Vrele gume

Forum internet izdanja časopisa za automobilizam, motociklizam i nautiku
Danas je Sre, 03. 9 2014. 4:14

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]




Započni novu temu Odgovori na temu  [ 50 Posta ]  Idi na stranicu Prethodni  1, 2, 3, 4  Sledeća
Autoru Poruka
PostPoslato: Ned, 16. 1 2011. 20:08 
OffLine
Forum Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: Čet, 23. 10 2003. 16:34
Postovi: 8438
Garaža: DeLorean DMC-12
Slika

Fully Integrated Robotised Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Fully_Inte ... sed_Engine

_________________
Najgore je svađati se sa budalom. Prvo te spusti na svoj nivo, a onda te dotuče iskustvom...
Slika Slika


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Ned, 16. 1 2011. 20:28 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
FIRE TEHNOLOGIJA SE USAVRSAVA. Nastavak trke zabelezen je krajem 90-tih. Ubacije se sve savremenija tehnologija i sve komplikovaniji ECU. Prelazi se na Multipoint Injection tehnologiju. Razvodnik paljenja odlazi u istoriju. Bobine se zamenjuju trafoima visokog napona. Za svaka dva cilindra - po jedan trafo. Senzori postaju ``Oci i usi`` motora. ECU motora u svoju memoriju dobija unapred ucitane strategije tipa ako ovo, onda ja radim ono.........Primer: Ako lambda sonda na izduvu meri pojacana benzinska isparenja - znaci prebogata smesa goriva, komanduj step-motoru klapne gasa da se otvori za jedan stepen i da doda vazduh, u smesu goriva - tako da signal sa lambda sonde prestane da meri pojacana benzinska isparenja......
Primer 2: Senzor brzine sigalom ukazuje da se vozilo vec neko vreme krece konstantnom brzinom od 120 Km/h. Senzor obrtaja motora pokazuje da je broj obrtaja konstantan. Senzor detonacija u cilindru ocitava izti nivo buke. Senzor temperature ne belezi rast temperature. Znaci vozilo ``Krstari`` auto-putem. Strategija, smanji otvor blende na brizgaljkama - rasprskivacima goriva na svim cilindrima, podesi klapne gasa i usisa vazduha na optimum, i nastavi krstarenje sa minimalnom potrosnjom goriva tako da se ne menjaju vrednosti ocitavanja na ostalim senzorima. Vozac se sve manje pita? Rodjen je FIRE 1.1 MPI motor oznake 187A1000. Stavlja se u Pandu, Novu Pandu, Punta MK1, Mareu, Dobla, Bravu, Brava, Tipa............Verzije su od 1.1 do 1.6, od 8ventila do 16 ventila..........Dodaje se klima, ABS, servo volana, i ostale dzidza bidze, ukljuciv i displeje sa led ekranima, dodaju se tempomati, speed limiteri, jastuci vazduzni na sve strane, zatezaci pojaseva, senzori kise.........Radjaju se Novi Doblo, Stilo, Idea, Grande Punto, Fiat 500 - Novi............FIRE TEHNOLOGIJA i KVADRATNI MOTORI i dalje su SRZ filozofije FIATA. Spajanje Dajmlera i Cryslera, nastavlja razvoj FIRE motora. Revolucionarna tehnologija je otkrivena i odmah patentirana. To se zove Multi-Air tehnologija. Iz malolitraznog FIRE motora, kome je sad izbacen taj poslednji ostatak karburatora u vidu klapne gasa sa step motorima i senzorima polozaja klapne gasa transformise se u FIRE - kvadratni motor koji ce u prostoru poklopca ventila imati na svakom cilindru kalibrisani usis za vazduh (koji ce imati blendu koja se se menjati komandom iz ECU, i tako ce se izbaciti usisna grana. Tom tehnologijom motor od 1.1 litar ili cak 0.9 litara razvija vise od 100 Konjskih snaga. Prvi testovi su odradjeni na novom fici Fiatu-500. Po svemu sudeci u toj tehnologiji lezi dalnji razvoj FIRE motora i motoristike uopste. Rezerve nafte su na izmaku i covecanstvu je potreban malolitrazni motor sa potrosnjom manjom od 4 litra goriva po gradu na 100 Km. To jednostavno mora zaziveti pre nego prosecan Kinez bude imao para da sebi priusti auto. Ako ne uspemo u tome, budimo spremni da se odreknemo navike da svaka porodica, makar i porodica iz donje srednje klase ima porodicni ili mali gradski auto. Zaduzenje da to sprovedu u delo dobili su Americki Crysler i Italijanski Fiat. Prvi su strucnjaci za automatizaciju proizvodnje, robotiku i kvadratne motore, a drugi su majstori dizajna i jeftine proizvodnje - sto su dokazali u zadnjih 50 Godina. Situacija sa elektro vozilima, sa Hibridnim vozilima, sa Metal-Hidrid baterijama govori da se tu nece naci resenje jos 20-30 godina. Milijardu i dvesta miliona Kineza polako postaju potencijalni kupci auta. Za deset godina bice ih milijardu ipo. Indusa koji takodje napreduju za 10 godina bice milijardu. Ovo dvoje ce za 10 godina ciniti minimum polovinu svetske populacije. Oni ce zeleti da voze kola, kao i mi evropljani, kao i Amerikanci. Ako im se to ne omoguci, oni ce se udruziti sa drugima (recimo Arapskim i Muslimanskim siromasnim i potlacenim narodima) i reci ce ILI ONI ILI MI. Fosilna goriva su na izmaku, a koncept elektro pogona i hibridnog pogona iako napreduje preskup je za Kineze i Induse zeljne kola. Oce i oni da izbace lakat kroz prpzor. Za sada jedini izlaz je FIRE MiltiAir motor. Za vise informacija videti prezentaciju MultiAir tehnologije na Wikipediji ili Youtubu.
Hvala na paznji i strpljenju na opsirnim postovima, ali ni meni nije bilo lako......
Veliki pozdrav od AceDorcola.......


Prikačeni fajlovi:
Prva test voznja.jpg
Prva test voznja.jpg [ 109.24 KiB | Pogledano 4142 puta ]
Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Ned, 16. 1 2011. 20:31 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
Posto je Fiat tako sprovodio revoluciju u dizajnu i motoristici, on je prvi poceo svoja vozila prilikom testiranja da skriva od spijunskih fotoaparata. Pogledajte kako je to naivno izgledalu 80-tih


Prikačeni fajlovi:
Prva testiranja u javnosti.jpg
Prva testiranja u javnosti.jpg [ 253.61 KiB | Pogledano 4141 puta ]
Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Ned, 16. 1 2011. 20:35 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
Fiat je od Nemaca i Amerikanaca prvi preuzeo Crash Testove. On ih je i usavrsio. Pogledajte sliku Crash testa pande Classic iz 1980. Ona ni danas ne izgleda staromodno. Kako li je to izgledalo revolucionarno 1980 godine?
Uocite detalj na slici da je jedan tako staromodan auto kao sto je Panda Clasic, na Crash testu pokazao da je kabina vozaca prakticno ostala neostecena pri direktnom sudaru u brzini od 60 Km/h. Vrata vozaca se normalno otvaraju.
Koliko li je siroti Giurgeto Giugiaro, morao noci da prespava za crtacim stolom da bi se to postiglo. Naravno to mu se isplatilo. usledili si njegovi angazmani od strane WV - konstruisao je Golfa 1 i kasnije Golfa II. Angazovala ga je Lancia, Maseratti, Audi za svoju legendarnu ``kockicu`` Audi 100. Ziv je i danas. Nacrtao je I sve verzije Punta.
Nadam se da ce te uzivati u cinjenici da auto koji vozite nije ``tikva bez korena`` I Punto je deo te porodice, i Punto je deo LEGENDE...........


Prikačeni fajlovi:
Prvi Crash Test.jpg
Prvi Crash Test.jpg [ 345.22 KiB | Pogledano 4140 puta ]
Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 13:08 
OffLine
Forum Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: Pon, 27. 10 2003. 12:06
Postovi: 4200
Lokacija: Novi Sad, exVojvodina
Garaža: VW Polo 1,6 TDI
Svaka cast za trud.
(Ponegde si malo omasio vremensku skalu tj. redosled dogadjaja (Fiat 128 se pojavio 1967, Golf I je izasao 1974, ... ) ali sveukupno, vrlo ilustrativan tekst!)


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:23 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
Da, da, to je sigurno, jer nabacao sam ovaj post onako iz glave. Nisam nesto posvecen samoj faktografiji, nego sam napisao onako kao neku vrstu price, jer moze biti interesantno ljudima kojima je cist jezik sa previse strucnih izraza, i nekom preciznom faktografijom - verovatno dosadniji. Ostavio sam u jednom od postova i link ka nekom italijanskom sajtu gde mozete naci vise preciznijih fakata i cistijih istorijskih podataka.
Imam nameru da u nastavku ove teme malo predjem na nesto detaljnije prikazivanje konkretno ovog benzinca koji je u nasim verzijama 1.2 8v. sa oznakom 188Axxxx . Opet i to ne znam da napisem onako - cisto inzinjerski, jer nisam tehnicko lice, niti sam serviser ili mehanicar, ali smatram da nije lose da nazovimo ga ``obican`` vozac Punta, koji nije teknicko lice ili inzinjer motoristike kroz neku vrstu literarne - price - malo bolje pohvata neku logiku stvari na motoru ciju pedalu gasa pritiska. Ukoliko u tome nesto budem pogresio - slobodno ispravljajte.


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:33 
OffLine
Forum Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: Pon, 27. 10 2003. 12:06
Postovi: 4200
Lokacija: Novi Sad, exVojvodina
Garaža: VW Polo 1,6 TDI
Ma samo napred... [smilie=love0030.gif]


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:40 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
Eh pa da nastavim. Tako je posle nekih 40-tak varijacija, izmena i osavremenjavanja FIRE motor dosao do ove nase verzije 188A4000 (naravno prethodile su mu 188A1000; 188A2000......sve do ovog naseg 188A4000 i dalje.....). Ova sifra motora prilikom nabavke vozila - je apsolutno korisna da je znate, jer kad kod nas po slobodnom trzistu trazite neki rezervni deo, bez te sifre mozete naleteti na minu, odnosno mozete dobiti veoma slican ili identican rezervni deo, ali njegove karakteristike se mogu znatno razlikovati od neke druge verzije motora sa drugom sifrom. Sa druge strane, mnogi rezervni delovi pasu istovremeno na vise (ponekad i na desetine) motora pa mnogi od njih se koriste istovremeno i od strane vise proizvodjaca razlicitih marki vozila. Ova verzija (kao i mnoge prethodne) opremljena je gomilom senzora i samom centralnom upravljackom jedinicom zvanom ECU. Evo ja cu narodski, bez inzenjerskog znanja pokusati ``obicnim`` vozacima da navedem neke osnovne stvari oko senzora i ECU (ako nesto pogresim, molim one koji imaju vise tehnickog znanja i iskustva da me slobodno isprave:
ECU
Kompjuteri (Electronic Control Unit, ili Engine Computer Unit - skraceno ECU) koji upravljaju radom modernih automobilskih motora sa unutrashnjim sagorevanjem (SUS motori) ce pravilno vrshiti svoju funkciju jedino ako su pravilno programirani za dati tip i vrstu vozila i ako imaju tachne i pravovremene ulazne podatke, odnosno tachan "feedback" iliti "povratnu informaciju". Ovi ulazni podaci su elektronski signali koje u centralnu upravljachku jedinicu shalju senzori, koji se ponashaju kao "ochi i ushi" motora i pomazhu mu da konstantno u datim voznim okolnostima iz motora dobija najoptimalnije performanse uz uvek prisutni imperativ za shto je moguce nizhom potroshnjom goriva. Ovo ce, u najvecoj meri, biti postignuto jedino ako su ulazni podaci sa svih senzora tachni i ako se pravovremeno shalju u centralni upravljackhi sistem.

Senzori na modernim SUS motorima nadziru niz izlaznih parametara, i na osnovu informacija koje ECU dobija od njih - se vrshe korekcije ulaznih parametara tipa - vremena paljenja, momenta ubrizgavanja i duzhine "otvorenosti" injektora, kontrole emisionih gasova, donoshenje “odluke” o momentu promene stepena prenosa kod vozila sa automatskim menjachem, redukcije obrtnog momenta koji se isporuchuje kod vozila koja imaju ABS+kontrolu proklizavanja, kontrolishe se funkcija "cruise control" i mnogi drugi sistemi koji vremenom sve vishe postaju standardni deo opreme automobila. Na odredjenim modelima pojedinih proizvodjacha se sve vishe primenjuje "drive-by-wire" koncept kontrole gasa, gde se kontrola "otvorenosti" leptira ne vrshi sajlom ili nekom drugom direktnom, "chvrstom" vezom, vec ECU kontrolishe rad leptira na osnovu signala koji prima sa senzora kontrole papuche gasa. Dakle, vremenom i svakom novom generacijom automobila je funkcija senzora sve vishe vazhnija jer sve vishe sistema kontrolishe ECU, a on ce, ponovo, raditi ispravan posao jedino ako dobija tachne i pravovremene informacije sa svih senzora. Dakle, ovo je mali osvrt na najuchestalije i najvazhnije senzore koji se danas mogu sresti ispod haube svakog iole modernijeg SUS motora i koji chine sastavni deo elektronskog upravljachkog sistema motora (electronic engine management system).


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:48 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
Senzor rashladne technosti (narodski nazvan davac temperature tecnosti)

Obichno se nalazi na glavi cilindra ali na nasem 188A4000 motoru nalazi se na lulici gornjeg creva koje iz hladnjaka ulazi u motor, blizu (iza) kucista termostata. Poznacete ga po zelenom plasticnom konektoru. Ovaj senzor prati temperaturu rashladne technosti, a funkcionishe tako shto mu se proporcionalno menja elektro-provodljivost sa promenom temperature rashladne technosti. Kad ECU dobije informaciju da je temperatura rashladne technosti dovoljno visoka, zakljuchuje da je motor dostigao radnu temperaturu i tada ECU sa "open loop" prelazi na zatvoreni povratni hod (closed loop) upravljanja motorom. Sa prelaskom na "closed loop" ECU analizira i ostale ulazne podatke sa senzora kako bi kontrolisao kvalitet (emisiju) izduvnih gasova. Ovaj senzor je jako pouzdan u eksploataciji, ali ako pretrpi oshtecenje i izgubi funkciju sprechava ECU da predje na "closed loop", shto ce dovesti do "prebogate" smeshe, jako izrazhenog povecanja potroshnje i povecane emisije karbon monoksida (CO). Senzor koji nije vishe u funkciji se lako mozhe dijagnostikovati merenjem elektro-provodljivosti istog dok motor dostizhe radnu temperaturu, jer se njegova elektro-provodljivost nece menjati sa promenom temperature rashladne technosti (motora), a to bi znacilo da je taj senzor u kvaru.

O2 senzor ("Lambda sonda")

Koristi se kako na motorima sa karburatorom, tako i na motorima sa elektronskim ubrizgavanjem, na pojedinim modelima josh od 1981. godine. Mozhe se reci da je O2 senzor kljuchni u kontroli smeshe vazduh/gorivo u "closed loop" sistemu. Nalazi se na izduvnoj grani motora, a od motora koji ispunjavaju Euro 3 normu ih mora biti 2, jedan ispred a drugi iza katalizatora. Sem toga, na mnogim V6 ili V8 motorima ranijih konstrukcija ih je takodje bilo 2, po jedan senzor za svaki "red" cilindara. Funkcionishe na principu "osetjivosti" na prisustvo kolichine kiseonika u atmosferi (otuda i naziv "O2 senzor"). Uloga O2 senzora je da signalizira ECU kolichinu nesagorelog kiseonika u izduvnim gasovima, shto radi putem voltazhnog signala (koji varira od cca 0,1 v "siromashna" smesha, do 0,9 v - "bogata" smesha). Na osnovu ovog "feedback" signala, ECU vrshi korekcije u sistemu ubrizgavanja goriva izmenom "on-time" vremena ubrizgavanja goriva u injektorima, kao i momentom otvaranja/zatvaranja istih. Tako se uvek tezhi optimalnoj smeshi, shto je ujedno i neophodno kako bi emisija shtetnih gasova bila na propisanom nivou. Ovaj sistem je najsporiji na starijim karburatorskim motorima, bolje funkcionishe na motorima sa elektronskim ubrizgavanjem, a najbolje funkcionishe kod multiport, sekvencijalnog elektronskog ubrizgavanja. Ovo je, u principu, vezano za brzinu, odnosno uchestalost prelaska sa siromashe na bogatu smeshu. Tachnije recheno, shto je veci broj promene ciklusa u jedinici vremena (brzhi odziv sistema) utoliko ce konachni efekat biti bolji jer ce ECU vishe puta u jedinici vremena korigovati smeshu. Ipak, osetljivost O2 senzora vremenom opada zbog direktne izlozhenosti veoma toplim izduvnim gasovima, zatim olovu, sumporu, kao i fosforu kojih ima u odredjenim kolichinama pri sagorevanju goriva. Kad senzor postane dovoljno "zaprljan" izgubi senzibilitet pri ochitavanju i pochinje sporije da reaguje na promene u kvalitetu smeshe, a ovo stvara kratak vremenski interval tokom kojeg ECU ostaje bez pravovremene informacije, a stoga i bez mogucnosti da pravilno kontrolishe smeshu vazduh/gorivo. U zavisnosti od proizvodjacha i modela, ali i od uslova eksploatacije, preporucheni interval zamene O2 senzora se obichno krece u rasponu od 100 do 200 hiljada kilometara.


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:51 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
MAP (Manifold Absolute Pressure) senzor

Ovaj senzor se nalazi na usisnoj grani, ili je sa istom povezan, a obavlja funkciju kontrole vakuuma u usisu. Princip funkcionisanja mu se zasniva na promeni voltazhe ili frekvencije sa promenom vakuuma u usisnoj grani. Ovaj signal ECU zatim obradjuje i tako dobija informaciju o trenutnom opterecenju motora. Na osnovu ovoga se vrshi korekcija vremena paljenja smeshe, koja se pomera na raniju ili kasniju fazu, vec u zavisnosti od informacije dobijene sa senzora. Kod nekih motora i sistema kontrole i upravljanja MAP senzor ce pomagati ECU da odredi i protok vazduha. Problemi u radu koji se mogu javiti se signaliziraju povremenim paljenjem "check engine" lampice na instrument tabli vozila, uglavnom pri naglim dodavanjima gasa ili kad je motor opterecen, a u eksploataciji se manifestuju slabim ubrzanjima, povishenom emisijom shtetnih gasova i pogorshanim performansama motora. Motor mozhe da radi i sa loshim MAP senzorom, ali ce da radi ispod ochekivanog nivoa. Pojedini ECU sistemi ce, u sluchaju nedostatka signala sa MAP senzora ili ako je signal "out of range" (van marginala), vrednosti zameniti nekim procenjenim, srednjim (default) vrednostima, ali ce u tom sluchaju performanse biti drastichno nizhe od ochekivanih. Ukoliko je signal sa MAP senzora losh (van normalnih vrednosti), ne mora da znachi da je sam MAP senzor van funkcije. Naime, ako je vakuumsko crevo na koje je instaliran senzor oshteceno, ako su spojevi popustili (loshe zaptivanje) ili ako je iz nekog razloga zapusheno, MAP senzor nece moci da prosledi tachan signal. Odnosno, signal koji ce on ochitavati ce odgovarati trenutnoj situaciji, ali ce tako dobijene vrednosti ECU loshe interpretirati i korekcije koje vrshi nece biti pravilne. Isto tako, ako je motor iz nekog drugog razloga problematichan, vakuum u usisu mozhe biti nizhi od ochekivanog (npr. pojava "falsh vazduha", EGR ventil koji je zaglavljen u otvorenom polozhaju, perforirana vakuum creva i slichno), pa ce u tom sluchaju vrednosti ochitavanja sa MAP senzora biti nizha od ochekivanih.

Senzor pozicije leptira

Montiran na telu (delu usisne grane) u kojoj je montiran leptir gasa, ovaj senzor funkcionishe tako shto reaguje na otvaranje i zatvaranje leptira. ECU koristi ovu informaciju da nadzire opterecenost motora, ubrzavanje, usporavanje, kao i da "reaguje" kad je motor u "ler gasu" i uslovima rada motora kad je leptir potpuno otvoren. Informacije dobijene sa ovog senzora se koriste da se "obogati" smesha tokom usporavanja (delimichno motorno kochenje), kao i da ubrza ili uspori vreme paljenja. Simptomi koji ce pratiti oshtecenje ovog senzora su slichni onima koji se javljaju kod losheg MAP senzora: motor ce raditi bez ove ulazne vrednosti, ali ce raditi loshije od ochekivanog.

MAF (Mass AirFlow) senzor

Ovaj senzor prati kolichinu (zapreminu) vazduha koji ulazi u motor. Senzor radi ili na principu vruce zhice (hot wire), ili vruceg "filma" (hot film), i istovremeno registruje i airflow (protok vazduha) i air density (gustinu vazduha). Osetljivi elementi MAF senzora se lako kontaminiraju obzirom na lokaciju na kojoj se nalaze, a problemi vezani za njihov losh rad se vezhu za otezhano startovanje motora, nepravilan rad motora na leru, pogorshane performanse motora, kao i probleme sa "gushenjem" motora u radu.


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 14:58 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
MAT (Manifold Air Temperature) senzor

Montiran na usisnoj grani, ovaj senzor konstantno menja elektro-provodljivost sa promenom temperature usisanog vazduha. Signal koji na taj nachin dobija ECU koristi kako bi korigovao smeshu obzirom na promene u gustini vazduha. Problemi u radu MAT senzora umanjuju sposobnost ECU da pravilno kontrolishe kvalitet smeshe vazduha i goriva, shto se u praksi manifestuje prebogatom ili siromashnom smeshom.


Senzor polozhaja kolenastog vratila (radilice)

Ovaj senzor ochitava trenutni polozhaj kolenastog vratila, a time ECU dobija informaciju kojom kontrolishe vreme paljenja, kao i funkcionisanje injektora za ubrizgavanje goriva. Ovaj signal takodje "govori" ECU kojom brzinom motor radi (obrtaji u minuti), tako da se vreme paljenja ubrza ili uspori, vec prema potrebi. Na nekim motorima, dodatni senzor takodje signalizira ECU kako bi tvrdio tachan redosled paljenja. Ukoliko signal sa ovog senzora ne postoji, motor nece biti funkcionalan. Postoje u osnovi dva tipa ovog senzora: klasichan magnetski i onaj sa "Hall" efektom, mada oba rade na principu magnetnog polja. Prvi koristi promene u magnetnom polju koje se deshavaju svaki put kad se tokom rotacije vratila registruje "zarez" na vratilu ili "balanseru vibracija". Tada dolazi do promene u magnetnom polju shto predstavlja "inicijalnu kapsulu" koja menja trenutni signal sa senzora. Drugi tip senzora (Hall efekat) radi na slichnom principu magnetnog polja, sa razlikom da tom prilikom dolazi do neprestanog paljenja i gashenja senzora (on-off), shto proizvodi signal koji ECU koristi na isti nachin kao i kod prvog tipa senzora. Ukoliko ovaj senzor izgubi funkciju, motor se nece moci startovati. U nekim sluchajevima ce "verglati", ali nece startovati. Uglavnom su problemi koji se javljaju u radu istog vezani ne za sam senzor, vec za zaprljane i/ili oshtecene konektore senzora.

"Knock" senzor

Ovaj senzor registruje snagu vibracija u cilindru, shto "govori" o detonacijama koje se deshavaju u motoru, a shto ECU koristi kako bi pomerilo fazu paljenja. Prisustvo "knock" senzora omogucava ECU da detonacije uvek drzhi na optimalnom nivou (blizu limita) kako bi efikasnost procesa sagorevanja uvek bila optimalna, a istovremeno nece preci limit i time oshtetiti cilindar ili drugi deo motora. Pojedini motori imaju dva ili vishe "knock" senzora. Ukoliko ovaj senzor izgubi svoju funkciju, mozhe doci do detonacije u nezheljenom momentu shto mozhe oshtetiti motor. ECU u tom sluchaju ne dobija informaciju o momentu detonacije pa ne mozhe korigovati fazu paljenja, jer i ne ochitava da je do detonacije uopshte i doshlo.

BARO (Barometric Pressure) senzor

Ovaj senzor meri barometarski pritisak, na osnovu chega ECU kompenzira eventualne promene "kvaliteta" vazduha u smislu promene nadmorske visine (promenom pritiska vazduha sa promenom nadmorske visine). Na osnovu dobijene ulazne informacije, ECU utiche na smeshu i vreme paljenja iste.

Senzor brzine vozila (VSS, Vehicle Speed Sensor)

Ovaj senzor konstantno nadzire trenutnu brzinu vozila. Na osnovu te informacije koja se prosledjuje u ECU, regulishe se brzina "zatvaranja" konvertora momenta, adaptira nachin reagovanja na promenu stepena prenosa i slichno. Senzor se mozhe nalaziti na diferencijalu, telu transmisionog sistema, glavi brzinomera ili na drugoj lokaciji. Problemi u radu ovog senzora mogu uticati na funkciju "cruise" kontrole, kao i "osetljivost" sistema na promene stepena prenosa u zavisnosti od brzine kretanja.

Rezime:

Motori iz ne tako davne proshlosti su obradjivali mali broj ulaznih podataka, shto je zahtevalo manji broj senzora za registrovanje istih. Moderni motori sa svakom novom generacijom koriste sve veci broj ulaznih informacija kako bi shto je to vishe moguce optimizirali rad motora, postigli maksimum performansi iz date konstukcije, zadrzhali emisiju shtetnih chestica na dozvoljenom nivou uz istovremenu "brigu" o motoru i intenciju da se potroshnja goriva u celom procesu zadrzhi na shto je nizhe mogucem nivou. Funkcionalnost senzora se kontrolishe na dijagnostichkim aparatima, i ukoliko se dijagnostikuje problem na odredjenom senzoru isti treba i zameniti, pre svega jer nedoslednost u tom smislu mozhe u kratkom roku dovesti do mnogo ozbiljnijih problema i mnogo vishih troshkova od cene datog senzora.

(Napomena: korisceni mnogobrojni citati i tudji tekstovi znanih i neznanih autora * skupljani po forumima raznim)


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 15:15 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 19. 11 2010. 20:02
Postovi: 262
Garaža: Fiat Punto 1.2 8V, Emotion ABS
E, sad kao sto videste, ovaj FIRE motor tipa 188A4000 ispade mnoooogo pametniji od svoga oca, dede, pradede, cukundede, askurdjela......i kurajbera od kojih je cela prica pocela tamo negde 60-tih godina prosloga veka.
Iz iskustva sa drugif foruma, ako li nekada nesto pocne da zeki ili da pali lampicu check engine, nikada nije liosa ideja da se vratite na ove postove i da ponovo prelistate ove tekstove o senzorima, jer u njima pored opisa same funkcije senzora cesto pise i ponesto o simptomima koji nastaju u radu motora kad nesto sa nekim senzorom nije u redu, a pise i ponesto o mogucim kvarovima koji nastaju na tom senzoru o kome je pisano. Navescu Vam samo jedan primer iz Panda Classic ``slucaja`` koji se desio nedavno. Covek vergla, vergla Pandu i nikako da upali. Da covek kontakt klucem, cuje pumpu goriva (u rezervoaru) da odzuji svoje, ugasi mu se ``code`` lampica, sto znaci da je immo ocitao kljuc, pocne verglanje (znaci akku ima struje, znaci alnaser vrti....) ali nikako da upali. Samo vergla. Kvar vise nego balalan. - Molim vratite se i procitajte pasus u kome se obradjuje Senzor polozhaja kolenastog vratila (radilice) *(negde ga zovu i RPM senzor). Covek raskacio konektor koji je bio zaprljan ocistio ga, vratio konektor i auto je upalio na 1/4 kljuca........(ovaj kvar zna biti veoma cest po vlaznom i kisovitom vremenu obzirom da je senzor pozicioniran u donjem delu motora - usmeren je na nazubljeni tocak zamajca i lako moze doci do zaprljavanja istog). Cak i zamena ovog senzora je posao od 5 minuta, a majstori cesto za ovaj kvar neukim vozacima uzmu pozamasnu sumu novca. Sam senzor kod nas mislim da kosta oko 2.300 dinara nov, mozda i manje.....


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 21:42 
OffLine
Forum Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: Uto, 14. 9 2010. 11:07
Postovi: 254
Lokacija: Beograd
[smilie=party0018.gif]
[smilie=love0030.gif]


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 22:17 
OffLine
Forum Member

Pridružio se: Pet, 30. 1 2009. 1:25
Postovi: 1207
Aco, svaka čast na znanju, volji, strpljenju....

Samo nastavi


Vrh
 Profil  
 
PostPoslato: Pon, 17. 1 2011. 22:25 
OffLine
Forum Member
Korisnikov avatar

Pridružio se: Uto, 11. 8 2009. 17:30
Postovi: 4236
Lokacija: N. Beograd - Sr. Mitrovica
e pa aco svaka cast na trudu i strpljenju...
nisam vozac punta niti fiata, ali mi je bilo zadovoljstvo da procitam ovakav tekst...
za senzor polozaja radilice mogu da potvrdim da je sve kako si napisao...
inace jako zanimljivo, nadam se da ce ovo procitati sto vise forumasa, da se ne svede sve na nemce, japance, francuze i italijane, cadjave i one druge, nego da se malo paznja obrati na tehnicku stranu cele price...
sjajno [smilie=party0005.gif]

_________________
Renault Clio II 1.4 16v Tech Run
Renault Clio 3 RS 197


Vrh
 Profil  
 
Prikaži postove u poslednjih:  Poređaj po  
Započni novu temu Odgovori na temu  [ 50 Posta ]  Idi na stranicu Prethodni  1, 2, 3, 4  Sledeća

Sva vremena su u UTC + 1 sat [ DST ]


Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 2 gostiju


Ne možete postavljati nove teme u ovom forumu
Ne možete odgovarati na teme u ovom forumu
Ne možete monjati vaše postove u ovom forumu
Ne možete brisati vaše postove u ovom forumu
Ne možete slati prikačene fajlove u ovom forumu

Pronađi:
Idi na:  
POWERED_BY
Prevod - www.CyberCom.rs

www.vrelegume.rs