Klasika

1938 Phantom Corsair

Jedan od najčudnijih automobila ikada zove se...

Phantom Corsair

Ako bismo morali da biramo zlatni period automobilske industrije, predratne godine bi se sigurno našle u samom vrhu


Mnoštvo novih modela, inovacija i prototipova su predstavljani s obe strane okeana, a jedan od možda najčudnijih predstavnika Amerike je bio 1938 Phantom Corsair.

Iako nije bio prvi koncept u automobilskoj industriji (tu čast je imao Buick Y-Job nekoliko meseci ranije), Phantom Corsair je napravio dovoljno veliku istoriju i reputaciju za sebe i pored toga što je proizveden samo jedan prototip. Ovaj automobil nije dizajnirala neka poznata kuća, pa čak ni dizajner za koga se tek čulo u budućnosti. Ne, mladi Rast Hajnc je bio sin milionera koji je stekao slavu sa H.J. Heinz kompanijom, koja je proizvodila i prodavala kečap i kisele krastavce. Tokom njegovog čitavog života, od Rasta se očekivalo da jednog dana preuzme čelo kompanije, te njegova porodica nije žalila novac da ga pošalje na najbolje fakultete.

Od Corda do Phantom Corsaira
Nakon nekoliko godina na čuvenom Jejlu, Rast odlučuje da se oproba i u automobilskoj industriji. Iz tog razloga, 1934. godine, koja je označila lagani oporavak nakon teških godina „Velike depresije“, on se seli u Kaliforniju iste godine i osniva svoju dizajnersku kuću. Njegov otac nije bio zadovoljan ovom odlukom svog sina i odlučuje da prestane da ga finansijski izdržava. Međutim, u pomoć stiže ujna i pozajmljuje Rastu potreban novac. U narednih nekoliko godina posao je cvetao, i 1936. Rast kupuje čuveni novi Cord 810, tada jedan od najluksuznijih automobila u severnoj Americi. Mladi Hajnc je tada imao svega 22 godine, ali želja za sopstvenim automobilom mu nije dala mira, i 1938. godine je kontaktirao poznatiju dizajnersku kuću „Bohman & Schwartz“, sa namerom da uradi automobil na bazi navedenog Corda, na osnovu crteža koje je Rast lično uradio u slobodno vreme.

Potpuno drugačiji
Ovaj automobil je trebalo da bude nešto novo na ulicama i da se u potpunosti razlikuje od onoga na šta je publika navikla, a cela mehanika, uključujući Lycoming V8 motor, četvorobrzinski manuelni menjač i prednji pogon su bili preneseni sa Corda. Suvišno je reći da su u „Bohman & Schwartzu“ bili iznenađeni kada su videli crteže. U vreme kada su svi automobili bili veoma slični pa se činilo da dizajneri kopiraju jedni druge, crteži su prikazali dugačak sedan sa dvoje vrata, malim prozorima i točkovima skrivenim ispod metala. Automobil takođe nije imao ni tradicionalnu masku, hrom, oznake, pa čak ni kvake na vratima. Zahvaljujući navedenim karakteristikama, Hajnc je nazvao automobil Phantom Corsair.

Avangardan u svakom smislu
Da bi finansirao tako veliki projekat, Rastu je trebala pomoć familije, a na njegovu sreću, godinu dana ranije, on je oženio Helen Klej Gudlou, koja se izuzetno dopala imućnoj Hajnc porodici, i ratne sekire su bile zakopane. Za razliku od većine automobila iz navedenog perioda, Corsair je imao prostor na prednjim sedištima za četiri osobe uz još dva dodatna sedišta za decu pozadi. Automobil je takođe bio veoma dobro opremljen, pa je pored brzinomera imao i oznake za nivo ulja, pa čak i kompas. Sa mehaničke strane, ispod haube se krio Cordov 4,7 litarski V8 motor sa 190 KS, koji je obezbeđivao maksimalnu brzinu od 185 km/h. Corsair je takođe bio jedan od retkih automobila iz tridesetih godina prošlog veka koji je imao pogon napred i bio urađen kompletno od aluminijuma.

Najviše pažnje je ipak privukao prilično čudan dizajn, koji nije podsećao na Cord, a mnogi su smatrali da takav automobil sam đavo vozi. Kris Boman, jedan od osnivača „Bohman & Schwartza“, prisećao se kako je razgovor na račun dizajna tekao. Rast je predao kompaniji veliki broj crteža, a zauzvrat je dobio drveni model koji je lično modifikovao dok nije dobio željeni dizajn.

To se posebno odnosilo na prednji deo za koji se veruje da je pronašao inspiraciju u mačijim očima, dok je zadnji deo zadržao slične linije sa Cordom. Razvoj na prototipu je tekao dosta brzo, i on je bio spreman do 1938. godine. Rast je imao velike planove za serijsku proizvodnju i želeo je da impresionira potencijalne kupce i investitore, pa je samim tim Corsair bio opremljen sa modernijom tehnologijom. Velika vrata se nisu otvara pomou kvake već na dugme (hauba se otvarala na identičan način), krov je imao otvore slične današnjim „šiberima“, a zadnja sedišta su imala posebne otvore gde su deca mogla da ostave knjige i igračke. Iako je planirano da Corsair poseduje i klima uređaj, ipak ga nije imao kada je debitovao.

Svoje mesto je pronašao u muzeju
Serija reklamiranja je počela u filmu „The Young in Heart“ sa Daglasom Ferbenksom i Polet Godart u glavnim ulogama, gde je ovaj automobil bio poznat kao „Flying Wombat“. Koristeći specijalne efekte, u jednom momentu glavni glumac ulazi u salon gde zatiče veliki broj Corsaira, čime je publika stekla impresiju da je proizvedeno više od jednog primerka, a reklamiranje je nastavljeno i na salonu automobila u Njujorku 1939. godine.

Po nekim najavama, prototip je koštao čak 24.000 dolara (oko 370.000 u današnjim dolarima), a Rast je planirao da prodaje serijske modele po dvostruko nižoj ceni. Nažalost, do toga nikada nije došlo. Tokom posete porodici u Pitsburgu u julu 1939. godine, mladi Rast je poginuo u saobraćajnoj nesreći u 25. godini života.

Corsair je stajao parkiran u porodičnoj garaži do 1942. godine, a do ranih sedamdesetih je promenio nekoliko vlasnika. Iako je svaki od njih imao detaljne planove za restauraciju, Corsair je ostao u originalnom stanju sve do 1971. godine, kada je novi vlasnik postao čuveni National Automobile muzej u Nevadi, gde se nalazi do današnjeg dana. Iako nikada nije ušao u serijsku proizvodnju, 1938 Phantom Corsair i danas važi za jedan od najčudnijih automobila, i možda najbolji pokazatelj koliko daleko mašta u automobilskoj industriji može da nas ponese.

Corsair nije u prodaji već više od 40 godina, a za sve nas koji želimo da ga vidimo, National Automobile muzej je otvoren svakog radnog dana. Da je mladi Rast Hajnc uspeo u svojoj odluci, možda bi dao krila i ostalim dizajnerima da pokažu svoja umeća, a automobilska industrija nikada ne bi bila ista...

Zoran Tomasović
26361
Postavljeno: 05.04.2014

Arhiva: Klasika

Rubrika: Klasika
Postavljeno: 03.10.2017

Fićijada svih fićijada
Tekst sa video prilogom!

Proslava 60. godina proizvodnje Seata 600 u Španiji i obaranje Ginisovog rekorda u broju SEAT-ovih automobila na jednom mestu održana je na stazi “Catalunya”


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 09.09.2017

Vienna Classic Days 2017
Tekst sa video prilogom!

Pod sloganom „Oldtajmeri su našli grad po svojoj meri“, preko 150 starovremenkih automobila i poneki motocikl, okupirali su poslednjeg vikenda avgusta centar Beča. Druženje je svakako imalo notu pokazivanja, mada nije izostala ni takmičarska komponenta


Rubrika: Klasika
Postavljeno: 08.07.2017

Tatra museum – Austria
Tekst sa video prilogom!

U mestu Steinabrückl 40 km južno od Beča, nalazi se zanimljiv porodični muzej posvećem automobilima marke Tatra. Muzej su zajedno osnovali Oskar Pič Senior i njegov sin imenjak. Naime stariji Oskar, rođen 1918, bio je poslednji živi inženjer koji je radio u timu legendarnog konstruktora Hansa Ledvinke


Cadillac Fletwood Series 75 iz 1937 Tekst sa video prilogom!

30.05.2017

Oldtimer Show 2017 Tekst sa video prilogom!

22.04.2017

Subary Justy Tekst sa video prilogom!

08.02.2017

Kolekcija dr Jakoba Bernee

04.01.2017

Vienna Classic Days 26-28. avgusta 2016.

02.09.2016

Volkswagen „buba“

18.06.2016

BMC Mini

17.05.2016

Morris Marina

11.05.2016

Ferrari F40

07.05.2016

10. Skup udruženja istoričara automobilizma

25.04.2016

Oldtimer Show - Budimpešta 2016.

13.04.2016

Ford Fiesta

12.03.2016

Mazda RX-7

10.12.2015

Mercedes-Benz SL

04.12.2015

Istorijat SAD – Plymouth Duster

09.10.2015

Chevrolet Vega

15.09.2015

Aston Martin Lagonda

17.08.2015

Autobianchi A112

15.08.2015

Chrysler Imperial YS

16.07.2015

Citroen Dyane

07.07.2015

Studebaker Lark

23.06.2015

Chevrolet Chevelle SS

11.06.2015

Citroen DS

22.05.2015

Renault 5

25.03.2015

Porsche 924, 944 i 968

16.03.2015

Chevrolet Camaro

12.02.2015

Ford Flathead V8

30.01.2015

Continental Mark II

27.01.2015

Pontiac GTO

09.01.2015

Mazda Cosmo Sport

05.12.2014

Chevroletovo ispisivanje istorije

15.10.2014

Lincoln Zephyr

23.09.2014

Istorijat - Ford Model 40 Speedster

05.05.2014

1938 Phantom Corsair Tekst sa video prilogom!

05.04.2014

General Motors Futurliner Tekst sa video prilogom!

21.03.2014

Willys Knight

09.01.2014

Edsel

03.09.2013

Zastava 101 Tekst sa video prilogom!

01.03.2013

Lamborghini Miura

28.04.2011

Ferrari Classiche

01.07.2010

Honda CRX

13.04.2010

Mercedes Pullman

18.02.2010

Honda S 500

15.01.2010

Bolidi Formule 1

10.10.2009

Porsche 917

11.07.2009

BMW 2002tii

03.06.2009

BMW M3 E30

07.05.2009

VW Golf I GTi

13.04.2009

Mercedes 190E 2.3-16

24.03.2009

Audi Quattro

15.01.2009

Saab 96

12.12.2008

Volvo serije 200

07.11.2008

Ford Capri

10.10.2008

Lamborghini 350 GT

06.08.2008

Mercedes 300 SEL 6,3 W109

17.06.2008

Mazda 1500/Luce

14.05.2008

Citroen SM

02.05.2008

BMW Isetta

14.03.2008

Fiat 124 Spider

22.02.2008

Renault Floride/Caravelle

18.01.2008

Automobilski ponos SSSR-a

25.12.2007

Datsun 240 Z

30.11.2007

Oldsmobile Toronado

16.10.2007

Triumph Spitfire

03.08.2007

Rolls-Royce Silver Shadow

27.06.2007

Peugeot 404

18.05.2007

Peugeot 402 Anreau

31.03.2007

Ford Continental Mark II convertible

27.02.2007

BMW 507

30.11.2005

Mercedes-Benz S klase W 126

28.09.2005

Citroen DS - 50 godina

02.09.2005

Cord 810-812

29.07.2005

Porsche 911

25.06.2005

Austin Mini Morris

26.05.2005

BMW 2000

19.04.2005

Lancia Aurelia

21.03.2005

Jaguar E-Type

25.02.2005

Pontiac GTO

26.01.2005

Ferrari 250 GTO

22.12.2004

Lincoln Continental

26.11.2004

Facel Vega

26.10.2004

Mercedes 230 SL

17.09.2004

CHEVROLET Corvair

18.08.2004

MASERATI Ghibli

15.07.2004

BUGATTI Atlantic

15.06.2004

JAGUAR XK 120

15.05.2004

DODGE Charger

16.04.2004

BMW 507 Roadster

15.03.2004

LANCIA Stratos

15.02.2004

VOLVO P 1800

11.01.2004

CITROEN 2CV

10.12.2003

JEEP Willys

10.11.2003

CADILLAC ELDORADO

10.10.2003

RENAULT Alpine A 110

11.09.2003

MG B

14.08.2003

BUICK Riviera

14.07.2003

OPEL GT

13.06.2003

ALFA ROMEO GT 1300 Junior

7.05.2003

PORSCHE 356

29.03.2003

FIAT Abarth

6.03.2003

LAMBORGHINI Miura

10.02.2003

DELOREAN DMC-12

7.01.2003

MUSCLE CARS

12.12.2002

FERRARI 206/246 GT Dino

19.11.2002

SHELBY Cobra

13.10.2002

CITROEN ID/DS 19

1.10.2002

CHEVROLET Corvette

26.08.2002

Synyster
05.4.2014 00:13
9
0

Moj omiljeni auto u LA Noire.

Nemanjica
05.4.2014 01:10
0
14

Ovo je prvi rad cuvenog italijanskog carobnog dizajnera Bertonea!

Nesabg
05.4.2014 18:07
0
10

Izvinjavam se svima sto sam koristio nick Nemanjice.

Pošaljite komentar:

Molimo vas da pre slanja komentara pročitate sledeće uputstvo:
Redakcija zadržava pravo izbora komentara koji će biti objavljeni, kao i pravo skraćivanja komentara.
Anonimni komentari se ne objavljuju.
Komentari koji sadrže vređanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju kao i netoleranciju svake vrste neće biti objavljeni. Govor mržnje ne tolerišemo.
Zbog ograničenog prostora, komentare koji predstavljaju komentar drugih (već objavljenih) komentara ne objavljujemo, kao ni polemike između komentatora. Molimo vas da u svrhu diskusije i polemike koristite naš Forum.
Pre pisanja samog komentara, molimo vas da izaberete tačan tekst na koju se odnosi komentar. Komentari koji sadržajem ne korespondiraju sa tekstom sa koje su poslati neće biti objavljeni.
VRELE GUME ne odgovara za sadržaj objavljenih komentara. Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne predstavljaju stavove redakcije.

Vaše ime:


Vaš komentar:



Anti-spam-kod:
Kako bi bili sigurni da ste osoba, a ne robot-spamer, molimo Vas da u donje polje unesete kod sa slike: