čega su 15% činili Abarthi. Autobianchi je opstao u Italiji i Francuskoj do 1995. godine kada je poslednji model kompanije, Y10 na bazi Fiat Pande, zamenjen Lancia Ypsilonom. Fiat će kasnije da proda Autobianchi ime Registro Autobianchi, zvaničnom klubu kompanije. Sličnu istoriju je imao i Abarth, koji je gotovo nestao sa tržišta sredinom 1980-ih godina kada se Fiat povukao iz automobilizma, ali 2007. godine, novi predsednik Fiata, Sergio Marchionne, je najavio da će Abarth ponovo da bude performantna divizija kompanije sa sedištem u Torinu. Prvi novi proizvod kompanije je bio Grand Punto Abarth, i njegova moćnija verzija, koji su pružali do 180 ks iz 1,4 litarskog turbo motora. U jesen 2008. godine ponuda je proširena i sa popularnim 500.

Iako Autobianchi nikada nije importovao A112 u Severnu Ameriku, na ovom kontinentu se trenutno nalazi tri takva primerka i to svi u Abarth verziji. To ne samo što čini ovaj automobil veoma retkim već i skupocenim klasikom u rangu sa mnogo zvučnijim imenima.

Zoran Tomasović
4184
Postavljeno: 15.08.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

evroskeptik
15.8.2015 08:58
12
0

Nekada davno sanjao sam ovaj autic kao nesto najlepse a realno za imati, jer MINI je bio nedostizan

Hvala Vrele Gume na podsecanju. A i ova dqnqsnja FB feca dq vide sta je bila bella machina

Nemanjica
15.8.2015 08:59
6
8

Sve pohvale za clanak, mozda, Geringovci nesto nauce iz istorije, sa Apenina...:-)

serpico
15.8.2015 11:39
10
1

prednja vrata ala stojadin!Dobar je bio autobjanki autic!Talijanski mini morris!

ALFISTA
15.8.2015 13:05
10
0

Sjajan autic. Imao sam priliku da provozam ABARTH verziju i mogu reci da je autic neverovano zivahan, iako ne preterano brz, ali zvuk i osecaj su veoma specificni.

mk1
15.8.2015 13:48
7
3

Od kolikog @nemanjica kompleksa bolujes kao czv od Partizana,jako,jako slicno :D

Nemanjica
15.8.2015 16:36
3
8

mk1, da li je cesto potenciranje termina "kompleks", zapravo najveci kompleks i nesigurnost kojom raspolazes...Veruj mi, ni u jednom aspektu price, ne ispunjavam taj standard! Disem punim plucima i uzivam u blagodetima zivota...:-)
Nego, jel si nesto apsorbovao iz ovog sjajnog clanka, ili ti je potrebna mala "
ispomoc"...Samo reci, tu sam uvek, ako treba izaci u susret! Naravno, za detalje uvek mozes da se obratis i sjajnoj ekipi ljudi iz VG-a, koji ce ti decidnije pojasniti, odnosno svima nama, ako treba!

Audifan
15.8.2015 19:47
4
2

...

mk1
15.8.2015 20:17
7
3

Niti jednu JEDINU cinjenicu nijesi iznio ili odgovore na moja zapazanja.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: