Istorijat

Upoznajte Anke Eve Goldman

Devojka na motociklu

Anke Eve Goldman bila je zvezda motociklističkog novinarstva pedesetih i šezdesetih, u vreme kada se od devojaka nije očekivalo ništa osim da poziraju za duplericu nekog moto magazina


Marianne Faithful uvodi u modu kožni kombinezon

U suknji na volane
Biografija Anke Eve Goldman zapravo je veome štura. Rođena je 1930. i prvi put se pominje početkom pedesetih, kao nastavnica nemačkog jezika za decu američkih oficira stacioniranih u Evropi.

Nije poznato od kada datira njena strast prema motociklima. Nakon što je u nekoliko navrata onemogućeno da učestvuje u moto takmičenjima samo zato što je žena, Anke je rešila da je vreme da se stvari menjaju.

Već 1954. počinje da se pojavljuje na moto događajima širom Nemačke, na svom BMW-u R67/3. Pošto je odlično poznavala strane jezike, dobija priliku da kao honorarac piše za francuske i engleske moto magazine. Neki od njenih tekstova stižu do čitalaca u Španiji , Švedskoj i Japanu.

Zimska oprema

Leather fetish
Ubrzo postaje prepozantljiva, ne toliko zbog tekstova koliko zbog svog atraktivnog izgleda i stajlinga. Visoka 2 metra, plave kose, dolazila bi na moto skupove na svom BMW-U (standarno crne boje) u jednodelnom crnom kožnom kombinezonu koji je sama kreirala. Primetivši njene natpise u stručnoj štampi, nemački proizvođač opreme za motocikliste “Harro”, predlaže joj saradnju. Rezultat zajedničnog rada jeste niz jednodelnih kombinezona, kojima je Anke zasigurno “uznemiravala” svoje muške kolege. Podsećamo to je bilo sredinom pedesetih. Jednodelni kožni kombinezoni kako za muške tako i ženske bajkere, postaće opšte prihvaćeni tek nekih 15 godina kasnije. Takođe Anke dizajnira i zimski kombinezon, sa masivnim pojasom za zaštitu bubrega.

Njen imidž upotpunjuje unikatna kaciga, poklon od BMW-a, nakon što je postala jedno od zaštitnih lica bavarske kompanije.

Daleke 1958. zajedno sa Ellen Pfeiffer osniva evropski ogranak “Svetske motociklističke asocijacije žena”.

Devojka na motociklu - fotografija iz filma
Učiteljica kakvu bi mnogi poželeli

CIA snajka
Početkom šezdesetih objavljuje svoja dva kapitalna dela. “Poziv na krug oko Nirburgringa”, oduševio je čitaoce američkog “Cycle World” magazina i za svaki slučaj im stavio do znanja da u Evropi postoji itekako razvijena moto scena.

Isti magazin objaviće i njen esej “Sovjetske žene motoraši”, mada nastanak teksta nije mogao da prođe bez malo drame.

Anke je 1961. obezbedila sovjetsku vizu i pripremala se za put na kome će sresti i intrevjuisati svoje koleginice sa one strane “gvozdene zavese”. Po urbanoj legendi, njoj se obratio agent američke obaveštajne službe i zatražio da tokom svog putovanja po SSSR-u posmatra mnogo više od motocikala. Anke je bila šokirana, drskošću pristupa agenta, a i nije imala ambiciju da završi u Sibiru, pa odustaje od putovanja.

Umesto toga, podatke o sovjetskim motorašicama prikupila je kroz dopisivanje, insistirajući na najsitnijim detaljima kao što su hobiji, boja kose i način održavanja frizure pod kacigom. Sovjetska strana izašla je u susret i poslala velik broj fotografija koje je Anke sa biblitekarskom preciznošću složila u poseban album. Desetak godina kasnije, njena vikendica u Švajcarskoj je bila obijena i albumu se gubi svaki trag.

Veza sa Stonsima
Misija Anke Eve Goldman biva ispunjena 1968. godine, doduše posredno. Francuski autor André Pieyre de Mandiargues, objavljuje 1963. roman “Devojka na motociklu” u kome je, kako je sam priznao, glavna junakinja, Rebeka, inspirisana njegovom poznanicom Anke.

Pet godina kasnije snimljen je istoimeni film u kome glavne uloge tumače Marianne Faithfull, tada devojka Micka Jaggera i Alen Delon. Priča je jednostavna i tipična za Francusku te 1968, prvu zemlju u koju je stigla seksualna revolucija. Sadržaj filma ide otprilike ovako: sveže udata Rebeka, ustaje iz bračnog kreveta, oblači svoj kožni kombinezon, seda na motocikl i odlazi da poseti svog bivšeg dečka. Očekivano tokom ovog road movie-a, prolazi kroz avanture u stilu “seks droge i rokenrol”, da bi se na kraju zakucala u kamion. “Devojka na motociklu” bio je šesti najgledaniji film u Velikoj Britaniji te godine.

Devojka na motociklu - Baš je bilo super biti Alen Delon 1968

Upoznajte Anke Eve Goldman, pionirku među bajkerkama Twituj ovo!

Povlačenje sa scene
Nakon što joj je bliski prijatelj poginuo u saobraćajki na motociklu, Anke se sedamdesetih naglo povlači sa moto scene. Pošto odbija intervjue i pojavljivanje u medijima, malo informacija danas ima o njoj. Zna se samo da je moto piste zamenila neutabanim stazama Burme, Vijetnama i Kambodže, gde najviše voli da pešači, sama.

     

Sačuvanae fotografije iz teksta o bajkerkema u SSSR-u

 
Tekst: Miroslav Schossberger
Fotografije: Vrele Gume – Arhiva
1998
Postavljeno: 08.05.2017

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 19.07.2018

Automobili šezdesetih

Šezdesete godine prošlog veka. Decenija koju su obeležili „seks, droga i rokenrol“, decenija u kojoj su otpočele mnogobrojne radikalne političke, društvene i kulturne promene na celoj planeti. Ujedno i decenija u kojoj su nastali automobili (inženjerska čuda na četiri točka) o kojima se i dan danas govori sa velikim poštovanjem. U tekstu koji sledi smo odabrali deset automobila koji su po našem mišljenju obeležili taj period.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.07.2018

Poljski prototipovi automobila

Ne postoji društveno uređenje u kome je potreba za luksuzom tako izražena kao što je to socijalizam. Upravo ta dijeta radnika, seljaka i poštene inteligencije, od svega što je udobno ili estetski prihvatljivo rezultirala je velikom inovativnošću na planu kreiranja istog. Želja za „boljim sutra - odmah“ motivisala je tvorce ovih sedam prototipova automobila. Na kraju krajeva, zašto radnik brodogradilišta u Gdanjsku ne bi imao pravo da vozi Ferrari ili barem nešto nalik


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.02.2018

Ko je zapravo izumeo automobil?

Zvanična istorija kao izumitelje automobila navodi Karla Benza i Gottlieba Daimlera. Ali šta ako Vam kažemo da je stvaranju ove široko prihvaćene istine zapravo kumovao Adolf Hitler?


Honda

20.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

16.11.2017

Ferdinand Porše

14.06.2017

Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

BB
08.5.2017 08:14
3
1

Sudeći po visini i ljubavi prema brzini, da ovo nije baba Duce Borkovića?
:-)

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: