Istorijat

Američki sportski kompakti (deo 1)

Amerikanci su proizvodili i "male" automobile

"Ono šta misliš da znaš, možda nije ono šta se zaista dešava" (Marilyn Manson)


Malo poznata istorija američkih kompaktnih automobila Twituj ovo!

Američka auto industrija je poznata širom sveta po pristupačnim moćnim automobilima velikih dimenzija koji su uglavnom brzi samo na pravcu i tehnološki zaostali u poređenju sa rivalima iz Evrope i Azije. Iako su upravo takvi proizvodi činili većinu prodaje kompanija iz Detroita, malo je onih koji znaju da su američke firme kroz istoriju pružale i veliki broj sportskih kompakta. Za ovo izdanje mi ćemo se koncentrisati na upravo takve automobile, proizvedene u posleratnom periodu.

Iako su mnogi u njih bili daleko od kompaktnih dimenzija, kako po pitanju samog automobila tako i po pitanju zapremine motora, potrebno je da se razume iz kog perioda su oni došli i koja je bila njihova svrha, a da bi se automobil kvalifikovao u takvu kategoriju potrebno je da pruža natprosečne performance za svoje vreme. U prvom delu ove priče vam donosimo rane početke ...

Studebaker Lark VIII
Lark je bio ukupno peti američki posleratni kompakt, a pre njega na tržištu su se pojavili Nash Rambler, Kaiser Henry J, Willys Aero i Hudson Jet. Studebaker je znao da General Motors, Ford i Chrysler spremaju svoje kompakte za 1960. godinu, pa je odlučio da ih nadmaši i na taj način, makar na kratko, ukrade slavu.

Lark je debitovao 1959. godine i to uglavnom spajanjem delova mnogih automobila koje je kompanija proizvodila u prethodnih desetak godina. Studebaker nije imao finansije da razvije nove motore pa se tako ponuda zasnivala na već postojećoj mehanici. Većina prodatih Larka je imala šestocilindarski motor zapremine 2,8 litara, ali sredinom 1959. godine u ponudi se našla i V8 verzija zapremine 4,2 litre i snage od 195 ks. On je nosio VIII oznaku po motoru, a bio je dostupan samo u verziji sa dvoje vrata.

Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo oko deset sekundi što je bio veliki uspeh kada se zna da nijedan drugi kompakt nije uspeo ni da dostigne cifru od ispod 20 sekundi. Do 1962. godine kupac je mogao da dobije i sportsku Daytonu zapremine 4,7 litara u verzijama sa 240 ks i 290 ks, a moćnija od njih je smanjila ubrzanje do 100 km/h na samo sedam sekundi uz maksimalnu brzinu od 213 km/h. Iako se Lark uspešno prodavao, VIII i Daytona su činili veoma mali deo prodaje i tiho su ugašeni posle 1966.

Oldsmobile F-85 Jetfire
F-85 je bio prvi kompakt Oldsmobilea i u toj formi je opstao samo tri godine. Kao srednja divizija General Motorsa, Oldsmobile gotovo da nije ni želeo kompakt, ali je bio primoran da ga prihvati da bi se opravdala investiranja u ostale blizance.

F-85 je ujedno bio jedini kompakt sa standardnim V8 motorom zapremine 3,5 litara sa 180 ks kada je debitovao 1961. godine. Sa 155 ks ispod haube, on je čak i u standardnoj verziji bio jedan od najbržih, ali je najveća vest stigla 1962. godine kada je F-85 postao prvi serijski automobil na svetu sa turbo motorom. Na ovoj tehnologiji je radila Oldsmobileova sestra divizija Buick još od ranih 1950-ih godina, a Oldsmobile se nadao privući pažnju kupaca sa nečim što nikada ranije nije ponuđeno. Turbo motor je nosio Jetfire oznaku i povećao je snagu na 215 ks, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 9,2 sekunde i maksimalnu brzinu od 176 km/h. Ipak, sa visokom cenom i slabim kvalitetom, Jetfire je opstao u prodaji samo dve godine i u tom periodu je prodato manje od 7.000 primeraka.

Pontiac Tempest
Tempest je debitovao kao jedan od tri nova kompakta General Motorsa za 1961. godinu, a po mnogima je bio najzanimljiviji. Za početak, Tempestov transaksl se nalazio u zadnjem delu automobila, čime je ovo vozilo bilo odlično izbalansirano i sa ravnim podom, što je dovodilo do prostranijeg enterijera. Zatim, on je bio jedan od retkih američkih automobila sa standardnim motorom od četiri cilindra koji je nastao tako što je prepolovljen veliki 6,4-litarski motor, a kao jedna od opcija je bio i spomenuti turbo motor iz Oldsmobilea F-85. Kako se on prodavao jako slabo, za 1963. godinu je zamenjen novim 5,3-litarskim motorom sa 260 ks. To je smanjilo ubrzanje do 100 km/h na osam sekundi, a od 131.490 prodatih Tempesta spomenute godine, čak 52% su pružali spomenutu V8 opciju. Tempest će opstati u kompakt klasi samo do 1963. godine, kada će da debituje veći model, a kasnije će da služi kao baza za prvi američki muscle car, Pontiac GTO.

Buick Skylark Fireball
Kao jedan od tri nova kompakta General Motorsa za 1961. godinu, Skylark je takođe postao jedan od prvih američkih premijum kompakta i prvi američki masovno proizvedeni automobil sa V6 motorom. Ovaj motor zapremine 3,2-litre je u početku razvijao 135 ks, a kasnije se mogao dobiti i u verziji sa 190 ks. Ponuda je kasnije proširena i sa spomenutim turbo motorom iz Oldsmobilea i Pontiaca, ali on nikada nije bio popularna opcija. Iako se Skylark prodavao više nego uspešno, Buick se često žalio da on krade prodaju od većih modela kompanije i tiho je ugašen posle 1963. godine.

Chevrolet Corvair Monza
Corvair se smatra jednim od najinovantnijih američkih automobila svog vremena, ali takođe i jednim od najvećih američkih promašaja. General Motors je želeo automobil sa kojim će pokazati svoje znanje, pa je tako Corvair pružao bokser motor od šest cilindara u zadnjem delu automobila, čime je nadmašio Porsche 911 za čak tri godine. Corvair je u početku bio dostupan samo kao sedan, karavan i van, ali od 1961. godine u ponudu je učvršćen i kupe pod Monza oznakom. On je, zajedno sa spomenutim Oldsmobileom F-85, doneo prvi serijski turbo motor na svetu zapremine 2,4 litre i snage od 150 ks. Ona će kasnije biti povećana na 180 ks, a ubrzanje do 100 km/h je iznosilo oko deset sekundi. Nažalost, turbo tehnologija još uvek nije najbolje funkcionisala u svoje vreme, pa se tako jako mali broj kupaca odlučio za nju. Do 1965. godine Corvair se našao u skandalu oko nesigurnosti u krivinama, a kada je debitovao popularni Ford Mustang prodaja je naglo pala i nikada se nije oporavila.

Chevrolet Nova SS
Kada je postalo jasno da spomenuti Corvair neće opravdati prodajna očekivanja, Chevrolet je naredio razvoj novog modela Chevy II, na kome se nije smelo eksperimentisati. U početku planiran kao jeftino prevozno sredstvo, nije bilo potrebno da prođe mnogo vremena da američki proizvođač vozila uoči potencijal niske težine od samo 1.150 kg. Za 1964. godinu u ponudu je dodat prvi V8 motor zapremine 4,6 litara sa 195 ks, a godinu dana kasnije i 5,4-litarski motor sa 300 ks. Sa ubrzanjem do 100 km/h za samo 5,9 sekundi, Nova je postala jedan od najbržih američkih automobila i u samom rangu sa legendama kao što su Pontiac GTO i Dodge Charger. Nova će opstati u proizvodnji sve do 1979. godine sa mnogo uspeha, ali će tokom 1970-ih godina značajno dobiti na dimenzijama.

Ford Falcon Sprint
Falcon je bio Fordov prvi kompakt i debitovao je 1960. godine. On se pokazao veoma uspešnim i već u debi godini privukao oko 450.000 kupaca, što je drugi najveći rekord u istoriji auto industrije. Ipak, bez preterano mnogo opcija i sa dosadnim dizajnom, Falcon nije privlačio mnogo mlađih kupaca. Oko dve godine posle debija, na čelo Forda je stigao Lee Iacocca i odlučio da promeni nekoliko stvari. Jedna od njih je bila debitovanje sportske verzije pod Sprint oznakom sredinom 1963. godine. Za dodatnih 450 dolara, kupac je dobijao kožna sedišta, centralnu tablu i V8 motor zapremine 4,3 litre sa 164 ks, a to je bilo dovoljno da povuče ovaj 1.050 kg težak automobil do 100 km/h za 12,1 sekundu.

Sprint ipak nije uspeo da privuče više kupaca pa je tako u prvoj godini prodato samo 10.479 kupea i 4.602 kabrioleta. Falcon će opstati u proizvodnji sve do 1970. godine, a mnogo veći uspeh će imati u Australiji. On se narednih godina mogao dobiti i u verziji sa 5,0 litara motorom i 200 ks, ali ga je u potpunosti "sahranio" automobil koji je nastao na njegovoj bazi - 1964 Mustang.

Mercury Comet S-22 & Cyclone
Comet je bio blizanac spomenutog Falcona, a originalno je planiran kao bolje opremljeni i skuplji model novog Edsel brenda. Međutim, Ford je ugasio Edsel 1960. godine pa se tako Comet prodavao kao Mercury. Slično kao i Falcon, i Comet je uglavnom privlačio starije kupce sve do 1963. godine kada je debitovala i V8 verzija pod S-22 oznakom. Sa 164 ks iz 4,3-litarskog motora, S-22 je mogao da ubrza do 100 km/h za oko 14 sekundi. Comet će da opstane kao kompakt samo od 1965. godine, kada će da dobije na dimenzijama i preraste u veću klasu. U poslednje dve godine, kupac je mogao da bira i između novog Cyclone modela sa novim 4,7-litarskim motorom i 271 ks, a proizvedeno je i oko 50 primeraka za auto-sport. Oni su pružali trkački motor zapremine 7,0 litara sa 425 ks (koji se, između ostalih, ugrađivao i u Ford GT40), a zanimljivo je da je "Dyno" Don Nicholson uspeo da pobedi u čak 65 trka zaredom u 1965 NHRA šampionatu.

Plymouth Valiant Hyper-Pak
Valiant i njegov blizanac Dodge Lancer su debitovali 1960. godine sa ne baš sjajnim prodajim rezultatima, ali godinu dana kasnije publika je imala priliku da vidi najbrži američki kompakt. Tada je na tržište stigla Hyper-Pak opcija koja je podigla snagu već postojećeg 3,7-litarskog motora sa 145 ks na 196 ks. Sa tako moćnim motorom Hyper-Pak je mogao da ubrza do 100 km/h za 8,4 sekunde, ali je svoju snagu pokazao na auto stazama. Popularni NASCAR šampionat je osnovao novu "Compact Car" klasu, a već na svom debiju Hyper-Pak je zauzeo prvih sedam pozicija. Ni druga trka nije bila drugačija sa prve tri pozicije, pa je NASCAR bzo ugasio ovaj šampionat zbog velike dominacije Plymoutha. Međutim, Hyper-Pak nije bio popularan među kupcima kako zbog velike buke tako i zbog visoke cene ove opcije od čak 400 dolara. Valiant će opstati u proizvodnji sve do 1976. godine, a kasnije će moći da se dobije i sa V8 opcijom zapremine 4,5 litara sa 180 ks.

AMC Rambler American SC
AMC je bio prva Američka kompanija koja je pružala posleratni kompaktni automobil još 1950. godine, kada je debitovao Rambler, ali na prvi moćniji kompakt kompanije publika je morala da čeka sve do 1966. godine. Tada je debitovao novi Rogue model sa V8 motorom zapremine 4,8 litara i snage 225 konja, što je bilo dovoljno za ubrzanje do 100 km/h za 10,4 sekunde. Ipak, Rambler koji je privukao najviše pažnje je bio 1969 SC. Već ranije je bilo poznato da će spomenuta godina biti poslednja za ovaj automobil pa je kompanija odlučila da napusti tržište u velikom stilu. SC je pružao novi V8 motor zapremine 6,4 litre sa 315 ks, a kada se zna da je njegova težina iznosila samo 1.100 kg performanse su bile pozavidne. SC je mogao da ubrza do 100 km/h za ispod sedam sekundi, što su bile fantastične performanse za svoj period. Iako je cena iznosila veoma niskih 3.000 dolara, SC je u svojoj jedinoj godini privukao samo 1.512 kupaca.

AMC Hornet SC360
U vreme kada je muscle car duh počeo polako da izumire, AMC je predstavio prvi od nekoliko novih automobila tokom ranih 1970-ih godina. Hornet će da bude predstavljen kao prvi novi AMC u šest godina, a posebnu pažnju je privukao SC360 paket opreme. On je ovom kompaktu dodavao V8 motor zapremine 5,9 litara i snage od 285 konja. To je bilo dovoljno da ubrzanje do 100 km/h za 6,7 sekundi, a najbolji deo je bila njegova veoma niska cena od samo 2.600 dolara, što je bilo manje nego osnovne verzije Ford Mustanga i Chevrolet Camara. Iako popularan, SC360 ubrzo nije uspeo da zadovolji nove standarde o izduvnim gasovima pa se tako našao u prodaji samo 1971. godine.

Ford Maverick Grabber
Do ranih 1970-ih godina Ford Mustang je toliko dobio na dimenzijama da je američki proizvođač vozila odlučio da predstavi njegovog duhovnog naslednika za sve one koji žele pristupačni sportski automobil manjih dimenzija. Novi Maverick i njegov blizanac Mercury Comet su uglavnom pružali motore od šest cilindara, ali se u ponudi pronašla i V8 verzija zapremine 5,0 litara i snage od 200 konja. Kada se zna da je Maverick bio za preko 500 kg lakši od Mustanga, niko nije bio iznenađen što je bio i brži. Ubrzanje do 100 km/h je iznosilo 9,6 sekundi, a godišnja prodaja je redovno prelazila cifru od 200.000 primeraka.

AMC Gremlin
Prvi američki posleratni kompakt Rambler je otišao u zasluženu penziju 1970. godine, a njegova zamena je bio Gremlin. Međutim, AMC nije imao finansije za potpuno novi proizvod pa je tako bio urađen od delova drugih modela.

U početku dostupan samo sa motorima od šest cilindara, AMC je iznenadio javnost 1972. godine kada je ponudio i V8 model. Sa zapreminom 5,0 litara i snagom od 130 ks, Gremlin je mogao da ubrza do 100 km/h za 8,5 sekundi zahvaljujući težini od samo 1.050 kg. Nažalost, Gremlin se pojavio u prodaji u vreme velike naftne krize tako da je prodaja izostala.

AMC Pacer
Do sredine 1970-ih godina Gremlin je bio mrtav, a njegova zamena Pacer nije imao baš najbolji start. Originalno razvijan oko rotacionih motora (za koje je AMC kupio dozvolu od nemačkog NSU-a), kompanija je u poslednjem momentu odustala od njih tako da je Pacer pružao samo zastarele motore iz Ramblera. Međutim, 1978. godine u ponudi je uvršćen i V8 motor zapremine 5,0 litara sa 130 ks. Iako za 200 kg teži nego Gremlin, Pacer je mogao da ubrza do 100 km/h za 9,5 sekundi, što je bio solidan rezultat za svoj period.

Chevrolet Vega Cosworth
Vega je trebalo da pokaže svetu šta je General Motors u stanju da uradi kada obrati pažnju na samo jedan automobil. Tim predvođen legendarnim John DeLoreanom je na papiru napravio moderan kompakt, ali će Vega kasnije da bude opozivana nekoliko puta zbog problema sa rđom i curenjem ulja iz motora. Vrh Vegine prodaje je činio Cosworth urađen u saradnji sa ovim legendarnim britanskim proizvođačem trkačkih automobila. U početku planiran sa približno 300 ks iz atmosferskog 2,0-litarskog motora, Vega Cosworth je na kraju razvijala svega 110 ks zahvaljujući novim standardnima o izduvnim gasovima koji su ubijali performanse. Ubrzanje do 100 km/h od 12 sekundi se činilo zadovoljavajuće za svoj period, ali cena od 6.000 dolara je bila veća nego kod Chevrolet Corvettea. Iz navedenog razloga, 1975. i 1976. godine je prodato svega 3.500 primeraka.

Dodge Aspen R/T
Sredinom 1970-ih godina Chrysler korporacija je bila u relativno lošoj poziciji. Nekoliko naftnih kriza je rezultiralo time da kupci žele ekonomičnije automobile koje Chrysler jednostavno nije imao. Tokom 1975. godine na tržište stiže Dodge Aspen kao zamena da zastareli Plymouth Valiant. U želji da unovči staru slavu, Dodge je ponudio i R/T (Road and Track) verziju po legendarnim modelima iz 1960-ih godina. U ovom slučaju, R/T je pružao V8 motor zapremine 5,9 litara sa 170 ks. Iako je Aspen raspolagao solidnim ubrzanjem do 100 km/h (oko osam sekundi), što je bilo identično kao i Chevrolet Corvette, visoka težina, nedostatak pogona na prednje točkove i ekonomičnijih motora su oterali kupce prema evropskim i azijskim kompaktima. Aspen je kasnije i imao nekoliko skupih opoziva pa je opstao na tržištu svega par godina.

Oldsmobile Starfire Firenza
Oldsmobile je stekao slavu sa većim proizvodima koji su bili hvaljeni od strane starijih kupaca, a krajem 1970-ih godina je odlučio da se oproba i sa kompaktima. Model Starfire je bio najmanji koji je kompanija ponudila još od ranih 1960-ih godina, ali ni u jednom momentu nije privlačio veći broj kupaca. Godine 1978., kada se kraj već naslućivao, Oldsmobile je ponudio i njegovu sportsku verziju pod Firenza oznakom. Sa V8 motorom zapremine 5,0 litara, Firenza je pružala 130 ks i dozvoljavala ovom samo 1.200 kg teškom automobilu da ubrza do 100 km/h za ispod deset sekundi.

AMC Concord AMX
Krajem 1970-ih godina AMC se nalazio na ivici gašenja, a samo saradnja sa Renaultom će ga zadržati u životu. U takvim uslovima, kompanija je tražila bilo koji način da privuče pažnju kupaca pa je odlučila da oživi neke legendarne oznake. AMX je bio popularni muscle car u periodu od 1968. do 1974. godine, a onda je predstavljen kao poseban paket na Concordu za 1978. godinu. U vreme kada je većina rivala prešla na pogon na prednje točkove, AMX je i dalje imao tradicionalni pogon na zadnjoj osovini. Ispod haube se krio čuveni V8 motor zapremine 6,6 litara, a njegova snaga je iznosila 195 ks. Ako se navedeni broj čini malim, spomenućemo da je Mustang iz iste godine razvijao 140 ks, a Camaro 165 ks. AMX je opstao u prodaji samo 1978. godine, a prodato je 2.500 primeraka.

AMC Spirit AMX
Naslednik spomenutog Concorda AMX je bio Spirit AMX, predstavljen 1979. godine. Slično kao i Concord, i ovaj put AMX je želeo da unovči staru slavu. Kako 6,6-litarski motor nije zadovoljavao standarde o izduvnim gasovima, ispod haube se našao moderniji 5,0-litarski motor sa 150 ks. Iako nije imao uspeha među kupcima tokom dve godine proizvodnje, AMX je ostavio veliki trag na čuvenoj nemačkoj stazi Nirburgring. AMC je odlučio da se takmiči sa dva modela u 24-časovnoj trci, a AMX je zauzeo prva dva mesta u svojoj klasi (ukupno 25. i 43. mesto od 120 takmičara).

Mercury Capri RS
U periodu od 1970. do 1977. godine, evropski Ford Capri se u Americi prodavao kao Mercury Capri, ali 1979. godine Fordova premijum divizija je odlučila da krene u potpuno drugom pravcu. Capri je tada predstavljen kao sportska alternativa Mustanga, a iako su dva automobila delila platformu i većinu mehanike, Mercury je obratio pažnju i na vešanje i kočnice. Model koji je privukao najviše pažnje je nosio RS oznaku, a bio je dostupan sa dva motora. Većina kupaca se odlučila za provereni V8 motor zapremine 5,0 litara i snage 140 ks (do 1983. godine povećano na 200 ks), ali zbog čestih naftnih kriza tokom 1970-ih godina se očekivalo da su dani motora od osam cilindara odbrojani. Od 1980. godine Capri se mogao naručiti i sa Fordovim prvim serijskim turbo motorom zapremine 2,3 litre i snage 132 konja. Iako je on bio značajno lakši i samim tim pružao bolje performanse, većina kupaca je i dalje izabrala pristupačniji i kvalitetniji V8. Capri će da opstane u proizvodnji do 1986. godine, ali nikada nije opravdao očekivanja.

Zoran Tomasović
3970
Postavljeno: 02.11.2016

Arhiva: Istorijat

Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 20.11.2017

Honda

Na današnji dan, davne 1906. godine, rođen je Soichiro Honda, suosnivač čuvene japanske kompanije Honda. Zahvaljujući uspešnoj saradnji sa Takeo Fujisawom, koji je bio zadužen za finansijske poslove u kompaniji, dok je on bio zauzet inženjerstvom i razvojem proizvoda, uspeo je da sagradi ogromnu multinacionalnu i svetski poznatu kompaniju i ostavi dubok trag u industriji motornih vozila.


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 16.11.2017

Deset automobila koji su obeleležili pedesete

U tekstu koji sledi, predstavićemo vam automobile koji su u velikoj meri uticali na autoindustriju i kulturu vremena u kome su se proizvodili, ali su i postavili standarde za generacije koje su ih pratile. Odabrali smo deset modela koji su po našem mišljenju obeležili period od pedesetih do šezdesetih godina prošlog veka


Rubrika: Istorijat
Postavljeno: 14.06.2017

Ferdinand Porše

Znate li koja je jedina fabrika automobila sa područja Nemačke koja ni na jednom modelu automobila nema limiter brzine? Danas, u savremenom svetu, svi su čuli za automobilsku kompaniju Porsche, i svi se dive njenim prelepim sportskim i elegantnim automobilima. Osnivač te kompanije bio je Ferdinand Porše, a ovo je priča o njegovom životu


Upoznajte Anke Eve Goldman

08.05.2017

Muzej autobusa u Izraelu Tekst sa video prilogom!

01.03.2017

Brzinski rekordi Hitlerove Nemačke...

19.11.2016

Trokraka zvezda u kamionet izdanju Tekst sa video prilogom!

05.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 2)

04.11.2016

Američki sportski kompakti (deo 1)

02.11.2016

Kaiser Darrin

01.11.2016

Bismarck & Tirpitz

27.10.2016

Porsche 911

21.10.2016

Musolini u ulozi ministra saobraćaja Tekst sa video prilogom!

03.10.2016

Hitlerov Autobahn Tekst sa video prilogom!

24.09.2016

ZIL 167 Tekst sa video prilogom!

23.09.2016

Jensen Interceptor FF

07.09.2016

Porsche 356

03.09.2016

Ruski voz – mlaznjak Tekst sa video prilogom!

17.08.2016

Mercedes 230SL/250SL/280SL

10.08.2016

Dale

02.08.2016

Citroen DS

27.07.2016

Borgward Traumwagen

18.07.2016

Ford Bronco

14.07.2016

MG B

08.07.2016

Rover SD1

29.06.2016

Ford Fairlane/Torino

09.06.2016

BMW

05.05.2016

Jaguar Mark X

23.04.2016

Opel GT

12.04.2016

Triumph Stag

02.04.2016

Datsun 510

18.01.2016

Alfasud

09.01.2016

McLaren F1

23.12.2015

Volkswagen 181

05.12.2015

Ford Falcon (Australija)

23.10.2015

Renault 4

24.12.2014

Ford Mustang

21.10.2014

Ford Mustang

29.08.2014

Nash-Healey

21.08.2014

Duesenberg

16.08.2014

Malkolm Briklin

31.05.2014

Lancia Delta

19.11.2013

Lamborghini Miura

24.09.2013

Alfa Romeo Alfetta

23.08.2013

Porsche 959

07.06.2013

Renault 5

25.04.2012

Jaguar XJ220

20.04.2012

Lexus

23.03.2005

Synyster
02.11.2016 01:34
6
3

Dosta zanimljivih auta i dosta inovacija za koje malo ko zna. Prvi serijski turbo motor na svetu (Oldsmobile i Chevrolet), prvi serijski bokser motor od 6 cilindara (Chevrolet), GM je imao i prvi automatik ...
Vecina njih su se slabo prodavali jer Amerikanci ne vole previse inovacije. Cak i u vremena naftne krize tesko je bilo ocekivati da ce neko izabrati turbo I4 umesto atmosferskog V8, posebno sto su ovo bili tek rani pocetci turbo motora i imali su gomilu mana.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: