Intervju

Alain Prost

Profesor

Francuski veteran, Alain Prost, prošle sezone titulu u takmičenju Trophée Andros je izgubio "za dlaku", a za novu sezonu, ima jednostavan cilj – pobedu! Drugo mesto ga ne zanima...


U vreme dok je pobeđivao u Formuli 1, a kasnije bio vlasnik svog tima, mnogi su mu osporavali lošu i tešku komunikaciju sa medijima. Danas, sa 55 godina, Alain Prost je sagovornik kakvog samo možete poželeti - precizan, jasan i nasmejan, što najbolje ilustruje koliko uživa u onome što radi.

Vrele Gume: Danas ste, zapravo, prvi put vozili Duster sa kojim ćete pokušati da osvojite titulu koja Vam je za malo izmakla prošle godine. Kakvi su prvi utisci o unapređenom Dusteru?
Prost:
Danas je bio dobar dan i za trening, a i za vas, novinare. Veoma nam je važno da vam pokažemo šta je Trophée Andros, upoznamo vas sa automobilima, pokažmo kako se voze. Istovremeno, mi treniramo i radimo na automobilu za novu sezonu. Problem trka na ledu je što se ne može mnogo testirati i trenirati. Nemamo često priliku da smo na stazi kao što je ova pa smo danas prvi put "stavili" novi Duster na led. Za sada smo prilično zadovoljni, doduše, još ne znamo gde smo u odnosu na druge, ali je za sada dobro, mnogo bolje nego prošle godine.

Vrele Gume: Šta je po Vama najvažnije da bi se stiglo do pobede u toliko specifičnom šampionatu kao što je Trophée Andros?
Prost:
Trkanje je kompromis... Sve je važno. Prošle godine smo imali isti ovaj automobil i motor, ali razvoj motora i oslanjanja nije bio završen do kraja. Na primer, motor je imao snagu, ali isporuka snage nije bila progresivna. Ako nemate takve detalje, niste potpuno konkurentni. Doduše, ponekad, stvari čak i tako mogu da funkcionišu, u zavisnosti od staze i podloge, koja se, kao što ste mogli videti, stalno menja. Imali smo čist led, ali se na kraju dana pojavio asfalt. Svaki put je drugačije. Jasno, morate imati dobru šasiju i ogibljenje, ali isto tako, morate brzo da reagujete, brzo menjate postavku automobila. U danima trke, stalno menjamo postavku automobila. Svaki put kada izađete na stazu, morate gledati šta vas čeka, kakva je podloga, koliko će se menjati i tome se prilagodite. To je najteži deo posla.


Sve je spremno za nezaboravnu vožnju

Krug sa Profesorom

Da bi uopšte doživeli uzbuđenje vožnje sa Alainom Prostom, morate biti ozbiljno „šlank“ kako bi se smestili u kokpit skučeniog Duster Androsa, u koji je ugurano suvozačko sedište. Međutim, kada se jednom nađe na zaleđenoj stazi, zaboravi se čak i činjenica da se jedva diše. Par hiljada "spajkova" na pneumaticima obezbeđuju trakciju i ubrzanje je impresivno.
Prost koristi kvačilo pri promenama stepena prenosa i koči desnom nogom. Rutina je relativno očekivana - na pravcu pun gas, munjevito kroz "brzine" od prve do šeste, pa "tras" po kočnici i "dole kroz brzine", a tada dolazi oštra komanda upravljačem kako bi se Duster "poprečio" pred krivinom, što uz upravljanje na svim točkovima, ide zaista brzo. U istom trenutku već ide pun gas i mada se vozilo jedva kreće, motor hvata limiter na 7500 o/min, a Prost ručicu menjača, pa novo ubrzanje zapravo počinje tek negde od trećeg stepena prenosa. Treba li uopšte dodati da svaki pokret „Profesora“ stiže u pravom trenutku, precizno je odmeren, a putanje kao ucrtane "krivuljarom".

Vrele Gume: Putanje kojima Vi vozite su vidno drugačije od onih koje koriste drugi, a donekle je prepoznatljiv Vaš nekadašnji stil precizne vožnje iz Formule 1. Čime ovo objašnjavate?
Prost:
Na početku učestvovanja u Trophée Andros, bilo mi je jako teško, budući da moj stil nije bio dobar za ovaj tip trka. Tu sam i našao izazov. Pomislio sam, ne postoji ni jedan razlog zbog kojeg bi bio konkurentan, ali zašto da se ne odazovem novom izazovu. Adaptirao sam svoj stil vožnje, koji postaje sve bolji i bliži konkurenciji. Ipak... Da, imam svoj sopstveni stil. Na početku su mi putanje bile još čistije, tečnije i ne mogu potpuno da se promenim, no je to moj stil. Nekada dobro funkcioniše, ali nekada, moram priznati, nije baš najbolji. Međutim, to sam ja, i mislim da imam još mnogo potencijala.

Vrele Gume: Da li se uopšte mogu porediti stilovi vožnje Formule 1 i Dustera u Trophée Andros?
Prost:
Kada sam počeo u Trophée Andros, potpuno sam zaboravio sve ostalo. Jednostavno, ovo je drugi svet, drugi način vožnje, pripremanja automobila. Mi ovde nemamo elektroniku... Ne mogu se porediti, ovo je kao drugi, novi život. Nikada ne razmišljam u relaciji "ako automobil radi ovo ili ono, šta mogu učiniti i pri tom misliti na to šta sam uradio na VN Portugala 1984. ili 1986." Nema šanse, tako ne mogu da razmišljam. Drugačije je... Iz mog ugla, razmišljam šta bih mogao da uradim, a da to već nisam probao sa ovim automobilom, i tražim iskustvo u budućnosti, a ne koristim iskustva iz prošlosti.

Vrele Gume: Neki smatraju da je Trophée Andros, stilom vožnje, bliži reliju nego Formuli 1. Kako Vi poredite tehnike vožnje?
Prost:
Čak ni reliju! Imali smo dosta dobrih reli vozača koji su došli u Andros. Neki su bili konkurentni, ali neki, veoma dobri, baš i nisu. Andros je zaista specijalan i automobili su drugačiji. Sa upravljanjem na svim točkovima, stil vožnje je potpuno drugačiji. Dobro, sigurno je bliže reliju, ali isto tako, potpuno je drugi svet.

Vrele Gume: Uslovi na stazi svaki put su drugačiji, što samo po sebi stvara specijaliste za određen tip podloge. Koja je Vaša omiljena podloga?
Prost:
U smislu zabave i zadovoljstva, čist led je najbolji. Kada je čvrst, čist led, to je zaista zabava, ali kada je staza kao danas, to je već drugačiji izazov. Kada imate led, malo snega na ivicama putanje i na kraju asfalt, to postaje velik izazov. Nije izazov biti samo najbrži, nego sačuvati gume na duži period i pobediti konkurenciju. Treba izvesti četiri brza kruga, a ne napraviti jedan brz i potom usporavati, kao što se često događa nekima. Morate misiliti o celom putu i svim trkama koje vode do finala. Kada je čist led, možete forsirati i tada je najzabavnije. No, upravo to je jedan od izazova ovog tipa trka. Svaki dan je drugačiji. Danas ili noćas može pasti sneg i sve se menja. Mora da se adaptira pritisak u gumama, automobil se mora prilagoditi novim uslovima. Svaki put je drugačije, ali je isto za sve nas.

Vrele Gume: Trophée Andros je relativno mali, francuski nacionalni Šampionat, i dobrim delom, u službi je promocije turizma i zimskih centara. Ipak, praćen je u celom svetu, pa bi izlazak van granica Francuske i Evrope mogao povećati njegovu popularnost. Kakve su prednosti ili mane velikog Šampionata?
Prost:
To je dobro pitanje... Znate, Trophée Andros postoji već 20 godina, još je živ i veoma popularan. Sada, takođe, imamo i klasu elektro vozila. Ako želite da porastete i izađete van granica Francuske, to je lako uraditi, budući da imamo mnogo zahteva iz Evrope, ali, ako to uradite, morate trošiti mnogo više novca. Ovako je dobar kompromis između profesionalnih timova i dobrih amatera, koji su nam jako blizu. Budžet je uvek velik, ali je za sada razuman. Morali bi da menjamo pravila, s obzirom da seriju trenutno vodi samo jedna osoba. Ako postanete internacionalni, potpadate pod FIA-u, što nije loše, ali istog trenutka, imate drugačije stavove, mišljenja proizvođača, itd. Ja sam profesionalni vozač i iz mog ugla, više ljudi, više proizvođača ili više para je dobro. Međutim, danas se sve mora raditi pažljivo. Znamo šta imamo, ali ne znamo šta bi se moglo dogoditi ako bi krenuli u širenje. Možda jedna ili dve trke, recimo, u Italiji, gde smo jako popularni, možda Švajcarskoj ili Nemačkoj, ali već i to bi mogao postati velik finansijski problem za neke timove.

Vrele Gume: Druga godina u timu Dacia trebala bi da bude skok za stepenicu više, odnosno, pobeda u šampionatu. Da li se slažete?
Prost:
Projekat Dacia ima dve strane - sportsku i marketinšku, a one se potpuno slažu. Ono što smo uradili prošle godine već je bila sjajno. Završili smo kao drugi, pobedili na tri trke, iako je projekat počeo jako kasno, tako da nije bilo lako pripremiti konkurentan automobil. Iskreno, nije bilo nikakve šanse da pobedim prošle godine. Jean Philip Dayraut zaista je bio mnogo brži, ali uprkos tome, imali smo velik uspeh iz ugla marketinga i bili popularni širom Evrope. Dacia i Duster su, na primer, postigli velik uspeh u Francuskoj. Želimo da nastavimo i da pobedimo u Šampionatu. Cilj je jasan, bili smo drugi, hoćemo da pobedimo. Neće biti lako, konkurencija je jaka, ima više automobila i vrhunskih vozača, ali napravili smo velika poboljšanja, i želimo da još napredujemo tokom šampionata, ali u isto vreme, želimo da promovišemo Duster i marku Dacia. Imamo zacrtan put i nećemo ga menjati.

Vrele Gume: Na ledu se lako prave greške koje mogu mnogo da koštaju, zar ne?
Prost:
Baš tako, možete da vodite, napravite grešku i završite osmi ili deseti. Nekada je potrebno i malo sreće kada ste u finalu, u gužvi, i kada zbog malog guranja, možete da izgubite mnogo poena, ali i to je deo igre. Znam da će ova sezona biti veoma izjednačena i teška, tako da morate imati strategiju. Neke trke pobediti, a na drugima uzimati poene. Biće teško, ali mislim da možemo da uspemo.


razgovor vodio: Aleksandar Uglješić
foto: A. Uglješić, Renault
aleksandar.ugljesic@vrelegume.rs
2455
Postavljeno: 11.01.2011

Arhiva: Intervju

Rubrika: Intervju
Postavljeno: 02.02.2017

Gabor Saghmeister
Tekst sa video prilogom!

Naš dežurni delegat na Dakar reliju, Gabor Saghmeister, nakon brutalnih trasa Južne Amerike, opušta se u svojoj omiljenoj subotičkoj piceriji “Boss”. Sjajna prilika da nam u jednom dahu prepriča svoje utiske


Rubrika: Intervju
Postavljeno: 17.07.2013

Hotel Premier Aqua

Vrdnik, živopisno selo u podnožju Fruške Gore, sada je i u mapama luksuznog turizma


Rubrika: Intervju
Postavljeno: 11.06.2013

Andrej Epifanov - LUKOIL

OAO „LUKOIL“ je jedna od najvećih međunarodnih vertikalno integrisanih naftnih kompanija, koja obezbeđuje 2,2 odsto svetske proizvodnje nafte. Vodeće pozicije kompanije rezultat su dvadesetogodišnjeg rada na širenju resursne baze, zahvaljujući povećanju obima delatnosti i zaključivanju strateških poslova.


Milan Vukasović

26.02.2013

Gabor Sagmeister

14.02.2013

Aleksandra Đurđević, direktor Delta Automoto

30.01.2013

Gabor Sagmajster

21.02.2012

Sebastian Vettel

24.06.2011

Alain Prost Tekst sa video prilogom!

11.01.2011

Manolito Vujičić

25.10.2010

Dmitry Vukulov

18.10.2010

Sebastien Loeb

13.08.2010

Mikko Hirvonen

08.07.2010

Jenson Button i Lewis Hamilton

15.04.2010

Sanja Blečić, direktor Go.Ta Car, Novi Sad

12.04.2010

Gabor Saghmeister

19.02.2010

Emerson Fittipaldi

30.01.2010

Vuk Vučević

24.12.2009

Sebastian Bourdais

29.10.2008

Lewis Hamilton

07.10.2008

Kirby Chambliss

09.09.2008

Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala

02.09.2008

Sir Frank Williams

25.08.2008

Fernando Alonso

26.06.2008

General Stojadin Jovanović

13.06.2008

Vojo Miladić
direktor Porsche Leasing SCG d.o.o.

20.05.2008

Srećko Mrganić
Carinarnica Novi Sad

26.03.2008

Robert Kubica

07.03.2008

Ivan Krstić i Vladan Popović

30.01.2008

Porsche Novi Sad

26.12.2007

Sebastian Vettel

26.11.2007

Nico Rosberg

02.11.2007

Prof. dr Milan Vujanić

03.10.2007

Mark Webber

01.10.2007

Graditelj Group

18.09.2007

Stanko Radić

08.08.2007

Nenad Plattner

14.06.2007

Ivan Jauković

23.05.2007

Anđelko Trpković

19.03.2007

Flavio Briatore

28.12.2006

Scott Speed

06.12.2006

Gil de Ferran
sportski direktor ekipe Honda

09.11.2006

Bernie Ecclestone

14.10.2006

Luca Marmorini,
tehnički direktor ekipe Toyota

29.08.2006

dr Predrag Bubalo
ministar privrede u Vladi Republike Srbije

22.07.2006

Giancarlo Fisichella

28.06.2006

Ralf Schumacher

15.03.2006

Vitantonio Liuzzi

17.02.2006

Tiago Monteiro

04.01.2006

Fernando Alonso

21.09.2005

Christian Horner, šef ekipe Red Bull Racing

07.09.2005

Martin Whitmarsh, generalni direktor McLaren Mercedes F1 Teama

24.08.2005

Jarno Trulli

09.07.2005

Kimi Raikkonen

24.06.2005

Michael Schumacher

12.01.2005

Mike Gascoyne, tehnički direktor ekipe Toyota Racing

20.12.2004

Corado
11.1.2011 10:45
4
1

E Ugljersicu, blago tebi. Sta bi dao da se provozam sa Alenom Oprosti! Svaka cast!

Drago
11.1.2011 10:46
2
0

Vauuu, kakva voznja! Pitam se dali je to Duster taklo dobar ili je Prost jos uvek majstor svog zanata

Misika
12.1.2011 13:28
1
1

Alain Prost, mozda i najveca legenda u istoriji auto-moto sporta.

S70
21.9.2011 21:46
0
0

alan jeste velika legenda ali ipak najbolji vozac f1 je ayrton senna

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: