Istorijat

Američki sportski kompakti (deo 2)

Amerikanci su proizvodili i "male" automobile

"Ako ga sagradiš, on će doći" (Polje Snova, 1989.)


Malo poznata istorija američkih kompaktnih automobila Twituj ovo!

Iako su Amerikanci imali dugačku istoriju malih performantnih automobila, oni su uglavnom bili ignorisani od strane kupaca iz razloga što za svega nekoliko stotina dolara je bilo moguće kupiti značajno veći i moćniji Ford Mustang, Chevrolet Camaro ili Dodge Challenger. Međutim, do kasnih 1970-ih godina situacija je polako počela da se menja. Dve naftne krize i visoke cene osiguranja su bacile čak i američke kupce prema jeftinijim, lakšim i ekonomičnijim uvoznim automobilima iz Evrope i Azije. Ali ni Amerikanci se nisu predavali i uskoro je počela velika najezda sličnih proizvoda direktno iz Detroita.

Chevrolet Citation X-11
Citation, kao i njegovi blizanci Pontiac Phoenix, Oldsmobile Omega i Buick Skylark, su predstavili dugogodišnji rad General Motorsa na novim kompaktima koji bi osvojili tržište. Iako su uspeli u toj nameri, barem sa prodajne strane, ovi automobili (poznati kao X-Body) su brzo stekli reputaciju izuzetno lošeg kvaliteta. Njihov najveći momenat slave je stigao 1980. godine debitovanjem X-11 paketa oprema na Citationu (ali ne i na ostatku X-Body automobila). X-11 je dodao 2,8-litarski motor sa 135 ks i veliki izbor dizajnerskih promena kao i nekoliko mehaničkih. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 8,5 sekundi, X-11 je bio popularna opcija kod kupaca sve do skandala oko kvaliteta.

Ford Escort Turbo
Posle dugo godina skandala sa nesigurnim Pintom, Ford je početkom 1980-ih godina konačno imao moderni kompakt sa pogonom na prednje točkove na domaćem tržištu.

Predstavljen kao Fordov prvi "svetski automobil", popularni Escort je delio mnogo manje sa evropskim rođakom nego što bi Ford želeo da prizna, ali je nakratko imao trenutke slave po pitanju performansi. Samo dve godine nakon što je ovaj automobil debitovao, Ford je predstavio turbo verziju 1,6-litarskog motora, što je povećalo snagu sa standardnih 68 ks na 120 ks. Sa težinom od samo jedne tone, Escort turbo je mogao da ubrza do 100 km/h za samo deset sekundi i dostigne maksimalnih 180 km/h. Interesantno je da je evropska publika morala da čeka na ovaj model dodatnih godinu dana, a do tada snaga je povećana na 132 ks. Nažalost, Escort turbo se nije dopao Amerikancima. Turbo tehnologija je još uvek bila neproverena u navedenom periodu, a cena od 9.000 dolara svega 2.000 jeftinija u poređenju sa V8 verzijom Mustanga. Turbo će opstati u proizvodnji samo četiri godine (1982-1985.) zajedno sa blizancem Mercury Lynx XR3, a zatim je zamenjen atmosferskim 1,9-litarskim motorom sa 110 ks (kasnije 127 ks). Sam Escort se veoma uspešno prodavao do 2000l godine kada ga je zamenio moderniji Focus.

Pontiac Sunbird GT
Nakon velikog prodajnog uspeha sa Chevrolet Cavalierom, General Motors je odlučio da predstavi i njegovu sportsku verziju. Kako je Pontiac uvek važio za performantnu diviziju tada najvećeg svetskog proizvođača, posao je poveren upravo njemu. Na bazi Cavalierovog blizanca Sunbirda je nastao GT sa 1,8-litarskim turbo motorom i 165 ks. Zahvaljujući svojoj niskoj težini od samo 1.100 kg, Sunbird GT je mogao da ubrza do 100 km/h za ispod osam sekundi i dostigne maksimalnu brzinu od 190 km/h. GT će opstati u proizvodnji od 1982 do 1995. godine, a najređi od njih je bio kabriolet koji je privukao samo 3.000 kupaca tokom 13 godina.

Ford EXP Turbo
Sa izuzetkom Mustanga, Ford se nije mogao pohvaliti velikim brojem sportskih proizvoda tokom ranih 1980-ih godina. Iz navedenog razloga, na salonu automobila u Čikagu, 1981. godine svetlost dana je ugledao model EXP. Iako je delio platformu sa Escortom, EXP je ustvari bio veći, širi i niži, a podatak da je pružao samo dvoje sedišta ga je učinio prvim takvim Fordom još od 1957 Thunderbirda.

U samom početku samo 1,6-litarski motor sa 70 ks je bio opcija, ali 1984. godine je predstavljena i njegova turbo verzija sa 120 ks. Sa težinom od svega 900 kg, EXP turbo je mogao da ubrza do 100 km/h za devet sekundi i dostigne maksimalnu brzinu od 200 km/h. Slično kao i Escort, i EXP turbo se pokazao kao prodajni promašaj pa je 1986. godine zamenjen atmosferskim 1,9-litarskim agregatom. Poslednja godina za EXP će biti 1988. posle 225.000 prodatih primeraka.

Buick Skyhawk T-Type
Buick je kompanija koja je tokom 1950-ih godina eksperimentisala sa turbo motorima, ali su slavu sa ovom tehnologijom uvek uzimale druge divizije General Motorsa (uglavnom Chevrolet i Oldsmobile). Nakon što se modeli Regal i Riviera sa turbo motorima pokazali uspešnim krajem 1970-ih godina, Buick je odlučio sa takvu tehnologiju isproba i na najmanjem modelu kompanije - Skyhawk. Uparen sa 1,8-litarskim turbo motorom i 150 ks, Skyhawk je mogao da ubrza do 100 km/h za ispod osam sekundi. Iako se prodavao dosta uspešno, proizvodnja je prestala posle 1988. godine da bi se Buick koncentrisao na veće i skuplje proizvode.

Ford Mustang SVO
Početkom 1980-ih godina Ford je osnovao novi tim (Special Vehicle Operations) sa ciljem da se vrati u auto-sport. Posle uspeha na stazama, SVO je takođe predstavio i svoj jedini serijski proizvod na bazi Mustanga. Kao što smo spomenuli, do ranih 1980-ih godina se činilo da je vreme V8 motora prošlo i da su manji turbo motori budućnost. Iz tog razloga, SVO je odlučio da bazira svoj novitet oko 2,3-litarskog turbo motora iz koga je povećao snagu na 205 ks i impresivnih 336 Nm obrtnog momenta.

Da bi ostatak automobila parirao takvom motoru, Ford je unapredio i vešanje i kočnice, čime je SVO postavljao američke standarde po pitanju ponašanja u krivinama. SVO je mogao da ubrza do 100 km/h za 7,8 sekundi, ali je pravu snagu pokazivao na stazi gde je mogao da parira protiv značajno skupljih nemačkih sportskih automobila. Nažalost, SVO je opstao u proizvodnji samo tri godine iz nekoliko razloga. Do sredine 1980-ih godina gorivo je ponovo postalo jeftino pa su se Amerikanci vratili V8 motorima, ali je možda najveći problem bila cena. Naime, SVO je koštao čak 15.000 dolara u vreme kada se Mustang GT sa V8 motorom i 200 ks mogao dobiti za samo 11.000 dolara.

Dodge Omni GLH
Chrysler korporacija je provela dobar deo 1960-ih i ranih 1970-ih godina pokušavajući da ostavi značajniji utisak na evropskom tržištu. Do kasnih 1970-ih godina je stigao i prvi globalni model kompanije, Dodge Omni i njegov blizanac Plymouth Horizon (u Evropi poznatiji kao Simca-Talbot Horizon). Omni je stigao na američko tržište 1977. godine i na taj način postao prvi američki masovno proizvedeni automobil sa pogonom na prednje točkove.

Iako su većinu prodaje činili jeftiniji 1.7 l i 2.2 l modeli, tokom 1985. godine predsednik Chryslera Lee Iacocca (nekadašnji predsednik Forda koji je razvio Mustang) je kontaktirao Carrolla Shelbyja i uspeo da ga ubedi da se vrati iz penzije. Shelby je prvo ponudio turbo verziju spomenutog 2,2-litarskog motora i na taj način povećao snagu sa 96 ks na 145 ks. Međutim, prava vest je stigla 1987. godine kada je debitovao GLH (Goes Like Hell) sa 175 ks. On je mogao da ubrza do 100 km/h za samo 6,7 sekundi zahvaljujući niskoj težini od ispod jedne tone, a proizvedeno je 500 primeraka.

Pontiac Fiero GT
Fiero je danas zaboravljeni model najviše zbog velikih skandala, ali u svoje vreme reč je bila o jednom od najpoženijih američkih automobila. Sa centralno postavljenim V6 motorom od 140 ks, Fiero je pružao izuzetan balans za sportsku vožnju, a mogao je da dostigne maksimalnih 200 km/h. Iako je prodaja početla izuzetno dobro, Fiero je skoro stekao loš imidž zbog skandala oko curenja ulja koji bi uzrokovao velike požare. Proizvodnja je prestala 1988. godine, a u današnja vremena se uglavnom koristi kao baza za razne replike Ferrarija.

Dodge Charger GLH
Slično kao Omni, tokom 1980-ih godina i Charger je pretrpeo veće promene od strane Shelbya. Charger je delio platformu Omnija, ali je bio dostupan samo kao heč sa troje vrata. Shelby se po prvi put pozabavio sa njim 1983. godine, ali je odlučio da zadrži fabrički 2,2-litarski motor sa 107 ks i unapredi vešanje i kočnice. Sa godišnjom prodajom od oko 10.000 primeraka, Chrysler nije imao razloga za nezadovoljstvo, a 1984. godine Charger Shelby se mogao naručiti i sa automatskim menjačem. Kasnije su usledile i dve turbo verzije kao kod Omnija, a rezultati su bili još bolji. Sa nižom težinom i boljim gumama, Charger GLH je mogao da ubrza do 100 km/h za 6,4 sekunde i dostigne maksimalnih 217 km/h. Za one kojima je i to bilo malo, Chryslerova performantna divizija Mopar, je takođe nudila i veći turbo sa kojim bi snaga skočila na 205 ks, a pritom bi se zadržala fabrička garancija.

Pontiac Grand Am SE
Posle neuspeha sa Phoenixom, Pontiac je početkom 1980-ih godina predstavio značajno moderniji Grand Am. On će ući u istoriju kao najprodavaniji model kompanije i proizvodiće se sve do 2005. godine, ali uglavnom u ekonomičnijim verzijama. Međutim, 1989. godine, Pontiac je predstavio posebnu SE verziju koja je u svoje vreme bila jedna od najbržih sa pogonom na prednje točkove na američkom tržištu. Uparen sa 2,3-litarskim motorom, Grand Am SE je razvijao 180 ks i mogao da ubrza do 100 km/h za samo 7,3 sekunde. Nažalost, publika nije dobro primila ovaj automobil najviše zbog njegove visoke cene (koja je ulazila u teritoriju Trans Am-a), pa je tako opstao u prodaji samo tri godine.

Oldsmobile Calais 442
Krajem 1980-ih godina Oldsmobile je prolazio kroz veliku krizu indentiteta. Njegovi tradicionalni kupci, porodični ljudi u 40-im godinama, su sve više prelazili na japanske i evropske modele, pa nekadašnji imidž "dosadnog, ali proverenog" proizvoda više nije mogao da funkcioniše. U želji da privuče mlađe kupce, Oldsmobile je 1989. godine predstavio posebnu 442 verziju kompakta Calais. Pored legendarnog imena (442 je bio popularni muscle car iz 1960-ih godina), ova verzija je dodala i moćni 2,3-litarski motor sa 190 ks. Nažalost, 442 se pokazao preskupim i na tržištu je opstao samo jednu godinu.

Ford Probe GT
Početkom 1980-ih godina Fordov velikan Mustang je počeo gubi tržišni rat od japanskih rivala sa prednjim pogonom i manjim motorima, pa je odlučio da ga zameni. Kako američki gigant nije imao iskustva sa takvim proizvodima, u pomoć je pozvan njegov japanski partner Mazda. Japanski gigant je razvio novitet na bazi svog modela MX-6, a sa izuzetkom Fordovog V6 motora gotovo svaki detalj je bio iz Azije. Najviše pažnje je privukao GT model sa 2,2-litarskim turbo motorom i 145 ks, a ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 7,8 sekundi. Međutim, do momenta kada je novitet bio spreman, Mustang je počeo da prolazi kroz novu mladost i Ford je odlučio da novi automobil dobije Probe oznaku i prodaje se paralelno sa legendarnim muscle carom. Probe će opstati u proizvodnji u dve generacije, ali nikada nije stekao prodaju ili kultni status kao Mustang.

Dodge Daytona IROC
Uporedo sa Chargerom, na tržištu je postojala još jedna slična verzija za sve one koji su želeli još više sportski heč sa troje vrata. Daytona, kao i blizanac Chrysler Laser, je debitovala 1984. godine, a kroz istoriju koja je trajala do 1993. godine većina kupaca se odlučila za jednu od turbo verzija. Dodge je sačuvao najbolje za kraj pa je tako 1993. godine debitovala IROC verzija po istoimenom šampionatu u kome je ovaj automobil imao dosta uspeha. Ispod haube se krio 2,2-litarski turbo motor sa 224 ks, a ubrzanje do 100 km/h je iznosilo samo 6,2 sekunde.

Chrysler Conquest
Dok se ovaj automobil prodavao u Evropi i Aziji pod svojim matičnim imenom Mitsubishi Starion, za američke kupce on je bio poznat kao Plymouth i Dodge Conquest od 1983. do 1986. godine, a zatim i kao Chrysler Conquest naredne dve godine. Jedini motor u ponudi je bio Mitsubishijev 2,6-litarski turbo sa 145 ks, a ubrzanje do 100 km/h je iznosilo osam sekundi.

Plymouth Laser RS
Krajem 1980-ih godina Mitsubishi je pod svaku cenu želeo da se ozbiljnije probije na američko tržište pa je ušao u saradnju sa Chryslerom. Prvi zajednički proizvod dve kompanije je bio sportski kompakt koji bi se prodavao kao Plymouth, Eagle i Mitsubishi. Upravo je Plymouthova verzija prva stigla na tržište 1989. godine pod Laser oznakom, a posebnu pažnju je privukao 2.0 l turbo motor sa 192 ks i pogonom na sva četiri točka. Laser se pokazao manje uspešan od tri modela i tiho je ugašen posle 1994. godine.

Dodge Spirit R/T
Spirit je američkoj publici predstavljen 1989. godine, a iako nešto veći od tradicionalnog kompakta, on je ipak spadao u ovu klasu zahvaljujući dimenzijama svog enterijera. On je imao kratak životni vek od samo pet godina, ali je veliku pažnju publike privukao 1991. godine kada je predstavljena R/T verzija. Ona je pružala 2,2-litarski turbo motor sa 224 ks, a snaga se prenosila na prednje točkove preko petostepenog automatskog menjača. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 5,8 sekundi i maksimalnom brzinom od 240 km/h, Spirit R/T ne samo što je bio najbrži sedan na američkom tržištu već i jedan od najbržih automobila sa pogonom na prednje točkove. Dodge je otišao toliko daleko da uporedi njegove performance sa BMW-om M5, ali zbog visoke cene od 40.000 dolara ovaj automobil svakako nije bio popularna kupovina. U svojoj prvoj godini je prodato samo 1.208 primeraka, a sledeće godine preostalih 191.

Dodge Shadow Shelby CSX
U periodu od 1987. do 1994. godine Dodge je u ponudi pružao i model Shadow kao alternativu svima onima kojima su Charger i Daytona previše sportski. Prve dve godine proizvodnje Shelby je ponudio i svoju verziju pod CSX (Carroll Shelby Experimental) oznakom sa 2,2-litarskim turbo motorom i 175 ks. Svi modeli su dolazili sa punom opremom i cenom od 13.500 dolara, što je bilo oko 2.500 dolara skuplje nego V8 verzije Forda Mustanga i Chevroleta Camara. Prodat je 2.251 primerak, a u istom periodu je postojao i Dodge Lancer Shelby koga je jedino razlikovao podatak da je imao četvoro vrata.

Chevrolet Cavalier Z24
Cavalier je bio prvi Chevrolet sa pogonom na prednjim točkovima i debitovao je 1981 godine. Zajedno sa svojim glavnim rivalom Fordom Escortom, Cavalier je predvodio napad protiv popularnih japanskih rivala i uglavnom bio uspešan u tome. Tako je rekordne 1984. godine prodato preko 460.000 primeraka, ali većina njih su pružali manje ekonomične motorr. Tek 1995. godine Chevrolet odlučuje da ponudi i moćniju verziju u vidu opcionog Z24 paketa opreme, koji je dodao 2,3-litarski motor sa 150 ks, a za ekstra novac kupac je mogao da naruči i verziju sa kompresorom sa kojim je snaga skakala na 190 konja. Iako se Z24 pokazao popularnim kod kupaca, ovaj paket opreme je opstao u ponudi samo spomenute 1995. godine.

Chevrolet Beretta GTZ
Krajem 1980-ih godina na bazi spomenutog Cavaliera je debitovao i veoma privlačni kupe Beretta. Chevrolet se hvalio da je ovaj automobil dizajniran u istom studiju kao i Camaro i Corvette, a posebnu pažnju je privukao GTZ paket opreme. Dostupan samo od 1990. do 1993. godine, GTZ je posedovao 2,3-litarski motor sa 190 ks i ubrzanje do 100 km/h za 7,6 sekundi, što ga je činilo jednim od najbržih automobila na američkom tržištu sa pogonom na prednje točkove.

Eagle Talon TSi
Eagle je slabo poznati američki proizvođač, a njegova svrha je bila da prodaje Chryslerove verzije noviteta zajedničke saradnje sa Mitsubishijem. Posle spomenutog Plymouth Lasera i novog Mitsubishi Eclipsea, svetlost dana je ugledao i poslednji novitet - Eagle Talon TSi. On se slabo razlikovao od Eclipsea, posebno po dizajnerskim linijama, ali je delio moćni 2.0 l turbo motor sa 210 ks i pogon na sva četiri točka. Eagle je zvanično ugašen 1998. godine posle samo deset godina postojanja nakon što se Chrysler udružio sa nemačkim Daimlerom.

Dodge Neon SRT-4
Nakon što je završena saradnja sa Shelbeyjem, na novi sportski kompakt iz Chryslera se nije dugo čekalo. Još 1995. godine Dodge je predstavio novi Neon i sa njim napravio malu revoluciju u auto industriji. Neon je bio veći i moćniji u poređenju sa evropskim i japanskim rivalima, ali opet za nekoliko hiljada dolara jeftiniji. Čak i za "obične smrtnike" je postojala R/T verzija sa 150 ks, a uspeh je još veći kada se zna da Honda Civic i Toyota Corolla, ikone japanske auto industrije, nisu uspevale ni da pređu cifru od 100 ks u osnovnoj verziji.

Tokom 1998. godine, Dodgeov inženjer Tom Gale, koji se proslavio radom na Viperu, je počeo da razmišlja kako da pruži još moćniju verziju od R/T-a. On je odlučio da novo-nastali SRT (Street & Racing Technology) tim, koji je bio zadužen za sve performantne verzije novih Dodge, Chrysler i Jeep proizvoda, bazira takav automobil na novom 2,4-litarskom motoru. Oni su dodali turbo, čime je snaga porasla na 230 ks, ali kasniji testovi će pokazati da je ona ustvari iznosila 275 ks. Tu su bili i veće kočnice i modifikovano vešanje čime je novi Neon SRT-4 pružao izuzetne performanse. Naime, ubrzanje do 100 km/h je iznosilo samo 5,3 sekunde uz maksimalnu brzinu od 246 km/h. To ne samo što je bilo daleko brže u poređenju sa tradicionalnim rivalima kao što su Honda Civic Si i Volkswagen Golf GTI već je SRT-4 mogao da nadmaši i mnoge proizvode sa V8 motorima. Sa početnom cenom od samo 20.000 dolara, Dodge se nadao ograničiti godišnju proizvodnju na 2.500 primeraka, ali od 2003. do 2005. godine je prodato čak 25.000 vozila.

Chrysler PT Cruiser GT
Zajedno sa Neonom SRT-4, Chrysler korporacija je 2003. godine predstavila i GT verziju popularnog PT Cruisera. Ispod haube se našao identičan 2,4-litarski turbo motor sa 230 ks, ali se on mogao naručiti samo sa automatskim menjačem. Zbog svoje dodatne težine, GT nije pružao visoke performanse kao SRT-4, ali je opstao u prodaji sve do svog gašenja 2010. godine.

Oldsmobile Achieva SCX
Godine 1992. Oldsmobile je predstavio svoj poslednji kompakt, Achieva. Iako ona nije privlačila mnogo pažnje ljubitelja brzine, SCX verzija je dodavala 2,3-litarski agregat od 190 ks, a posebna pažnja je posvećena i na vešanje i kočnice. Da bi reklamirao ovaj automobil, Oldsmobile se takmičio u SCCA World Challenge i to sa mnogo uspeha - osvojene su dve titule, a do današnjeg dana Oldsmobile je tek druga američka kompanija kojoj je to pošlo za rukom. Sa druge strane, Achieva nije imala mnogo uspeha na ulicama i tiho je ugašena 1998. godine.

Ford Focus SVT
Popularni Focus je zamenio zastarelog Escorta na evropskom tržištu 1999. godine, ali su Amerikanci morali da čekaju na svoju verziju godinu dana duže. Focus se od prvog dana pokazao kao izuzetna kombinacija praktičnosti i performansi, ali to ne znači da nije postojao prostor za unapređenje. Evropski kupci su mogli da biraju između sportskih ST i RS modela dok su američki kupci mogli da dobiju samo novi SVT model. Predstavljen 2003. godine, SVT je urađen od strane Fordovog Special Vehicle Teama (po čemu je i dobio ime), a pokretao ga je 2,0-litarski motor sa 170 ks. Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 6,9 sekundi, što nije bio preterano dobar rezultat u svoje vreme u poređenju sa konkurencijom, ali SVT je takođe koštao samo 18.000 dolara, što je bilo nekoliko hiljada jeftinije nego Volkswagen GTI. SVT će opstati u proizvodnji tri godine i u tom periodu će biti prodato oko 14.000 vozila.

Dodge Caliber SRT-4
Do 2006. godine Neon je bio mrtav, a Caliber postao njegova zamena. On je imao sve uslove da postane uspešan, ali do toga nije došlo iz više razloga. Poznati 2.4 l turbo motor je dobio povećanje snage na 285 ks, a ona se prenosila na prednje točkove preko šestostepenog manuelnog menjača. Međutim, Caliber je bio za 200 kg teži od Neona (ukupno 1.400 kg), a pritom njegova platforma je originalno razvijena za krosovere. To ne znači da on nije imao visoke performanse, pa je tako ubrzanje do 100 km/h iznosilo 5,9 sekundi uz maksimalnu brzinu od 258 km/h. Dok su navedene brojke i dalje bile impresivne, SRT-4 više nije bio najbrži automobil za svoju cenu i tu poziciju je preuzela nova Mazdaspeed3. Ovo je ujedno bio poslednji performantni kompakt iz Chrysler korporacije pošto su planovi za SRT verziju novog Darta pali u vodu.

Chevrolet Cobalt SS
Cobalt je debitovao 2005. godine kao zamena za Cavaliera sa kojim je delio većinu mehanike. Chevrolet je po svaku cenu želeo da ukrade deo kolača koji su kontrolisali Ford i Dodge sa sportskim kompaktima pa je tako ponudio SS (Super Sport) paket opreme. U početku samo dizajnerski, SS je kasnije doneo i novi motor sa kompresorom zapremine 2,0 l i snage 205 ks.

Veliko iznenađenje je stiglo 2008. godine kada je kompresor zamenjen turbom, a snaga povećana na 260 konja. Sa ubrzanjem do 100 km/h za samo 5,5 sekundi, Cobalt SS se pokazao veoma uspešnim. Da nije samo brz na pravcu, Cobalt SS se pokazao na legendarnoj nemačkoj stazi Nirburgring, gde je dugo vremena držao rekord kao najbrži automobil sa pogonom na prednje točkove. SS je ostao deo Cobaltove prodaje sve do gašenja ovog automobila 2010. godine kada je debitovao Cruze.

Saturn Ion Red Line
Kada je spomenuti Cobalt SS debitovao 2005. godine, zajedno sa njim u prodaji se pojavio i mehanički blizanac Saturn Ion Red Line. Ono što je razlikovalo Ion od konkurencije su zadnja kontra vrata, sa kojima se još mogla pohvaliti samo Mazda RX-8. Red Line je dodao 2.0 l turbo motor sa 205 ks, ali za samo dodatnih 400 dolara kupac je mogao da dobije i veći turbo koji bi podigao snagu na 241 ks. Sa takvim motorom, Red Line je imao impresivne performanse, pa je ubrzanje do 100 km/h iznosilo šest sekundi, a u korist je išla i niska početna cena od samo 21.000 dolara. Ion će opstati u proizvodnji sve do kraja 2007. godine, kada će ga zameniti Opel Astra, a u četiri godine proizvodnje je prodato oko 13.000 Red Linea.

Chevrolet HHR SS
Slično kao i Cobalt, i HHR se proizvodio na zastareloj platformi kao i Cavalier, a njegov cilj je bio da se napadne popularni Chrysler PT Cruiser. HHR je nakratko uspeo u nameri pre nego što je prodaja izuzetno pala posle samo nekoliko godina proizvodnje. Posebnu pažnju je privukao SS (Super Sport) paket opreme sa 2.0 l turbo motorom i 260 ks, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za samo šest sekundi.

Pontiac Solstice GXP
Solstice je trebalo da bude prvi korak u povratku Pontiaca u svetski vrh. Kompanija je tvrdila da je dobila preko 7.000 narudžbi u prvih deset dana nakon što je Solstice predstavljen 2006. godine. Čak i standardan model je pružao 177 ks u osnovnoj verziji, ali posebnu pažnju je privlačio GXP sa 2.0L turbo motorom i 260 ks. To je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za samo 5,5 sekundi i maksimalnu brzinu od preko 230 km/h. Solstice je opstao u proizvodnji do 2010. godine, a prodato je oko 65.000 primeraka.

Saturn Sky Red Line
Zajedno sa spomenutim Pontiac Solsticeom, svetlost dana je ugledao i mehanički blizanac Saturn Sky. Red Line verzija je dodavala 2.0 l turbo motor sa 260 ks, a kupac je direktno iz fabrike mogao da dobije i dodatnih turbo za 290 ks. Saturnova verzija je bila nešto teža nego Pontiacova, pa je tako Sky bio za pola sekunde sporiji. U četiri godine proizvodnje je prodato oko 34.000 primeraka.

Buick Verano Turbo
Posle skoro 20 godina odsustva, Buick se vratio na kompakt scenu sa modelom Verano 2012. godine. On se pokazao izuzetno popularnim u Kini pa je američki proizvođač vozila očekivao da bi potražnja mogla da bude solidna i na domaćem tržištu. Posebnu pažnju je privukao turbo motor zapremine 2,0 litre sa 260 ks, a sa njim Verano je mogao da ubrza do 100 km/h za samo 6,2 sekunde. Verano ipak nije opravdao očekivanja Amerikanaca i tiho je ugašen sredinom 2016. godine.

Ford Focus ST & RS
Nakon dugo godina ignorisanja performantne verzije Focusa sa evropskog tržišta, Ford se konačno dao na posao i odlučio da treća generacija bude identična na oba kontinenta. Prvi performantni model je nosio ST oznaku, a stigao je 2012. godine sa 2.0-litarskim turbo motorom i 252 ks. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 6,3 sekunde i maksimalnom brzinom od 240 km/h, ST je u tom momentu bio najbrži Focus ikada dostupan američkim kupcima.

Amerikanci su takođe dočekali da vide i veliki Focus RS sa impresivnih 350 ks iz identičnog motora, ali i pogonom na sva četiri točka. Sa ubrzanjem do 100 km/h za 4,6 sekundi i maksimalnom brzinom od 264 km/h, RS ne samo što je brži nego rivali kao što su Volkswagen Golf R i Subaru Impreza STi, već je takođe i jeftiniji. U vreme pisanja ove priče postoje najave da bi uskoro mogla da stigne još moćnija verzija sa preko 400 ks.

Zoran Tomasović
2701
Postavljeno: 04.11.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Synyster
04.11.2016 06:26
5
1

Moj drugar je, dok smo isli na fakultet, imao Neon SRT-4 ... Auuuu koja je to masina bila. Nije bila retkost da stradaju i V8 muscle cars (Mustang, Camaro, Trans Am ...).

Smisko
04.11.2016 23:26
6
1

Moj komsija je imao ovaj Mitsubishi Starion, kako je to lud auto bio :)
Zbog tog auta ja sad vozim Mitsubishi :)

Ludak
06.11.2016 10:24
2
3

Sve "uspesni" modeli

Synyster
06.11.2016 16:45
4
1

@Ludak,
Kljucni "problem" je taj sto za cenu turbo kompakta sa prednjom vucom mozes da kupis muscle car sa zadnjom vucom i mocnim v6/v8. Ne postoji mnogo Amerikanaca koji za istu cenu radije voze Focus ST nego Mustang.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: