Klasika

Aston Martin Lagonda

Za dobrim konjem prašina se diže

Početkom 1970-ih godina, kada se nalazio na ivici gašenja, Aston Martin je predstavio automobil kakav publika nije videla nikada pre, a ni kasnije


Aston Martin je jedna od najslavnijih britanskih auto kompanija Twituj ovo!

Iako se on danas smatra za veliki promašaj i može se pronaći na svim listama najgorih automobila ikada proizvedenih, Lagonda sedan je sačuvao Aston Martin da ne završi istom sudbinom kao veliki broj sportskih proizvođača 1970-ih godina.

Aston Martin je jedna od najslavnijih britanskih auto kompanija. Osnovan 1913. godine pod Bamford & Martin oznakom, Aston Martin je stekao veliku slavu u predratnom periodu proizvodivši neke od najboljih trkačkih automobila u Evropi. Serijska proizvodnja je uvek bila limitirana i, slično kao Enzo Ferrari, glavni ljudi kompanije su proizvodili serijske automobile samo da se homologuju za automobilski sport. Situacija se polako promenila posle Drugog svetskog rata, kada je traktorski gigant David Brown preuzeo kompaniju. On je predstavio čuvenu DB (David Brown) ponudu 2+2 gran turismo automobila koja se pokazala toliko popularnom da je jedan od njih postao glavni izbor čuvenog špijuna James Bonda.

U samom početku, Lagonda je bila ništa više nego nivo opreme na najskupljim modelima kompanije Twituj ovo!

Rapide
U vreme kada je David Brown kupio Aston Martin, ovaj legendarni biznismen je kupio još jednog posrnulog britanskog proizvođača vozila, Lagondu. Ova kompanija je osnovana sedam godina pre Aston Martina, a kroz većinu svoje istorije je uglavnom proizvodila luksuzne automobile. Godine 1947., nakon teške finansijske situacije, Brown kupuje Lagondu i spaja je sa Aston Martinom. U samom početku, Lagonda je bila ništa više nego nivo opreme na najskupljim modelima kompanije, ali 1961. godine ona dobija svoj prvi sopstveni model, Rapide, na bazi Aston Martina DB4. Za prelepi dizajn se postarala čuvena italijanska samostalna kuća Carrozzeria Touring iz Milana, a sa maksimalnom brzinom od preko 200 km/h, Rapide je bio jedan od najbržih sedana na svetu. Rapide je opstao u proizvodnji samo četiri godine i zatim je penzionisan, a osim prototipa na bazi DBS-a 1969. godine, publika nikada više neće dočekati da vidi Lagondu kao samostalan automobil.

Tokom 1974. godine, na Salonu automobila u Londonu, kompanija je predstavila Lagonda V8 koncept i počela da prima uplatnice Twituj ovo!

Nova finansijska kriza i „lenjir“ dizajn
Početkom 1970-ih godina Aston Martin pada u novu finansijsku krizu. Iako su DB automobili bili jako popularni i cenjeni, njihova prodaja je, zbog visoke cene, uvek bila limitirana. David Brown prodaje kompaniju 1972. godine, a u narednih nekoliko godina Aston Martin će da promeni još nekoliko vlasnika. Kompaniji je očajnički bio potreban automobil koji će da privuče pažnju kupaca i donese toliko potrebnu finansijsku injekciju. U pomoć je pozvan čuveni britanski dizajner William Towns, koji je u prošlosti dizajnirao Aston Martin DBS i Jensen Healey.

On je koristio stil 1970-ih godina poznat kao "folder paper", a sve linije su bile prave i oštre kao da je ceo automobil dizajniran lenjirom. Dok su mišljenja bila podeljena da li je ovaj dizajn lep ili ružan, nema sumnje da su ga svi prepoznali na prvi pogled i Aston Martin se preko noći našao u centru pažnje. Tokom 1974. godine, na Salonu automobila u Londonu, kompanija je predstavila Lagonda V8 koncept i počela da prima uplatnice. Ovaj automobil je bio ništa više nego Aston Martin V8 sa četvoro vrata, a kompanija je već tada najavila da on neće biti povezan sa serijskim modelom.

Lagondu je pokretao 5,3 litarski V8 motor sa 280 ks i 408 Nm obrtnog momenta, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 6,2 sekunde i maksimalnu brzinu od 240 km/h Twituj ovo!

Dok su mnogi očekivali da bi aerodinamičnije linije mogle da stignu na serijskom automobilu, do toga ipak nije došlo i on je u velikoj meri ličio na rani koncept. To ne znači da je ovaj automobil imao neke veće mane. Prva serija od sedam automobila je proizvedena u periodu od 1974. do 1975. godine, najviše iz razloga što se svaki primerak ručno sklapao i kompanija nije imala finansije da poveća proizvodnju. Lagondu je pokretao 5,3 litarski V8 motor sa 280 ks i 408 Nm obrtnog momenta, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 6,2 sekunde i maksimalnu brzinu od 240 km/h. To je označilo da je Lagonda bila jedan od najbržih sedana na svetu, ali ipak nije bila bez kritika.

Mana – Chryslerov automatski menjač
Standardan petobrzinski manualni menjač je dobio solidne ocene, ali je mnogo kritikovan bio opcioni automatik sa tri stepena prenosa, koji je kupljen od Chryslera. Kada se pritom doda da je težina vozila iznosila dve tone, kao i da su motori i dalje bili sa karburatorom, potrošnja je umela da iznosi i do 30 litara na 100 kilometara. Sa druge strane, enterijer je bio digitalni, sa udobnim sedištima i bogatim izborom opreme, pa su novinari imali reči pohvale za vožnju.

Dobivši potrebne finansije za obimniju proizvodnju, Aston Martin najavljuje Series 2 za 1976. godinu. Kompanija je izjavila da će veća proizvodnja stići uskoro i da potencijalni kupci neće morati da čekaju duži period na isporuku automobila.

Sa početnom cenom od 50.000 funti, Lagonda svakako nije bila jeftin automobil Twituj ovo!

Serija 2
Sa dizajnerske strane, Series 2 nije mnogo ličio na Series 1 i dosta je podsećao na rani koncept, ali je mogao da se dobije i sa specijalnom opremom kao što su LED farovi (jako mali broj kupaca se odlučio za ovu opciju). Series 2 je takođe imao identičan 5,3 litarski V8 motor kao i prethodnik, ali dok je evropska verzija zadržala 280 ks, američki modeli su razvijali 240 ks zbog novih standarda o izduvnim gasovima. Američke verzije su bile i nešto teže zbog većih sigurnosnih mera, pa su samim tim bile i sporije. Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 8,8 sekundi uz maksimalnu brzinu od 230 km/h. Sa početnom cenom od 50.000 funti, Lagonda svakako nije bila jeftin automobil, a iako je Aston Martin najavio da će proizvodnja brzo biti povećana, prvi primerci su isporučeni kupcima tek 1979. godine.

Slično kao i rani prototip, publika je i ovaj put imala promenljiva mišljenja na račun dizajna. Neki su ga hvalili, drugi kritikovali, ali sve dok je publika o njemu pričala i kupovala ga, Aston Martin nije imao razloga za nezadovoljstvo. Mediji su posebne pohvale imali na račun enterijera, koji je ličio na svemirski brod, ali su iskritikovali Chryslerov trobrzinski automatski menjač (koji je bio jedina opcija) kao zastareo u poređenju sa ostatkom automobila. Dodatna kritika je išla i na račun cene. Kada je Lagonda predstavljena, Aston Martin je obećao početnu cenu od 20.000 funti, ali je ona skočila na 50.000 funti do momenta kad se automobil pojavio u serijskoj proizvodnji. To ne samo da je bilo više u odnosu na bilo koji sportski Aston Martin već više i nego Rolls-Royce Silver Wraith II, tada jedan od najluksuznijih automobila na svetu.

Prvi primerak je prodat direktoru kompanije u Aprilu 1978. godine, a do 1986. godine, koja će da bude poslednja godina za Series 2, širom sveta je isporučeno 462 primerka. Njegovi vlasnici su bili svi oni koji su želeli da se razlikuju, ali i oni koji su sa ponosom kupovali proizvode Velike Britanije u vreme kada je nemačka konkurencija počela da dominira u Evropi.

Series 3 je opstao u prodaji samo 14 meseci i u tom periodu je prodato 76 primeraka Twituj ovo!

Serija 3
Series 3 je debitovao na Salonu automobila u Njujorku 1986. godine, ali se nije dizajnerski mnogo promenio. Najveća promena je bila ispod haube gde je 5,3 litarski V8 motor dobio direktno ubrizgavanje goriva, što je povećalo snagu na 305 ks u Evropi, ali američke verzije su nastavile da pružaju samo 240 ks.

Series 3 je opstao u prodaji samo 14 meseci i u tom periodu je prodato 76 primeraka. Kada je Series 4 debitovao na salonu automobila u Njujorku 1987. godine, publika se već zasitila Lagondinih električnih problema, a nekada napredan dizajn je polako počeo da pokazuje godine. Sa izuzetkom nekoliko dizajnerskih promena, Series 4 se nije promenio u poređenju sa prethodnikom, a kada je proizvodnja stopirana u januaru 1990. godine, prodato je samo 98 primeraka.

Danas Lagonda izaziva promenljiva mišljenja kao i u vreme kada je predstavljena Twituj ovo!

Kontroverza koja traje i dan danas
Danas Lagonda izaziva promenljiva mišljenja kao i u vreme kada je predstavljena. Mali broj proizvedenih primeraka je ipak ne čini cenjenim klasikom, ali jedna od četiri limuzine ume da pređe cifru od 200.000 evra. Švajcarska kompanija Roos Engineering je proizvela i jedan karavan, ali on nikada nije bio u serijskoj proizvodnji. Dvadeset godina posle Lagonde, Aston Martin se ponovo oprobao sa premijum sedanom kada je debitovao model Rapide, ali ni on nikada nije opravdao visoka očekivanja. U vreme pisanja ove priče kompanija radi na modernoj Lagondi sa retro dizajnom, koji će biti dostupan samo imućnim kupcima na Bliskom Istoku. Iako je Aston Martin danas značajno finansijski stabilniji, nadamo se samo da britanski proizvođač vozila ne očekuje od Lagonde da ponovo spasi kompaniju posle neuspeha sa Rapideom.

Zoran Tomasović
4101
Postavljeno: 17.08.2015

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Hans
17.8.2015 00:56
16
0

Bravo, bravo i jos jednom bravo, za sjajan tekst. :-)

Moonlee
17.8.2015 02:18
8
5

Serija 2
Sa dizajnerske strane, Series 2 nije mnogo licio na Series 1 i dosta je podsecao na rani koncept, ali je mogao da se dobije i sa specijalnom opremom kao sto su LED farovi (jako mali broj kupaca se odlucio za ovu opciju). Led farovi ??? Neko se malko zaneo... :-)

serpico
17.8.2015 08:29
9
8

Mozemo reci da je ekstravagantan,jedinstven svakako i moderan ali brate treba reci na glas ovaj auto kakav got bio je RUZAN!!!!Jos ajde kokpit je ok ali onaj odvratni volan sa dve precke u jednom aston martinu i oni digitroni iza ,da li je taj nadzorni odbor bio na LSD-u kad su odobrili ovaj projekat i proizvodnju ovog ruznog paceta koje nikada nece postati prekrasan labud!

Nemanjica
17.8.2015 19:26
7
5

Fenomenalan tekst sa potpisom Zorana "Jesenjina"...Svaka cast! E tako se pisu tekstovi, pa nek tzv "konkurencija" kvazi magazina, lagano "utihne" u nedostatku svega, sto je potrebno da clanak "zvuci" kako treba...

pecagt
17.8.2015 20:39
9
1

samo za pozeleti

Dušan 037
18.8.2015 01:53
8
0

Zašto ovih tekstova nema u poslednjim štampanim izdanjima? Prostora je i više nego dovoljno, ne mora baš uvek jedna fotografija uz tri pasusa teksta da se razvlači preko dve strane a da se ne nađe mesta za članke poput ovog.

Uzgred, i mene zanima ovo o LED svetlima.

Aleksandar
20.8.2015 10:18
4
0

Izgled auta moze da se podnese sa ugasenim svjetlima, ali kad su farovi podignuti, auto totalno mjenja izgled. Strasno.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: